Nekromanti Hej jag heter Daniel och är speciesist.

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag anser på fullaste allvar att människan är överlägsen djuren och jag föraktar folk som förespråkar djurs rättigheter. Ingen annan varelse på jorden kan mäta sig med människans intelligens och storhet. Hell Människan.
Observera att jag varken förnekar att människan i grund och botten själv är ett djur – dock det mest överlägsna av alla djur – eller på något sätt förespråkar massiv djurutrotning eller djurplågeri då jag anser att dylika handlingar bara är kontraproduktiva och inte tillför någonting till samhället.
Människor som föredrar djurs sällskap framför andra människors samt folk som aktivt förespråkar s.k. ”djurs rättigheter” har jag svårt att känna samhörighet med. Människan har genom miljoner års evolution och naturligt urval utvecklats till en fantastisk och intelligent varelse utan motstycke i naturen, och även om jag själv definitivt inte är världens socialaste man så slösar jag inte bort min tid med att prata skit med ett instinktsdrivet djur som ändå inte förstår vad jag säger (ursäkta om jag trampar på några tår med mina starka ord då jag vet att många håller av sina husdjur, men det är verkligen så jag tycker).

Ni djurvurmare som läser det här inlägget förfäras säkert över mina åsikter och jag förväntar mig få läsa en del kritik som kallar mig ”nazist”, ”fascist” eller något åt det hållet.
För er som inte har hängt med på forumen lika mycket som… vissa andra, så kan jag avslöja att jag snarare är stolt över att kalla mig för kommunist och att jag tror på alla människors lika värde och jag föraktar alla former av rasism och diskriminering människor emellan.

Men nu hade jag faktiskt inte tänkt starta ännu ett meningslöst politiskt skyttegravskrig mot wrnu:s etablerade högerfolk, utan jag undrar om mina speciesistiska åsikter delas av andra forumiter och jag är även intresserad av att höra kritik från meningsmotståndare som jag med största sannolikhet har.
Så länge en mogen samtalston respekteras och personlig smutskastning undviks så tror jag att vi, kära kamrater, här har goda grunder för en mycket, mycket intressant och givande diskussion...
 
G

Guest

Guest
Hej jag heter Evert och är speciesist.

Jag är också speciesist, jag tycker definitivt att människor är överlägsna djuren... men jag är även transhumanist, och menar att mänskligheten inte är den ideala formen att följa, därmed bör man utvekla sig bortom mänsklighetens gränser och även ge andra varelser som är närliggande möjligheten att utvekla sig, genom utbildning, avels program etc...
Sist men inte minst är jag posthumanist, och ser en stagnation med människan i grund som ett av de sämsta alternativet, oavsätt om jag är död eller levande eller ens kapabel så kommer jag att njuta då något tar över efter mänskligheten, oavsett om det är sprunget ur mänskligheten eller ej.

/Zorbeltuss som tycker att diskutera med djur ska man göra och sedan avla med de som förstår bäst såklart.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Tja, jag äter kött alldeles frivilligt fastän jag principiellt tycker att det är fel att döda djur som inte gjort mig något ont(*) och det finns massor av människor vars sällskap jag gladeligen skulle välja bort till förmån för min katt Smulan. Hon har förstått vad som är viktigt här i livet: mat, sömn och någon att ligga tätt, tätt intill på kvällen.

Nej, jag har ingen konsekvent och genomtänkt hållning alls mer än att jag tycker att det bra att jag äter så pass lite kött som jag faktiskt gör eftersom jag inte är särskilt förtjust i kött. Bönor, däremot, det är grejer det!

Dewil

<font size="1">(*) Fyller verkligen fästingar någon funktion i ekosystemet förutom att de är värddjur åt en massa läbbiga sjukdomsalstrande mikroorganismer?</font size>
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,571
Location
Fallen Umber
Problemet blir att du med ditt resonemang (betonandet av intelligensen som den särskiljande egenskapen) måste anse att även utvecklingsstörda och eventuellt små barn har väldigt lågt värde. Jag säger inte att det nödvändigtvis är fel, men det är där folk kommer dragande med nazianklagelserna om något.

Själv har jag funderat på om man skulle kunna köra någon slags dels viktad utilitarism, så att man kan visa större hänsyn mot folk man känner, dels en utilitarism som bryr sig om tänkande framför kännande, så att man inte landar i Torbjörn Tännsjö-träsket där djuren har samma värde som människor. Det är inget jag har funderat över så mycket, dock, och det var länge sen jag läste praktisk filosofi.

Grunden är att jag ogillar djur, och människor med. :gremgrin:

Fascinerande att höra det här från en kommunist, dock. Själv är jag någon sorts extremliberal och sådana är ju mer kända för oförutsägbara åsikter. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tja, som rak meningsmotståndare kan jag säga att det är rätt hopplöst att debattera om. Antingen upplever man livet som okränkbart, eller också gör man det inte. Jag gör det. Du gör det inte.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Problemet blir att du med ditt resonemang (betonandet av intelligensen som den särskiljande egenskapen) måste anse att även utvecklingsstörda och eventuellt små barn har väldigt lågt värde."

Njaeeaoooeeaaee... :gremcrazy:
Det där fick mig att fundera lite. Men jag menar ju såklart att människor i stort, även de med olika grader av förhinder, är överlägsna djuren. I min åsikt.
Om valet stod mellan att rädda livet på en utvecklingsstörd människa eller ett fullt friskt djur så skulle jag fortfarande rädda livet på människan, naturligtvis likaså om valet stod mellan ett (människo-) barn och ett djur. Barn är ju blivande fullvuxna människor, och störda människor är mycket generaliserat människor som är i behov av andra människors stöd och solidaritet.

"Fascinerande att höra det här från en kommunist, dock. Själv är jag någon sorts extremliberal och sådana är ju mer kända för oförutsägbara åsikter."

I en tid där Moderaterna är det nya arbetarpartiet och Socialdemokraterna strävar efter att bli Sveriges mest företagarvänliga parti så verkar allt vara ingenting vara omöjligt...
Själv har jag hört alltifrån rashat till homofobi från mina politiska kamrater, så jag har upphört att förundrats över dylika "avvikelser".

När allt kommer kring är vi ju, trots allt, människor... :gremwink:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,571
Location
Fallen Umber
Visst, du kan ha en distinktion mellan människor och djur, det är sant. Det folk är upprörda över är att man alls kan anse förståndshandikappade vara mindre värda än andra. Hur man skulle kunna tänka sig att abortera ett förståndshandikappat foster, till exempel.


/Dimfrost
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Tja, som rak meningsmotståndare kan jag säga att det är rätt hopplöst att debattera om. Antingen upplever man livet som okränkbart, eller också gör man det inte. Jag gör det. Du gör det inte."

Well, jag respekterar din åsikt även om jag inte delar den och inte fullt ut förstår den.
Synd att du inte ens vill försöka debattera, men men.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Tja, jag äter kött alldeles frivilligt fastän jag principiellt tycker att det är fel att döda djur som inte gjort mig något ont(*) och det finns massor av människor vars sällskap jag gladeligen skulle välja bort till förmån för min katt Smulan. Hon har förstått vad som är viktigt här i livet: mat, sömn och någon att ligga tätt, tätt intill på kvällen."

Men för att vara dramatisk, hur mycket älskar du din Smulan? Värderar du hennes liv lika högt som dina mänskliga vänners, lika högt som din eventuella partner? Eller är Smulan när allt kommer kring "bara en katt"?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om man nu har bestämt sig för att skaffa barn så har jag svårt att förstå folk som resonerar så... jag (och min fru då, snarare) skulle inte vilja göra det i alla fall... ett förståndshandikappat barn är ett barn.

Fast vi är inte abortmotståndare, tycker bara ett den grejen inte är skäl nog...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tja, jag respekterar din åsikt även om jag inte delar den och inte förstår den. Frågan är vad sjutton vi ska debattera?

Fast visst, jag gör någon form av ansats:

Det finns inga skäl att värdera människan mer än något annat djur.

Ett, vagt, skäl du framför i ditt inlägg är att människan skulle vara en utvecklad och unik varelse. Detta kan dock sägas om fler djurarter än bara människan och är helt ogiltigt som argument för din sak, snarare stödjer det min.

Ditt andra argument är en fråga om den starkes rätt. Som kommunist finner jag det föga konsekvent av dig att använda dig av sådan retorik för att försvara din världsbild.

Därmed anser jag ditt anförande vara svagt, och jag kräver ytterligare förklaring till ditt sätt att resonera.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Det folk är upprörda över är att man alls kan anse förståndshandikappade vara mindre värda än andra. Hur man skulle kunna tänka sig att abortera ett förståndshandikappat foster, till exempel."

I just det fallet med abort anser jag att det helt och hållet är upp till föräldrarna, inte minst "mamman" som hela ingreppet kommer att göras på och som kommer att ta mest psykisk stryk av det hela. Jag anser att ingen skall behöva tvingas till att bli förälder. "Pro life"-aktivister är bland det värsta jag vet.

Att anse att utvecklingsstörda och andra funktionshindrade människor är mindre värda än andra människor är ett synsett jag också föraktar. Ofta är de offer för genetisk slump och kan inte råda över sina handikapp och jag ser ingen anledning att klanka ner på dem av den anledningen lika lite som att jag ser någon anledning till att klanka ner på en somalier bara för att han är svart eller en hankines bara för att han är "gul". Jag ser det som vår (vi "friska" människor alltså) plikt att som medmänniskor hjälpa andra människor med handikapp.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Dito. Med tillägg av massiva applåder. (NT)

NT = No Text (Ingen text)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,893
Location
Stockholm
»Artist« måste det ju heta ...

Vi talar ju inte om olika »species« på svenska, så rimligen är du »artist«.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Överlägsenhet

Jag gillar hur "överlägsenhet" tycks stå i direkt korrelation till en arts förmåga att utrota sig själv, och ta merparten av biosfären med sig på kuppen.

Yehaw. Länge leve mänskligheten. :gremsmirk:

- Ymir, tycker
 
G

Guest

Guest
Re: »Artist« måste det ju heta ...

Vi talar ju inte om olika »species« på svenska, så rimligen är du »artist«.
Tänkte skriva det i mitt inlägg men kunde inte utan förmycket krångel få det att verka som ett enskilt skämt istället för hela inlägget så jag ignorerade det, för jag menade det jag sade.

/Zorbeltuss
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: »Artist« måste det ju heta ...

Eftersom det blir så dumt med både humanist och artist i det här sammanhanget väljer de flesta att kalla sig för just speciesister, eftersom det trots allt är ett etablerat begrepp.
 
G

Guest

Guest
Re: Överlägsenhet

Jag gillar hur "överlägsenhet" tycks stå i direkt korrelation till en arts förmåga att utrota sig själv, och ta merparten av biosfären med sig på kuppen.
Såtillvida att man inte går över upp till en gräns någon gång (men då måste man också definiera vad som är överlägsenhet i specifikare termer än smartare).

/Zorbeltuss som inte hade haft det minsta emot att vi hädanefter bara blev socialt smartare till exempel
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Det finns inga skäl att värdera människan mer än något annat djur.

Ett, vagt, skäl du framför i ditt inlägg är att människan skulle vara en utvecklad och unik varelse. Detta kan dock sägas om fler djurarter än bara människan och är helt ogiltigt som argument för din sak, snarare stödjer det min.
"

Naturligtvis är många djurarter unika, men det betyder inte att jag är villig att placera dem jämte människan. Inget annat djur har bänt naturens krafter såpass effektivt och begett sig ut i rymden och satt foten på andra världar än människan.
Jag förstår överhuvudtaget inte vad som ligger bakom ett tankesätt där människans liv placeras på samma rent ut sagt primitiva nivå som andra djurs. Du är ju också människa, du borde känna dig glad och stolt över de komplimanger jag ger dig och alla dina artfränder! :gremgrin:

"Ditt andra argument är en fråga om den starkes rätt. Som kommunist finner jag det föga konsekvent av dig att använda dig av sådan retorik för att försvara din världsbild."

Jag förnekar inte att jag tror på darwinsimen eller den starkes rätt. Människan blev det ultraavancerade djur hon är idag genom att beröva andra djurs förmåga till utveckling och genom en hel del blodspillan inom den egna arten. "Starka människor" (oavsett om de var fysiskt starka eller socialt kompetenta) har styrt över andra människor genom historien fram tills dess att de själva blivit ihjälslagna/avsatta av en annan hövding/kung/president eller tills dess att de själva dött och lämnat posten till en annan ledare.
Jag förespråkar dock ingalunda det systemet utan snarare ett system där människorasen kollektivt fattar alla beslut för den kollektivt ägda jordens bästa.
Jag har inte läst någon artikel av vare sig Marx, Engels eller random annan kommunistteoretiker som hävdar att även djuren skall få medbestämmande i ett framtida kommunistiskt samhälle, men jag kan ju ha missat just det någonstans.
 
Top