Nekromanti Historiska Romaner

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Efter att ha sträck läst Ken Follets genialiska roman Svärdet och Spiran, tidigare ha läst Jan Guillious Riddar Arn bäcker och dessutom 5-6 st av Patrick O´Brians böcker om Jack Aubrey och Stephen Maturin så törstar jag efter fler historiska romaner, och därför undrar jag helt enkelt ifal det finns nån här som vågar rekomendera någon sådan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Munkar

Böckerna om broder Cadfael, skrivna av Ellis Peters. En samling trevliga whodunnits som är bra mycket bättre än både Ken "20-kilos tvåhandssvärd" Follets och Jan "Hamilton fast i ringbrynja" Guillous böcker.

Rosens namn, av Umberto Eco. Stora nackdelen är att halva romanen är skriven på latin.

En gammal känd kompis till munk, klerken från Copmanhurst, även känd som broder Tuck, figurerar även i sir Walter Scotts roman Ivanhoe. Den har dessutom ungefär lika god medeltida anknytning som "Svärdet och Spiran". Leta även reda på Howard Pyles "Robin Hood" - han förekommer där med, liksom i Nicholas Chase roman "Locksley", och den sistnämnda är den historiskt mest trovärdiga av de böcker som nämnts i det här stycket.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Munkar

"Men går den att läsa för oss dödliga icke latin kunniga och endå vara både begriplig och läsvärd??"

Den utgåva som jag fick tag på hade en massa fotnötter där latinet var översatt. Annars kan du ju skaffa lättversionen: filmen "The Name of the Rose" med Sean Connery.
 
G

Guest

Guest
Svärdslukare och jonglörer...

Jag kan nog mycket väl vara ute och segla nu men det får va... Under min tid i på gymnasiet så disskuterade vi en bok som handlar om en dvärg (alltså ingen skägg dvärg) i ett kringresande gyckelsällskap under medeltiden... Hela berättelsen skulle antagligen vara skriven av honom eller så är hela skriven utifrån honom... ah jag vet ej... kan någon fylla i mitt tomrum tro?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
?

Ska det vara medeltid? Annars är ju omfånget rätt så brett eller hur?

Axplock ur historien...

Alexander Dumas kan rekommenderas. Du vet säkert vilka böcker han skrev.

Sven Hassel's böcker får dig att bli krigstrött.

Frans G. Bengtssons Röde Orm såg jag fanns tillgänglig på bokrean.
 

Kalle_UBBT

Veteran
Joined
29 Oct 2002
Messages
3
Nu vet inte jag riktigt om detta verk kan tituleras som en historisk bok, men vad som är säkert är att den utspelar sig under en intressant historisk epok. Boken jag talar om är Röde Orm, en förbannat bra bok av episka mått.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: ?

Ska det vara medeltid? Annars är ju omfånget rätt så brett eller hur?
Det behöver det inte alls vara, till exempel så utspelar sig Patrick O´Brians romaner på 1700 talets slut och början på 1800 talet(ej 100% säker) Egentligen är allt från tiden före kristus till början av 1800-talet intressant, men visst, det gör ju absolut inget alls om det är från just medeltiden. Och ja, det blir tydligen ett ganska brett område.

Röde orm har jag läst av dem du rabbla upp, och den e helt ok, alesxander dumas, ja, känner rill honom ockå.. :gremsmile: Men Sven Hassel känner jag bara till namnet, vad för och vilka bäcker har han skrivit?
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Det borde nog gå, för en historisk roman är la en roman som utspelar sig i historien?? Och där känns det ju som om Röde Orm passar in... Och jag håller med, den är läsvärd!
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Nu har jag inte läst dem (men jag har dem i bokhyllan) men Iliaden och Odyssén kan du ju alltid läsa... Det är ju bronsålder också. :gremwink:
De har funnits på bok rean för 89kr i en sammlingsvolym.

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Munkar

Finns den inte alls att få tag på utan latin menar du? Låter ganska otroligt om du frågar mig. Jag har den hemma så jag ska kolla när jag kommer hem.

/Balderk, misstänker att den finns översatt
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Trevliga historiska deckare är Lindsey Davis böcker om romaren Falco. Jag tror att det finns tre böcker översatta till svenska.
 
G

Guest

Guest
Re: Svärdslukare och jonglörer...

Arrg... sorry tänker så det knakar... (därav arrg) men kommer ändå inte på... så jag antar att du får glömma det hela... sorry
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Svärdslukare och jonglörer...

Det kan väl inte vara "Dvärgen" av Per Lagerkvist? Har inte läst den, men den tycks inte ha några gyckelsällskap, definitivt inget som dvärgen är med i. Så det var nog inte den. Men jag försökte i alla fall ^^;
 
G

Guest

Guest
Re: Svärdslukare och jonglörer...

Eller kan det vara den? hmmm... Jag har inte heller läst den... men... hmm... kanske är det den och jag har bara blandat ihop den med någon annan... hmm.. det var ju faktiskt 4 år sedan eller något... Ja va fan... nu glömmer vi allt ihop...
 

Regelspanaren

Veteran
Joined
27 Feb 2003
Messages
6
Björn Holm's romaner, som utspelas oftast under Det Stora Nordiska Kriget, i många fall också baserade på dagböcker från personer som var med då det begavs.

Olov Svedelids historiska romaner, de jag läst är lite ungdomligare i sitt utförande. Jag vet att jag i min ungdom i skolan läste två böcker, den ena hette "Slottet Brinner" och berörde slottet Tre Kronors eldhärjning 1697. En annan tror jag hette Fripassageraren och handlade om en fripassagerare på ett ostindiskt fartyg.

Sedan finns det åtminstone tre böcker av Catharina Ingelman-Sundberg (vikingatid), hon är dessutom journalist och arkeolog. Böckerna jag känner till är "Vikingaguld", "Vikingasilver" och "Vikingablot".

Det var lite tips, och alla berör ju svenska förhållanden.

Sedan finns ju t.ex. Englunds Poltava och några till romaner.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Munkar

Alltså, att den är skriven till hälften på latin är nog att ta i. Det finns citat och meningar på latin här och var genom hela boken, och flera av dem är nästan nödvändiga för att förstå handlingen.

Men så vitt jag vet är de översatta i alla utgåvor av boken (meningarna är på latin, men det finns en liten fotnot som leder till en lista med översättningar i slutet).

JPS
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,680
Location
Värnhem, Malmö
Re: Svärdslukare och jonglörer...

Skit samma, det är ändå aldrig fel att läsa "Dvärgen". Annars finns ju, om man är lagd åt skälmromanens håll, Sven Delblancs "Prästkappan" som utspelar sig i 1700-talets Preussen.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
2:a världskriget

Om en grupp soldater i en tysk straffbataljon.
 
Top