Historiska eller vetenskapliga fakta som kan förstöra stämningen i rollspel

Status
Not open for further replies.

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Som jag har förstått det så bryr vi oss här i norr mer om djuren, i alla fall som grupp/samhälle, mer än man ofta gör söderöver.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Som jag har förstått det så bryr vi oss här i norr mer om djuren, i alla fall som grupp/samhälle, mer än man ofta gör söderöver.
Jag tror inte att det har med ”oss i norr” att göra enbart. Tror det finns massor med länder/kulturer som både har och har haft en bra syn på hur man behandlar djur och jag tror absolut att vi inte på något sätt är ”bäst” i norr när det gäller behandling av djur. Men jag tror att jämfört med de flesta kulturer och länder, så har vi kommit långt när det gäller hur djur behandlas och vilka rättigheter de skall ha. Jag tror också att djur med tiden kommer få ännu fler rättigheter då vi redan nu börjar inse att bläckfiskar och andra djur är grymt mycket smartare än vi tidigare trott.

Detta sker inte samtidigt överallt på jorden och i alla länder samtidigt, jag brukar ofta hålla diskussioner med min fru om valjakt och hur delfiner dödas helt i onödan i Japan. Så är alla länder lika bra gällande vilka rättigheter djur har? Svaret är självklart nej, men att norr skulle vara bättre än söder förstår jag inte riktigt var du får ifrån då endast några få länder har jämförts. Ett väldigt litet urval alltså att basera att länder i norr skulle behandla djur bättre än vad sydligare länder gör.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Detta sker inte samtidigt överallt på jorden och i alla länder samtidigt, jag brukar ofta hålla diskussioner med min fru om valjakt och hur delfiner dödas helt i onödan i Japan. Så är alla länder lika bra gällande vilka rättigheter djur har? Svaret är självklart nej, men att norr skulle vara bättre än söder förstår jag inte riktigt var du får ifrån då endast några få länder har jämförts. Ett väldigt litet urval alltså att basera att länder i norr skulle behandla djur bättre än vad sydligare länder gör.
Det ska inte komma från diskutionen här utan tidigare snack med en lantbruks agronom jag känner, o det var hon som tog upp den tesen
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
MODERERING

Som ni kan se högst upp på sidan är det här en tråd som handlar om historiska eller vetenskapliga fakta, inte om vilka kulturer som är mer eller mindre elaka mot djur. Tänk gärna på det när ni skriver inlägg.

Tack så mycket!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Ibland kommer man över historiska fakta som man känner bara skulle sabba en setting och feeling.

Några jag kommer att tänka på:

- Att folk dela säng på värdshus, eller sov ihop i en stor hög.

- Att man sällan åt kött.

- Att armborst gör bågar redundanta.

Vad har ni för exempel på historiska fakta som ni kommit över och som ni känner att ni helst sluppit känna till, eller ogärna implementerar i er setting?
Ingen aning varför något av detta skulle kunna påverka stämningen negativt
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Inte ett exempel utan en fråga: att man duelerar till döden för en ledar position är ju vanligt i fiktiva krigar kulturer. Vet någon om detta faktiskt har förekommit i verkligheten, o om så bland vilka, när då o hur vanligt var det?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
- Dysonsfärer är mindre fantastiska än överljusfart. I sci-fi framställs stellar engineering alltid som något för civilisationer som är sufficiently advanced, men vi skulle basically kunna börja med det idag. Överljusfart däremot är en helt annan kategori av omöjligt.


- Avancerad biotech är mer lowkey än överljusfart. I sci-fi framställs high-end biotech extremt ofta som sufficiently advanced. I själva verket har vi gjort enormt mycket större framsteg inom biotech än inom rymdfart, och kommer sannolikt vara odödliga genmoddade supervarelser långt innan vi koloniserar rymden.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
- Djur och växter på medeltiden såg inte alls ut som idag. Kolla på frukter på gamla målningar, eller bildgoogla medeltida grisar.

- Vikingarna var inte mer feministiska än de kristna. Snarare tvärtom. De var basically en manschauvinistisk dödskult som dödade upp emot 4/5 av alla nyfödda flickebarn på grund av en pikant kombo av upplevd resursbrist och patriarkalt bias. Deras samhälle hade alltså en grotesk brist på kvinnor och majoritet av vikingarna var förmodligen frustrerade incels. Inte undra på att de var våldsamma slavjägare...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
- Folk i vilda västern lyssnade inte på ödesmättade Ennio Morricone-orkestrar. Deras favoritgenre var snarare "Alpine music", som trendade hårt på den tiden. Alttså typ såhär (。ノω\。) :

 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
- Dysonsfärer är mindre fantastiska än överljusfart. I sci-fi framställs stellar engineering alltid som något för civilisationer som är sufficiently advanced, men vi skulle basically kunna börja med det idag. Överljusfart däremot är en helt annan kategori av omöjligt.
Det finns småproblem som att.
a. Vi är inte riktigt säkra på hur vi skulle få energin från punkt A (solsystemets omloppsbana) till punkt B (där vi behöver den).
b. En dysonsfär är ett skalprojekt. Vi har tekniken att vi skulle kunna bygga ett fåtal dysonswarm satelliter och vi hade kanske kunnat få dem att "segla" så att de inte hade behövt reaktionsmassa för att ligga kvar (kanske, kanske inte). Vi har absolut inte tekniken för att kunna tillverka de tusentals satelliter som hade krävts för en riktig dysonswarm, än mindre en dysonsphere. För det är ett megaprojekt som är för stort för oss som civilization.

- Majoritet av alla kvinnor på 1300-1800-talet i Kina hade fett stympade fötter och var därför, i skarp kontrast till hur det i regel framställs på film, inte alls väl lämpade för kung fu.
Överklasskvinnor.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
- Vikingarna var inte mer feministiska än de kristna. Snarare tvärtom. De var basically en manschauvinistisk dödskult som dödade upp emot 4/5 av alla nyfödda flickebarn på grund av en pikant kombo av upplevd resursbrist och patriarkalt bias. Deras samhälle hade alltså en grotesk brist på kvinnor och majoritet av vikingarna var förmodligen frustrerade incels. Inte undra på att de var våldsamma slavjägare...
Att vikingarna praktiserade seden att sätta ut nyfödda (av båda könen) är relativt väl etablerad (precis som i princip alla andra förkristna samhällen i Europa). Jag vet dock inte var du får "upp emot 4/5", och om det är baserat på ration av gravar så är identifieringen av kön på vikingagravar fullkomligt undermålig (DNA testning har visat att många skelett kategoriserade som män baserat på gravgåvor egentligen var kvinnor).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att vikingarna praktiserade seden att sätta ut nyfödda (av båda könen) är relativt väl etablerad (precis som i princip alla andra förkristna samhällen i Europa). Jag vet dock inte var du får "upp emot 4/5", och om det är baserat på ration av gravar så är identifieringen av kön på vikingagravar fullkomligt undermålig (DNA testning har visat att många skelett kategoriserade som män baserat på gravgåvor egentligen var kvinnor).
Siffran är tagen ur minnet från uppskattningar av diverse data från olika regioner i det här papret.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det finns småproblem som att.
a. Vi är inte riktigt säkra på hur vi skulle få energin från punkt A (solsystemets omloppsbana) till punkt B (där vi behöver den).
b. En dysonsfär är ett skalprojekt. Vi har tekniken att vi skulle kunna bygga ett fåtal dysonswarm satelliter och vi hade kanske kunnat få dem att "segla" så att de inte hade behövt reaktionsmassa för att ligga kvar (kanske, kanske inte). Vi har absolut inte tekniken för att kunna tillverka de tusentals satelliter som hade krävts för en riktig dysonswarm, än mindre en dysonsphere. För det är ett megaprojekt som är för stort för oss som civilization.


Överklasskvinnor.
Nej, i senare delen av perioden var fotlindning utbrett även bland bondebefolkningen. Jag har sett bondkvinnor med lindade fötter med egna ögon.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Siffran är tagen ur minnet från uppskattningar av diverse data från olika regioner i det här papret.
Vilket betyder att den är helt felaktig (då de få DNA undersökningar som gjorts på vikingatida skelett har pekat på att gravgåvor inte säger ett skit om kön i vikingasamhället). Redan 1988 så pekades det ut att identifiering av skelett som män utifrån gravgods hade mer med sexistiska 1800-tals-mäns föreställningar än verkligheten, men DNA undersökningarna har varit relativt fåtaliga (vi har inte gjort så många nya fynd av gravar sedan 2000 utan DNA undersökningarna har fokuserat sig på kända fynd där osteologer har redan tidigare sagt "Den där identifikationen som man är bullshit").

Osteologiska bevis pekar på att vikingatida gravfält har en överbalans av män (Runt 60% män/40% kvinnor), men också att kvinnor hade lägre status och därför oftare begravda utan fancy stuff som gravgods eller en kista. Så medans det finns bevis för infanticid (och att det var mer vanligt att flickebarn sattes ut att dö) så pekar ingenting som uppfyller moderna standarder för vetenskaplighet att det skulle vara några "4 av 5".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vilket betyder att den är helt felaktig (då de få DNA undersökningar som gjorts på vikingatida skelett har pekat på att gravgåvor inte säger ett skit om kön i vikingasamhället). Redan 1988 så pekades det ut att identifiering av skelett som män utifrån gravgods hade mer med sexistiska 1800-tals-mäns föreställningar än verkligheten, men DNA undersökningarna har varit relativt fåtaliga (vi har inte gjort så många nya fynd av gravar sedan 2000 utan DNA undersökningarna har fokuserat sig på kända fynd där osteologer har redan tidigare sagt "Den där identifikationen som man är bullshit").

Osteologiska bevis pekar på att vikingatida gravfält har en överbalans av män (Runt 60% män/40% kvinnor), men också att kvinnor hade lägre status och därför oftare begravda utan fancy stuff som gravgods eller en kista. Så medans det finns bevis för infanticid (och att det var mer vanligt att flickebarn sattes ut att dö) så pekar ingenting som uppfyller moderna standarder för vetenskaplighet att det skulle vara några "4 av 5".
Inte bara äldre gravanalyser (som, som du säger, är flawed) tyder på det, men också andra källor som artikel tar upp tex redogörelsen för isländska hushåll i Landnamabok. Men nej, visst, det är långt ifrån säkerställt att siffran var så extrem som jag sade.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Baserat på vad jag har läst av Ronald Hutton så är väldigt mycket av de tankar som flera delar av MAGE och Warewolves the Apocalypse (o flera andra WoD fraktioner) bygger på när det gäller hedendomen (+ dess möjliga överlevnad under den kristna eran), magi, och det förmoderna Europa, saker som vetenskapen övergav för länge sedan (om de ens var mer än populärkulturella idéer).
Men det är vad metaplotten i Mage handlar om. Verkligheten har ändrats eftersom Technocratin håller på att vinna/har vunnit the ascension war. För i tiden var medeltida Europa trollkarlstorn, gripar och nobla riddare. Sedan blev det som man trodde det var på 1800-talet och nu var det som vi tror det var nu. De som kontrollerar nutiden kontrollerar det förflutna. Jorden brukade vara plat! Sedan blev den rund och nu har det börjat ändras så att folk alltid trodde den var rund. Det finns ingen ”verklighet” utan bara ett ”konsensus” om vad som är verkligt vilket gör det till verkligheten just nu.

Om vi lever i The World of Darkness just nu så är den här tråden ett vapen i striden om verkligheten där man postar för att övertyga andra om hur saker egentligen var enligt det vetenskapliga paradigmet.

Sedan finns några fuckers kvar som är gamla nog att min as hur saker var (det brukade regna eld från himlen när Gud var arg guys. Mithras och Ur-Shulgi minns det).

Sedan kommer vi till Demon där Lucifer antagligen skapade förutsättningar för både Jordan religionerna och det vetenskapliga paradigmet. Så hur historien var är samtidigt sant, beror på OCH Satan som gräver ner dinosarieben.
 
Status
Not open for further replies.
Top