Nekromanti Historiska Romaner

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Munkar

Äh! Latin är bara för fjöllor!!!

/Balderk, kan bara Pax vobiscum och veni vidi vici

(Edit: ändrade stavfel)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Munkar

"Pacta sun servanda" som min osympatiske ekonomilärare Ronny brukade säga. Gissa vad det betyder om ni kan.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Stämmer

Ett Axplock ur den stora filmlådan...

Nya Bra Filmer:
Saving Private Ryan
We Were soldiers
Band Of Brothers
Black Hawk Down
Enemy At The Gates
Ride With The Devil

Lite äldre bra filmer:
Das Boot
Stalingrad
Järnkorset
Plutonen
Hamburger Hill
Heartbreak Ridge
Apocalypse Now
Full Metal Jacket
Gallipoli

Filmer värda att se:
Windtalkers
Kellys Hjältar
Behind Enemy Lines
Döden På Larvfötter
Good Morning Vietnam
Pearl Harbor


Någon som inte instämmer? Kan tänka mig det....
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Stämmer

Någon som inte instämmer? Kan tänka mig det....
Ja, tål inte en del av dem, nån e lite för mycket "kom och titta på när jag viftar på min amerikanska flagga" och en annan lite för mycket "skjuta sönder allt och alla i tre timmar film." Inga titlar nämda.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Munkar

Kan det va in flames?(nej) Blind Guardian?(nej) Hammerfall?(hoppas jag verkligen inte, va ju inte pop) ill nino?(nä, känns fel här med..)

Men något av dem som liknar ljudmässigt??

Känner skärpt igen utrycket... Om jag bara kunde komma ihåg varifrån...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Munkar

Kan det va in flames?(nej) Blind Guardian?(nej) Hammerfall?(hoppas jag verkligen inte, va ju inte pop) ill nino?(nä, känns fel här med..)
Nej, nej, nej och nej.

Men något av dem som liknar ljudmässigt??
Ingen aning.

Känner skärpt igen utrycket... Om jag bara kunde komma ihåg varifrån...
Tänk tillbaka 15-18 år, svensk grupp, bra första skiva (som är omöjlig att få tag på och jag släpper inte min) sedan bytte de sångare och sedan blev det pissig poprock av det.

Jag vet åtminstone en på forumet som borde kunna det.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
VA?

och vart har du gjort av no mans land? in med den genast, den slår ju we were soldiers och black hawk down med förbundna ögon. TILLSAMMANS!!!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: Munkar

"Pacta sun servanda" som min osympatiske ekonomilärare Ronny brukade säga. Gissa vad det betyder om ni kan.
Någonstans i bakhuvudet ringer en liten klocka. Stor risk att mitt minne tagit vägen via /dev/null men jag har för mig det betyder: "Avtal skall hållas"
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Stämmer

Nya Bra Filmer:
Saving Private Ryan
We Were soldiers
Band Of Brothers
Black Hawk Down
Enemy At The Gates
Ride With The Devil

Lite äldre bra filmer:
Das Boot
Stalingrad
Järnkorset
Plutonen
Hamburger Hill
Heartbreak Ridge
Apocalypse Now
Full Metal Jacket
Gallipoli

Filmer värda att se:
Windtalkers
Kellys Hjältar
Behind Enemy Lines
Döden På Larvfötter
Good Morning Vietnam
Pearl Harbor
Okej, de jag kan hålla med om som är bra är... Enemy at tha gates, Saving Private Ryan och full metal jacket... Band of Brothers också. Men sedan är många av de där Amerikanska ursäkter för patriotism på en nivå jag inte tål. Sedan har jag väl inte sett alla heller. Black Hawk Down skulle jag inte se ens om jag fick betalt. Stalingrad skulle jag väl vilja se och plutonen också... Apocalypse Now tycker jag är en av de sämsta filmer jag har sett... Långtråkigare film har världen sällan skådat. En timmas samtalet mellan brando och sheen(?) är nog det värsta jag har sett.. skuggorna och allt gjorde mig sömnfärdig (och ja, jag somnade...).

Men det finns väl folk som inte bryr sig om patriotism... Eller kanske till och med tycker om det...

Ride with the devil var ju riktigt dålig den med förresten. *Huga*

/Balderk
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Mika Waltari: 'Mikael Ludenfot' och 'Sinuhe egyptiern'. Den ena utspelar sig i Europa på 1500-talet, den andra i Egypten på... tja... under... den egyptiska tiden ( :gremcrazy: ) men båda böckerna är mycket underhållande.

JPS
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Bara som rent kuriosa, min morfar brukar ibland citera ur 'Sinuhe egyptiern' och ibland så säger han bara "Sinuhe".


Storuggla, tyckte att det var bra info bara
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mika Waltari

Sinuhe utspelas under farao Akhenatons tid; liksom de övriga historiska romanerna av Waltari är den kanske ännu mer intressant som kommentar till Waltaris egen tid, men den är klart läsvärd och har hög gaming-potential.

Mikael Ludenfot har en uppföljare i Mikael Hakim, om huvudpersonens vidare öden och äventyr i Mellanöstern.

Turms den Odödlige är en historisk low fantasy om en etrusker och hans jakt på sig själv. Spännande.

Detta om Mika Waltari.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Lindsey Davis

Silvergrisarna , Skuggor i brons och Venus i koppar .

Alla hennes titlar har en metall i sig. Finns några till på engelska.

Hårdkokta deckare i romersk miljö.

Erik
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Stämmer

"Apocalypse Now tycker jag är en av de sämsta filmer jag har sett... Långtråkigare film har världen sällan skådat. En timmas samtalet mellan brando och sheen(?) är nog det värsta jag har sett.. skuggorna och allt gjorde mig sömnfärdig (och ja, jag somnade...)."

HARKEL? *duns*

/Jonas, ligger chockad slagen till golvet
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Stämmer

Apocalypse Now tycker jag är en av de sämsta filmer jag har sett... Långtråkigare film har världen sällan skådat. En timmas samtalet mellan brando och sheen(?) är nog det värsta jag har sett.. skuggorna och allt gjorde mig sömnfärdig (och ja, jag somnade...).
Den är ju kanonbra! Jag tror problemet med den är att folk tror att de ska se en krigsfilm, vilket den inte är. Den bara råka utspela sig i en krigsmiljö.

Det är också möjligt att den är bättre om man läst boken först.

Jag avnjöt nyligen Apocalypse Now Redux och kan bara konstatera att den åkt upp på min fem i topp lista över filmer (fast inget ruckar Brazil från toppen).
 
Top