Man Mountainman
Storsvagåret
Inspirerad av Cyrano de Bergeracs novell "Resa till solen" svängde jag ihop den här mekanurgiska mekanismen, en motsvarighet, om man så vill, till rymdraketen. Dess befängdhet till trots tycker jag att den har sin charm och att den dessutom passar mekanurgin alldeles utmärkt. Jag tänkte mig att den skulle få praktisk användning som ersättning till "Liftwood" i en Gondica- Space 1889 crossover jag planerar att göra (passar inte de två spelen som handen i handsken på varandra?).
<B>HELIOT</B>
<B>Ytterligare färdigheter:</B> Optiker (14 snäpp), Timmerman (5 snäpp)
<B>Koncept:</B> Okänt
<B>Teori:</B> 1T år, S16
<B>Ritning:</B> 1T veckor, S8
<B>Materialinsamling:</B> 8 m^2 glas, 10 m^2 plank.
<B>Konstruktion:</B> 1T månader, S10
<B>Förbättring:</B> 1T månader, S12
<B>Grundegenskaper:</B> TIL
<B>Användarfärdighet:</B> Heliot (EP-multipel 0,25)
Helioten är en trälåda ovanpå vilken en ikosaeder av slipade glaslinser placerats. Lådan och ikosaedern är förbundna med ett hål, och trälådan har även ett litet hål i botten. Lådan är stor nog för att en man ska kunna sitta där. När solens strålar lyser på ikosaederns glaslinser förstärks strålarna hundrafalt inuti den, vilket tränger ut alla luftatomer därinne. Vakuumet som uppstår tvingar då luftatomer från lådans utsida att strömma in, och den enda vägen in i den annars lufttäta helioten, är genom hålet i golvet. Sålunda fylls helioten av en stark luftström som lyfter den uppåt. Helioten kan endast användas vid vackert väder och rör sig alltid rakt mot solen. När farkostern lämnar Gondicas atmosfär och kommer ut i etern, fortsätter den att röra sig av egen kraft, då det inte längre finns något luftmotstånd som hindrar den. Heliotens passagerare kan justera farkostens hastighet genom att täcka för ikosaederns prismor med trekantiga läderbitar.
/Dnalor, din finne på hornhinnan
<B>HELIOT</B>
<B>Ytterligare färdigheter:</B> Optiker (14 snäpp), Timmerman (5 snäpp)
<B>Koncept:</B> Okänt
<B>Teori:</B> 1T år, S16
<B>Ritning:</B> 1T veckor, S8
<B>Materialinsamling:</B> 8 m^2 glas, 10 m^2 plank.
<B>Konstruktion:</B> 1T månader, S10
<B>Förbättring:</B> 1T månader, S12
<B>Grundegenskaper:</B> TIL
<B>Användarfärdighet:</B> Heliot (EP-multipel 0,25)
Helioten är en trälåda ovanpå vilken en ikosaeder av slipade glaslinser placerats. Lådan och ikosaedern är förbundna med ett hål, och trälådan har även ett litet hål i botten. Lådan är stor nog för att en man ska kunna sitta där. När solens strålar lyser på ikosaederns glaslinser förstärks strålarna hundrafalt inuti den, vilket tränger ut alla luftatomer därinne. Vakuumet som uppstår tvingar då luftatomer från lådans utsida att strömma in, och den enda vägen in i den annars lufttäta helioten, är genom hålet i golvet. Sålunda fylls helioten av en stark luftström som lyfter den uppåt. Helioten kan endast användas vid vackert väder och rör sig alltid rakt mot solen. När farkostern lämnar Gondicas atmosfär och kommer ut i etern, fortsätter den att röra sig av egen kraft, då det inte längre finns något luftmotstånd som hindrar den. Heliotens passagerare kan justera farkostens hastighet genom att täcka för ikosaederns prismor med trekantiga läderbitar.
/Dnalor, din finne på hornhinnan