HEX24

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Jag hade nog tänkt att de ska vara så frikopplade att de kan hamna helt huller om buller sen, att vi blandar allas helt hej vilt. Men om folk föredrar att göra mer sammanhängande hexar så kan vi göra det istället?
Jag föredrar också om de är huller om buller från olika skapare.

En idé kan vara att att man listar lite terrängtyper att välja mellan till hexorna, så att de kan grupperas när kartan sen skapas. Det vill säga att de hexor som är ”berg” bildar en bergskedja och de som är ”strand” bildar en kust. Går såklart att göra även utan att ha alternativen i förväg också.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Nu går snart Dungeon23 i mål och jäklar i min lilla låda vilket projekt. Hatten av till er som orkat hela (eller ens halva) vägen. När jag hörde talas om det kände jag genast att det var övermäktigt för mig att hinna med. Men nu tänker jag föreslå ett liknande projekt för 2024! Långt mindre ambitiöst men ändå med stort potential (hoppas jag).

För att delta gör man en hexagon varje månad hela 2024 och publicerar den här på WRNU. Sedan, i januari 2025, sätter vi ihop allas hexagoner till ett enda stort hexkräl!
En hexagon ska beskriva ett område som är ca 1 mil tvärs över och kan innehålla vad tusan som helst som du kan hitta på, det kan vara allt från ett litet träsk till en multi-nivå-dunge. Upp till dig.

Det jag fnurar på är om vi ska komma överens om lite ramar så att hexagonerna kan sättas samman utan att det blir allt för spretigt. Och ramarna som jag tänker föreslå är:
- Skriv antingen regellöst eller använd DoD23 som regler.
- Din hexagon ska funka i en fantasy-värld (vill du skriva om ett rymdskepp måste du således bara motivera hur det kraschat i fantasy-land, allt är möjligt)

Hur låter det? Är DoD23 bra eller ska vi hitta något system som är gratis så att det inte blir exkluderande med att man måste äga en särskild bok för att vara med?

En fundering, är det tanken att vi skall rita hexen också, eller är det bara en beskrivning och sedan då överlåta åt en person att rita det så det blir en enhetlig stil?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Kanske slumpmässigt, men ha någon form av Terräng-flaggning för den som sätter ihop det hela så det inte blir helt kaos?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
En fundering, är det tanken att vi skall rita hexen också, eller är det bara en beskrivning och sedan då överlåta åt en person att rita det så det blir en enhetlig stil?
Jag ska lägga upp en liten hexagon-mall så att alla får samma ram. Men sen tycker jag det är okej att det som är i ramen har olika stil. Och för de som inte tycker om att rita så finns ju alltid gratisversionen av inkarnate.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Angående om vi ska blanda helt i kaos eller skapa små områden av våra 12 hexagoner så tänker jag att en kan bestämma själv. När vi sätter ihop den stora kartan kan vi kolla vem som vill ha sina sammanhängande och så lämnar vi dem så.

@Man Mountainman
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Efter att kort ha snackat ihop oss kommer här...

Officiella riktlinjer för deltagande i HEX24
  • Målet är att göra en hexagon i månaden under hela 2024. Med start i januari 2024.
  • Färdiga hexagoner publiceras här, i denna tråden, helst som PDF
  • Använd DoD23 som regler eller skriv så att det går att använda utan regler. Äger du inte DoD23 kan du utgå från de gratis snabbstartsregler som finns här.
  • Innehållet i hexagonen ska funka i en fantasy-kontext
  • Använd någon av de mallar som finns i denna google drive foldern för att skapa en ikon till din hexagon. Mallar finns i lite olika format och man kan använda den som är enklast för en.
  • Rita i vilken stil du vill, och kan/gillar/vill du inte rita så rekommenderas att använda gratis versionen av inkarnate.
  • Du kan göra hexagonerna helt fristående från varandra så att de kommer att blandas med andras hexagoner hej vilt, eller välja att placera dina hexagoner som en sammanhängande liten karta som sedan kommer att bibehålla sin inbördes ordning.
  • Genom att publicera dina hexagoner här ger du tillstånd till mig att sätta ihop allt till en enda stor samlings-pdf som kommer att släppas gratis och kanske som print-on-demand till självkostnadspris
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Jag kanske också gör en ”Här finns goblins” hex i juni när jag har semester :ROFLMAO:
Det är gött, för man kan ju verkligen lägga det på den nivån om man vill :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Jag ritar mina hexes med ”ändra” funktionen i Bildappen på Iphone! Se på mina verk och misströsta!
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
195
Ska vi skriva på svenska eller engelska, eller får man välja själv?
Finns det monster till snabbstartsreglerna ifall man vill använda det? Annars blir snabbstartsreglerna nästan regellösa ändå.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Ska vi skriva på svenska eller engelska, eller får man välja själv?
Finns det monster till snabbstartsreglerna ifall man vill använda det? Annars blir snabbstartsreglerna nästan regellösa ändå.
Jag skriver på svenska. Jag kan inte tänka mig att någon skulle vilja skriva på ett annat språk när det är ett svenskt spel på svenska. Och det hade ju gjort det svårare för folk att använda. Kommer plötsligt en hex på ett språk man inte kan så får folk som inte kan språket problem.

Jag tänker skriva ”Regler som en jätte” eller något på mina monster och välja monster jag antar att ett fantasy spel har :p
 
Top