Nekromanti Haunted House, SPELET SLUT

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Att du blir sur över att jag har en annan åsikt i frågan tycker jag är tråkigt, men inget jag kan göra något åt. Hur som helst så upplevde jag att spelet vara viktat till ulvarnas fördel eftersom byn inte hade något vettigt sätt att finna ulvarna på.

Sen vad man gör med den information man fått i spelet är en helt annan sak än hur spelupplägget ser ut. Men från mitt håll sett så anser jag att ulvarna hade överhanden i detta parti i och med spelupplägget.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Konrad Konvalj said:
Tänk-jävla-om jag inte hade varit så obstinat på Lu-kaazh. Det gnager fortfarande i mig att Lu-kaazh tog sitt pick och pack och drog på en paus. Jag såg det ju rätt klart just då och i mina ögon så snurrade ulv-Lu-kaazh in sig allt mer i ulvlögnerna. Det var dumt av mig men det kändes i luften att det var en ödesrunda utan dess like.
Att jag tog en pause tror jag var ett bra beslut, jag var flera gånger nära att skriva saker som kunde fått mig bannad från forumet. Det var länge sedan jag blev så irriterad och arg på någon.
Jag tror att det här är första gången jag som bybo verkligen blir utsatt för misstankar, Att hela tiden få sitt försvar vänt mot sig är sjukt irriterande.
Korpa said:
Jag är förvånad att K.K klarade sig så länge som han gjorde, han om någon var bestämd och envis, och för varje runda han överlevde så blev jag, min gröna syn på honom till trots, lite osäker.
jag skulle tro att det hjälpte att han var helt insnöad på mig.


----
jag tycker fortfarande att jag hade en smart plan, och att KK borde att koncentrerat sig på någon annan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Tjusigt värre Arvid!

Å vad jag önskar att jag ahde tänkt lite mer så från början.

En fråga bara, hur ser du på tidsåtgången? Om jag fattar rätt kan man villa omkrinh rätt länge i en sån där variant? Elleh? E ja knepp?

:gremwink:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vicotnik said:
Att du blir sur över att jag har en annan åsikt i frågan tycker jag är tråkigt, men inget jag kan göra något åt. Hur som helst så upplevde jag att spelet vara viktat till ulvarnas fördel eftersom byn inte hade något vettigt sätt att finna ulvarna på.

Sen vad man gör med den information man fått i spelet är en helt annan sak än hur spelupplägget ser ut. Men från mitt håll sett så anser jag att ulvarna hade överhanden i detta parti i och med spelupplägget.
Du har fel. Ärligt talat, jag kan köpa att balsalen eller matsalen är en flaskhals där det är lite do or die för byn. Men det är precis lika mycket do or die för ulvarna. Därtill var vi tvugna att få ett oavgjort i rundan efter.

Det stämmer inte heller att byn inte hade något sätt att finna ulvar på. Kolla rollerna.

Därtill handlade ju inte spelet om att hitta ulvar utan att hitta ut. Och om man beaktar kartan. Och den info som byborna satt på är det jävligt skevt att säga att byn inte hade goda förutsättningar att lösa uppgiften.

Därmed inte sagt att spelet var viktat åt byn heller. För det tycker jag inte. Det som var, var att byn misslyckades med att lösa spelet och att ulvarna lyckades sälja in sina lögner tillräckligt bra.

Det larviga med balansdiskussinen är att det är jävligt lätt att säga att den sida som vinner har varit gynnad av upplägget. På sätt och vis stämmer det ju, om man menar att slutresultatet är en produkt av spelets regler och uppläggning. Meni praktiken finns det ju massor av grejer som kunde gå annorlunda. Eftersom det är ett spel kräver det tur och skicklighet, den här gången hade vi turen och skickligheten på vår sida och gjorde rätt val vid rätt tillfällen. Byn gjorde fel val vid fel tillfällen, men hade alla chanser i världen att vinna det här.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Basenanji said:
Tjusigt värre Arvid!

Å vad jag önskar att jag ahde tänkt lite mer så från början.

En fråga bara, hur ser du på tidsåtgången? Om jag fattar rätt kan man villa omkrinh rätt länge i en sån där variant? Elleh? E ja knepp?

:gremwink:
Tillåt mig förtydliga!

Så här kan man rita ett diagram över ett normalt varulvsspel med tre varulvar (svarta prickar) och nio bybor (gröna prickar).



Varje runda byn lyckas rösta ut en varulv går de ett steg närmare seger (vänster). Varje runda byn misslyckas rösta ut en varulv går de ett steg närmare förlust (höger). Kolla så fint spelet smalnar av mot en fokuserad tratt när rundorna tickar upp mot spännande final! Om en sida får ett övertag så kan de kosta på sig ett misstag senare i rundan, men om en sida får för många övertyg så får den andra sidan inte göra ett enda misstag.

Varje runda kan byn välja rätt eller fel. (Ulv eller bybo, närmare utgången eller stalla) Väljer byn rätt 3 gånger innan den valt fel 3 gånger så vinner den. Vice versa så förlorar den.

Det är en bra princip. Men det kräver förstås att byn har hyfsade verktyg att välja rätt och fel på runda 2 och framåt.
 

Attachments

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Sen måste jag säga: Basse, jag tycker att det här upplägget gav mersmak. Det problem som fanns i spelet var inte alls så stora eller spelavgörande. Spelet var snyggt (bilder och text) och ganska lagom (vilket berodde på spelupplägget). Helt säkert roligt att följa från läktaren (har vi någon åskådare som vill yttra sig?). Jag tycker du ska vara nöjd. Och jag tycker konceptet fungerade och ser fram mot nästa försök med liknande upplägg.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vicotnik said:
Att du blir sur över att jag har en annan åsikt i frågan tycker jag är tråkigt, men inget jag kan göra något åt. Hur som helst så upplevde jag att spelet vara viktat till ulvarnas fördel eftersom byn inte hade något vettigt sätt att finna ulvarna på.

Sen vad man gör med den information man fått i spelet är en helt annan sak än hur spelupplägget ser ut. Men från mitt håll sett så anser jag att ulvarna hade överhanden i detta parti i och med spelupplägget.
De hade mängder av grejer att gå på för att hitta ulvar.
Citat.
Kategorier.
Titlar.
Föremål.

Titlarna som granne är ju inte en ungdom. Alla andra är ju rimliga ungdomar.
Föremålen: Alla spökföremål var gamla åldriga föremål. Jord, en gammal nagel.
Citatet hade bara byn.

Ps. Jag blir inte sur för att du har en annan åsikt än mig. Utan på vad du baserar den åsikten på och vad den åsikten har för innebörd.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Vimes said:
Sen måste jag säga: Basse, jag tycker att det här upplägget gav mersmak. Det problem som fanns i spelet var inte alls så stora eller spelavgörande. Spelet var snyggt (bilder och text) och ganska lagom (vilket berodde på spelupplägget). Helt säkert roligt att följa från läktaren (har vi någon åskådare som vill yttra sig?). Jag tycker du ska vara nöjd. Och jag tycker konceptet fungerade och ser fram mot nästa försök med liknande upplägg.
Det var jättekul att följa från åskådarplats! :gremlaugh:

Jag tyckte det var spännande att byn inte kunde ta ut ulvarna och att vinstkriterierna var annorlunda än "sist kvar vinner".
Ulvarna var tvungna att spela för att se till att byn inte bara klev ut ur huset och kunde inte ligga på lur och bara låtsas vara gröna som kan funka i ett annat upplägg, de var tvingade att prestera.
Jag tyckte det var kul att följa och tycker det är jättekul att Korpa svalde Recca med hull och hår. :gremgrin:

Well played!
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Vimes said:
Sen måste jag säga: Basse, jag tycker att det här upplägget gav mersmak. Det problem som fanns i spelet var inte alls så stora eller spelavgörande. Spelet var snyggt (bilder och text) och ganska lagom (vilket berodde på spelupplägget). Helt säkert roligt att följa från läktaren (har vi någon åskådare som vill yttra sig?). Jag tycker du ska vara nöjd. Och jag tycker konceptet fungerade och ser fram mot nästa försök med liknande upplägg.
Jag har suttit och gluttat på spelet genom hela, och det har varit spännande att som åskådare följa alla turer fram och tillbaka. Dock så tror jag att det hade blivit mer action om inte Spider Jerusalem somnade in i första rummet. Ännu en röst, med den informationen han satt på, skulle ha gett ännu djupare och intressantare falskspel att försöka följa. Men ulvarnas möjlighet att kommunicera och koordinera lögner så känns det ändå som att de hade haft en fighting chance att förleda byn in i frestelse att utforska kryptan, trots en till bybo att behöva dupera. :gremsmile:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,603
Location
Stockholm
xyas said:
Det ær det hær jag tycker ær borderline fusk, och æven om man inte håller med det så kanske man kan hålla med om att det ær ganska tråkigt att jaga ulvar på "vad ær fjærde ordet i andra stycket i din roll" som någon høll på med i ankeborg. Løsningen jag arkiverat i hjærnan ær att om/nær jag gør ett spel næsta gång kommer alla rollbeskrivningarna att vara helt olika. Någon på rim, någon i flødande text, någon i punktform och så vidare. Så de inte kan jæmføras på det sættet.
Jag är av uppfattningen att allt som inte ÄR fusk är en legitim del av spelet. Rules As Written vs Rules As Intended och allt sånt där... Men absolut, ditt förslag och motsvarande lösningar skulle göra det klart roligare. Det är ju inte Intended att man ska jaga ulvar efter hur många roll-kategorier de har. Men i ett så här tävlingsinriktat spel ligger lösningen oftast i speldesignen snarare än i inofficiella kontrakt.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag fick tyvärr möjligheten att lurka och följa spelet som åskade så noggrant jag velat, men lite tankar har jag ändå.

Som (sporadisk) åskådare saknade jag lite den uppenbara spänning som blir av utröstning. Byn har aktiva vapen mot varulvarna och varulvarna måste vara försiktiga för att inte röstas ut. I det här spelet skulle en varulv på en gång kunnat erkänna att hen var varulv och kunnat sprida kaos genom detta (vilket var på sätt och vis var Recca gjorde - awesome att gömma sig in plain sight!).

Hade jag arrangerat spelet hade jag försökt krångla till det på något annat sätt istället för att ha ett klassiskt antal varulvar. Kanske bara en eller inga varulvar, men däremot paranoida siare (siare som ser alla som röda). Då hade det verkligen blivit ett test i samarbete och god ton.

I vilket fall vill jag ge en stor eloge till Basse. Det var en oerhört innovativ idé och ett spännande experiment. Jag hoppas du kommer med fler kreativa varulvsspel i framtiden.

Smickrande att bli utröstad första rundan för att man anses skarp. ;-)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Som åskådare måste jag säga att en av de bättre sakerna med detta spel var att det var röstning var annan dag.
Det gjorde trådarna lagom långa - och det kändes intensivare, det var inte så mycket dösnack.

Nu vet jag att det är bland dösnacket som byborna letar tells efter ulvarna.
Hur känner ni som spelade: var det "lagom" röstningstempo? Hann ni få tag på lika mycket info som man brukar i ett spel med längre rundor?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
anth said:
Som åskådare måste jag säga att en av de bättre sakerna med detta spel var att det var röstning var annan dag.
Det gjorde trådarna lagom långa - och det kändes intensivare, det var inte så mycket dösnack.

Nu vet jag att det är bland dösnacket som byborna letar tells efter ulvarna.
Hur känner ni som spelade: var det "lagom" röstningstempo? Hann ni få tag på lika mycket info som man brukar i ett spel med längre rundor?
Medhåll. Jag gillade de kortare och intensivare rundorna.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
LJSLarsson said:
anth said:
Som åskådare måste jag säga att en av de bättre sakerna med detta spel var att det var röstning var annan dag.
Det gjorde trådarna lagom långa - och det kändes intensivare, det var inte så mycket dösnack.

Nu vet jag att det är bland dösnacket som byborna letar tells efter ulvarna.
Hur känner ni som spelade: var det "lagom" röstningstempo? Hann ni få tag på lika mycket info som man brukar i ett spel med längre rundor?
Medhåll. Jag gillade de kortare och intensivare rundorna.
Jag med. Tillräckligt långa rundor för vettig diskussion, men inte långt nog för att trådarna ska fyllas med för mycket onödigt brus som man inte orkar sila. Perfekt rundlängd!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Tack alla för bra kritik, glada tillrop och givande diskussion!

:heart:

Hoppas vi ses i Mukwas lir: Äventyret

:gremsmile:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Ja! Skitbra idé!

Arbetsnamn: "Ebon Oaks II: Återkomsten"?

Kan nog bli en höjdare i varulvsspelens historia!

:gremsmile:

(Resten tar vi via PM...)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Kul att så många gillade spelet. Det var ju verkligen ett annorlunda koncept mot hur det brukar se ut (nu har jag förvisso ingen direkt koll längre... på min tid vann "alltid" varulvarna och det här pratet om aggresiv stämning i inläggen är ingen jag känner igen från då).

Det är ju bra att du får Arvidos som designpartner till (den eventuella) uppföljaren, för jag lyckades ju inte täta till de luckor du säger dig ha upptäckt här. :gremsmile:
(Jag gav alltså lite feedback i pm inför det här spelet.)

Har egentligen inte följt spelet utan spanat in trådstarterna och nu läst den här tråden. Har dock blivit vansinnigt sugen på att designa ett Cluedo-spel nu... och det är ditt fel Basse! :gremgrin:
 
Top