Nekromanti Haunted House, SPELET SLUT

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ebon Oaks
Slutet



Spökena Arvidos MC, Recca och Vimes lägger sina bleka kalla händer på era axlar. ”Vi kan visst gå till Balsalen om ni vill. Vi kan vart ni vill. Tids nog hinner vi ner i kryptan ändå...”

Grattis Arvid, Recca och Vimes!

Och ett specialtack till alla ersättare! :heart:
...

Därmed slutar spelet! Spökena vann och huset Ebon Oaks stängs för allmänheten. (Jag är ju uppenbarligen ett Stolpskotto Magnifico som inte fattade att oavsett hur gruppen går efter runda sex blir de ändå utmanövrerade tack vare status quo i nästa rösträkning. Jag skyller på nybörjarsjuka...)

Tack (och förlåt) för den här omgången! Spelupplägget finns nedanför. Jag tar gärna emot kritk och kommentarer om spelupplägget!


Haunted House in Anchor Bay_Roller


1. Spider Jerusalem
Fraktion: Bybo

Titel: Fysikstudent
Citat: ”Om man bara använder vetenskapliga metoder finns inget att frukta!”
Förmåga: Ingen
Föremål: Ficklampa (så du kan läsa böcker när andra sover)
Du minns att: Du har ingen klar minnesbild av vilka rum som leder ut ur huset, men efter gedigen läsning om Ebon Oaks har du förstått att ni borde akta er för Vinterträdgården som garanterat leder åt fel håll.

2. Tripp_trap
Fraktion: Bybo

Titel: Musiker-wannabe
Citat: ”RHCP gör allt rätt!”
Förmåga: Ingen
Föremål: Elgitarr (Stratocaster)
Du minns att: Balsalen ligger på vägen mot utgången

3. Tyr
Fraktion: Bybo

Titel: Bloggare
Citat: ”Å vad jag kommer få många followers på det här!”
Förmåga: Ingen
Föremål: Ipad
Du minns att: Rökrummet ligger på vägen mot utgången

4. LJSLarsson
Fraktion: Bybo

Titel: Utbytesstudent
Citat: ”Den är jeteintressant den här program!”
Förmåga: Ingen
Föremål: Ordbok
Du minns att: Barnkammaren ligger på vägen mot Köket

5. Lu-kaazh
Fraktion: Bybo

Titel: Psykologistudent
Citat: ”Berätta för mig vem du trodde att du var!”
Förmåga: Du kan avgöra om någon ljuger om sin bakgrund! Skicka PM till mig med namn på den du vill undersöka. Om personen skulle dö får du inte reda på resultatet.
Föremål: Valium
Du minns att: Salongen ligger på vägen mot utgången

6. xyas
Fraktion: Bybo

Titel: Collegestjärnan i baseball
Citat: ”Jag är snygg, populär och snart jäkligt rik – frågor på det?”
Förmåga: Ingen
Föremål: Baseballträ
Du minns att: Matsalen ligger på vägen mot Köket

7. Cassius
Fraktion: Bybo

Titel: Fd gängmedlem
Citat: ”Det här är min chans att visa att jag lagt det kriminella bakom mig!”
Förmåga: Du kan kontrollera vilket föremål folk har i sina fickor. Skicka PM till mig med namn på den du vill undersöka. Om personen skulle dö får du inte reda på resultatet.
Föremål: Butterflykniv
Du minns att: Balsalen ligger på vägen mot utgången

8. Konrad Konvalj
Fraktion: Bybo

Titel: Arbetslös slyngling
Citat: ”Jag är beredd att prova allt för att få ett jobb!”
Förmåga: (Passiv) Du vet att det finns två arbetslösa slynglingar med i spelet!
Föremål: Bilnycklar
Du minns att: Från Hallen kommer man ut ur huset!

9. Korpa
Fraktion: Bybo

Titel: Smart, överlägsen och cynisk
Citat: ”Meh! Vem bryr sig?”
Förmåga: Ingen
Föremål: Iphone 6
Du minns att: Varför bry sig om utgången dit det ändå är för långt? Från Köket finns det en köksutgång ut ur huset!

10. Brynolf
Fraktion: Bybo

Titel: Arbetslös slyngling no. 2
Citat: ”Att vara med i Dreadwatch kan faktiskt få plats på CV:et!”
Förmåga: (Passiv) Du vet att det finns två arbetslösa slynglingar med i spelet!
Föremål: Nikotinplåster
Du minns att: Arbetsrummet leder mot Köket!





11. Vimes
Fraktion: Varulv (Spöke)

Titel: Avlägsen Släkting
På 1600-talet kom du hit tillsammans med fyrtio andra holländare. Ni skulle bygga upp en koloni och la beslag på en vacker plats med utsikt över havet. Indianerna varnade er för att platsen tillhörde de onda andarna, men ingen brydde sig. Ondskan vaknade till liv och besatte bland andra dig. Nu vill du ha ihjäl allt levande som kommer i närheten av Ebon Oaks.

Förmåga: Varje natt kan du eller något annat spöke döda en av ungdomarna. Den som är död får sedan inte vara kvar i spel. Skicka PM till mig om vem ni vill döda. Det spelar ingen roll vem som skickar PM, men sist skickade PM gäller.

Vinstvillkor: Spökena vinner om ni antingen har ihjäl så många ungdomar att ni är lika många eller om ni lyckas föra gruppen till det rum som kallas för ”Kryptan”.

Special: Du har också alibi i form av att din bakgrund inte går att spåra. Du är således immun mot förmågor som avslöjar bakgrund.
Föremål: Kritpipa

Du minns att: Du har hemsökt platsen sedan 1680-talet. Du minns hela huset (se karta).

12. DianeDoll
Fraktion: Varulv (Spöke)

Titel: Vaktmästarbiträde
På 1700talet kom du hit med din far, en fransk präst som byggde om herrgården till ett ståtligt palats. När ondskan slog till dödade du den franske prostens familj och spikade upp prosten i hans kapell som en hånfull gest mot hans kristna tro. Med de enfaldiga ungdomarnas plötsliga närvaro har din smak för blod vaknat till liv.

Förmåga: Varje natt kan du eller något annat spöke döda en av ungdomarna. Skicka PM till mig om vem ni vill döda. Den som är död får sedan inte vara kvar i spel. Det spelar ingen roll vem som skickar PM, men sist skickade PM gäller.

Vinstvillkor: Spökena vinner om ni antingen har ihjäl så många ungdomar att ni är lika många eller om ni lyckas föra gruppen till det rum som kallas för ”Kryptan”.

Föremål: Jord

Du minns att: Du har hemsökt platsen sedan 1770-talet. Du minns hela huset (se karta).

13. Recca
Fraktion: Varulv (Spöke)

Titel: Granne
Du är resterna av en själ som kom till Ebon Oaks på 1800-talet. Då lät en engelsk uppfinnare och fabrikör lyxrenovera palatset för företagets räkning. En imponerande vinterträdgård anlades bland annat. Spökena på platsen hade ihjäl fabrikören och hans familj och alla nyfikna grannar som kom i närheten. Nu har levande varelser åter kommit till platsen och din lust att döda har väckts.

Förmåga: Varje natt kan du eller något annat spöke döda en av ungdomarna. Skicka PM till mig om vem ni vill döda. Den som är död får sedan inte vara kvar i spel. Det spelar ingen roll vem som skickar PM, men sist skickade PM gäller.

Vinstvillkor: Spökena vinner om ni antingen har ihjäl så många ungdomar att ni är lika många eller om ni lyckas föra gruppen till det rum som kallas för ”Kryptan”.

Föremål: En gammal nagel
Du minns att: Du har hemsökt platsen sedan 1890-talet. Du minns hela huset (se karta).
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Basenanji said:
Tack (och förlåt) för den här omgången! Spelupplägget finns nedanför. Jag tar gärna emot kritk och kommentarer om spelupplägget!
Äh det var kul! Tack själv! Finns det någon karta att titta på? :gremtongue:

Det kommer väl en och annan kommentar då jag har lite mer tid. Just nu borde jag inte göra annat än att förbereda rollspelkampanj.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Tack för spel alla! I synnerhet mina eminenta spök-kamrater :heart:.

Det var en mycket fascinerande omgång, och när jag sovit på den ska jag komma med kommentarer.

(PS. Jag har aldrig förlorat som varulv. DS.)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Grattis ulvarna! Men fan att byn släppte Recca, jag tyckte jag serverade henne på ett smarrigt spett. (tycker det var lite orättvist att inte hon togs bort pga inaktivitet när vi redan torskat Spider)

Heder till Onkel Konrad som kämpade på som en galning.

Kul spel, det här. Bra jobbat, Basse!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Det här var väldans skoj måste jag säga. Schysst upplägg verkligen och jag gillade dynamiken som blev när man inte kunnde rösta ut folk.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Brynolf said:
(tycker det var lite orättvist att inte hon togs bort pga inaktivitet när vi redan torskat Spider)
Det här vill jag negga lite på också. Inte jätteschysst att inte behandla ulvar och bybor på samma sätt från spelledarens håll.

Men skoj var det oavsett :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
xyas said:
Brynolf said:
(tycker det var lite orättvist att inte hon togs bort pga inaktivitet när vi redan torskat Spider)
Det här vill jag negga lite på också. Inte jätteschysst att inte behandla ulvar och bybor på samma sätt från spelledarens håll.
Nu är ni larviga. Byn hade alla chanser i världen att vinna det här partiet. Att Recca, som uppenbart var aktiv i spelet, missade en plötslig 24 timmars-deadline förändrar inte det faktum att byn aktivt sumpade två chanser att avgöra till sin egen favör. Det hade känts jävligt surt och orättvist för mig och Arvidos om Recca tagits ur spel, för då hade vi förlorat, trots att vi gjorde allt rätt och ni allt fel.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Vimes said:
xyas said:
Brynolf said:
(tycker det var lite orättvist att inte hon togs bort pga inaktivitet när vi redan torskat Spider)
Det här vill jag negga lite på också. Inte jätteschysst att inte behandla ulvar och bybor på samma sätt från spelledarens håll.
Nu är ni larviga. Byn hade alla chanser i världen att vinna det här partiet. Att Recca, som uppenbart var aktiv i spelet, missade en plötslig 24 timmars-deadline förändrar inte det faktum att byn aktivt sumpade två chanser att avgöra till sin egen favör. Det hade känts jävligt surt och orättvist för mig och Arvidos om Recca tagits ur spel, för då hade vi förlorat, trots att vi gjorde allt rätt och ni allt fel.
Jo, så ær det såklart.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
xyas said:
Jo, så ær det såklart.
Äh, sorry, jag lät jätteirriterad. Det var säkert ett skitsvårt beslut att fatta för Basse.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Inspirationen till det här spelupplägget kom egentligen först från de efterföljande diskussionerna kring hur man beter sig i ett varulvsspel. Jag ville ha ett spelupplägg som i möjligaste mån strävade bort från personangrepp och andra otrevligheter. Samtidigt så är ju jag en skräckfantast och gillar såna där skräckhus vilket jag försökte ”illustrera” genom att bildlänka. Dessutom fick jag någon sorts uppenbarelse att det vore asfränt om man spelade ett spel och så fanns det ”osynliga” spöken omkring en som började styra vart gruppen skulle gå. Hur skulle man känna sig om man visste att det fanns spöken i gruppen, men inte vem som var spöke?

Nu när jag summerar spelet för mig själv kan jag se både bra och dåliga sidor i upplägget.


Först det dåliga.

- ta inte bort hängningarna. De är viktiga på flera sätt, inte minst som dramatisk komponent. Att bara varulvarna får döda känns inte så obehagligt som jag föreställde mig och det skapar bara vakuum i spelet – man blir inte så engagerad i spelet helt enkelt. Jag övervärderade det moment det innebar att försöka identifiera vem som var spöke och vem som inte var spöke. Dessutom räknade jag inte med Recca’s cunning move att gå ut som ”snällt spöke”...eller rättare sagt, jag räknade inte med att det skulle vara så lätt att acceptera. Det var ju hela tanken med föremål: att spökenas föremål var ålderdomliga saker som skilde sig bjärt från bybornas.

Jag utgick (kanske dumt) från att nån snabbt skulle göra en lista över folks outningar Typ:

Roll Föremål Bakgrund

Roffe Mejsel Limsniffare

...för att på så sätt identifiera och se skillnader mellan rollerna. Men det verkar bara vara jag som tänker så?


- KVV-fail. Jag gillade det där med citat för att det gav flavour. Men – och det blir en smärtsam läxa att lära – flavour spelar en underordnad roll gentemot såna handgripligheter som spelbalans, tydlighet och lättförståeligt spelupplägg, ordning och reda, etc. Citaten var egentligen inte tänkta att användas i sin roll som kategori, utan som ett sätt att ”bevisa” för sin omgivning att man var den roll man var. Kvar i minnet låg också en ursprunglig idé om att jag skulle starta spelet genom att gå ut med allas roller – utan att tala om vem som var vem. Typ ”Och med oss i Dreadwatch har vi en baseballstjärna, en bloggare, en arbetslös slyngling, ...”. Den idén slopades, men citaten blev kvar. Det stora PROBLEMET är att:

!) Om du som spelskapare ger FLER/FÄRRE kategorier/whatnot till byborna, då kommer varulvarna bli jättelätta att identifiera bara genom att diskutera ANTALET kategorier som tillhör rollen. Det betyder att den ursprungliga intentionen att spelarna diskuterar RUNT fluffet försvinner. Astrist. Därför ska jag i fortsättningen (dvs någon gång i en avlägsen framtid) alltid ge lika många kategorier till bybor/varulvar. Om jag ens ska hålla på och ”fluffa”.

- Ordning och reda. Viktigast av allt. Jag är en slarver, bohem och virrpanna redan från början så jag var grymt nervös inför spelet. Men tyvärr så är det bara så, en kamrerstyp a la ”Lennart” i ”Kontoret” är rätt sorts typ att arra såna här spel.
- Jag hade med fördel kunnat dra tidsgränserna tightare. Vi hade kunnat spela klart det här på en vecka med röstningar varje kväll 21.00. Hade nog blivit roligare.
- Otydlig info kring förmågor, läs: Lu-kaazh/Vimes. Jag utgick från att byn skulle spekulera i varandras bakgrund, vilket den inte gjorde (se ovan om KVV). Min lågpannade skalle trodde att spelets deltagare skulle göra just bakgrunder till en het potatis och att Brynolf/KK fick roller som ”Arbetslös slyngling” bägge två tänkte jag skulle resultera i långa tjafs. Dessutom meckade jag med Tyrs roll just bara för att spelarna skulle studsa till inför att någon hade titeln ”Smart, överlägsen och cynisk”, liksom hey, vad är det för jävla titel egentligen?
- Kartan kunde säkert göras på ett bättre sätt, tex att biblioteket placerades närmare starten, så att det dök upp ett oinformerat val tidigt.
- Jag kan förstå att man blir förbittrad av att Recca fick vara kvar och att Vimes röst räknades. Men med tanke på hur svårt det var för spökena, bestämde jag mig tidigt för att även om de inte skrev/hoppade av så skulle spökena alltid vara med. Men visst, det var en SL-otydlighet som man helst ska sträva bort från.


Det positiva:

- Som Arvid tycker jag att bilderna kändes bra. Rökrummet tycker jag exemplifierar bäst hur ett RIKTIGT spökhus ska se ut.
- Det BLEV spännande. Här och där. I små portioner. Då och då. (Ni hör min kritiska röst där va?) Det var skitsvårt för spökena i början (inte minst eftersom ni knäckte spelet snabbt och delade med er av er rumsinfo), men balansen ändrades snabbt till det omvända i takt med att spelarna gick längre och längre in i huset.
- Jag gillar fortfarande konceptet med webdokumentärer, eller ”Dokusåpa 2.0”. Men det passar nog bättre i traditionellt rollspel än i varulvsspel.
- Jag hade (för att mota mitt bohemiska slarvpelle-jag) förberett en fil till varje spelstart (som en mall), det var en bra idé.
- Ert deltagande! Tack! :heart:
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Vimes said:
xyas said:
Jo, så ær det såklart.
Äh, sorry, jag lät jätteirriterad. Det var säkert ett skitsvårt beslut att fatta för Basse.
Jo sækert. Jag minns hur jævla mycket ångest jag hade i supernatural-spelet nær maniac ville hoppa av och hur jag skulle førhålla mig till det før att minimera effekten på spelet.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Basenanji said:
- ta inte bort hängningarna. De är viktiga på flera sätt, inte minst som dramatisk komponent. Att bara varulvarna får döda känns inte så obehagligt som jag föreställde mig och det skapar bara vakuum i spelet – man blir inte så engagerad i spelet helt enkelt. Jag övervärderade det moment det innebar att försöka identifiera vem som var spöke och vem som inte var spöke. Dessutom räknade jag inte med Recca’s cunning move att gå ut som ”snällt spöke”...eller rättare sagt, jag räknade inte med att det skulle vara så lätt att acceptera. Det var ju hela tanken med föremål: att spökenas föremål var ålderdomliga saker som skilde sig bjärt från bybornas.
Jag førstår hur du menar, men jag håller inte helt med. Jag tyckte det gav en vældigt intressant dynamik i att inte ha utrøstningar. Likt det var i det dær mørdartræd-spelet så kændes det mycket som att det handlade om att førsøka komma på hur spelet var upplagt egentligen, vilket jag tycker ær jættekul. Att det var ganska standard i grunden var inget som syntes på ytan.

Basenanji said:
!) Om du som spelskapare ger FLER/FÄRRE kategorier/whatnot till byborna, då kommer varulvarna bli jättelätta att identifiera bara genom att diskutera ANTALET kategorier som tillhör rollen. Det betyder att den ursprungliga intentionen att spelarna diskuterar RUNT fluffet försvinner. Astrist. Därför ska jag i fortsättningen (dvs någon gång i en avlägsen framtid) alltid ge lika många kategorier till bybor/varulvar. Om jag ens ska hålla på och ”fluffa”.
Det ær det hær jag tycker ær borderline fusk, och æven om man inte håller med det så kanske man kan hålla med om att det ær ganska tråkigt att jaga ulvar på "vad ær fjærde ordet i andra stycket i din roll" som någon høll på med i ankeborg. Løsningen jag arkiverat i hjærnan ær att om/nær jag gør ett spel næsta gång kommer alla rollbeskrivningarna att vara helt olika. Någon på rim, någon i flødande text, någon i punktform och så vidare. Så de inte kan jæmføras på det sættet.

Basenanji said:
- Jag kan förstå att man blir förbittrad av att Recca fick vara kvar och att Vimes röst räknades. Men med tanke på hur svårt det var för spökena, bestämde jag mig tidigt för att även om de inte skrev/hoppade av så skulle spökena alltid vara med. Men visst, det var en SL-otydlighet som man helst ska sträva bort från.
Æsch. Att Vimes røst skulle ræknas var ju tydligt med reglerna. Och Recca, det var ett tough call som jag ær glad någon annan æn jag var tvungen att ta :gremsmile:

Basenanji said:
- Det BLEV spännande. Här och där. I små portioner. Då och då. (Ni hör min kritiska röst där va?) Det var skitsvårt för spökena i början (inte minst eftersom ni knäckte spelet snabbt och delade med er av er rumsinfo), men balansen ändrades snabbt till det omvända i takt med att spelarna gick längre och längre in i huset.
Alltså jag tycker personligen att det hær var ett av de mest underhållande ulv-spelen jag kørt. Så mad cred før det. men det kan kanske ha att gøra med att jag alltid blir stæmplad som ulv och måste hålla på och førsvara mig hela tiden. Hær kunde jag bara strunta i det och vænta ut misstankarna :gremsmile:
 
Top