Nekromanti Hur stor är en hex?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
I Dungeon Master’s Guide till D&D5 föreslås tre olika skalor för kartritande: Province scale (1 mile/hex), Kingdom scale (6 miles/hex) och Continent scale (60 miles/hex).

Det är för abstrakt för mig, så jag bestämde mig för att ta reda på hur mycket som faktiskt ryms i en hex i varje skala – genom att jämföra med något som jag faktiskt vet hur stort det är. Som utgångspunkt har jag därför valt Science Fiction-bokhandeln i Stockholm.

Måtten jag använt är centrum till centrum (eller kant till kant), inte hörn till hörn.

Province scale

Kingdom scale

Continent scale
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Aaargh!

Jag försöker och försöker att få bilderna att visas som jag vill, men vB5 motarbetar mig varje steg på vägen.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Alla tre bilder är exakt 567 x 567 px, men ÄNDÅ envisas vB5 med att lägga upp de där fisiga pyttebilderna i stället.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,506
Location
Stockholm
Så i province scale tar det typ en halvtimma att gå från ett hexcentum till annat, beroende på terräng så klart. Kanske är rimligt?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
gorillotaur;n66186 said:
Så i province scale tar det typ en halvtimma att gå från ett hexcentum till annat, beroende på terräng så klart. Kanske är rimligt?
Enligt 5e går man 3 miles på en timme i enkel (fält, vägar, dungeons). Det känns typ rimligt?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
chrull;n66187 said:
Enligt 5e går man 3 miles på en timme i enkel (fält, vägar, dungeons). Det känns typ rimligt?
Knappt fem kilometer på en timme? Det hänger lite på vem man är, men för att ta ett värde för alla så tycker jag det känns typ rimligt, ja.

Übereil
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Vill minnas att 5km/h är det man räknar med att ett militärt förband till fots förflyttar sig. Med en paus inräknat i den timmen. Och det är ju inte något annat än rask promenadtakt om än med mer packning. Vilket borde stämma in på äventyrare också. Massor av vapen och stulna juveler. Och så lite lumpet bröd då.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Skalan tycks mer anpassad till Europeiska småkungadömen (typ Wessex eller nått) än Sverige. Stormakts-Sverige hade ju varit större än 200x200 Hex på Kingdom skalan, och Småland hade varit åtminstone 100x100 hex på Provinsskalan
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Så det du vill ha sagt är alltså egentligen att en Kingdom-hex sträcker sig ungefär från Djursholm till Danvikstull? Fågelvägen dock, mäter man via broarna i Gamla Stan blir det längre.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Staffan;n66709 said:
Så det du vill ha sagt är alltså egentligen att en Kingdom-hex sträcker sig ungefär från Djursholm till Danvikstull? Fågelvägen dock, mäter man via broarna i Gamla Stan blir det längre.

D:

Dante har irrat full på de där broarna sjukt många gånger, typen tusen mörka dar. Jag har fått visa honom vägen hem, trots att han varit en obrukbar spillra av en man. (han brukar dock lyckas sova sig hel igen)
 
Top