Historiska eller vetenskapliga fakta som kan förstöra stämningen i rollspel

Status
Not open for further replies.

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
- Majoritet av alla kvinnor på 1300-1800-talet i Kina hade fett stympade fötter och var därför, i skarp kontrast till hur det i regel framställs på film, inte alls väl lämpade för kung fu.
Vad jag kan hitta så verkar det främst ha varot ett överklassfenomen. Men det verkar också ha skiljt sig väldigt mycket mellan såväl region, klass och etnicitet. Jag är ingen expert men att majoriteten av populationen, som dessutom var bönder, skulle bundit fötterna känns spontant rätt orimligt? Jag hittade att bönder ibland gjorde bindning på sina älsta döttrar för att de skulle ha en chans att bli konkubiner i rika hov
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Siffran är tagen ur minnet från uppskattningar av diverse data från olika regioner i det här papret.
När jag läser ett sådant här "vetenskapligt" papper ställer jag mig frågan: börjar författaren med en idé och försöker hitta bevis som bekräftar idén?
När jag bläddrar igenom denna rapporten verkar risken uppenbar.

Jag har på riktigt svårt att se varför man skulle döda 80% av flickebarnen i ett glest befolkat jordbruks- och fiske-samhälle. Det finns andra kulturor som kan beskrivas som kvinnohatande dödssekter som inte tenderar att döda flickebarn systematiskt.

Jag besökte vikingamuseet i Reykjavik. Den Isländska befolkningen är invandrad. Y-kromosomer kommer från pappan, och cellernas mitokondirier kommer från mamman. Så islänningarna har funnit att de isländska männen är till 80% invandrade från skandinavien, och de isländska kvinnorna är till 80 invandrade från brittiska öarna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
När jag läser ett sådant här "vetenskapligt" papper ställer jag mig frågan: börjar författaren med en idé och försöker hitta bevis som bekräftar idén?
Nej, iaf inte om det är seriös forskning. Syftet är inte att bevisa din tes utan att svara på din frågeställning. Tendensiösa forskare existerar dock... :)

(men det är OT)
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Vad jag kan hitta så verkar det främst ha varot ett överklassfenomen. Men det verkar också ha skiljt sig väldigt mycket mellan såväl region, klass och etnicitet. Jag är ingen expert men att majoriteten av populationen, som dessutom var bönder, skulle bundit fötterna känns spontant rätt orimligt? Jag hittade att bönder ibland gjorde bindning på sina älsta döttrar för att de skulle ha en chans att bli konkubiner i rika hov
Jag vet inte alls mycket i ämnet, men en sak vet jag att jag läst i vederhäftiga källor, och det är att manchurierna tydligen inte praktiserade metoden.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad jag kan hitta så verkar det främst ha varot ett överklassfenomen. Men det verkar också ha skiljt sig väldigt mycket mellan såväl region, klass och etnicitet. Jag är ingen expert men att majoriteten av populationen, som dessutom var bönder, skulle bundit fötterna känns spontant rätt orimligt? Jag hittade att bönder ibland gjorde bindning på sina älsta döttrar för att de skulle ha en chans att bli konkubiner i rika hov
Saker folk gör för skönhet är väl ofta rätt orimliga? Det fanns en kultur i det förhistoriska Sichuan som slog ut sina egna framtänder i rituellt syfte.

Men det är sant att långt ifrån alla blev fotlindade. Jag kan kanske återkomma med mer exakt data om folk finner det intressant.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vet inte alls mycket i ämnet, men en sak vet jag att jag läst i vederhäftiga källor, och det är att manchurierna tydligen inte praktiserade metoden.
Definitivt inte nej. Manchuerna var måna om att hålla sig åtskilda från folket de underkuvat. Kina har ju en tendens att suga upp allt som kommer i närheten av det som en tvättsvamp, i synnerhet om du kommer från stäppen, och manchuerna var nog väl medvetna om tidigare erövrares öde. Detta till trots producerade fusionen av manchuiskt och kinesiskt alldeles särskilt många bra saker, i synnerhet qipaon, ett av världshistoriens snyggaste klädesplagg. De manchuiska fisyrerna som de prompt skulle tvinga på alla kinesiska män var ingen hit dock...
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Saker folk gör för skönhet är väl ofta rätt orimliga?
Bönder brukar inte ha råd med det (att stympa sina egna fötter för att visa att man har råd att inte arbeta).

Jag tror inte att bönder har råd att döda friska barn heller - om de kan försörja dem. Och jag tror inte alltid att bönder har råd att försörja sina barn i dåliga tider, och då kommer en del barn inte överleva. Kanske väljer man då vilka som man ger mest mat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag vet inte alls mycket i ämnet, men en sak vet jag att jag läst i vederhäftiga källor, och det är att manchurierna tydligen inte praktiserade metoden.
Ej heller hakka-folket, vilket var anledningen till att fotbindning förbjöds i Taiping-riket. (Ledaren och början rörelsen var hakka). Men så var ju hakka mest fattiga bönder, också.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Om vi lever i The World of Darkness just nu så är den här tråden ett vapen i striden om verkligheten där man postar för att övertyga andra om hur saker egentligen var enligt det vetenskapliga paradigmet.
Nej. Det där gäller bara i MAGE, inte någon av de andra WoD settingarna, för VtM, WtA o de andra skulle se väldigt annorlunda ut om om de skulle bygga på den (då) moderna konsensusen av hur vampyrer, varulvar o sånt såg ut.


Det finns ingen ”verklighet” utan bara ett ”konsensus” om vad som är verkligt vilket gör det till verkligheten just nu.
Alltså, det där låter koolt när man är en runt-de-tjugo som tror att man är smartare/djupare än man är men problemet är ju att det inte funkar eftersom vad "konsensusen" är skiller sig över hela världen, och av en massa andra anledningar. Det är en "Historiska eller vetenskapliga fakta som kan förstöra stämningen i rollspel" att ta upp under MAGE spelet om någon runt bordet är investerade i den metaplotten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Nej. Det där gäller bara i MAGE, inte någon av de andra WoD settingarna, för VtM, WtA o de andra skulle se väldigt annorlunda ut om om de skulle bygga på den (då) moderna konsensusen av hur vampyrer, varulvar o sånt såg ut.



Alltså, det där låter koolt när man är en runt-de-tjugo som tror att man är smartare/djupare än man är men problemet är ju att det inte funkar eftersom vad "konsensusen" är skiller sig över hela världen, och av en massa andra anledningar. Det är en "Historiska eller vetenskapliga fakta som kan förstöra stämningen i rollspel" att ta upp under MAGE spelet om någon runt bordet är investerade i den metaplotten.
Alltså, WoD är ju ibland en gemensam setting och ibland bryr de sig inte så mycket. Men det är absolut så världen ser ut. Det finns ursäkter om varför Vampyrer och Varulvar fortfarande är en grej i Mage.

Mage är väldigt mycket ett spel från 90-talet om att röka på och prata filosofi. Men det är en av de feta sakerna med det ju! Det är inte negativt alls :D
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Det finns ursäkter om varför Vampyrer och Varulvar fortfarande är en grej i Mage.
Personligen gillar jag hur Demon gjorde det: de har en förklaring för hur alla andra fraktioner passar in i deras kosmologi (o gör det på ett väldigt bra sätt), bortsätt från varbestarna, och det skrämmer dem.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Personligen gillar jag hur Demon gjorde det: de har en förklaring för hur alla andra fraktioner passar in i deras kosmologi (o gör det på ett väldigt bra sätt), bortsätt från varbestarna, och det skrämmer dem.
Demon: the Fallen är det mest underskattade spelet i hela WoD-katalogen. Kanske det allra bästa, rakt av.

Hur som. Jag har tänkt lite på det där med historisk läkarvetenskap, och mindes helt plötsligt hur illa det egentligen var under långa perioder. När homeopatin dök upp var det från början "harmlösa" idiotier där vad som var rent vatten gavs till folk istället för medicin, och folk blev bättre än när de fick "riktig" medicin! Sedan dess har läkarevetenskapen sprungit om rent vatten många miljoner gånger om, så att framställa homeopati som något positivt idag är ren galenskap. Men med tanke på hur sent det kom (i början av artonhundratalet) kan man ju tänka lite på hur katastrofalt det var ställt med läkarnas kunskaper innan dess.

Ändå är det en bra idé att gå till doktorn när man är trasig i alla historiska rollspel jag spelat. Inga regler säger att man egentligen borde må bättre av att bara stanna hemma och dricka rent vatten.

Något att fundera på.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Hur som. Jag har tänkt lite på det där med historisk läkarvetenskap, och mindes helt plötsligt hur illa det egentligen var under långa perioder. När homeopatin dök upp var det från början "harmlösa" idiotier där vad som var rent vatten gavs till folk istället för medicin, och folk blev bättre än när de fick "riktig" medicin!
Visst, det är ju standardförklaringen - vatten gör i alla fall ingen aktiv skada, och en del blir friska ändå eller som placebo. Bättre än eländet läkarvetenskapen trodde på!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Hur som. Jag har tänkt lite på det där med historisk läkarvetenskap, och mindes helt plötsligt hur illa det egentligen var under långa perioder. När homeopatin dök upp var det från början "harmlösa" idiotier där vad som var rent vatten gavs till folk istället för medicin, och folk blev bättre än när de fick "riktig" medicin! Sedan dess har läkarevetenskapen sprungit om rent vatten många miljoner gånger om, så att framställa homeopati som något positivt idag är ren galenskap. Men med tanke på hur sent det kom (i början av artonhundratalet) kan man ju tänka lite på hur katastrofalt det var ställt med läkarnas kunskaper innan dess.
Det påminner om en anekdot min bror drog nån gång att nån läkare i något fältslag någon gång hade insett att han fick bättre resultat om han tog sina dekokter och gned in riddarnas svärd med dem istället för att ge dem till riddaren. Slutsatser drogs som inte var "de här dekokterna är kontraproduktiva", vill jag minnas.

Übereil
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Personligen gillar jag hur Demon gjorde det: de har en förklaring för hur alla andra fraktioner passar in i deras kosmologi (o gör det på ett väldigt bra sätt), bortsätt från varbestarna, och det skrämmer dem.
Ja, demon gör det bra :D

Jag diggar Changlinga förklaringamodel där alla andra magiska är förvirrade feer som glömt vad de är!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ändå är det en bra idé att gå till doktorn när man är trasig i alla historiska rollspel jag spelat. Inga regler säger att man egentligen borde må bättre av att bara stanna hemma och dricka rent vatten.
Det där är ju ett sånt där tillfälle där metakunskap ställer till det: "Min rollperson är ordinerad åderlåtning och kvicksilver. Han vill hellre ha en stor kittel där han kokar allt vatten han ska dricka och tvätta sig och sina sår med".

I Pendragon tar det lång tid att läka sig. Rollpersonen behöver lång omvårdnad (i veckor) av någon med färdigheten "chirurgery" (om jag nu stavar rätt). Vad som exakt händer när man ligger där och har ont och är sjuk, och blir omvårdad, det spelar ingen roll. Och ibland blir man sämre.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Samtidigt så kunde sjukvård i äldre tider också vara förvånansvärt avancerad och kunnig som de tar upp här:

Det gäller dock att få rätt person som gör jobbet åt en. Och det intressanta är att det verkar som viss läkekunskap gick förlorad mellan dåtid och ex. 1800-talet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det påminner om en anekdot min bror drog nån gång att nån läkare i något fältslag någon gång hade insett att han fick bättre resultat om han tog sina dekokter och gned in riddarnas svärd med dem istället för att ge dem till riddaren.
Det funkar inte - det är svärdet som orsakade skadan som man måste gnida in med vapensalvan! De som läst Umberto Ecos Gårdagens ö känner igen det här.

"Powder of sympathy was a form of sympathetic medicine, current in the 17th century in Europe, whereby a remedy was applied to the weapon that had caused a wound with the aim of healing the injury it had made. Weapon salve was a preparation, again applied to the weapon, but based on material from the wounded patient rather than on any remedy for the wound."

 
Status
Not open for further replies.
Top