Nekromanti Historiska Romaner

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Stämmer

Okej... det var Redux jag såg också. Jag gillade den verkligen. Visst, jag kanske trodde att det skulle vara en krigsfilm men jag är inte överförtjust i den genren heller så o inte annat borde jag ha blivit possitivt överraskad. Men jag tyckte den var så tråkig att jag sov mig igenom stora delar av filmen, faktum är att bara en av fyra lyckades hålla sig vaken, så om jag lyckades se den utan att bli trött så skulle jag kanske gilla den... Jag kan ju ha varit trött av en annan anledning. Men då de andra också somnade har jag hela tiden antagit att det var den som var sömnpillret.

/Balderk, har ont i tummen efter att ha spelat tv-spel stora delar av dan, and is still going strong.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Krigsfilmer och patriotism

  • De som egentligen inte är krigsfilmer, utan något annat i krigsmiljö."Örnnästet" är egentligen lika mycket krigsfilm som "Indiana Jones och det sista korståget" - de är i själva verket actionrullar med nazister som skurkar.
  • De ångestdrypande krigsfilmerna, som visar ett krigsskede ur dess skitigast möjliga perspektiv för att visa publiken hur onda
  • De patriotiska krigsfilmerna, som visar ett krigsskede ur dess mest hjälteaktiga perspektiv, för att visa publiken hur onda
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Munkar

"Någonstans i bakhuvudet ringer en liten klocka. Stor risk att mitt minne tagit vägen via /dev/null men jag har för mig det betyder: "Avtal skall hållas" "

Jepp, det är väl mer eller mindre korrekt. Jag skickar ett virtuellt presentkort på 5000 kr. :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Munkar

"Tänk tillbaka 15-18 år, svensk grupp, bra första skiva (som är omöjlig att få tag på och jag släpper inte min) sedan bytte de sångare och sedan blev det pissig poprock av det."

Abba? Mora träsk? Sten&Stanley? Är inte det sådan musik ni lyssnar på ute i Borlänge?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Du glömde...

Kategori 4. Dokumentärfilmerna - som visar krigets verkliga natur.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Du glömde...

"Kategori 4. Dokumentärfilmerna - som visar krigets verkliga natur."

...men det är ju dokumentärfilmer, inte krigsfilmer. :gremwink:

Såvida de inte blir patriotisk propaganda eller ångest, varvid de stoppas in i kategori 3 respektive 2.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Munkar

Abba? Mora träsk? Sten&Stanley? Är inte det sådan musik ni lyssnar på ute i Borlänge?
Nej, nej och nej. En av de två förlåtande saker med borlänge är att det faktiskt har funnits ett intressant musikliv här, med flera intekommunalt kända grupper och en aktiv musikförening som tog hit bra musik och lät lokala förmågor (och oförmågor) nå ut till en publik. Nu är det inte längre så.

Dessutom tror jag det var ett göteborgsband, men det är jag inte 100% säker på.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Stämmer

Men sedan är många av de där Amerikanska ursäkter för patriotism på en nivå jag inte tål.

Då skulle du se en indisk krigsfilm nån gång, med repliker som
"Visst är det mörkt, men mitt gevär är indiskt! Dess kulor söker efter deras pakistanska hjärtan."
(sårad patient till en läkare): "Min skada gör inte ont - jag har fått den när jag kämpat för Indien!"
eller min favorit (sårad soldat som efter en kall natt i öknen hittas halvt begravd i sanden): "Jag mår fint! Moder Indien tar hand om sina barn; hon såg att jag var hjälplös och lade sitt skyddande täcke över mig."

Patriotism är ett väldigt kulturellt betingat begrepp - i Sverige är "patriot" ett i huvudsak negativt laddat ord (antagligen för att det i stor utsträckning används av nynazister) - men i USA är det rätt starkt positivt, och i vissa länder betraktas folk som inte är patrioter som äckliga slemmon i klass med pedofiler.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Stämmer

...och i vissa länder betraktas folk som inte är patrioter som äckliga slemmon i klass med pedofiler.
Länder som faktiskt haft en 'befrielsekamp' och en jävla massa elände innan de ens blev ett land brukar höra dit.

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Stämmer

"Länder som faktiskt haft en 'befrielsekamp' och en jävla massa elände innan de ens blev ett land brukar höra dit."

Tillägg: förutsatt att de haft befrielsekampen under någorlunda senare tid. Sverige hade ju trots allt en befrielsekamp - för sisådär ett halvt årtusende sedan.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Stämmer

Tillägg: förutsatt att de haft befrielsekampen under någorlunda senare tid. Sverige hade ju trots allt en befrielsekamp - för sisådär ett halvt årtusende sedan.
Jodå.

Fast jänkarna håller igång fortfarande... hur länge sedan är amerikanska frihetskriget? :gremsmile:

Länder som útbrett sig aggressivt på ett eller annat sett har naturligtvis också en patriotism.

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Stämmer

"Fast jänkarna håller igång fortfarande... hur länge sedan är amerikanska frihetskriget?"

Menar du 1789 eller 1812?

Sen funkar ju angrepp utifrån rätt bra som patriotbooster, vilket 1846 (mexikanska kriget), 1942 (Pearl Harbor) och 2002 (WTC) visar rätt bra på.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Stämmer

Menar du 1789 eller 1812?
Troligen inte 1812, där fick de mer spö än vid Alamo...

Den kanadensiska gruppen 'Arrogant Worms' har en beskrivande sång om denna incident:

The war of 1812

Oh, come back, proud Canadians
To before you had TV,
No hockey night in Canada,
There was no CBC (Oh, my God!).
In 1812, Madison was mad,
He was the president, you know
He thought he’d tell the British where they ought to go
He thought he’d invade Canada,
He thought that he was tough
Instead we went to Washington....
And burned down all his stuff!

And the White House burned, burned, burned,
And we’re the one’s that did it!
It burned, burned, burned,
While the president ran and cried.
It burned, burned, burned,
And things were very historical.
And the Americans ran and cried like a bunch of little babies
Waa waa waah!
In the War of 1812!

US hillbillies from Kentucky,
Dressed in green and red,
Left home to fight in Canada,
But they returned home dead
It’s the only war the Yankees lost, except for Vietnam
And also the Alamo... and the Bay of... ham.
The loser was America,
The winner was ourselves,
So join right in and gloat about the War of 1812

And the White House burned, burned, burned,
And we’re the one’s that did it!
It burned, burned, burned,
While the president ran and cried.
It burned, burned, burned,
And things were very historical.
And the Americans ran and cried like a bunch of little babies
Waa waa waah!
In the War of 1812!

In 1812, we were just sittin’ around,
Mindin’ our own business, puttin’ crops into the ground.
We heard the soldiers coming and we didn’t like that sound.
So we took a boat to Washington and burned it to the ground.

Oh... we... fired our guns, but the Yankees kept-a coming,
There wasn’t quite as many as there was a while ago.
We fired once more and the Yankees started running,
Down the Mississippi to the Gulf of Mexico, oh, oh....
They ran through the snow and they ran through the forest,
They ran through the bushes where the beavers wouldn’t go.
They ran so fast, they forgot to take their culture,
Back to America, and Gulf of Mexico

So, if you go to Washington, its buildings clean and nice,
Bring a pack of matches, and we’ll burn the White House twice!

And the White House burned, burned, burned,
But the Americans won’t admit it
It burned, burned, burned,
It burned and burned and burned
It burned, burned, burned,
Now, I bet that made them mad
And the Americans ran and cried like a bunch of little babies
Waa waa waah!
In the War of 1812
Edit: Varför kommer inte blankraderna med i citatet???
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Stämmer

Troligen inte 1812, där fick de mer spö än vid Alamo...
Det hindrar ju inte en god patriot! :gremlaugh:

Sedan finns det patriotism och patriotism: jag skulle säga att Äppelkriget är en i högsta grad patriotisk svensk film. Fast den är ju knappast en krigsfilm, trots namnet... :gremlaugh:

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Stämmer

"Troligen inte 1812, där fick de mer spö än vid Alamo..."

Enligt den tesen så skulle norrmännen vara totalt nerslagna vid syttende mai. Om du fortfarande tror att den stämmer rekommenderar jag dig att besöka Oslo om drygt två månader. :gremwink:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Du glömde...

Beror väl kanske på definition. Krigsfilm - film som handlar om krig eller har krig som tema.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag föreslår stonehenge av bernard cornwell en mkt bra bok.
handlar om resandet av stonehenge, skönlitterär version, men följer "sanningen" rätt så bra
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Re: Du glömde...

"...men det är ju dokumentärfilmer, inte krigsfilmer"

Men kategori ett var ju inte heller riktiga krigsfilmer, juh! Hursomhelst blandade du ihop kategori två och tre, virrpanna. :gremsmile:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Krigsfilmer och patriotism

De brukar följa ungefär samma cykel. I fredstid, före och i början av ett krig är de ärkepatriotiska av kategori 2 ("Viljans triumf", "We were soldiers", "Hjältarna från Telemarken"), och efter ett krig så är de ångestdravlande kategori 3-rullar ("Plutonen", "Hamburger Hill", "Das Boot", "Vinterkriget", "Stalingrad") som produceras för att bearbeta det nationella traumat efter kriget.
Menar du inte tvärtom? Att det är kategori 3-rullarna som görs i fredstid och i början och före ett krig? Och att det är kategori 2-rullarna som görs efter ett krig? Iofs blandade du väl bara ihop dem vilket är mänskligt :gremwink:

Hur som helst är jag beredd att köpa de där kategorierna... och jag avskyr kategori 3 filmerna! Usch och fy och skam! Kategori 2 är dock bättre, om filmen görs bra dvs.

/Balderk, har beställt tågbiljetter till göteborg och anmält sig till gothcon idag...
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Michael Jecks har skrivit en lång rad böcker med god historisk grund (whodunnits) som utspelar sig i Devon i England på 1315-1320talet. Ganska trevliga men vet inte om de översatts.

Canterbury tales är annars ett måste, genial bok för den som är medeltidsintresserad. Froissarts krönika har skönlitterära kvaliteter.

Alla vikingasagor. Snorres Edda. Beowulf.

Ofta känns de gamla klassikerna mycket mer aktuella än den typ av nostalgitripp historiska återskapare ofta fastnar i.
 
Top