"Hiss-pitch" för din rollspelsidé

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Ett litet snabbt skirmishspel, inget rollspel?
Nja, jag har ju redan Combat Cars. Två ex till och med, jag fick min kompis ex när han blev vuxen.

Den här idén finns nu faktiskt som en mycket vag skiss i ett Google docs-dokument. Men sitt inte uppe och vänta ...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,407
Location
Maastricht
Under häxmästarens piska!
Du är skapad för enbart en sak......krig! Omvärlden ser dig och dina gelikar som monster, vilket delvis är sant. Du är en orch och din klan kämpar för sin överlevnad efter att häxmästaren omkullkastats av högalverna med hjälp av deras allierade. Kommer klanen överleva? Kommer häxmästaren tillbaka för att än en gång låta sin piska vina över era huvuden när han drar er ut på erövringståg? Ingen vet, och just nu är överlevnad allt du och dina bröder och systrar bryr er om. Hotet om att bli slaktade av alver, människor eller rivaliserande klaner är en alltför trolig framtid för att bry sig om något annat. Det är dags att kämpa med tänder och klor. Det är dags att vinna er frihet, en gång för alla!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,106
Location
Stockholm
Under häxmästarens piska!
Du är skapad för enbart en sak......krig! Omvärlden ser dig och dina gelikar som monster, vilket delvis är sant. Du är en orch och din klan kämpar för sin överlevnad efter att häxmästaren omkullkastats av högalverna med hjälp av deras allierade. Kommer klanen överleva? Kommer häxmästaren tillbaka för att än en gång låta sin piska vina över era huvuden när han drar er ut på erövringståg? Ingen vet, och just nu är överlevnad allt du och dina bröder och systrar bryr er om. Hotet om att bli slaktade av alver, människor eller rivaliserande klaner är en alltför trolig framtid för att bry sig om något annat. Det är dags att kämpa med tänder och klor. Det är dags att vinna er frihet, en gång för alla!
Sedan e det ju det där om att få mat och utrustning, det har ju andra fixat åt er eller ni plundrat från fienden
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Masters of The Universe via The Boys.

Violetta sammtestights, planetary-romance, flygödlor, levande kometer, och allt annat som fanns i det gamla barnprogrammet, men bodybuildarkrigarna med sina flygfarkoster, strålvapen, cybernetiska förstärkningar och sin mäktiga magi, och framförallt sin absoluta, närmast religiösa övertygelse om sin egen godhet och rätt att härska över universum, är den mörkaste varianten av korsriddare, som har kommit till er värld för att stjäla kraften som är förborgad i Det Mystiska Slottet, och göra sig själva till Universums Herrar. Att det innebär att ni blir förslavade eller utplånade är närmast en olycklig bieffekt.

Ni är ödlemän, träskvarelser, skrotcyborgs, djurfolk, häxor, och andra urinvånare, som bedriver gerillakrigföring mot dessa presumtiva Universums Herrar. Det ryktas att den gamle mystikern som en gång styrde er värld, och som fienden gång på gång försöker döda, har återuppstått en tredje gång, trots att man senast halshögg honom och kokade hans huvud i syra.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,018
Under häxmästarens piska!
Du är skapad för enbart en sak......krig! Omvärlden ser dig och dina gelikar som monster, vilket delvis är sant. Du är en orch och din klan kämpar för sin överlevnad efter att häxmästaren omkullkastats av högalverna med hjälp av deras allierade. Kommer klanen överleva? Kommer häxmästaren tillbaka för att än en gång låta sin piska vina över era huvuden när han drar er ut på erövringståg? Ingen vet, och just nu är överlevnad allt du och dina bröder och systrar bryr er om. Hotet om att bli slaktade av alver, människor eller rivaliserande klaner är en alltför trolig framtid för att bry sig om något annat. Det är dags att kämpa med tänder och klor. Det är dags att vinna er frihet, en gång för alla!
 

spexidor

Veteran
Joined
24 May 2021
Messages
13
I Pennans Sång spelar ni en brokig samling av lärda, handelsmän, barder och adel utan arvsrätt. Gemensamt är att ni inte kan slå er ut ur en våt papperspåse, men många i den våldsamma Westeros-liknande världen vill utnyttja er för sina egna syften. För att inte hamna lemlästad i en mörk fängelsehåla, giftas bort för politisk vinning eller säljas till slavhandlare måste ni manövrera er fram med list, lögner och mutor alltmedan världen blir er allt mer fientlig.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Legender och sagor vars slut och vindlande banor avslöjas där medans de sitter. Är det vad de själva upplevt eller är det sägner de hört, hittar på. Gudarna är ständigt närvarande, avgör hur det ska gå. Spelaren siar och när ödes ben fått säga sitt, kan spelaren berätta hur det gick ... är de egentligen döda?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Vive la Resistance
Rollpersonerna (RP) tar rollen som kämpar i den franska motståndsrörelsen. Man spelar en cell i en liten fransk ort, spelet handlar om att förstöra för ockupanterna, men även balansera mellan att inte gå över gränsen för ofta. För då kommer repressalierna mot stadens civilbefolkning bli för kraftiga. Att gömma sin identitet inte bara från fienden utan även från dem man älskar för att de inte skall utsättas för hämnd, eller ange en
Expert Partisan i ett nötskal. Smålänningar mot östtyskar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,709
Location
Göteborg
Huldran är ett svenskt allmoge-drama om tukt och otukt, som behandlar de mottsättningar, som förekomma på den svenska landsbygden anno cirka 1840. Kyrkoherden är bygdens obestridde härskare, och alla anständiga menniskor lyda hans ord. Men ute i obygden, der härskar huldran öfver troll, dvergar, vettar och annat oknytt ! Och den dräng, piga, torpare eller backstugusittare som mottager hennes gåfvor finner sig snart med magten att stå upp mot kyrkoherden och mot anständighetens gissel. Men att så göra innebär, att vara skamlös, att vara oanständig. Och valet mellan kyrkoherden regler och huldrans galenskap är kanske icke alltid så enkelt ?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Huldran är ett svenskt allmoge-drama om tukt och otukt, som behandlar de mottsättningar, som förekomma på den svenska landsbygden anno cirka 1840. Kyrkoherden är bygdens obestridde härskare, och alla anständiga menniskor lyda hans ord. Men ute i obygden, der härskar huldran öfver troll, dvergar, vettar och annat oknytt ! Och den dräng, piga, torpare eller backstugusittare som mottager hennes gåfvor finner sig snart med magten att stå upp mot kyrkoherden och mot anständighetens gissel. Men att så göra innebär, att vara skamlös, att vara oanständig. Och valet mellan kyrkoherden regler och huldrans galenskap är kanske icke alltid så enkelt ?
Har du speltestat idén?
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
What we become är ett urban body horror fantasy-rollspel där du och de andra spelarna kämpar med alla tillgängliga medel för sina värderingar och ideal, i en stad fylld av intriger och ideologiska konflikter. Ett av de främsta vapnen i kampen är magi. Du kan använda magi för att förändra dig själv, men förändringen bryter ned dig, och samtidigt som du vinner nya förmågor och möjligheter lider kropp och sinne. Är det den som betalar det högsta priset som vinner?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
779
Everhall
En värld som består enbart av ett enormt, förfallet planet-omspännande palats. Känslan är medeltida, stordådig och nedgången low-fantasy.

I dessa dammiga salar och gallerier har människan försökt att bygga en civilisation med flera självständiga feodala statsstater. Dessa hankar sig fram genom att återanvända material från palatset, gisnat virke, dammigt tegel och huggen sten. Solljus är en eftertraktad resurs, då man odlar rotfrukter och kål i flera av de enorma katedralsliknade salarna, kring improviserade städer och byar. Vilddjur och banditer härjar i ute de Ostyrda salarna.

Taken är ett obarmhärtigt ödelandskap som utsätts för de brännande strålarna från en enorm, döende sol eller fruktansvärda orkaner och ösregn. Här styr Takryttarna, en klan av människor som lärt sig tämja flygande bestar.

Källarvalven är fuktiga och mörka. Där nere finns översvämmade gemak och bistra tegelgruvor styrda av små klaner av de Ljuslösa, människor som lärt sig navigera likt fladdermöss. Saker utan ögon lär lura på resande som vågar sig ned i djupen. Men det är också här som man kan stöta på ledtrådar om Grundarna, de mytomspunna härskare som ska ha uppfört palatset i urtiden.

Inspirationen är Ico/the last Guardian, Mouseguard, novellen Biblioteket i Babel, staden Charn från Narnia och delar av Tad Williams Otherland.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,482
Everhall
En värld som består enbart av ett enormt, förfallet planet-omspännande palats. Känslan är medeltida, stordådig och nedgången low-fantasy.

I dessa dammiga salar och gallerier har människan försökt att bygga en civilisation med flera självständiga feodala statsstater. Dessa hankar sig fram genom att återanvända material från palatset, gisnat virke, dammigt tegel och huggen sten. Solljus är en eftertraktad resurs, då man odlar rotfrukter och kål i flera av de enorma katedralsliknade salarna, kring improviserade städer och byar. Vilddjur och banditer härjar i ute de Ostyrda salarna.

Taken är ett obarmhärtigt ödelandskap som utsätts för de brännande strålarna från en enorm, döende sol eller fruktansvärda orkaner och ösregn. Här styr Takryttarna, en klan av människor som lärt sig tämja flygande bestar.

Källarvalven är fuktiga och mörka. Där nere finns översvämmade gemak och bistra tegelgruvor styrda av små klaner av de Ljuslösa, människor som lärt sig navigera likt fladdermöss. Saker utan ögon lär lura på resande som vågar sig ned i djupen. Men det är också här som man kan stöta på ledtrådar om Grundarna, de mytomspunna härskare som ska ha uppfört palatset i urtiden.

Inspirationen är Ico/the last Guardian, Mouseguard, novellen Biblioteket i Babel, staden Charn från Narnia och delar av Tad Williams Otherland.
Hade köpt den här setting boken!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Everhall
En värld som består enbart av ett enormt, förfallet planet-omspännande palats. Känslan är medeltida, stordådig och nedgången low-fantasy.

I dessa dammiga salar och gallerier har människan försökt att bygga en civilisation med flera självständiga feodala statsstater. Dessa hankar sig fram genom att återanvända material från palatset, gisnat virke, dammigt tegel och huggen sten. Solljus är en eftertraktad resurs, då man odlar rotfrukter och kål i flera av de enorma katedralsliknade salarna, kring improviserade städer och byar. Vilddjur och banditer härjar i ute de Ostyrda salarna.

Taken är ett obarmhärtigt ödelandskap som utsätts för de brännande strålarna från en enorm, döende sol eller fruktansvärda orkaner och ösregn. Här styr Takryttarna, en klan av människor som lärt sig tämja flygande bestar.

Källarvalven är fuktiga och mörka. Där nere finns översvämmade gemak och bistra tegelgruvor styrda av små klaner av de Ljuslösa, människor som lärt sig navigera likt fladdermöss. Saker utan ögon lär lura på resande som vågar sig ned i djupen. Men det är också här som man kan stöta på ledtrådar om Grundarna, de mytomspunna härskare som ska ha uppfört palatset i urtiden.

Inspirationen är Ico/the last Guardian, Mouseguard, novellen Biblioteket i Babel, staden Charn från Narnia och delar av Tad Williams Otherland.
:t6r-6: :t6r-6: :t6r-6: :kaffe: :birthday: :love:
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Hm, några försök:

Dött kött: Ett survival horror rollspel om människors solidaritet i kampen för att överleva zombie-katastrofen.

Legend: Friformsrollspel om äventyr och mysterier i en magisk värld bortom vår vardagliga verklighet.

Mysterium: Ett spel influerat av weird fiction, om vanliga människors möte med det okända och mystiska, det skrämmande och fantastiska.

Svärd & Svartkonst: Ett osr-spel på svenska, kompatibelt med tidiga utgåvor av D&D och moderna spel baserade på dessa, influerat av sword & sorcery, science fantasy och weird horror.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Villa. Ett Powered by the Apocalyps spel där man spelar svensk medelklass(kärn)familj som försökt bo sig rika men vars kalkyler slog fel och nu finner sig bo i ett hus ägt av banken fel tidsålder (dvs den nuvarande). Nu gäller det att göra allt för att hålla upp priset på huset och hålla nere räntan, så att man kan sälja utan att gå back. Svensk socialrealism när den är som bäst. Minst tre personer, en SL och två spelare som spelar ett vuxet par; om fler vill vara med spelar de barn eller husdjur.
 
Top