Nekromanti heliot, mekanism

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Det... går.

Visst var det jag som höll på med det. Och visst har jag skrivit en del. Problemet med att skriva ett historiskt rollspel är dock att man måste plugga en massa historia för att det ska bli bra, och jag är en ganska petig rollspelsförfattare. Jag gillar fortfarande idén dödsstarkt men en del problem måste överbryggas först, och sedan vill jag gärna låta mina världar så att säga "växa fram", utvecklas mer eller mindre organiskt genom att jag tillfogar massvis av idéer och plockar bort de som jag i efterhand fann inte passade. På så sätt kan det ta ett tag för mig att få ett sånt här projekt gjort. Sen är jag dålig på att få saker gjorda överhuvudtaget, men vi får väl se.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: heliot, mekanism (OT)

<I>olika kroppar skapade olika "gravitationsplan" och ett relativt platt och avlångt föremål (typ ett skepp) hade två gravitationsriktningar - en nedåt däcket uppifrån och en uppåt kölen nedifrån (så man kunde gå på botten av skeppet).</I>

Det var väl också så gravitation fungerade i Spelljammer, vad jag minns. Plus att när det fanns tyngdkraft så var den <I>alltid</I> 1 G.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
För att göra seglen extra exklusiva kan det ju vara något uranliknande (fast kanske inte lika instabilt och gärna) som behöver hämtas från underjorden och sedan "smidas om" av mekanurger för att göra en spindelkopparliknande substans.
Guld ingår orikhalkum - guld och flogistonelixir - och orikhalkum består ju bara av metall och eld. Därav valet av guld som material - det måste vara mycket metalliskt i vissa hänseenden. Sedan måste det troligtvis bearbetas av en alkemist, jo.

Det är möjligt att materialet finns att utvinna på en annan planet eller måne ("ceruleum"), men det låter jävligt liftwood.

"Hur fort kan man åka med ett etersegel uppe i etern?"
Jag gillar idéerna från Mystara igen: ju närmare en himlakropp man är, desto långsammare går det. Utanför ett solsyststem går man upp i "ridiculous speed". En tripp till en av månarna tar vid normalt eterväder en vecka eller två, till en annan planet en årstid eller två, till en annan stjärna ett år eller två. Ibland går det fortare, ibland långsammare. Även om de blev säkrare under den tidsperiod Gondica kopierar mest, 14-1500-talet, var sjöresor mycket oberäkneliga förr i tiden, och man var oerhört beroende av naturkrafterna. Jag rekommenderar samma för rymdresor, för det är ett oerhört mäktigt redskap för SL att styra upp saker med. Sedan vill jag hemskt gärna att gondiciska rymdresor blir mer lika 1600-talets sjöresor än 1800-talets kanonbåtsdiplomati; vi HAR redan ett Space 1889 för sådant.

Kan det finnas antimateria i Gondicas kosmos tror du?
Hörrddu, allt denna tråd går ut på är spekulation. Det förutsätter att atomteorin från De rerum naturae är någorlunda sann, vilket inte behöver vara fallet. Jag vill mao inte ens spekulera om antimateria än!

Gravitatation har inte bara med ett föremåls massa att göra utan också med dess rotation (detta kan även förklara varför saker sugs in i tornados).
Jag tror det räcker med luftdraget. ;-)
Det finns en ganska påtaglig och vardaglig kunskap om att saker slungas utåt när något snurrar; skulle det vara tvärtom i Gondica skulle man tvingas ta hänsyn till det i vardagssituationern också (förutom om gravitationsfält, vad de nu är, tar ut varandra eller så, så att man bara behöver bry sig i rymden). Men det kanske finns något särskilt sätt att snurra...

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Etersegel används för att utnyttja vågrörelser, vibrationer och strömmar i etern. De tillverkas av något speciellt material som endast kan göras av mekanurger.

Även om etern är lufttom kan man se till att en kosmorem (eterskepp) får med sig en bubbla av luft genom att använda någon lämplig mekanism som skapar ett internt gravitationsfält för kosmoremen.

Anders
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
men det låter jävligt liftwood.
Är liftwood nån sorts überlätt trä?

Det finns en ganska påtaglig och vardaglig kunskap om att saker slungas utåt när något snurrar; skulle det vara tvärtom i Gondica skulle man tvingas ta hänsyn till det i vardagssituationern också
Jag sa ju att idén var dum!

Men det kanske finns något särskilt sätt att snurra...
Om det snurrar medurs och moturs på samma gång kanske! Att få någonting att hamna i detta stadium kräver dock stora mängder destillerad idioti.

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Liftwood (OT)

Är liftwood nån sorts überlätt trä?

Liftwood är ett träslag som kan, under vissa omständigheter, motverka (eller skärma av, minns inte riktigt) gravitationen. Den fiktiva metallen cavorit i Wells' De första männen på månen är en bra jämförelse. Trädet som det kommer ifrån kan visst bara växa i vissa regioner på Mars. Det är en väsentlig komponent i flyg- och rymdteknologin i Space 1889, men det är inte nödvändigt för att vare sig flyga eller ta sig ut i rymden (annars skulle Edison aldrig tagit sig till Mars). Det är dock tillräckligt viktigt för att påverka världspolitiken; det är en viktig naturresurs (min jämförelse skulle vara uran).

Kuriosa: Liftwood funkar inte i Venus' atmosfär - minns inte riktigt varför. Det har i alla fall lett till tyskarnas dominans på Venus - de har haft dålig tillgång till liftwood, så de bygger de bästa luftskeppen som inte använder fanstyget.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Liftwood (OT)

Oki. Påminner mig om träslaget de flygande skepp jag sett i vissa DoD-produkter. Ska försöka få ta mig en titt i det där Space 1889 (har aldrig sett det i någon butik, vilka ger ut det?), det verkar skojigt.

Det har i alla fall lett till tyskarnas dominans på Venus
Detta är det andra spel jag hört talas om där tyskarna huserar på Venus. Kanske är ett utmärkt klimat för att odla sauerkraut eller nått...

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Liftwood (OT)

<I>Ska försöka få ta mig en titt i det där Space 1889 (har aldrig sett det i någon butik, vilka ger ut det?), det verkar skojigt.</I>

Det ges ut av Heliograf Inc. (http://www.heliograph.com/). Jag tror du kan få svårt att köpa det i någon butik. Själv fick jag beställa mitt ex. från Amerika, med dryga fraktkostnader som följd (och detta var ändå innan dollarn gjorde sitt megahopp). Jag tror att du kan kontakta hobbygames i uppsala (www.hobbygames.se) och be dem köpa in ett ex åt dig, så slipper du allt tjorv med kreditkort på Amazon.com.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Liftwood (OT)

Ännu ett skäl till heliotens förträfflighet som liftwood-substitut. På en planet med Venus klimat, där solen så gott som aldrig tittar fram, fungerar en dylik anordning mycket dåligt, vilket ger precis samma effekt som vad det nu än är som gör liftwood obrukbart på Venus (elektriska fält i atmosfären eller något sånt där?), och dessutom är mycket simplare.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Liftwood (OT)

Jag tror att du kan kontakta hobbygames i uppsala (www.hobbygames.se) och be dem köpa in ett ex åt dig, så slipper du allt tjorv med kreditkort på Amazon.com.
Låter bra, är lite rädd för att handla med kreditkort på internet. Hur mycket betalade du för ditt ex. på den tiden du köpte det?

weatherman - har alltför många saker som lönen ska räcka till

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Liftwood (OT)

Tja, jag är lika rädd som du, så jag köpte mitt ex från amazon.com, men via check. Det betyder att förutom den ogynnsamma dollarkursen och fraktkostnaderna fick jag punga ut med bankens avgift för checken på 60 spänn eller nåt sånt. Summan blev väl kanske 450 eller däromkring.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top