Nekromanti heliot, mekanism

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Inspirerad av Cyrano de Bergeracs novell "Resa till solen" svängde jag ihop den här mekanurgiska mekanismen, en motsvarighet, om man så vill, till rymdraketen. Dess befängdhet till trots tycker jag att den har sin charm och att den dessutom passar mekanurgin alldeles utmärkt. Jag tänkte mig att den skulle få praktisk användning som ersättning till "Liftwood" i en Gondica- Space 1889 crossover jag planerar att göra (passar inte de två spelen som handen i handsken på varandra?).

<B>HELIOT</B>
<B>Ytterligare färdigheter:</B> Optiker (14 snäpp), Timmerman (5 snäpp)
<B>Koncept:</B> Okänt
<B>Teori:</B> 1T år, S16
<B>Ritning:</B> 1T veckor, S8
<B>Materialinsamling:</B> 8 m^2 glas, 10 m^2 plank.
<B>Konstruktion:</B> 1T månader, S10
<B>Förbättring:</B> 1T månader, S12
<B>Grundegenskaper:</B> TIL
<B>Användarfärdighet:</B> Heliot (EP-multipel 0,25)

Helioten är en trälåda ovanpå vilken en ikosaeder av slipade glaslinser placerats. Lådan och ikosaedern är förbundna med ett hål, och trälådan har även ett litet hål i botten. Lådan är stor nog för att en man ska kunna sitta där. När solens strålar lyser på ikosaederns glaslinser förstärks strålarna hundrafalt inuti den, vilket tränger ut alla luftatomer därinne. Vakuumet som uppstår tvingar då luftatomer från lådans utsida att strömma in, och den enda vägen in i den annars lufttäta helioten, är genom hålet i golvet. Sålunda fylls helioten av en stark luftström som lyfter den uppåt. Helioten kan endast användas vid vackert väder och rör sig alltid rakt mot solen. När farkostern lämnar Gondicas atmosfär och kommer ut i etern, fortsätter den att röra sig av egen kraft, då det inte längre finns något luftmotstånd som hindrar den. Heliotens passagerare kan justera farkostens hastighet genom att täcka för ikosaederns prismor med trekantiga läderbitar.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
nähä

"Jag tänkte mig att den skulle få praktisk användning som ersättning till "Liftwood" i en Gondica- Space 1889 crossover jag planerar att göra"

Det låter alldeles briljant! ;^D

Men du, (oki, jag var ingen stjärna på fysik i skolan, var snäll mot mig om jag svammlar i mörka vatten (är det ett ordspråk? Hmm...)) om luft kommer in i konstruktionen från ett hål i golvet så sugs ju maskinen fast i marken! Hela idén med att blåsas i en riktning är att man frigör luft så det åker UT ur hålet man riktar mot det man vill åka från.

En raket som drivs av svartkrutspatroner frigör stora mängder syre när de antänds, varpå luft åker UT ur raketens botten. -Det du har byggt, det är en stor dammsugare!

Du kunde ju bygga den som en jetmotor, så att luft sugs in i lådan ovanifrån och hettas upp (minskad densitet -ökat tryck) innan det fortsätter blåsas ut ur motorns botten...

/Rising

"Well, what if there is no tomorrow? There wasn't one today!" -Måndag hela veckan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: nähä

Ja, visst är den fullständigt absurd? Och bara tanken att ljuset *först* skulle tunna ut luften (fast på den tiden trodde man nog att ljus bestod av atomer precis som luft), varpå *mer* luft skulle komma upp ur hålet i golvet. Vart tog den första luften vägen? Och om nu ljuset trängde *ut* luften, varför kom det in *mer* luft?

Nu skrevs den här novellen under 1600-talet, av en man som förmodligen inte var någon expert på ämnet, så lite fysikaliska skavanker får man nog räkna med. Din jetmotoridé funkar naturligtvis också, men då stöter man på en rad andra problem (som att det inte är lika roligt längre /images/icons/tongue.gif).

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Måste ta mig en titt på det där rollspelet. Verkar ju skittufft. I Gondicas värld borde industrialiseringen och rymderan komma fortare än i vår värld med tanke på mekanurgerna.

Min förhoppning är att min spelgrupp kommer gilla Gondica såpass mycket att vi spelar spelet länge så att jag får chans att passa in uppfinnigar som får världen att skaka i sina grundvalar!

Samtidigt med industrialiseringen måste naturligtvis kolonisationen komma när termalierna koloniserar Wantale och Zagrosia! :)

weatherman - insåg just vilka möjligheter som finns i spelet

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: nähä

"Din jetmotoridé funkar naturligtvis också, men då stöter man på en rad andra problem (som att det inte är lika roligt längre)"

Hi hi! Jag håller med; förnuft segar, fantasi regerar!

/Rising

"Inga quotes idag. Kom tillbaka imorgon."
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Inspirerad av Cyrano de Bergeracs novell "Resa till solen" svängde jag ihop den här mekanurgiska mekanismen, en motsvarighet, om man så vill, till rymdraketen. Dess befängdhet till trots tycker jag att den har sin charm och att den dessutom passar mekanurgin alldeles utmärkt."
Jodå - med förbehåll, naturligtvis. Mer nedan.

"Jag tänkte mig att den skulle få praktisk användning som ersättning till "Liftwood" i en Gondica- Space 1889 crossover jag planerar att göra (passar inte de två spelen som handen i handsken på varandra?)."
Med tanke på att Space är Anders' favoritspel alla kategorier, så...

Nu till (förhoppningsvis konstruktiv) kritik:

"HELIOT
Ytterligare färdigheter: Optiker (14 snäpp), Timmerman (5 snäpp)"
Man får vara tämligen handikappad om man skall lyckas få så lågt som 5 snäpp i Timmerman. Skippa eller höj till 12 (som verkar motsvara proffsnivå) eller ersätt kanske med Finsnickare eller Klensmed.

"Teori: 1T år, S16"
Jämför med motsvarande värden på existerande mekanismer; jag anser att själva teorin bör vara det svåraste här, för det föutsätter ganska avancerad gondicisk atomfysik. Alltså, höj.

"Ritning: 1T veckor, S8"
Ritningen kan nog vara lite svårare också. Den här är på fallskärmsnivå, nästan! Vi pratar om rymdfarkoster här. Den bör dock vara ganska enkel, eftersom det som kan vara svårt kan vara ventiler etc.

"Materialinsamling: 8 m^2 glas, 10 m^2 plank."
Materialmängder brukar jag vilja mäta i vidoniska mått, men OK.

"Konstruktion: 1T månader, S10"
"S10" används normal inte som S - nitplockaren i mig tycker inte om sådana S, men det är bara personlig estetik och ganska oviktigt. Tycker dock att konstruktion skall ta längre än ritning på denna eftersom det blir mycket petgöra.

"Grundegenskaper: TIL"
TÅL?

"Användarfärdighet: Heliot (EP-multipel 0,25)"
Samma som vanlig Fordons-färdighet?

"Helioten är en trälåda ovanpå vilken en ikosaeder av slipade glaslinser placerats. Lådan och ikosaedern är förbundna med ett hål, och trälådan har även ett litet hål i botten. Lådan är stor nog för att en man ska kunna sitta där."
Nackdelen med den konstruktionen är den starka luftströmmen som drabbar resenären. Finurliga resenärer skapar en låda med en separat kammare man kan sitta i.

"När solens strålar lyser på ikosaederns glaslinser förstärks strålarna hundrafalt inuti den, vilket tränger ut alla luftatomer därinne. Vakuumet som uppstår..."
Rimligtvis trängs luftatomerna ut av ackumulerade eldatomer. Eftersom dessa inte får slippa UT igen, måste givetvis också ett särskilt glas (skapat med alkemiska metoder) användas där ljuset bara går åt ett håll. Man kan alltså inbte direkt tala om vakuum... och VART tar luftatomerna vägen?

"tvingar då luftatomer från lådans utsida att strömma in, och den enda vägen in i den annars lufttäta helioten, är genom hålet i golvet. Sålunda fylls helioten av en stark luftström som lyfter den uppåt."
Jag skulle alltså säga att luftatomer strömmar ut av trycket från mängden eldatomer i klotet, strömmar in genom en annan väg (uppifrån? - och drar farkosten uppåt?), och skapar en effekt av samma typ som i en varmluftballong - fast starkare.
(Heliotens likhet med varmluftsballongen är vad som gör den så cool.)

"Helioten kan endast användas vid vackert väder"
under molnen, alltså...

"...och rör sig alltid rakt mot solen."
Varför? Jag har kollat i min upplaga av Bergerac's förklaring, och inte hittat någon lösning där heller...
(Notera att jag inte har något emot farkostens utformning eller hur den fungerar, utan varför den fungerar...)

"När farkostern lämnar Gondicas atmosfär och kommer ut i etern, fortsätter den att röra sig av egen kraft, då det inte längre finns något luftmotstånd som hindrar den."
Jag tror inte Gondicas rymd är tom, faktiskt. "Etern" är bara en mycket tunnare gas än den "luft" vi andas - den består av mycket färre luftatomer (jmf med falsk aetyr, i tråden om Quinta Essentiae Elementae nedan)...

Vänta lite! Ljuset skapar kanske eter i ikosaedern... genom att stöta bort vattenatomer (som tar vägen vart? kondenseras likt dagg på insidan av ikosaedern och strömmar ut..)... inom atmosfären alltså. Ute i den naturliga etern upphör processen, men där råder andra förhållanden...
Frågan är om man kan andas eter. Jag röstar för, men att det finns något liknande dykarsjuka eller så, så att det finns risker, men att man inte behöver uppfinna rymddräkter i sig.

"Heliotens passagerare kan justera farkostens hastighet genom att täcka för ikosaederns prismor med trekantiga läderbitar."
En bättre lösning än Bergeracs segel. Genom att välja vilka man täcker för kan du antagligen sätta farkosten i spinn så den inte kör direkt mot solen.

En konceptknut... helioten kräver inget bränsle och kan alltid flygas hur länge som helst utanför jordskuggan(medan man måste landa varje dag inom jordskuggan). För mer storskaliga scenarier gillar jag inte ett fordon som saknar alla begränsningar (däremot gillar jag dess prestanda inom jordskuggan, det tar bort problemet med rymdfart före luftfart som i Spelljammer, t.ex.). Ett liknande problem finns med liftwood, som borde skapat en perpetuum mobile ganska snabbt (tänk efter ett tag: genom att besätta ett hjul förbundet med lämplig maskin med lämpligt placerade liftwoodstycken kan man få dem att rotera i sina "försök" att undgå gravitationen, och den rotationen vara i evighet).

I ett scenarium med enbart enstaka helioter (a la Zarkovs rymdraket i den ursprungliga Blixt Gordon) gör det däremot inte ett skvatt.

Hoppas det inte blev för förvirrat och inte heller låter som om jag bara gnäller!

Nightowl, åter från Kiruna... OCH 60 NYA BREV!

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
<I>Rimligtvis trängs luftatomerna ut av ackumulerade eldatomer. Eftersom dessa inte får slippa UT igen, måste givetvis också ett särskilt glas (skapat med alkemiska metoder) användas där ljuset bara går åt ett håll. Man kan alltså inbte direkt tala om vakuum... och VART tar luftatomerna vägen?
Jag skulle alltså säga att luftatomer strömmar ut av trycket från mängden eldatomer i klotet, strömmar in genom en annan väg (uppifrån? - och drar farkosten uppåt?), och skapar en effekt av samma typ som i en varmluftballong - fast starkare. (Heliotens likhet med varmluftsballongen är vad som gör den så cool.)</I>

Hur menar du nu? Eldatomerna skulle tränga ut luftatomerna, som trängs ut genom vad? och sedan skulle nya atomer komma in uppifrån? Och liksom suga helioten uppåt.

<I>under molnen, alltså...</I>

Tja, ovan molnen är ju vädret alltid vackert, så där är det ju inga problem.

<I>Varför? Jag har kollat i min upplaga av Bergerac's förklaring, och inte hittat någon lösning där heller...</I>

Va? JAG vet väl inte.

<I>Jag tror inte Gondicas rymd är tom, faktiskt. "Etern" är bara en mycket tunnare gas än den "luft" vi andas - den består av mycket färre luftatomer (jmf med falsk aetyr, i tråden om Quinta Essentiae Elementae nedan)...

Vänta lite! Ljuset skapar kanske eter i ikosaedern... genom att stöta bort vattenatomer (som tar vägen vart? kondenseras likt dagg på insidan av ikosaedern och strömmar ut..)... inom atmosfären alltså. Ute i den naturliga etern upphör processen, men där råder andra förhållanden...</I>

Och sedan skulle etern hjälpa till att lyfta helioten, då? På vilket sätt? genom att vara lättare än luft?

<I>Frågan är om man kan andas eter. Jag röstar för, men att det finns något liknande dykarsjuka eller så, så att det finns risker, men att man inte behöver uppfinna rymddräkter i sig.</I>

Så länge etern är på tok för tunn för att man ska kunna färdas genom den med t.ex. helikoptrar och sådana saker, så funkar det bra för mig.

<I>En konceptknut... helioten kräver inget bränsle och kan alltid flygas hur länge som helst utanför jordskuggan(medan man måste landa varje dag inom jordskuggan). För mer storskaliga scenarier gillar jag inte ett fordon som saknar alla begränsningar (däremot gillar jag dess prestanda inom jordskuggan, det tar bort problemet med rymdfart före luftfart som i Spelljammer, t.ex.).</I>

Begränsningen är ju just det faktum att helioten bara kan röra sig rakt mot solen. Farkosten fungerar alltså alldeles utmärkt om man vill stiga uppåt, men är fullständigt oduglig om man faktiskt vill kontrollera sin färd. Min tanke var att ha ytterligare en mekanism, någon form av "etersegel", vars relation med helioten skulle vara densamma som eterpropellerns relation med Liftwood i Space: 1889. Alternativet är såklart att rippa eterpropellern rakt av.

Att Helioten skulle gå att styra kan ju faktiskt tänkas vara mer löogiskt än att den inte skulle gå att styra. Men helt flexibel skulle den knappast vara. Om man t.ex. gör etern för tunn för att helioten ska kunna nyttja dess luft för att drivas framåt, så kan den ju efter att ha nått etern inte färdas i någon annan riktning än den man bestämde när man lämnade jorden. Och det är ju alltid viktigt att en tillräckligt stor del av ikosaederns yta är utsatt för solljuset. (men det kan man iochförsig lösa genom att sätta på flera ikosaedrar och täcka för dem allt efter behov) Är grynings- och skymningsljus tillräckligt starka för att sparka igång eländet, eller krävs det att solen står högt på himlen?

<I>Ett liknande problem finns med liftwood, som borde skapat en perpetuum mobile ganska snabbt (tänk efter ett tag: genom att besätta ett hjul förbundet med lämplig maskin med lämpligt placerade liftwoodstycken kan man få dem att rotera i sina "försök" att undgå gravitationen, och den rotationen vara i evighet).</I>

Nä men liftwood slits väl ut efter ett tag, gör det inte?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Nä men liftwood slits väl ut efter ett tag, gör det inte?
svjv har slitage ingenting att göra med om en evighetsmaskin är möjlig. Det är väl själva principen att göra en maskin som fungerar utan att använda energi utfrån som gör en mobil perpetisk, inte hållbarheten.

Skulle för övrigt inte ha så mycket emot evighetsmaskiner i Gondica. Om spelarna uttnyttjar kryphål jag inte upptäckt så kan de väl få bygga en sådan. Konsekvenserna kommer inte att låta vänta på sig...

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Rimligtvis trängs luftatomerna ut av ackumulerade eldatomer. Eftersom dessa inte får slippa UT igen, måste givetvis också ett särskilt glas (skapat med alkemiska metoder) användas där ljuset bara går åt ett håll. Man kan alltså inbte direkt tala om vakuum... och VART tar luftatomerna vägen?
Jag skulle alltså säga att luftatomer strömmar ut av trycket från mängden eldatomer i klotet, strömmar in genom en annan väg (uppifrån? - och drar farkosten uppåt?), och skapar en effekt av samma typ som i en varmluftballong - fast starkare. (Heliotens likhet med varmluftsballongen är vad som gör den så cool.)

"Hur menar du nu? Eldatomerna skulle tränga ut luftatomerna, som trängs ut genom vad?"
Du pratar om att luften skulle "förtunnas" av solljuset och att det skulle uppstå ett "vakuum". Well, det enda sättet ljuset kan förtunnas med gondicisk fysik är att det försvinner luft- eller andra atomer. Varför skulle atomerna försvinna, och i "fel" riktning för en luftatom? Tja, bindningarna måste ändras. Ljus och värme innehåller eldatomer, så om man koncentrerar ljus till en plats får man eldatomer där. Om de binds till luften uppstår en "tunnare" luft.

Vart luftatomerna trängs ut vet jag inte. Din och Bergeracs ursprungskonstruktion kräver också att luften tar vägen någonstans. Vart vet inte¨jag heller, eftersom ni redan har en stark luftström underifrån.
Heliotens färd mot solen:
"Va? JAG vet väl inte."
Det är ju du som uppfann den! Jag vill ha en förklaring, för denna avgör litegrann hur man skulle kunna styra och bromsa fanskapet.
"Och sedan skulle etern hjälpa till att lyfta helioten, då? På vilket sätt? genom att vara lättare än luft?"
Inom atmosfären är dels eter lättare än den omkringgivande luften (ej att förväxla med rena luftatomer), dels innehåller den tänkta gasblandningen mycket eld, och eld är det mest aktiva elementet.

"Så länge etern är på tok för tunn för att man ska kunna färdas genom den med t.ex. helikoptrar och sådana saker, så funkar det bra för mig."
Hm, men med så lågt luftmotstånd, kan man verkligen andas också...?

"Begränsningen är ju just det faktum att helioten bara kan röra sig rakt mot solen. Farkosten fungerar alltså alldeles utmärkt om man vill stiga uppåt, men är fullständigt oduglig om man faktiskt vill kontrollera sin färd. Min tanke var att ha ytterligare en mekanism, någon form av "etersegel", vars relation med helioten skulle vara densamma som eterpropellerns relation med Liftwood i Space: 1889."
...och sedan är detta inte någon begränsning. Problemet är att med få undantag har du en rak linje till solen hela tiden, utan något i vägen. Det vore som ett skepp som alltid har vind. Enkelt och billigt när man väl får det i stor skala (vilket är vad Space 1889 handlar om - enstaka rymdfarare spelar ingen större roll).

"Om man t.ex. gör etern för tunn för att helioten ska kunna nyttja dess luft för att drivas framåt, så kan den ju efter att ha nått etern inte färdas i någon annan riktning än den man bestämde när man lämnade jorden."
Dvs rakt mot solen - den enda riktning den kunde färdas i i alla fall. Sedan roterar Gondica (och antagligen solen) vilken påverkar riktningen innanför Gondicas gravitationsfält och troligtvis utanför. Riktningen "rakt upp" ändras alltså under färdens gång, och även den riktningens vinkel mot Gondicas yta.

"Och det är ju alltid viktigt att en tillräckligt stor del av ikosaederns yta är utsatt för solljuset. (men det kan man iochförsig lösa genom att sätta på flera ikosaedrar och täcka för dem allt efter behov)."
Glöm det där med "upp" och "ned" i rymden. Så fort den lämnat jordskuggan borde rimligtvis så stor del av ikosaedern som möjligt ställa in sig på solen, dvs toppen, eftersom det ju tydligen är den som drar en dit. En rak linje går alltså från hålet i botten rakt emot solen, och exponerar hela ikosaedern för den. (Om ikosaedern kräver att hela dess yta exponeras för att helioten skall lyfta, måste man placera den på en spegel för att den skall lyfta.)

"Är grynings- och skymningsljus tillräckligt starka för att sparka igång eländet, eller krävs det att solen står högt på himlen?"
Bra fråga. Det ultimata svaret är: jag inser att det finns begränsningar, men man måste utarbeta dem så att de blir åtminstone lika många som för segelfartyg, om man skall få en regelbunden rymdfart som vagt liknar sjöfart, dvs. den kostar pengar att hålla igång.

För enstaka rymdskutt gör det däremot inte ett barr.

"Nä men liftwood slits väl ut efter ett tag, gör det inte?"
Mycket möjligt - jag äger inte Space 1889. Förslaget kommer från Marcus R. Rowland, som skrev för spelet och borde vara insatt - han skapade visst till slut ett publicerat äventyr om idén också, men minns inte vad det heter.

Det botar heller inte grundproblemaktiken - att förr eller senare får de med god tillgång till liftwood en maskin som med en bråkdel av energiproblem, isoleringsproblem, och utrymmesproblem kickar ut ångmaskinen och den gryende elmotorn med en fetingspark. Detta är i sig ingen orimilighet, men det påverkar hur världen fungerar. Problemen med helioten är minimala i jämförelse.

Och för att kommentera Weatherman: om en enstaka "galning" uppfinner en evighetsmaskin är det lugnt, men om man har en kampanj där evighetsmaskiner är en baggis för vem som helst är det något jag vill ta hänsyn till.

För att återgå till helioten: Icke eller minimalt styrbar är den värdelös för annat än en färd rakt in mot solen; styrbar kan den bli "för bra".

Din variant med en "eterpropeller" är vid närmare eftertanke helt OK, om man förutsätter att etern har en massa tidvattenseffekter och vindar och strömmar, dvs. resorna blir som sjöresor med segelfartyg; oförutsägbara. (Det är också bra i rollspelssammanhang, för det gör färdsträckan väldigt beroende av SL's goda vilja.)

Ett "etersegel" skulle då kunna vara en variant; en särskild textil som fångar upp eterströmmarna. Etern blir då vind, medan helioten represnterar en "solström" rakt mot solen, som gör att man kan styra. Om etervindarna för det mesta blåser "utåt" i solsystemet får man möjligt att hålla en mysig balans.

Om helioten fungerar som jag föreslog, genom att samla eldatomer via envägslinser, kanske man kan släppa ut dem i "eterstötar" genom att tillfälligt öppna en lins (eller det kanske finns något liknande en kameras slutare) och bromsa på det viset, ganska kraftigt. Eller använda det som en "strålkanon" i rymden. ;-)

En fråga kvarstår: Varför färdas en heliot alltid rakt mot solen? Jag gillar idén, jag vill bara förklara den. Det skulle avgöra huruvida man kan styra eller bromsa...

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Tja, hmmm, jag antar att mitt krav på logiska förklaringar till tekniska fenomen inte är lika höga som dina. När det gäller sociala fenomen vill jag att allt ska hänga ihop, eftersom att rollpersonerna är en del av det sociala samspelet, men inte rent teknologiska. bergeracs heliot är fullsätndigt orimlig på alla sätt och vis, men så länge man låtsas att den funkar så gör den ju faktiskt det.

Jag kan inte förklara varför helioten skulle röra sig enbart rakt mot solen. När jag tänker på saken är väl det mest rimliga att den enbart skulle kunna röra sig rakt upp från jordklotet vid middagstid, eftersom den lyftande kraften vid alla andra vinklar skulle bli allt för svag för att kunna besegra gravitationen.

Naturligtvis skapar heliotens färd mot solen en väldigt billig och säker resa, men samtidigt skapar den en resa med få valmöjligheter. Tänk efter: solen är en boll fylld av elementet ELD, det finns väl ingen vid sunda vätskor som vill åka dit? Av den anledningen krävs det någon form av styrmedel. Etersegel och propellrar är en möjlighet, vilka båda skulle få rymdfarkosten att uppföra sig som en båt på ett (ganska stormigt) hav. Enligt min mening borde etern vara alltför tunn för att kunna andas, och därför är helioten värdelös när den väl kommit upp ur atmosfären. Problemet med att ha en eter som är så tjock att helioten är användbar, är att då skulle man även kunna använda vanliga helikoptrar och flygplan, och då finns inget behov av mina etersegel.

Förresten: ditt sätt att visa citat och dina svar på citat är ganska jobbig att läsa. Pröva markera citattexten genom att kursivera den eller göra den fet eller något, och så har du radbyte mellan citatet och ditt svar på det.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Åh jo, nog är slitage en del av det hela. Hela poängen med evighetsmaskinen är ju att den ska kunna hålla på i all evighet. Att eftersom behöva byta ut de ingående delarna är ju också att tillföra energi utifrån, så att säga. Jag har ett mycket bestämt minne av att ha sett hållbarhet i en definition av evighetsmaksinen.

Dessutom; är inte att säga att ett hjul av liftwood skulle rotera för evigt i sina försök att undkomma gravitationen ungefär lika befängt som att säga att ett vanligt hjul skulle rotera för evigt i sina försök att *nå* gravitationens centrum? Eller har jag missuppfattat något?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tja, hmmm, jag antar att mitt krav på logiska förklaringar till tekniska fenomen inte är lika höga som dina.

Logik är mindre intressant i vissa fall, men just när det gäller mekanurgi gillar jag "vetenskapliga" förklaringar. Huruvida den exakta lyftkraften från en ornipter räcker för att lyfta en människa ger jag faen i; att en apparat "förtunnar" luften och drar in luft utan att den gamla luften tar vägen någonstans, och utan att sagda luftström påverkar en person som "sitter ivägen" är lite väl magstarkt; det är väl påtagliga effekter. När det finns andra direkta förklaringar med samma design (en luftström rakt nedåt, en "varmeterballong", etc.) föredrar jag dem. Hur skall annars en stackar mekanurg kunna leka McGyver och manipulera sina mekanismer?
Men vi har som sagt olika smak.

Bergeracs heliot är fullsätndigt orimlig på alla sätt och vis, men så länge man låtsas att den funkar så gör den ju faktiskt det.

Jo, men eftersom denna "weird science" har en påtaglig effekt ("här sitter jag i lådan och stormvinden som blåser nedifrån prickar precis hålet i taket och har ingen effekt på mig, hur faen går det till") har jag svårt att ignorera den.

Jag kan inte förklara varför helioten skulle röra sig enbart rakt mot solen.

Det var enklare med Bergeracs månmaskin; han fyllde glasklot med dagg, och eftersom det låg i daggens "natur" att återvända till himmelen drogs de uppåt av solens strålar. En sådan mekanism hade jag köpt ganska genast ;-). Den är precis lika orimlig, men det är lättare att smida pseudovetenskap kring den.

När jag tänker på saken är väl det mest rimliga att den enbart skulle kunna röra sig rakt upp från jordklotet vid middagstid, eftersom den lyftande kraften vid alla andra vinklar skulle bli allt för svag för att kunna besegra gravitationen.

Den idén köper jag, och lämnar till och med dricks!

Naturligtvis skapar heliotens färd mot solen en väldigt billig och säker resa, men samtidigt skapar den en resa med få valmöjligheter. Tänk efter: solen är en boll fylld av elementet ELD, det finns väl ingen vid sunda vätskor som vill åka dit?

Som jag sade, ostyrbar är den värdelös...

Av den anledningen krävs det någon form av styrmedel. Etersegel och propellrar är en möjlighet, vilka båda skulle få rymdfarkosten att uppföra sig som en båt på ett (ganska stormigt) hav.

Så länge man är beroende av tockna manicker och resan blir osäker är jag nöjd; då uppstår inte problemet med en gratis, säker rymdfarkost.

Enligt min mening borde etern vara alltför tunn för att kunna andas, och därför är helioten värdelös när den väl kommit upp ur atmosfären. Problemet med att ha en eter som är så tjock att helioten är användbar, är att då skulle man även kunna använda vanliga helikoptrar och flygplan, och då finns inget behov av mina etersegel.

Du har rätt... fast vänta. Kanske det som gör att man behöver luft finns kvar i etern; det är själva luftatomerna, right? Men det som ger luften viss, eh, konsistens, det är försvunnet - säg att det är vattenatomer. Så luften går att andas - den kan till och med vara för "syrerik" så en ovan person blir berusad eller något - men den saknar tllräcklig "viskositet" för att effektivt kunna använda vanliga segel eller propellrar.
Men man behöver inte rymddräkt, vilket är vad jag ville uppnå. Fast man kanske behöver dricka väldigt mycket, eftersom luften är torr... Så då slår vi två flugor i en smäll... eller?

Förresten: ditt sätt att visa citat och dina svar på citat är ganska jobbig att läsa. Pröva markera citattexten genom att kursivera den eller göra den fet eller något, och så har du radbyte mellan citatet och ditt svar på det.

Mea culpa; blev det bättre så här?

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Är ingen hejare på evighetsprinciper så du kan ha rätt (även om jag tvivlar på det :)

Har ingen aning om vad liftwood är (även om jag med hjälp av namnet skulle kunna göra en kvalificerad gissning) men vill gärna veta!

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Du har rätt... fast vänta. Kanske det som gör att man behöver luft finns kvar i etern; det är själva luftatomerna, right? Men det som ger luften viss, eh, konsistens, det är försvunnet - säg att det är vattenatomer. Så luften går att andas - den kan till och med vara för "syrerik" så en ovan person blir berusad eller något - men den saknar tllräcklig "viskositet" för att effektivt kunna använda vanliga segel eller propellrar.
Men man behöver inte rymddräkt, vilket är vad jag ville uppnå.

Bra! Inga rymddräkter.
Finns det någon flux i etern? På Gondica finns ju den animala och den ferriska (hittils) men finns det något liknande där uppe? Den animala fluxen borde väl finnas där, annars skulle det bli något knepigt vid ett eventuellt dödsfall.

Skulle gärna se en liten förklaring om etersegel och hur det kan kopplas ihop med luftrik eter på ett låtsas-vetenskapligt plan.

Fast man kanske behöver dricka väldigt mycket, eftersom luften är torr... Så då slår vi två flugor i en smäll... eller?
Vad är det för flugor du vill slå? Att man ska slippa rymddräkt kan jag förstå men däremot inte varför du vill att eteronauter ska bäla vatten.

Mea culpa; blev det bättre så här?
Oh ja säger jag. Det gör dina lunttjocka inlägg lite lättare att läsa :)

weatherman - kastar sig vårdslöst in i en diskussion han inte riktigt begriper

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Finns det någon flux i etern? På Gondica finns ju den animala och den ferriska (hittils) men finns det något liknande där uppe? Den animala fluxen borde väl finnas där, annars skulle det bli något knepigt vid ett eventuellt dödsfall.

"Den ferriska fluxen" är bara ett uttryck; det är inte säkert att magnetism fungerar som fluxen. (Det är ett in-joke; man brukade förr i tiden referera till kraften bakom hypnos som "animal magnetism" - i Gondica är det alltså tvärt om.) Den animala fluxen är det separata "kraftsystemet" i varje levande varelse, och finns rimligtvis där varje varelse finns. "Fluxen" utan specifikation brukar hänvisa till den "generella" livskraften i hela världen, nå't mitt emellan the Force och den Helige Ande. Det finns platser där den inte manifesterar sig på Gondica (dvs Vastus Irae) så den
måste inte finnas i rymden.

Skulle gärna se en liten förklaring om etersegel och hur det kan kopplas ihop med luftrik eter på ett låtsas-vetenskapligt plan.
Tja, etersegel är så beskaffade att de stoppar etern från att genomtränga dem, vilket sker med de flesta andra material. Alltså kan man "segla" på etern (som annars blåser rakt igenom en). Man behöver inte andas i etern - man genomströmmas naturligt av alla luftatomer man behöver.

Vad är det för flugor du vill slå? Att man ska slippa rymddräkt kan jag förstå men däremot inte varför du vill att eteronauter ska bäla vatten.
Nä, jag menade att man både måste ha grejer som etersegel och propellrar (en eterpropeller är motsvarigheten om man vill driva skeppet med t.ex. en flogistonmaskin), samtidigt som man inte behöver rymddräkter. Jag älskar bilden av folk klädda som vanliga sjömän på däcket till en skonare som stävar fram genom rymden... Rymddräkter skulle förstöra allt.

Nightowl, såg just en film på RTL... tyvärr dubbad till tyska. Det var del ett av en (troligtvis amerikansk) fantasy-action där en modern västerländsk kinaexpert på uppdrag av gudinnan Kwan-Yin befriar Kung Markatta och hans polare för att tillsammans hindra den onde kejsar Shih Huan-Ti och Traditionernas Fem Mästare från att ta över världen med sina spökarméer (kejsaren är död sedan länge och har i det kinesiska dödsriket förvandlats till en tvättäkta demon).

Helball - jag vill till Chu!

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Tack för förklaringarna.

Etersegel
Har du någon "vetenskaplig" förklaring till hur de funkar? Vad är de gjorda av?

Rymden
Håller helt med om att det bör vara skutor i rymden! För tusan, det ska vara skutor överallt! Till havs, på land, i lufthavet och i rymden (och om Gondica har ett hett innandöme med magmaoceaner bör det finnas skepp där också) ;D

Om luftatomer (är det syre man andas i Gondica eller är det helt enkelt luft?) färdas genom en och tas upp, borde inte samma sak hända med alla andra atomer också? Och varför strömmar atomer i etern? Befinner de sig i något slags halvmateriellt stadie där?

Håller också med om att dumma rymddräkter skulle förstöra din trevliga bild av rymdskeppet. Men hur tusan kommer det sig att de kan gå på däck? Existerar inte naturkraften gravitation i Gondica?

weatherman - måste leta reda på de där gamla sinkaduserna där äventyr i rymden bekrevs. F.ö. kan jag också tänka mig ett liv i Chu (men bara om jag får ha hårpiska och kunna fajtas som Wong Fei Hung)

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Etersegel:
Har du någon "vetenskaplig" förklaring till hur de funkar? Vad är de gjorda av?

Tja, någon substans som etern inte kan genomtränga, troligtvis med en sjumassa metallatomer. Spunnet guld, t.ex.
Den "vetenskapliga" förklaringen är helt enkelt att eter genomtränger vissa material och inte andra. Jämför med ljus (som ju också består av eld och luft).

Om luftatomer (är det syre man andas i Gondica eller är det helt enkelt luft?) färdas genom en och tas upp, borde inte samma sak hända med alla andra atomer också? Och varför strömmar atomer i etern? Befinner de sig i något slags halvmateriellt stadie där?

Etern (eller man kanske skall kalla den "aetyr", efter luftens essens) består av atomer, mestadels luft. Se det som en gas med nästan bara luftatomer i. Allt i rymden som INTE är eter (gasmoln, stjärnskott, rymdskepp, ilskna utomjordingar) beter sig som det brukar göra. Eftersom etern passerar genom det mesta finns det inget som hindrar flyktiga ämnen (gaser och vätskor) att upplösas till sammanslagenatomstorlek (finns mig veterligen inget ord för "molekyl" eller motsvarande).
En "vetenskaplig" motsvarighet till etersegel i verkligheten är solsegel, fast senaste ordet är visst att de är ineffektiva...

Slutligen: Atom är daladh för "odelbar". Atomer går inte att skapa, förstöra eller förändra. De är som de är.

Håller också med om att dumma rymddräkter skulle förstöra din trevliga bild av rymdskeppet.
:) Det är så svårt att bära hatt med plym på hjälmarna!

Men hur tusan kommer det sig att de kan gå på däck? Existerar inte naturkraften gravitation i Gondica?
Något existerar, annars skulle det bli ganska befängt, förstås. Jag skulle dock gärna se något som inte gjorde folk viktlösa... Boxen "Heroes of the Princess Ark" till D&D hade regler för rymdfärder i AD&D-världen Mystara; de förutsatte att allt hade gravitation (precis som i verkligheten) och att (i motsats till i verkligheten) en liten kropp i rymden, typ en heliot, har ett eget gravitationsfält, sådär lagom starkt för att hålla en kvar. Jag minns inte detaljerna nu (måste kolla upp) men olika kroppar skapade olika "gravitationsplan" och ett relativt platt och avlångt föremål (typ ett skepp) hade två gravitationsriktningar - en nedåt däcket uppifrån och en uppåt kölen nedifrån (så man kunde gå på botten av skeppet). Man kanske kan mickla på liknande sätt.

Nightowl, sjukskriven i hiskelig snuva (snorar)

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
En "vetenskaplig" motsvarighet till etersegel i verkligheten är solsegel, fast senaste ordet är visst att de är ineffektiva...
För det första kan man ju bara använda dem när man vill åka bort från solen. Dessutom behöver de tydligen vara jevvligt stora, vilket jag inte hoppas eter-/aetyrsegelen behöver vara.
För att göra seglen extra exklusiva kan det ju vara något uranliknande (fast kanske inte lika instabilt och gärna) som behöver hämtas från underjorden och sedan "smidas om" av mekanurger för att göra en spindelkopparliknande substans.

Hur fort kan man åka med ett etersegel uppe i etern? Pratar vi knop eller km/min?

Slutligen: Atom är daladh för "odelbar". Atomer går inte att skapa, förstöra eller förändra. De är som de är.
Kan det finnas antimateria i Gondicas kosmos tror du?

Det är så svårt att bära hatt med plym på hjälmarna!
Om man inte har väldigt stora hattar då... Nä, rymddräkter är löjliga :)

Tyngdkraft
Fick en idé, en knäpp idé: Gravitatation har inte bara med ett föremåls massa att göra utan också med dess rotation (detta kan även förklara varför saker sugs in i tornados). Om någonting snurrar ökar dess gravitation (vilket medför rätt lustiga konsekvenser på din Nävar likt tornadons vindar). Om man då har snurrande turbin i skeppet kan man få en sorts gravitation. Dock skulle detta innebra hårt slitage på skeppet som sugs in i sig själv och på besättningen som måste lära sig gå på konstiga sätt för att kompensera skillnaden av gravitation som uppstår när ett plant däck påverkas av sfäriskt sugande. När jag tänker efter så är idén rätt dum.
Men man kan ju alltid ha ett däck i metall och pjucks med lagom starka magneter på ;-)

weatherman - önskar för ett ögonblick att han valt Naturvetenskaplig linje istället...

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
<I>Jo, men eftersom denna "weird science" har en påtaglig effekt ("här sitter jag i lådan och stormvinden som blåser nedifrån prickar precis hålet i taket och har ingen effekt på mig, hur faen går det till") har jag svårt att ignorera den.</I>

Tja, men *det* är väl ganska enkelt att kliva runt: man bygger helt enkelt separata kammare.

<I>Du har rätt... fast vänta. Kanske det som gör att man behöver luft finns kvar i etern; det är själva luftatomerna, right? Men det som ger luften viss, eh, konsistens, det är försvunnet - säg att det är vattenatomer. Så luften går att andas - den kan till och med vara för "syrerik" så en ovan person blir berusad eller något - men den saknar tllräcklig "viskositet" för att effektivt kunna använda vanliga segel eller propellrar. Men man behöver inte rymddräkt, vilket är vad jag ville uppnå. Fast man kanske behöver dricka väldigt mycket, eftersom luften är torr... Så då slår vi två flugor i en smäll... eller?</I>

Låter supertrevligt. Då skulle etern vara rena luftatomer, eller? Eller luftatomer bundna till eldatomer?

<I>blev det bättre så här?</I>

massor

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top