Nekromanti Haunted House, SPELET SLUT

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Väl spelat av ulvarna!

För mig ploppade Arvidos snabbt upp på radarn på grund av få och intetsägande inlägg, och Vimes gjorde det när han kokade ner flera av mina längre utläggningar till "meh, du litar bara på tur!", även om jag fortfarande semi-grönade honom på grund av hans skicklig roll-lögn. Recca trodde jag på väldigt länge, utom precis i början då hon blev extremt defensiv och motsträvig vid informationspressning. Jag upplever det dock som att du bytte strategi efter en stunds tjafsande, och tog an en mildare ton? Det funkade på mig i alla fall. Får jag också fråga er ulvar hur ni tänkte vid varje nattmord, och rumsröstningar?

Kul omgång i alla fall, uppfriskande med lite nya koncept. Tack Basenanji!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Grattis spöken.

De brister som jag ser att spelet hade var att det fanns ingen man kunde göra åt ulvarna. Det fanns inget direkt hot mot dem. Att de sen även också kände till hur hela huset var uppbyggt gav dem en extremt stor fördel över byn.
Totalt skulle spelet kunna på gå i 7 rundor, runda 8 skulle aldrig spelas för i och med den så tar spelet slut för då är spökena lika många som kvarvarande bybor. Om jag tänkt rätt så räcker det med att byn gör 2 felaktiga val, 1 om de går in i biblioteket för att vara körda.

Detta spel uppmuntrade även till massoutning, även om det nu aldrig blev av. Vilket jag ser som något dåligt. Det fanns inget som egentligen avslöjade vilka som hade förmågor i rollerna så powerrollerna hade kunnat sitta och trycka på sina krafter men ändå avslöja all övrig information som de har.
Föremålen hade du kunnat göra till något rikigt viktigt genom exempelvis ge någon spelare information om att samtliga deltagare bara har moderna saker med sig, vilket om det kommit fram hade tvingat ulvaran att ljuga om sina föremål, vilket i sin tur hade gjort föremålssiandet effektivare. Som det var nu fanns det ingen anledning för ulvarna att ljuga om den information som de fått.

Sen tror jag det hade varit bra ifall du iställe för att säga att vi har altenativ: a/b/c/d att rösta på så skulle du angivit väderstreck istället. Vilket hade gjort det möjligt för oss att lättare rita upp en karta över huset.

Något att betänka när man skapar spel är samma sak som när man skapar äventyr i rollspel, spelarna kommer aldrig tänka på samma sätt som den som leder spelet.

Hur som helst tack för att du anordnade ett spel, det är alltid uppskattat och första gången är det alltid kneptigt att sätta upp ett spel. Jag hoppas du kommer göra ett nytt spel i framtiden och då ska jag vara med från start.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Det är ju så här det skall vara Basse! Det var sjukt bra och det finns så många "tänk om" situationer som skulle kunna fått det hela att utkristallisera sig på annat vis.

För egen del så ser jag ju Spiddes bortfall som något som gjorde det hela mer utmanande. Det var ju skitfräckt att han plockades bort på grund av sin aktivitet. Att inte Recca gjorde det är ju fräckt eftersom hon var ulv. Det var en skön tänk om situation för min del. Jag hade helt missat att Recca hoppat över att posta trots att jag skymtat henne inloggad under dagen. Hon undvek det ju medvetet så min tänk-om-faktor så till mig att hon är ulv som vill bli auto-mördad för att inte möjliggöra ytterligare en förflyttning för bybornas del. Det var spännande som fan. När Recca sen fick vara kvar så köpte jag det med hull och hår och hoppades innerligt att hon stod på vår sida (igen..) Det är nått med att hoppet aldrig överger en bybo. Jag ville inte se ulven i Recca.

Tänk-om-faktorn i att Vimes postade ett inlägg med en röst som inte var fetad gav mig också hopp, men det visade sig även där att det hade varit bättre om den inte hade räknats. Nog för att det är helt rätt att den skall räknas, men jag hade ju inte ansträngt mig för att den skulle ha räknats om jag trott att vi skulle ha haft möjlighet att vinna om den inte räknades.

Tänk-om-faktorn i att jag kände mig som en ensam bybo många gånger var också spännande. Jag letade citat till höger och vänster för att hitta kompisar och det var mästerligt av ulv-Vimes att lura mig att han brödsmulat det tidigt. Jag ville ju se ett citat från Vimes del, och jag trodde jag hade gjort det. När Vimes sedan halade fram att jag hade fel borde jag ha blivit mer misstänksam. Han valde ju att peka på nått som han pekat på tidigare som handlade om hans outning av pipan där.

Tänk-jävla-om jag inte hade varit så obstinat på Lu-kaazh. Det gnager fortfarande i mig att Lu-kaazh tog sitt pick och pack och drog på en paus. Jag såg det ju rätt klart just då och i mina ögon så snurrade ulv-Lu-kaazh in sig allt mer i ulvlögnerna. Det var dumt av mig men det kändes i luften att det var en ödesrunda utan dess like.

Hyllningar till Kaosdemonen från helvetet!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Alright, nu jävlar ska jag såga ditt spel, Basse.

1) Fy fan asså.
2) Vad i helvete?
...

Det har faktiskt varit ett av de mest fascinerande varulvspelen hitintills.

Att byn inte fick rösta ut folk gav en helt annan dynamik. Jag tror att det var svårt för byn att fokusera och samlas. För i det här spelet hade byn verkligen behövt identifiera ulvarna, trots allt.Och utan röstning är det svårt att sätta någon ordentlig press. Det var väldigt lätt att bara ducka undan ansvar och ge fan i att svara på frågor och så vidare. Och på det stora hela tycker jag att spelupplägget funkat bra. Ett förslag hade annars varit att köra lite fler varulvar (30-40%) och inga nattmord.

Kul i varje fall, jag älskade stämningstexterna och -bilderna. Välproducerat, det här Dreadwatch. Jag tycker konceptet "irra runt i spökhus" lyckades väldigt bra.

Och jag ser fram emot att höra hur byn resonerade när de först röstade in sig i Vinterträdgården och sedan splittade sig på två alternativ där. Vi trodde nämligen (någonstans i Salongen) att vi omöjligt skulle kunna vinna det här men genom några vilda lögner och is i magen började byn göra som vi ville, det var en rätt skön känsla :gremsmile:

Så, nu blir det kritik:
1.
Det här med citaten. Jag tycker iofs, nu när jag ser rollerna, att det är OK att dreva och fiska efter citaten, det känns ju som om det är därför dom är där. Dock så lyckades byn inte fånga några ulvar (i tid i varje fall) med det här, varför vet jag inte, men det är värt att fundera på. Hur som helst, OM tanken nu var att de inte skulle vara behjälpliga att fånga ulvar med, så är mitt förslag: exempelroll. Efter debaclet i Ankeborg har jag alltid kört med exempelroll när jag arrat.

2.
Lukas och min förmåga. Jag har jättesvårt för den här typen av luddiga förmågor. Hur var det tänkt att de skulle fungera? Jag tror man måste vara tydligare när man formulerar sådana här förmågor. Klara kriterier liksom.

3.
Kartan borde kanske varit lite snällare mot ulvarna. Det var väldigt lätt för byn att komma till någon av utgångarna, i synnerhet med tanke på den glasklara informationen som alla hade med sig.

---

Så, varför vann varulvarna?
1. Spelupplägget var tillåtande för varulvar. Det var ok att gå runt och vara rödish, man blev inte utröstad. Man kunde lågflyga och lajja runt. Utröstning är ett väldigt potent vapen för byn, som både ger byn fokus och sätter hård press på ulveriet.
2. Smarta nattmord. Vi tog ihjäl de som var bestämda och envisa.
3. Bra lögner. Alternativt: byn köpte dom i varje fall. Alla våra claims hölls för mer eller mindre sanna under stora delar av spelet. Det var nödvändigt för oss.
4. Byn gjorde några misstag. Förutom att den skulle varit mer samlad på slutet så skulle den nog lyssnat på KK och försökt identifiera lite ulvar. Det hade ju avhjälpt punkt 3 ovan.
5. Spider. Seriöst, hade inte Spider försvunnit vet jag inte om vi fixat det. Dels hade han varit "en runda extra" och dels hade han info som hade varit problematisk.

---

Nåväl, tack för spel, bybor, ulvar och SL. Det var kul!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Vicotnik said:
Det fanns inget direkt hot mot dem. Att de sen även också kände till hur hela huset var uppbyggt gav dem en extremt stor fördel över byn.
Jag är väldigt skeptisk till att man kan säga att ulvarna var gynnade balansmässigt. Det var väldigt lätt för byn att komma till köket eller hallen, kartan gynnade inte varulvarna alls då den krävde att vi skulle hitta på lögner för att få byn att inte gå på outad information och vinna spelet. Och hade byn tagit sig i kragen under någon av de sista rundorna så hade den vunnit.

Det var visserligen ganska lätt att spela som ulv, men byn hade avgörandet i sina händer i den här matchen.

EDIT: Kartan och bybornas info gav tydliga "vägar" fram till utgångarna.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Vimes said:
Vicotnik said:
Det fanns inget direkt hot mot dem. Att de sen även också kände till hur hela huset var uppbyggt gav dem en extremt stor fördel över byn.
Jag är väldigt skeptisk till att man kan säga att ulvarna var gynnade balansmässigt. Det var väldigt lätt för byn att komma till köket eller hallen, kartan gynnade inte varulvarna alls då den krävde att vi skulle hitta på lögner för att få byn att inte gå på outad information och vinna spelet. Och hade byn tagit sig i kragen under någon av de sista rundorna så hade den vunnit.

Det var visserligen ganska lätt att spela som ulv, men byn hade avgörandet i sina händer i den här matchen.
Eftersom ni ulvar hade tillgång till hela kartan och inte riskerar att åka ut så skulle ni kunna hitta på information om kartan som skulle kunna få byn att slösa bort värdefull tid genom att gå i sidled och inte framåt. Samt byns chanser att vinna beror helt och hållet på hur bra de lyckas organisera sig och driva mot samma håll. Eftersom byn nu fick info om två olika utgångar så kunde ulvarna ha nyttjat detta genom att få byn att röra sig fram och tillbaka mellan dessa, tre röster i en oorganiserad by är väldigt mycket. Det värsta som skulle kunna hända er är att någon av er blir avslöjad och ingen lyssnar på den spelaren, men då kommer meta spelet in och då får den ulven vara snabb med att lägga sin röst på en plats och sen måste resten av byn försöka ta reda på hurvida ulven försöker luras eller itne.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag hade roligt, även om jag inte var så väldigt aktiv.

Det är lite bittert att jag bara prickade in en definitiv ulv (Vimes) och halvt misstänkte Arvidos. Reccas lögn svalde jag med hull och hår, den var lite för kaxig för att kunna vara falsk i mina ögon. Tji fick jag! ^_^

Jag är förvånad att K.K klarade sig så länge som han gjorde, han om någon var bestämd och envis, och för varje runda han överlevde så blev jag, min gröna syn på honom till trots, lite osäker.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Vicotnik said:
Eftersom ni ulvar hade tillgång till hela kartan och inte riskerar att åka ut så skulle ni kunna hitta på information om kartan som skulle kunna få byn att slösa bort värdefull tid genom att gå i sidled och inte framåt.
Fast, det fanns ju massor av information i byn som pekade mot utgångarna och inte i sidled. Byn fattade ganska fort att den skulle följa ett spår (den valde hallenspåret). Det var ju inte görligt att hitta på information om annat än de rum som låg längst in (övriga rum fanns ju redan uppspecade vart de ledde i bybornas info). Vi förstod rätt snart att byborna hade information som kopplade alla rum fram till de som vätte mot kryptan till olika vägar (hall- och köksvägen). Det hade inte gått att ljuga där.

EDIT: Såhär, det som möjligen kan sägas om det här spelet var att det var lite slumpmässigt. Att byn skulle få en möjlighet att gå ut genom en av utgångarna är rätt självklart när man tittar på upplägget. Men om byn inte lyckas gå ut när de får chansen så har de genast en massa problem (i synnerhet när byn tappade SPider).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Korpa said:
Jag är förvånad att K.K klarade sig så länge som han gjorde, han om någon var bestämd och envis, och för varje runda han överlevde så blev jag, min gröna syn på honom till trots, lite osäker.
Det var helt strategiskt att låta KK leva. Vi behövde en by som började mata sig själv med paranoia. Och även om KK på många sätt var byns bäste den här matchen så gjorde han jobbet åt oss i sista rundan :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Korpa said:
Det var klokt av er att plocka tripp. Han var min allierade. :gremfrown:
Jag tror att både du och tripp omnämndes som "envisa kötthuvuden!" av någon i varulvarnas mail-konversationer. :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lite om ulvarnas strategi:

<ul style="list-style-type: disc">[*] Ligga och gråta i fosterställning när vi såg att vi skulle stå framför en utgång efter tre rundor, fyra om vi kunde lura byn att ta en omväg genom biblioteket.[*] I slutet på runda 1 och i början på runda 2 när Spider var bortplockad så insåg vi att vi kunde vinna om (och endast om) vi FÖRST kunde få byn att välja bort en utgång och istället gå till Vinterträdgården, och sedan NÄSTA RUNDA få till en röstkupp, så vi satsade allt på detta. Vi insåg att vi behövde ljuga agressivt och snabbt, så jag ljög att en utgång var fejk, Recca ljög att det fanns ett killroom, och Vimes ljög att Vinterträdgården och Spegelsalen gränsade till utgången. Så här i efterhand tror jag att de optimala lögnerna hade varit: Kryptan är en utgång, Bara en av utgångarna är äkta, Det går inte att komma ut utan att passera vinterträdgården (och sedan snacka om att man tolkar det som att det finns en nyckel där)[*] Det såg ganska dystert ut, att först lyckas rösta bort en outad utgång, och sedan chansa allt på en oavgjortröstning som var beroende av att
1) En bybo minoritetsröstade, trots att det kunde leda till oavgjort
2) Vi var alla närvarande vid klockslaget
3) Vi lyckades röstkuppa utan att schabbla bort det
4) Ingen annan bybo låg i bakhåll och lyckades röstkuppa vår röstkupp de sista sekunderna
Som det slutade nu så var inte Recca med, Vimes kom sent och vi kunde inte koordinera oss över chat utan schabblade till det och var tvungna att rädda det. och KK var närvarande men fattade inte vad som hände. Jag försöker alltid praktisera Sun-Tzus läror när jag varulvsspelar, var oformlig och omöjlig att förstå så blir du osårbar, och den här gången funkade det. "Bajsulvar!" :gremlaugh:[*] Första rundan ville Recca och Vimes ha ihjäl Brynolf, men jag menade att om vi skulle gå in i arbetsrummet så skulle det bruna honom utifrån hans outning, så jag tyckte LJSLarsson, som jag har ulvat med och vet är skarp som fan. Sedan föll resonemanget kring Brynolf, men Larsson rykte ändå.[*] Andra rundan tog vi Brynolf istället, vilket var bra. Han var både på hugget och kunde sia.[*] Sen tog vi Cassevic, jag minns inte riktigt varför, men han kunde sia, så det var bra. Jag tycker det hade varit okej att låta honom vara med, eftersom Cassius hade bråkat med KK.[*] KK ville vi ha kvar som orosmakare. Han var kandidat för mordet mellan runda 3 och 4, men jag menade att vi var tvungna att ta den bybo som hade störst chans att genomskåda vår röstkupp och hetsa byborna att rösta unisont, och att det var tripp_trap. KK och Tyr var andrahandsalternativ.[*] Vi hade inte kunnat vinna utan dessa faktorer:
A) Spider plockades bort. Hade han varit kvar hade vi varit tvungna att gå in i kryptan, och då hade vi varit tvungna att ljuga smartare och tidigare.
B) Alla trodde att spelet var svårare än det var, och köpte att det borde finnas falska utgångar - Emellanåt undrade jag om det kunde vara sant, för som det var upplagt så var det ju helt oundvikligt att hitta utgången.
C) Ingen utom KK jagade riktigt spöken, och byn högg inte på vår varningssignaler: Jag var ersättare, Recca gick ut som snällt spöke, även efter febern (den var på riktigt) hade jag ganska kass aktivitet, svårt att motivera sig själv att gå ut och blåljuga när passivitet tilläts.[/list]
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,570
Jag tycker nog så här i efterhand att balansfrågan är väldigt svår att avgöra.

Jag trodde inte att byn så snabbt skulle outa sin information om rumsinfon - när det var gjort (och så himla naturligt och snyggt gjort) kändes det som att spelet var över. "Hur skulle spökena kunna få folk att gå fel när all info var framlagd på silverbricka?" tänkte jag och fick lite ont i magen över hur svårt det var för spökena. Här tänkte jag att det enda sättet för spökena vara tt ge sig in i ett sånt WIFOY-resonemang och verkligen blotta sig som spöken , bara för att därefter föreslå Hallen/Köket. Så blev det aldrig.

Sedan pressade Cassius Recca riktigt bra och när Recca gav sin info om att hon hade "en gammal nagel" som föremål var jag säker på att det var kört för spökenas del. Men Recca är Recca.

Så jag blev riktigt förvånad över hur lätt byn köpte Reccas/Vimes/Arvids information – vilket säkert kan förklaras av att det liugger en designmiss nånstans. Kanske är det så att vi har hållit på och experimenterat så mycket med Mafiaspels-formen att vi inte längre kan lita på något? Att vem som helst kan dra egentligen vilken lögn som helst utan att vi kan se den för vad den är?

"Tja, det skulle ju kunna stämma, för SL HAR kanske skapat ett spel som är helt rubbat? vad kan vi veta?".

Det känns kanske som en lite oroande utveckling.

---

Sedan! Även om spökena vann den här gången: guys, byn är jävligt bra nuförtiden. På Risings/Feuflux tid var byn som en samling höns på meth, nu är byn otroligt sansad och smart.

Det blir lite som en sån där kall, hård och strategisk samling med presidenten i Vita huset där superexperter sitter och är sammanbitna.

"Det har kommit till vår kännedom att vi har en eller flera förrädare bland oss. Det är dags att handla!"

Och så skickas hela jävla SWATstyrkan ut, varenda marinsoldat, alla NAVYSeals, CIA och FBI blir plötsligt polare, och alla andra smartheads som vi inte trodde fanns.

(Kan vara värt att fundera på inför Mukwas nästa lir, joina joina joina! btw!)
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Vimes said:
Jag tror att både du och tripp omnämndes som "envisa kötthuvuden!" av någon i varulvarnas mail-konversationer. :gremsmile:
Hahahaha! Det där måste jag banne mig ta som en komplimang! :gremlaugh:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Arvidos MC said:
Vi hade inte kunnat vinna utan dessa faktorer:

A) Spider plockades bort. Hade han varit kvar hade vi varit tvungna att gå in i kryptan, och då hade vi varit tvungna att ljuga smartare och tidigare.
B) Alla trodde att spelet var svårare än det var, och köpte att det borde finnas falska utgångar - Emellanåt undrade jag om det kunde vara sant, för som det var upplagt så var det ju helt oundvikligt att hitta utgången.
C) Ingen utom KK jagade riktigt spöken, och byn högg inte på vår varningssignaler: Jag var ersättare, Recca gick ut som snällt spöke, även efter febern (den var på riktigt) hade jag ganska kass aktivitet, svårt att motivera sig själv att gå ut och blåljuga när passivitet tilläts.
Väl sammanfattat.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Kanske är det så att vi har hållit på och experimenterat så mycket med Mafiaspels-formen att vi inte längre kan lita på något? Att vem som helst kan dra egentligen vilken lögn som helst utan att vi kan se den för vad den är?

"Tja, det skulle ju kunna stämma, för SL HAR kanske skapat ett spel som är helt rubbat? vad kan vi veta?".

Det känns kanske som en lite oroande utveckling.
Jag tror det här är ganska så spot on. Vi har mixtrat och labbat så mycket med maffia spel så nu förtiden vet ingen längre vad för information som är rimligt i spelen. Eftersom vi haft väldigt extrema och udda bybo/ulvar i spel så kan i princip vem som helst säga vad som helst och komma undan med det så länge ingen kan verifiera att det är en lögn, vilket är extremt svårt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Basenanji said:
Så jag blev riktigt förvånad över hur lätt byn köpte Reccas/Vimes/Arvids information – vilket säkert kan förklaras av att det liugger en designmiss nånstans. Kanske är det så att vi har hållit på och experimenterat så mycket med Mafiaspels-formen att vi inte längre kan lita på något? Att vem som helst kan dra egentligen vilken lögn som helst utan att vi kan se den för vad den är?

"Tja, det skulle ju kunna stämma, för SL HAR kanske skapat ett spel som är helt rubbat? vad kan vi veta?".

Det känns kanske som en lite oroande utveckling.
Det ligger säkert en hel del sanning i den här observationen. Samtidigt var det ju inget konstigt med ditt spelupplägg. Utgångarna som speccades i bybornas info var sanna, Kryptan (!) var mycket riktigt ett killroom och det fanns mycket riktigt 3 ulvar. Men som du säger misstror byn enkla lösningar. Det måste byn sluta upp med, seriöst alltså. För det är nästan aldrig så avancerat och knäppt som man får för sig.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
xyas said:
Vimes said:
xyas said:
Brynolf said:
(tycker det var lite orättvist att inte hon togs bort pga inaktivitet när vi redan torskat Spider)
Det här vill jag negga lite på också. Inte jätteschysst att inte behandla ulvar och bybor på samma sätt från spelledarens håll.
Nu är ni larviga. Byn hade alla chanser i världen att vinna det här partiet. Att Recca, som uppenbart var aktiv i spelet, missade en plötslig 24 timmars-deadline förändrar inte det faktum att byn aktivt sumpade två chanser att avgöra till sin egen favör. Det hade känts jävligt surt och orättvist för mig och Arvidos om Recca tagits ur spel, för då hade vi förlorat, trots att vi gjorde allt rätt och ni allt fel.
Jo, så ær det såklart.
Jag har inte undvikit sista dagen. Jag har haft ont. Kanske tänkte Basse att det var förmildrande på nåt vis när det huvudsakliga skälet till mina smärtort var att jag skrev så jäkla mycket i söndags/måndags.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lite om spelkonstruktionen:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Det var kul att ulvarna var tvungna att aktivt ljuga för att vinna, men tog en runda för oss att verkligen fatta det.[*]Bristen med spelets design tycker jag var att det var svårt att falsifiera och bevisa information. Det var svårt att hitta hur man ska använda skicklighet för både ulvar och bybor, ingen av sidorna kände att de hade kontroll egentligen och det blev ord mot ord för byn. Det fanns inga traditionella siare, det fanns inte en stark motivation att dreva och avslöja ulvar, och det gick inte att rösta ut och bekräfta ulvarna. Det är nog därför både Vicotnik och vi ulvar kan känna att spelet var i den andras fördel: Byn tvingades förlita sig på ord mot ord utan riktiga siare, ulvarna tvingades förlita sig på en röstkupp där vi inte kunde kontrollera minoritetsbyrösten, eller ljuga på otroligt avancerade sätt för att få byn att gå i cirkel och samtidigt missa att rundorna rinner ut.[*]Basse, jag tror att din outningsinfo hade hjälpt till att fånga ulvar om byn hade jagat ulvar, men det kanske man måste kunna dreva röster för.[*]En sak som var snyggt var att det var i de två sista rundorna det kritiska spelet skedde, som i klassisk varulv[*]Jag tror man ska designa sådana här resor utifrån tanken på en avsmalnande triangel, där val redan från början kan leda åt fel eller rätt håll, men risken att göra fel finns närvarande nästan hela vägen till slutet, för en spännande final.


Tänk att byn har tre möjliga val varje runda, vilket motsvarar att gå vänster-uppåt, rakt-uppåt eller höger-uppåt i mitt diagram. Lite som att byn i ett klassiskt varulvsspel kan rösta ut en bybo (går snett uppåt-höger) eller en ulv (går snett uppåt-vänster).

Jag vill inte ge upp på att det inte ska gå att göra ett spel där man inte röstar ut varulvar riktigt än! Skulle jag göra om det här spelet så skulle jag nog använda grejer såsom...
A) Ett fast antal rundor så att kartans svårighetsgrad inte blir lika svår att balansera
B) Kanske andra valmöjligheter än nattmord åt ulvarna
C) Någon anledning till att ta ställning till och rösta om enskilda personers trovärdighet hela tiden. Till exempel "Vem ska få bära på pistolen? Vem ska få plocka på sig den här vitala ledtråden?"
D) Kanske lägga in ett system som byborna måste räkna ut hur det funkar under spelets gång, till exempel knäcka koden som låter ulvarna kan flytta runt dörrar och utgångar i huset.[/list]
 

Attachments

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vicotnik said:
Vimes said:
Vicotnik said:
Det fanns inget direkt hot mot dem. Att de sen även också kände till hur hela huset var uppbyggt gav dem en extremt stor fördel över byn.
Jag är väldigt skeptisk till att man kan säga att ulvarna var gynnade balansmässigt. Det var väldigt lätt för byn att komma till köket eller hallen, kartan gynnade inte varulvarna alls då den krävde att vi skulle hitta på lögner för att få byn att inte gå på outad information och vinna spelet. Och hade byn tagit sig i kragen under någon av de sista rundorna så hade den vunnit.

Det var visserligen ganska lätt att spela som ulv, men byn hade avgörandet i sina händer i den här matchen.
Eftersom ni ulvar hade tillgång till hela kartan och inte riskerar att åka ut så skulle ni kunna hitta på information om kartan som skulle kunna få byn att slösa bort värdefull tid genom att gå i sidled och inte framåt. Samt byns chanser att vinna beror helt och hållet på hur bra de lyckas organisera sig och driva mot samma håll. Eftersom byn nu fick info om två olika utgångar så kunde ulvarna ha nyttjat detta genom att få byn att röra sig fram och tillbaka mellan dessa, tre röster i en oorganiserad by är väldigt mycket. Det värsta som skulle kunna hända er är att någon av er blir avslöjad och ingen lyssnar på den spelaren, men då kommer meta spelet in och då får den ulven vara snabb med att lägga sin röst på en plats och sen måste resten av byn försöka ta reda på hurvida ulven försöker luras eller itne.
Ja. Om byn består av idioter.

Face it. Första gången ulvarna offrar sina röster på ett val som tjänar till att hålla byn på plats, så är de rödade. Det är också en tell för att ulvarna vill någonting. De vill till köket eller till hallen och därför är det andra alternativet okay.

Det här spelet har krävt skitmycket av oss. Jag blir sur när jag läser din bagetallisering av bedriften. Vi har suttit och planerat så jävla mycket. Jag hade min taktik utplanerad sedan runda 1. Runda 1 var min svåra runda. Sedan la sig allt tillrätta som jag hade planterat i första rundan. Det var underbart att se hur jag gick från rödat spöke utan rätt antal kategorier, utan citat eller dylikt till grön. Det var jag som gjorde det, inte spelupplägget. Spelupplägget hade mig fucking screwed i första rundan. Jag var död, röd och genomulv.

När vi stod i salongen hade jag en avancerad plan för hur vi skulle sikta på hallen, alla ulvarna och få det att verka som att ulvarna också ville dit. Nattmordet på cassivic var ett led i planen för att "gröna" hallen.

När jag började arbeta för att övertala byn att gå till vinterträdgården hade det varit en enkel match om inte för tripp_trapp. Han var förstås tvungen att dö. Fatta hur inställda byn var på hallen innan jag började förklara en avancerad logisk mekanism för varför hallen var det sämre alternativet.

En intressant lucka som jag upptäckte då var att byn hade svårt att köpa att det bara var tre rundor kvar. Det här är mitt bästa spel någonsin. Men jag fick kämpa skithårt och jag betalar för det just nu.

Inte en chans att spelupplägget var en fördel för ulvarna. Nä du. No way.

Om något var det i praktiken en stor fördel för byn. I teorin bryr jag mig inte så mycket men i praktiken var det ju byns seger om inte för våra smarta ulvlögner som byn köpte för att de inte jagade ulvarna ordentligt.
 
Top