Re: Oj!
krank said:
Ungefär, ja. Eller ja, "ingenting värd" - det finns säkerligen ett (litet) antal användningsområden, så jag får väl nöja mig med att generaliseringen... "har ett begränsat användningsområde".
Jag trodde inte att jag skulle behöva förklara för dig vad en generalisering
är. Om en generalisering var tvungen att vara sann i alla upptänkliga fall för alla upptänkliga individer skulle det inte längre vara en generalisering.
Påståendet »människan är ett tvåbent däggdjur« är sant för människan som art betraktat, trots att det finns individer som saknar både ett och två ben.
Till och med »människan har uppfunnit skriftspråket« är sant, trots att de allra flesta människor, nu levande eller döda,
inte uppfunnit något skriftspråk.
Om sådana generaliseringar inte användes skulle det bli vansinningt krångligt att diskutera (se nedan).
krank said:
Jamen, varför? Varför drar du den kopplingen grupp->individ på det viset?
För att du envisas med att dra in individer när jag vill diskutera arter.
krank said:
Det du säger nu är ju att du i valet mellan en ädelsten och en halvädelsten väljer ädelstenen även om halvädelstenen är mer värd i reda pengar. Intressant...
Jag intresserar mig som sagt inte för individnivå (om det skulle ha undgått någon). I valet mellan en påse okända ädelstenar och en påse okända halvädelstenar skulle jag välja ädelstenarna.
krank said:
Testa ett tankeexperiment: Byt ut "djur" mot "neger" och "människa" mot "arier" i ditt tankesätt, och se hur det funkar.
Varför i hela friden då? Vad har det för betydelse för mitt resonemang att
arter kan jämföras med varandra
utan att gå ner på individnivå?
krank said:
Nazisterna drog raka linjer mellan vad man menade var mer resp mindre användbara "raser"...
Gjorde de?
Alla nazister? Gud, vad du generaliserar.
krank said:
Grejen är den att det är lite så, ärligt talat, som jag upplever de som drar knivskarpa gränser mellan djuret "människa" och "alla andra djur" som grupper.
1.000 Godwin-poäng till dig.
Och för att bygga en lika fin halmgubbe åt dig som du försöker bygga åt mig: Om du inte vill dra någon gräns mellan människor och övriga djur, då måste du ju tycka att det finns människor som är mindre värda än, låt oss säga, sekreterarfåglar och bokskorpioner.