Varulv Hitta Jesus - Spelet är över

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,369
Äntligen är det över.

Grattis byn!

Jag tycker det här var ett strålande spelupplägg och riktigt kul tema med hur mkt fluff som helst att ha roligt med.

- Mitt PM: ”Du behöver inte leta efter Jesus” -
Du är Jesus, guds son. Du är här för att frälsa världen. Tyvärr står inte allt rätt till i världen. De förr så fromma kristna är satanister hela bunten! Får de reda på vem du är kommer de sannolikt att offra dig till sin mörka herre och då går jorden under.
Men räds icke, ty guds kraft strålar genom din kropp! En gång per runda kan du konvertera en av de hemska satanisterna till att åter igen bli en from kristen följare som följer dig till Uppryckandet.
Även inför första rundan får du välja ut en spelare som ska konverteras tillbaka till kristendomen, så var god välj en spelare nu.

———
Coolt tänkte jag - inte alla dar i livet man får vara en sån stjärna - det här ska bli kul - visade sig bli en rejäl utmaning!

Jag började med att fundera på vem jag skulle konvertera innan start: Tänkte först att jag vill ha nån av drivande Basse, Impetigo eller Vimes men valde bort dessa då de har en tendens att dra på sig uppmärksamhet och nattmord, sianden osv särskilt Vimes är ju typ körd varje spel som ulv då han alltid sias och som bybo alltid nattmördas i R1. Jag tog Octagonal som jag aldrig kan läsa av och aldrig verkar göra nåt konstigt misstag.

Jag trodde alltså att jag var bossen i byn med typ 5 lärjungar som hade sina förmågor (Siare, Väktare osv) och att det kanske skulle vara 2-3 satanister i spel.

Sen börjar R1 med poster utan substans: kom igen nu - vi bannas tom att tumma - snacka om pyspunka och inget händer -alla satanister var ok med att ligga lågt och jag som Jesus ville inte heller sticka ut.
Jag tror det var spelmekanikens första problem: den bör på nått sätt inbjuda till diskussion men här var det locket på - ingen ens röstade på nån annan osv.

Sen så har vi då Octas bomb: inte nåt att snacka om då ”en bybo alltid ska vara ärlig” osv. Han hade ju en ulv på kroken - bara strålande så är byn närmare vinst - Han hade ju dock ingen aning om läget med att alla var satanister och han själv nu var ulv. Jag hade här heller ingen aning om att det. - Designproblem 2: Ulvar som inte vet upplägget = jobbigt. Kanske ”den upplysta” skulle fått mer info om sakernas tillstånd i PM när konverteringen sker.

Sen så är det ju jobbigt för Jesus att den satanistiskt klipske Vimes tydligen har en storebror som är ännu giftigare på den här lilla dansen och räknar ut rätt om designen OCH vågar ta steget och outa detta rakt upp och RIDÅ NER för den stackars fromma J. What? Är alla satanister och vem ska jag sitta i 2-mannacell med? Jag kunde ju inte ljuga om vem jag var med för jag visste ju inte om Waterhouse ide om spelupplägget stämde, jag kunde ju inte där å då säga att jag var den som satt med Rasmus för då var det ju kört direkt och ord mot ord. Designproblem 3: Jesus hade ingen cell att gömma sig i - alla ni kunde tryggt backa upp varandra och jag stod själv ute i kylan.

Jaja nu var det som det var bara att kämpa på: Designproblem 4: De 2 Ulvarna kunde inte snacka ihop sig och planera bra steg MEN det kunde byn!
Jobbig nerf för Ulvalaget.

Nu börjar det droppas bibelverser som ju är roligt fluff och Octa får alla röster på sig - dock så ser alla nu att det är dribbel med Sidd-Rasmus-Octa: Desigproblem 5: Byn kan lita på varandra i sina celler och därmed få till stabila lugna drev. Det gick ju inte för mig att slå split i era 2-mannalag hur jag än försökte. I cellen så litade ni klokt på varandra och så samkörde ni tryggt - det var liksom ingen risk att bli utröstad - vi röstar på de som är utanför.
Det roliga är ju att Rasmus också kläcker ut sig en bibelvers helt plötsligt: tydligen tror denne att ha redan är konverterad vilket förvånar mig gladeligen -

Desigproblem 6: Byn kan nattmörda! Prickar de rätt på Jesus direkt så är spelet över.

Men jag kan konvertera satanist till kristen! Först tänkte jag ta över Basse på det goda laget men i allra sista minuten väljer jag Vimes för då får vi ju till en härlig dans mellan bröderna, jag behövde verkligen få till ett sätt att rubba på Waterhouse geniala outning av spelupplägget.
Desigproblem 7: Skit jag lyckades alltså pricka den som satanisterna offrar.
Misslyckades med konverteringen och enda fromma hellyllleliraren utkastad.
Otur och problematiskt.
Bara liiiite uppförsbacke.

R2: Rasmus har problem med bibelverser men jag har större problem med att inte passa in. Jag vet ju inte riktigt hur satanisternas PM ser ut och måste ljuga om allt, offer, tider, hitta på olika scenarier osv. Nu spårar det rejält å när Anthrox föreslår att jag ska ge upp så vägrar jag: Värsta Trump-varningen nu på mig med att alla andra ljuger och alla andra har fel - förlåt😇
Det fanns ju en chans att klara sig om jag konverterade Rasmus - ni hade röstat ut Rasmus- sett att han var grön kristen - då tänkt att va? Då kanske Sidd talade sanning nu när det stod ord mot ord men så långt kom vi inte då ni valde att rösta bort mig.
Vart offret skulle hamna har jag ingen aning om då jag alltså inte kunde snajpa nåt sånt heller. Desigproblem 8 tror jag.

Jag gillar utmaningar men klarade inte av att spela tillräckligt grönt denna gång.
Jag var ju herre gud i himmelen Jesus!
I själ å hjärta gick jag in i rollen vilket satanisterna fattat😍

Jag tror Jesus skulle behövt mirakel för att klara det här.
Som det blev nu skulle spelet passat utmärkt vid påskatider.

Tackar för strålande arrangemang å fix @Anthrox å bra kämpat @Octagonal med roligt dribbel med bibelverser.
Kul med smarte @Waterhouse som jag hoppas ha på mitt lag hädanefter och igen så visar @Impetigo sig som spelets giftigaste deltagare:orubblig!
Riktigt trevligt å spännande.

Slutligen ett stort förlåt för allt dravel ni fått stå ut med från denne Jesus denna gång😍

Fridens / St.Sidd den Helige/ Daniel
Kul att läsa och riktigt bra kämpat! Det var nog tyvärr omöjligt att rädda efter runda 1 och den kunde du inte göra något åt. Jag övervägde iaf Judas-rollen som seriös, du hade smulat powerroll innan. Förstår inte hur Gud kunde diska dig på att citera ett icke-existerande PM heller!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
@Sidd vem hade du tänkt rekrytera till runda 3 om du mot förmodan hade överlevt? Vårt offer låg på RasmusL med tiddstämpel 21:36 eller något sådant, var det först?
Först så ville jag ju konvertera en spelare som skulle kunna backa upp mig.
Tänkte ta Basse som jag då hoppades först skulle snajpa offer men främst sen i hemlighet börja bearbeta dig Waterhouse i er satanistcell och få in dig på nått annat spår än Sidd.
Landade dock i att om Rasmus blir utröstad av er och ni ser att han talade sanning och var satanist så skulle ni därefter självklart rösta ut mig därefter.
Därför så bestämde jag mig för att konvertera Rasmus och hoppas på att mina argument om att jag hade rätt skulle räcka.
Rasmus var alltså aldrig konverterad i detta spel ännu när Gud (helt förståligt) tyckte det fick vara nog och sa stopp.

Synd att ni inte stannade kvar på Rasmus drevet allihopa.
Dock hade jag suttit själv en runda till och det gick tydligen inte att slå split i era stabila 2-mannaceller.
Så det hade förstås gått åt helvete ändå. 🔥👹🔱😈🤘🕺✝
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Först så ville jag ju konvertera en spelare som skulle kunna backa upp mig.
Tänkte ta Basse som jag då hoppades först skulle snajpa offer men främst sen i hemlighet börja bearbeta dig Waterhouse i er satanistcell och få in dig på nått annat spår än Sidd.
Landade dock i att om Rasmus blir utröstad av er och ni ser att han talade sanning och var satanist så skulle ni därefter självklart rösta ut mig därefter.
Därför så bestämde jag mig för att konvertera Rasmus och hoppas på att mina argument om att jag hade rätt skulle räcka.
Rasmus var alltså aldrig konverterad i detta spel ännu när Gud (helt förståligt) tyckte det fick vara nog och sa stopp.

Synd att ni inte stannade kvar på Rasmus drevet allihopa.
Dock hade jag suttit själv en runda till och det gick tydligen inte att slå split i era stabila 2-mannaceller.
Så det hade förstås gått åt helvete ändå. 🔥👹🔱😈🤘🕺✝
Hehe, jag är lite förvånad över att jag lyckades smita undan drevet :p
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Jag tycker att du ska ha en eloge @Sidd som kämpade tappert trots riktigt svåra omständigheter!

Och a propos min rant om smajlisar mm, dels var det helt enkelt ett sätt att verka vara en "bekymrad bybo" och dels handlar det om att jag tycker att en smajli/emoji kan förstås olika: är en tumme upp samma sak som "Bra att du skrev det där och jag är helt och hållet med på din sida!" eller är det "Jaha, du verkar inte ha fattat något av spelupplägget, men visst, här har du mitt kvitto på att jag följer spelet..."?

Men jag använder dem själv, och uppskattar det (ibland) så jag är inte helt förtorkad ännu.

Ni kan ju ge det här en emoji som passar till innehållet bara för att retas med mig 😙
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Det här var helspexigt. Vi har kört liknanden lur tidigare (alla är "siare", det finns inga ulvar, etc). Det brukar alltid bli minnesvärt. Det blev det den här gången också. Och alltid kul med satanismtema tycker jag! Nu blev det lite ensidigt, men kul upplägg @Anthrox !

Det mesta har väl redan sagts, men egentligen vann "vi" (jag vet att jag tekniskt sett är på det förlorande laget - och segern som ulv har återigen glidit mig ur händerna) ju på grund av kedjan av @Octagonal beslut att outa omvändelse, och sedan @Waterhouse beslut att våga gå ut med "alla är satanister"-teorin. Hade de besluten inte tagits, eller tagits senare i spelet, hade det här kunnat bli ett mycket annorlunda spel.

Jag brukar ju prata om stabilitet som något annat än balans när man utvärderar varulvsspelsdesign. Och i det här spelet tycker jag inte det är så intressant att prata balans egentligen - däremot kan man nog fundera på hur man kunde skruvat på designen för att undvika en sådan här kantring (t.ex. att omvända kristna även får insikt i hur mekaniken ser ut, så de inte - likt Octa- luras att tro att de är 1 av 2 ulvar).

Nå, alldeles oavsett är det här förstås @Waterhouse förtjänst. Bra jobbat; high five, brorsan! o.s.v. (han fick det att låta som att han alltid vinner när vi spelar brädspel - till protokollet vill jag lägga att det inte är sant).

@Sidd ska förstås ha en eloge för fint jobb som Jesus i motvind.

Sen var det kul, att så här i efterhand, gå tillbaka och kolla på tråden innan "alla är ulvar" hade etablerats. Det är fasligt jolmigt och mellanmjölkigt alltihop! Jag och @fjodorsenuba hade i vår satanistchatt kläckt idéen att han skulle gå stenhårt åt mig tidigt. Planen var att jag skulle rösta tillsammans med en bybo tidigt i spel, och Fjodor skulle anklaga mig för osjälvständigt röstbeteende i syfte att undvika att rösta på Jesus. Så jag satt bara och väntade på att någon skulle hitta en röst någonstans, men det gjorde ju ingen, utan istället var det allmänt joller om emojis och annat. Intressant studie i hur det är byn som driver byns diskussion, och i ett spel utan by blir det inte så mycket substans över huvud taget.

---

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Det här var helspexigt. Vi har kört liknanden lur tidigare (alla är "siare", det finns inga ulvar, etc). Det brukar alltid bli minnesvärt. Det blev det den här gången också. Och alltid kul med satanismtema tycker jag! Nu blev det lite ensidigt, men kul upplägg @Anthrox !

Det mesta har väl redan sagts, men egentligen vann "vi" (jag vet att jag tekniskt sett är på det förlorande laget - och segern som ulv har återigen glidit mig ur händerna) ju på grund av kedjan av @Octagonal beslut att outa omvändelse, och sedan @Waterhouse beslut att våga gå ut med "alla är satanister"-teorin. Hade de besluten inte tagits, eller tagits senare i spelet, hade det här kunnat bli ett mycket annorlunda spel.

Jag brukar ju prata om stabilitet som något annat än balans när man utvärderar varulvsspelsdesign. Och i det här spelet tycker jag inte det är så intressant att prata balans egentligen - däremot kan man nog fundera på hur man kunde skruvat på designen för att undvika en sådan här kantring (t.ex. att omvända kristna även får insikt i hur mekaniken ser ut, så de inte - likt Octa- luras att tro att de är 1 av 2 ulvar).

Nå, alldeles oavsett är det här förstås @Waterhouse förtjänst. Bra jobbat; high five, brorsan! o.s.v. (han fick det att låta som att han alltid vinner när vi spelar brädspel - till protokollet vill jag lägga att det inte är sant).

@Sidd ska förstås ha en eloge för fint jobb som Jesus i motvind.

Sen var det kul, att så här i efterhand, gå tillbaka och kolla på tråden innan "alla är ulvar" hade etablerats. Det är fasligt jolmigt och mellanmjölkigt alltihop! Jag och @fjodorsenuba hade i vår satanistchatt kläckt idéen att han skulle gå stenhårt åt mig tidigt. Planen var att jag skulle rösta tillsammans med en bybo tidigt i spel, och Fjodor skulle anklaga mig för osjälvständigt röstbeteende i syfte att undvika att rösta på Jesus. Så jag satt bara och väntade på att någon skulle hitta en röst någonstans, men det gjorde ju ingen, utan istället var det allmänt joller om emojis och annat. Intressant studie i hur det är byn som driver byns diskussion, och i ett spel utan by blir det inte så mycket substans över huvud taget.

---

Detta är ju intressant i och med att byn tenderar att rösta ut de drivande i början.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Det här var helspexigt. Vi har kört liknanden lur tidigare (alla är "siare", det finns inga ulvar, etc). Det brukar alltid bli minnesvärt. Det blev det den här gången också. Och alltid kul med satanismtema tycker jag! Nu blev det lite ensidigt, men kul upplägg @Anthrox !

Det mesta har väl redan sagts, men egentligen vann "vi" (jag vet att jag tekniskt sett är på det förlorande laget - och segern som ulv har återigen glidit mig ur händerna) ju på grund av kedjan av @Octagonal beslut att outa omvändelse, och sedan @Waterhouse beslut att våga gå ut med "alla är satanister"-teorin. Hade de besluten inte tagits, eller tagits senare i spelet, hade det här kunnat bli ett mycket annorlunda spel.

Jag brukar ju prata om stabilitet som något annat än balans när man utvärderar varulvsspelsdesign. Och i det här spelet tycker jag inte det är så intressant att prata balans egentligen - däremot kan man nog fundera på hur man kunde skruvat på designen för att undvika en sådan här kantring (t.ex. att omvända kristna även får insikt i hur mekaniken ser ut, så de inte - likt Octa- luras att tro att de är 1 av 2 ulvar).

Nå, alldeles oavsett är det här förstås @Waterhouse förtjänst. Bra jobbat; high five, brorsan! o.s.v. (han fick det att låta som att han alltid vinner när vi spelar brädspel - till protokollet vill jag lägga att det inte är sant).

@Sidd ska förstås ha en eloge för fint jobb som Jesus i motvind.

Sen var det kul, att så här i efterhand, gå tillbaka och kolla på tråden innan "alla är ulvar" hade etablerats. Det är fasligt jolmigt och mellanmjölkigt alltihop! Jag och @fjodorsenuba hade i vår satanistchatt kläckt idéen att han skulle gå stenhårt åt mig tidigt. Planen var att jag skulle rösta tillsammans med en bybo tidigt i spel, och Fjodor skulle anklaga mig för osjälvständigt röstbeteende i syfte att undvika att rösta på Jesus. Så jag satt bara och väntade på att någon skulle hitta en röst någonstans, men det gjorde ju ingen, utan istället var det allmänt joller om emojis och annat. Intressant studie i hur det är byn som driver byns diskussion, och i ett spel utan by blir det inte så mycket substans över huvud taget.

---

Jädrans tjusig teaser-video👍

Ja det här blev verkligen tydligt att det regelmekaniken gjorde att det inte fanns nån by som drev på.
Ni satt nog å skrev av Lite poster i era 4 ulvchattar och mest pliktskyldigt skrev nåt i speltråden.

Min reaktion på Basses tidiga långa post i R1 med genomgång av alla spelare var rolig: först glad över de snälla orden men sen när man tittade tillbaka så?
Vad tusan: han smörar ju för alla och posten blev mest - jaha men? - det gav liksom inget mer att gräva på.
Sen att flera bara verkade okeja emojisstopp var helmysko men jag fattade ju inte helheten då. 😂

En spelmekanik med fluff som sätter igång diskussioner i R1 tror jag är en viktig nyckel för att få det att rulla på.

Sen så har ju årets spel med Impetigo i spettsen som spelmekanik-knäckare och nu av Whaterhouse visat sig bli en utmaning för kommande SL att hitta alla möjliga luckor i reglerna så att det inte bryts för snabbt. Tror man måste tänka i flera steg som SL (som i schack) med att ”om det här uppdagas” så kan spelet fortsätta vidare i olika tänkbara scenarion. Speciellt när det bara är 1 ulv i spel.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Detta är ju intressant i och med att byn tenderar att rösta ut de drivande i början.
Jag tror jag är på ”andra laget” i den diskussionen.

Jag tycker ulvarna generellt lågflyger så mycket de kan.

Som bybo vill jag främst rösta ut lågflygare om jag inte förstås tycker mig hittat nåt.
(de gånger jag tycker mig hittat nåt bra gräv så har jag typ alltid fel)😇
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Vi (dina fans alltså) vill se succén upprepas!

För visst är du väl med flera gånger @Waterhouse ? Visst är du väl det?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Såja det gick ju lite sådär från start till slut för egen del men jäkligt kul blev det 😅

Fick först pm om att jag var Satanist med Rasmus vilket ju var väldans trevligt. Fick ett par timmar senare (fortfarande innan spelstart) reda på av SL i annat pm att jag blivit omvänd och nu var hederlig bybo som skulle hjälpa vår Messias Sidd och skulle fundera på något smart sätt att skicka ulv kompanjonen Rasmus.

Försökte spela med i början och vara just ulv i vår tråd. Även i huvudtråden där det som sagt inte hände nånting alls. Som den goda bybon jag var och dessutom helt utan powerförmåga tänkte jag att det var lika bra att berätta hur det låg till. Inte så mycket att förlora på det. Att outa sig som god inför byn borde ju inte vara några problem. Tills det visade sig att jag i praktiken gick ut och outade att jag var ulv rent spelmekaniskt.
När en efter en outade och berättade vilka dom delade cell med såg det riktigt mörkt ut för oss och Jesus höll på att bli hittad.

I ett desperat försök att göra nånting försökte jag få över Rasmus genom att säga att jag var Jesus och att han skulle bli omvänd. Att det var lika bra att börja spela som god redan nu då det inte fanns något du kunde göra för att ändra på det.
Hade dock aldrig nån sådan förmåga så det var bara ljug rakt igenom sorry ;)
Hjälpte inte särskilt mycket men hade varit kul att se vad som skulle hända ifall Rasmus hade åkt (blivit utröstad av er vilket var ganska nära) och visat sig vara på erat lag, och Vimes blivit offrad. Om nu Sidd hade lyckats värva över någon annan hade det kanske blivit match.

Bibelverserna var bara fluff. Första jag skickade, dels i tråden med Rasmus och stora tråden var bara för att spexa till det lite. Ett lite roligare sätt att skriva att jag var omvänd typ. Sen började ni diskutera huruvida det var magi eller någon spelmekanisk grej bakom så då var det ju bara att spela med och fortsätta skicka massa.

Kul spel och bra spelat av Satanisterna. Ni knäckte ju upplägget rätt snabbt efter att jag outade så snyggt jobbat(y)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Bibelverserna var bara fluff. Första jag skickade, dels i tråden med Rasmus och stora tråden var bara för att spexa till det lite. Ett lite roligare sätt att skriva att jag var omvänd typ. Sen började ni diskutera huruvida det var magi eller någon spelmekanisk grej bakom så då var det ju bara att spela med och fortsätta skicka massa.
Det är ju en intressant idé med specialförmågor som kräver att man postar vissa saker i den allmänna tråden för att fungera. Hade varit en ball grej som DTF någon gång.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Jag tycker att du ska ha en eloge @Sidd som kämpade tappert trots riktigt svåra omständigheter!

Och a propos min rant om smajlisar mm, dels var det helt enkelt ett sätt att verka vara en "bekymrad bybo" och dels handlar det om att jag tycker att en smajli/emoji kan förstås olika: är en tumme upp samma sak som "Bra att du skrev det där och jag är helt och hållet med på din sida!" eller är det "Jaha, du verkar inte ha fattat något av spelupplägget, men visst, här har du mitt kvitto på att jag följer spelet..."?

Men jag använder dem själv, och uppskattar det (ibland) så jag är inte helt förtorkad ännu.

Ni kan ju ge det här en emoji som passar till innehållet bara för att retas med mig 😙
Du ger mig mer och mer ideér till en ny omgång av ulvspel som kanske blir lite annorlunda och med fler emojis...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Det är ju en intressant idé med specialförmågor som kräver att man postar vissa saker i den allmänna tråden för att fungera. Hade varit en ball grej som DTF någon gång.
Eller som kärnmekanik. Olika kombinationer av text som triggar olika förmågor, kanske för båda lagen?
 
Top