HEX24

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Nu går snart Dungeon23 i mål och jäklar i min lilla låda vilket projekt. Hatten av till er som orkat hela (eller ens halva) vägen. När jag hörde talas om det kände jag genast att det var övermäktigt för mig att hinna med. Men nu tänker jag föreslå ett liknande projekt för 2024! Långt mindre ambitiöst men ändå med stort potential (hoppas jag).

För att delta gör man en hexagon varje månad hela 2024 och publicerar den här på WRNU. Sedan, i januari 2025, sätter vi ihop allas hexagoner till ett enda stort hexkräl!
En hexagon ska beskriva ett område som är ca 1 mil tvärs över och kan innehålla vad tusan som helst som du kan hitta på, det kan vara allt från ett litet träsk till en multi-nivå-dunge. Upp till dig.

Det jag fnurar på är om vi ska komma överens om lite ramar så att hexagonerna kan sättas samman utan att det blir allt för spretigt. Och ramarna som jag tänker föreslå är:
- Skriv antingen regellöst eller använd DoD23 som regler.
- Din hexagon ska funka i en fantasy-värld (vill du skriva om ett rymdskepp måste du således bara motivera hur det kraschat i fantasy-land, allt är möjligt)

Hur låter det? Är DoD23 bra eller ska vi hitta något system som är gratis så att det inte blir exkluderande med att man måste äga en särskild bok för att vara med?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag är tvärseg, så jag ställer frågor som säkert är jättetydliga.

Men det blir sammanlagt 12 hexes?

När det kommer till system så skulle jag föredra om det var ett gratis system så att så många som möjligt kan delta utan att behöva investera i ett nytt rollspel.

Förövrigt gärna med på utmaningen om det är 12 hexes som ska skapas :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Men det blir sammanlagt 12 hexes?
Det är korrekt!


När det kommer till system så skulle jag föredra om det var ett gratis system så att så många som möjligt kan delta utan att behöva investera i ett nytt rollspel.
Rimligt! Vad finns det för bra alternativ? Kanske Basic Fantasy RPG? Men kul med svenskt kanske?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Kanske är enklast att låta folk använda vilket regelsystem som helst? Så får man bara notera det någonstans på sina hexar?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Jag tycker det låter roligt med DoD23 eller regellöst som system. Vet inte annars om det finns något bra gratis alternativ som skulle fungera?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Jag tycker hela grejen låter superkul. Har egentligen inga problem med DoD23 som regler, men frågan är hur mycket reglerna påverkar setting. Risken då är väl att flera skriver bidrag med tydlig DoD-känsla, och de bidrag som är mer generell fantasy skär sig mot övriga.

Å andra sidan kanske den skillnaden försvinner helt eftersom skillnaden mellan olika författare ändå tar över.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Jag älskar det :love: Jag är så klart på!
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Ska man säga vilken typ av region man vill ha i förväg eller fixar vi en karta efter vi är klara?
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
195
Jag ska försöka vara med i alla fall. Jag tycker att vi bör ha Basic Fantasy eller systemlöst, eftersom det gör att alla kan vra med oavsett om man har DoD eller inte.
Ska man säga vilken typ av region man vill ha i förväg eller fixar vi en karta efter vi är klara?
Jag tycker att vi gör en hexkarta i förväg där man får sätta ut sitt område med principen först till kvarn.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Jag ska försöka vara med i alla fall. Jag tycker att vi bör ha Basic Fantasy eller systemlöst, eftersom det gör att alla kan vra med oavsett om man har DoD eller inte.
DoDs snabbstartsregler är gratis och de bör vara tillräckligt tror jag?

Karta efteråt är roligare
Jag håller med. Och vi vet ju inte på förhand hur många hexar det blir! Får vi in många så lovar jag att försöka skriva ett datorprogram som kan slumpa fram kartan och placera ut alla platser.
Men det kanske blir en ö oavsett. En mystisk jäkla ö.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Ska det vara på förväg bestämt vilken form ens hexar ska bilda? Typ så här:

View attachment 15749
Jag hade nog tänkt att de ska vara så frikopplade att de kan hamna helt huller om buller sen, att vi blandar allas helt hej vilt. Men om folk föredrar att göra mer sammanhängande hexar så kan vi göra det istället?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Jag hade nog tänkt att de ska vara så frikopplade att de kan hamna helt huller om buller sen, att vi blandar allas helt hej vilt. Men om folk föredrar att göra mer sammanhängande hexar så kan vi göra det istället?
Kaos funkar för mig! Men jag kan göra något sammanhängande också.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Jag hade nog tänkt att de ska vara så frikopplade att de kan hamna helt huller om buller sen, att vi blandar allas helt hej vilt. Men om folk föredrar att göra mer sammanhängande hexar så kan vi göra det istället?
Det hade nog jag tänkt göra iaf, ett sammanhängande område alltså.

Sen är det kanske inte nödvändigt med en standardiserad form på området. Man kan ju tänka sig att ifall de inte passar ihop sen, så kan man fylla ut med tomma hexar, alternativt om något gjort fristående hexar som kan användas för utfyllnad.
 
Top