Historiska eller vetenskapliga fakta som kan förstöra stämningen i rollspel

Status
Not open for further replies.

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,018
Siebenbürgen
I min FATE/Day After Ragnarok-kampanj är rollpersonerna i Hunedoara. Wikipedia: "The 1850 census registered 1,937 residents, consisting of 1,275 Romanians, 248 Hungarians, 237 Germans, 101 Slovaks and 86 Roma. The religious denominations included 992 Orthodox, 370 Greek Catholics, 316 Roman Catholics, 181 Reformed, 42 Evangelic and 36 Jews. The 1900 census registered 4,419 residents, consisting of 1,987 Romanians, 1,896 Hungarians, 365 Germans, and 101 Slovaks."

Centrum för järnindustri hela vägen tillbaka till de gamla Dacierna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
När jag körde "Curse of Stradh"/ Dracula i 1890-talets Transylvanien körde jag med att så länge rollpersonerna kunde tala något av dessa språk kunde de göra sig förstådda:
Tyska, Ungerska, Rumänska, Italienska, Slovakiska/Serbiska och andra slaviska språk.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
När jag körde "Curse of Stradh"/ Dracula i 1890-talets Transylvanien körde jag med att så länge rollpersonerna kunde tala något av dessa språk kunde de göra sig förstådda:
Tyska, Ungerska, Rumänska, Italienska, Slovakiska/Serbiska och andra slaviska språk.
" 4 May.—I found that my landlord had got a letter from the Count, directing him to secure the best place on the coach for me; but on making inquiries as to details he seemed somewhat reticent, and pretended that he could not understand my German. This could not be true, because up to then he had understood it perfectly; at least, he answered my questions exactly as if he did. "
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Under senmedeltiden, när en ny osmansk sultan intog tronen i Konstantinopel, lät han många gånger avrätta sina bröder genom strypning så att de inte skulle kunna hota hans maktinnehav. Med tiden övergick sultanen till att hålla bröderna inspärrade på livstid i palatsvåningar där de endast fick umgås med infertila slavkonkubiner.

Överhuvudtaget hade sultanen fria händer att på lösa boliner avrätta folk som väckt hans misshag. "Att ge någon silkessnöret" är en eufemism för det silkesrep som sultanen lät skicka till en vanärad adelsman så att han kunde hänga sig utan att blanda in bödeln.
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Drottning Ranavalona I, som styrde det stora Merina-riket på Madagaskar 1828-61, bedrev under sina första tio år "på tronen" så brutal inrikes- och utrikespolitik att öns befolkning föll från ca 5 miljoner till ca 2½ miljoner. Överdödligheten vållades bland annat av hänsynslöst tvångsarbete, omfattande krigföring och drakoniska straff mot de som drottningen såg som sina fiender.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Drottning Ranavalona I, som styrde det stora Merina-riket på Madagaskar 1828-61, bedrev under sina första tio år "på tronen" så brutal inrikes- och utrikespolitik att öns befolkning föll från ca 5 miljoner till ca 2½ miljoner. Överdödligheten vållades bland annat av hänsynslöst tvångsarbete, omfattande krigföring och drakoniska straff mot de som drottningen såg som sina fiender.
Såntdär förstör väl inte stämningen? En perfekt skurkdrottning att överkasta ju!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Drottning Ranavalona I, som styrde det stora Merina-riket på Madagaskar 1828-61, bedrev under sina första tio år "på tronen" så brutal inrikes- och utrikespolitik att öns befolkning föll från ca 5 miljoner till ca 2½ miljoner. Överdödligheten vållades bland annat av hänsynslöst tvångsarbete, omfattande krigföring och drakoniska straff mot de som drottningen såg som sina fiender.
Tja, har man inga fiender så får man väl skaffa sig ett antal.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
I en hel del historisk fantasy, o nog en hel del fantasy baserat på hur allt annat sociokulturellt ser ut, så borde flertalet av SLP:na o RP:na springa omkring med pipkrage
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,282
Får väl kalla den för popkulturvetenskaplig fakta eller något men en som kan förstöra lite om en bild på en genre är användandet av jazz i Film Noir. Ni vet hur alla klassiska noir-deckare från 40-talet har den där sexiga saxofonen som spelar soundtracket?

Något som mer eller mindre inte skedde i några av de klassiska noir-filmerna. De flesta har istället klassiskt romantiska orkestrerade Hollywood-soundtracks. Om något så förlitar de sig ofta mer på stråkar och blås är sällan särskilt förekommande. Några exempel:

Det vi tänker som det klassiska noir-soundtracket är till stor del baserad på Miles Davis musik till den franska krimthrillern Hiss till galgen (Ascenseur pour l'échafaud), som kom 1958 (det vill säga mot Noir-filmens slut) och dess noir-status är något omdebatterad bland kritiker (den är lika mycket proto-Nya Vågen).

Det är i alla fall musik inspirerat vi hör av den här i allt från Chinatown till L.A. Noire.

Och såklart, i inget av de här fallen är det ens en sax, utan trumpet som spelas.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Can I throw in a book ?

Both by Philip Haythornthwaite: Napoleonic Infantry or alternatively The Napoleonic Sourcebook.

Both do a fantastic job explaining how black powder era warfare actually worked and looked and making it very easy to use in a campaign of...something. While is writing is a little dry, its pretty engaging and very readily understood.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
I en hel del historisk fantasy, o nog en hel del fantasy baserat på hur allt annat sociokulturellt ser ut, så borde flertalet av SLP:na o RP:na springa omkring med pipkrage
Slår mig att all fantasy rent generellt lider en enorm brist på peruker...

Har orcherna just slagit ihjäl din alvvän? Klipp håret av denne och säl det riktigt dyrt vid hovet...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Får väl kalla den för popkulturvetenskaplig fakta eller något men en som kan förstöra lite om en bild på en genre är användandet av jazz i Film Noir. Ni vet hur alla klassiska noir-deckare från 40-talet har den där sexiga saxofonen som spelar soundtracket?

Något som mer eller mindre inte skedde i några av de klassiska noir-filmerna. De flesta har istället klassiskt romantiska orkestrerade Hollywood-soundtracks. Om något så förlitar de sig ofta mer på stråkar och blås är sällan särskilt förekommande.
Japp, detta är det enda stället där jag avviker från klassisk film noir i Nerver av stål. Spelet är verkligen tänkt att emulera klassisk Bogart-noir, men just när det gäller soundtrack används saxblöta smooth jazz-toner. Det är inte tidsenligt, men det ger sådan sjukt bra noir-stämning att jag kör på det. Någon gång ska jag dock prova att spela spelet med mer klassisk film-musik och se hur det känns. Det kanske till och med blir bättre av det!

EDIT: Och detta påminner mig om att jag måste se L'Ascenseur pour l'échafaud!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Slår mig att all fantasy rent generellt lider en enorm brist på peruker...

Har orcherna just slagit ihjäl din alvvän? Klipp håret av denne och säl det riktigt dyrt vid hovet...
Alverna i Eon har tänder som långsamt växer ut igen om de går förlorade. Alver som lever i mänskliga samhällen och hamnat på obestånd kan således alltid sälja sina tänder som en sista utväg.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Under senmedeltiden, när en ny osmansk sultan intog tronen i Konstantinopel, lät han många gånger avrätta sina bröder genom strypning så att de inte skulle kunna hota hans maktinnehav. Med tiden övergick sultanen till att hålla bröderna inspärrade på livstid i palatsvåningar där de endast fick umgås med infertila slavkonkubiner.
Det här sågs dessutom som "human" politik eftersom det avstyrde blodiga inbördeskrig (kalla mig blödig, men jag hade nog föredragit en mindre fratricid lösning..)

Påminner förresten om seden att stympa avsatta kejsare och andra högdjur i bysans, som sågs som ett "humant" alternativ till avrättning. Se f.ö. Justinian II Rhinotmetos
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Alverna i Eon har tänder som långsamt växer ut igen om de går förlorade. Alver som lever i mänskliga samhällen och hamnat på obestånd kan således alltid sälja sina tänder som en sista utväg.
Likt trollen på Skivvärlden... (Vilket visar på vikten av att tänka igenom hela sitt världsbygge: troll blir til sten av solens strålar eftersom de är sten → de äter sten → deras tänder är av diamant → troll tittar snett på folk som bär vissa juveler → hela konceptet med diamanter som ädelstenar blir konstigt; finns det till exempel diamantgruvor eller är de gamla trollgravfält och eftersom det finns enorma troll så borde det finnas meterstora tanddiamanter. Trolljägare blir med andra ord ett mycket lukrativt yrke, mordfrekvensen på troll bore vara ganska hög både inom Ankh-Morpork och utanför.)
 
Status
Not open for further replies.
Top