Nekromanti Haunted House, runda tre

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Det jag vill ha är lite snack om din titel och sånt där och det kan ju omöjligt vara farligt för din förmåga.
Varför kan det omöjligt vara det? Det finns inga potentiella setbacks alls med att avslöja sin bakgrund tror du? Och frågan kvarstår: VAD tjänar vi på att outa sådana här saker? (förmågor och minnen har ju uppenbara poänger med att de outas, men vari ligger vinsten med att outa det här?)
Vinsten för mig är att jag kan flytta upp dig från röd till orange och i ett senare skede möjligen grön.

Lixom, det finns en grupp av lirare som snackar samma språk som mig så att utnyttja det som bybo tycker jag inte är mer än rätt. Det handlar ju inte om en outning utan det handlar ju om att du bör förstå vad vi snackar om och på lämpligt vis skicka ut signaler till oss andra i form av rätt trix så att vi kan se att du fattar läget.

Du gillar inte det hela. Du ser ingen vinst i det hela. Det kan ju vara så enkelt att:

1. Du har inte samma pryttlar som jag har att använda mig av, men är fortfarande i mitt lag.
2. Du har inte samma pryttlar som jag utan något annat fräckt, men är fortfarande i mitt lag.
3. Du har inte samma prylar och fattar ingenting eftersom du är ulv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Tyr said:
Syftet har väl redan sagts vara att komma på vilka som är ulvar av KK. Så att gå djupare in på saken än så vore ju rätt dumt.
Jo, det har jag fattat.

Det jag menar är att vi måste väga fördelarna med att outa mot nackdelarna. Fördelen att identifiera ulvar kanske inte alls väger upp nackdelen att tappa power-roller. I synnerhet inte i ett sådant här spelupplägg.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Som jag visat ovan är det ett jävligt märkligt scenario att en ulv skulle ljuga om info som gynnar byn. Det diskuterar du inte alls i ditt inlägg. Om vi menar att det är bra att gå in i Balsalen måste vi samtidigt mena att Vico/Cassius och Tripp är gröna båda två.
Det är eftersom jag har diskuterat det tidigare. Men vad jag skriver läggs sällan märke till tydligen.

Vimes said:
Och om de är gröna båda två måste vi ta till ad hoc-förklaringar som:

Tyr said:
Om både tripp och Vicssius är gröna så kan det helt enkelt vara så att Balsalen leder till två utgångar.
Vilket låter j-ä-v-l-i-g-t märkligt. Eller rättare: det finns många bud på utgångar i vår info. Du verkar förutsätta att alla utgångar är "riktiga", vilket passar väldigt dåligt med att det skulle finnas två utgångar från balsalen.
Eller jävlas bara Basse med oss. Vem vet? Det är inte konstigare än att du är unik snöflinga med ditt minne.

Sedan utgår jag ju inte från att det finns två fungerande utgångar på denna sidan. Det vet jag inte vart du fått det ifrån och jag undrar om du ens läst hälften av vad jag skrivit om spelupplägget. Jag utgår från att minnen från bybor alla stämmer. Sedan så är det ju givetvis så att vi inte har två fungerande utgångar på denna sidan om tripp och Vicsius är gröna. Men vi måste ju till Balsalen för att komma till vägskälet. Jag vet inte hur det ligger till med dessa herrar, men jag gillade deras outningar. Fast för att få någon klarhet i det hela så känns Balsalen väldigt relevant.

Nu försvinner jag ett tag. Måste ha ut hundarna en vända och sticka till optikern. Återvänder senare.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Tyr said:
Syftet har väl redan sagts vara att komma på vilka som är ulvar av KK. Så att gå djupare in på saken än så vore ju rätt dumt.
Jo, det har jag fattat.

Det jag menar är att vi måste väga fördelarna med att outa mot nackdelarna. Fördelen att identifiera ulvar kanske inte alls väger upp nackdelen att tappa power-roller. I synnerhet inte i ett sådant här spelupplägg.
Det handlar fortfarande inte om att du skall outa något som ställer till det för din power-roll eller någon annans power-roll.

Du kan omöjligt tappa din power-roll mer än vad du gör med ett liknande inlägg genom att använda dig av mitt trix. Oavsett om din roll är supernice så lär du ju fimpas lika säkert som Recca skulle ha fimpats för sin roll av ulvarna, men i Recca´s fall gick det ju bra.

Ulvarna fimpade Brynolf. Varför? Det är ju intressant att snacka om. Han var väl en av myntarna till kill-rooms och kanske satt på informationen om vad som var farligt. Brynolf är ju en kunglig bybo spelare så det kan ju också vara en anledning till hans död, men i annat fall är det väl en rimligt tanke att han hade en viktig roll att spela. Att han var rätt grön är ju inte nog för ulvarna i det här läget. Det är ju bättre att ta ut de som inte outat klart eller lämnat tillräckligt med spår att följa så som exempelvis Larsson.

I den här rundan bör ju således du ryka eftersom du flaggar rätt hårt för att du har en förmåga som du inte kommer att snacka något mer om i den här rundan. Det sätter väl ett litet kors på ryggen eller?

Så. Jag snackar inte om power-roller för i sådana fall finns det väldigt många power-roller som kan snacka samma språk som mig (och högst troligt Cassevick, Tripp, Tyr och kanske även Korpa).
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Tyr said:
Syftet har väl redan sagts vara att komma på vilka som är ulvar av KK. Så att gå djupare in på saken än så vore ju rätt dumt.
Jo, det har jag fattat.

Det jag menar är att vi måste väga fördelarna med att outa mot nackdelarna. Fördelen att identifiera ulvar kanske inte alls väger upp nackdelen att tappa power-roller. I synnerhet inte i ett sådant här spelupplägg.
Ok, en snabbis till innan jag försvinner. Låter lite hugget som stucket. Outningar avslöjar ulvar, powerroller avslöjar ulvar. Men ska vi outa bör vi väl göra det i en vettig ordning och relativt snart innan vi tappat för mycket information. Annars är det väl kanske bättre att låta bli.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Tyr said:
Syftet har väl redan sagts vara att komma på vilka som är ulvar av KK. Så att gå djupare in på saken än så vore ju rätt dumt.
Jo, det har jag fattat.

Det jag menar är att vi måste väga fördelarna med att outa mot nackdelarna. Fördelen att identifiera ulvar kanske inte alls väger upp nackdelen att tappa power-roller. I synnerhet inte i ett sådant här spelupplägg.
Det handlar fortfarande inte om att du skall outa något som ställer till det för din power-roll eller någon annans power-roll.
Jag håller med. Nu har du lurat på din roll tillräckligt länge. Vi gör så här, Vimsy. Du släpper det du tror är bäst och inget mer. Du kan börja så, helt enkelt. Så får vi se om det duger. Du sitter ju på väldigt viktig information. Att Spegelsalen och Vinterträdgården båda gränsar eller leder till utgången. Jag tänkte att det kunde vara så att eftersom du hade två rum som gränsade till en utgång så kunde det vara vad som bestämmer vilken den faktiska utgången är av Hallen och Köket. Men om du inte kan droppa nåt från din roll i det här läget så finns det ju ingen anledning att lita på dig.

Så ut med det så kanske Lu-kaazh kan bekräfta dina ord sedan eller röda dig. Båda altenrativen är bra för byn.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag kommer för övrigt att missa slutet av rundan då jag ska ut på stan ikväll. Kommer kanske titta in på forumet om jag kommer ihåg det men då kommer det vara från mobilen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Recca said:
Vi gör så här, Vimsy. Du släpper det du tror är bäst och inget mer.
Okay, jag är en boffande pundare på 18 år som hoppat av skolan och smusslat med sig sin pipa. Jag heter Sam Smith. Jag är med i programmet trots min sluskighet för att jag är Producentens kusinbarn.

Nöjd så, eller vill du ha mer?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,618
Location
Huddinge
Recca said:
Så ut med det så kanske Lu-kaazh kan bekräfta dina ord sedan eller röda dig. Båda altenrativen är bra för byn.
Nej det kommer inte fungera, jag vill inte gå in på detaljer men det kommer inte fungera.

Om vimes dör så dör han om inte så stärker det teorin om att det inte finns ulvar.

Jag litar på att Vimes kan avgöra om det är smart att avslöja sig eller inte.

Var det inte du som sa något stil med "jag tror jag har bättre möjligheter att avgöra om det är smart att avslöja min roll" Så varför är du på Vimes att han skall avslöja?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Vicotnik said:
Då måste jag fråga: misstänker du både mig och tripp_trap? Om ja varför? Om nej, misstänker du någon av oss? I så fall vem? Och varför litar du på den andra i så fall?
Jag misstænker ingen, jag vill bara hitta ut. Och balsalen har, som Vimes sagt, ett par anomalies associerat till sig.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Lu-kaazh said:
Jag litar på att Vimes kan avgöra om det är smart att avslöja sig eller inte.

Var det inte du som sa något stil med "jag tror jag har bättre möjligheter att avgöra om det är smart att avslöja min roll" Så varför är du på Vimes att han skall avslöja?
Jag litar också på att Vimes vet när det är läge att outa sin roll. Det var ju inte som att jag hotade med smisk om han inte tog fram den.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Recca said:
Vi gör så här, Vimsy. Du släpper det du tror är bäst och inget mer.
Okay, jag är en boffande pundare på 18 år som hoppat av skolan och smusslat med sig sin pipa. Jag heter Sam Smith. Jag är med i programmet trots min sluskighet för att jag är Producentens kusinbarn.

Nöjd så, eller vill du ha mer?
Det bästa du vet är att: "ta en fulsnugg på toaletten" antager jag.

Okay. Jag är rätt nöjd med outning. Smith var ju ett kul namn att passa ihop med Arvidos lilla truddelutt också.

Min aktivitet resten av kvällen blir dålig. Det sägs att Kånkel Kanalj anländer på BA om en timme eller så.

Va där eller va en kanalpaddlare.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Och titlar och föremål, uppdaterade:

Titlar:
Cassius: Gängmedlem
LJSLarsson: en bokstav förekommer 4 gånger och flera andra 2 gånger
Brynolf: Arbetslös slyngling
Recca: Granne
Korpa: titel som beskriver mig väl. Det är inte riktigt i samma stil som "Granne" eller "Arbetslös yngling".
Arvidos: vaktmästarbiträde!
Tyr: Min titel är något som är tätt förknippat med internet (nej, inte porrsurfare)
K.K: Arbetslös slyngling
Vimes: Producentens kusinbarn

Föremål:
Recca: gammal nagel
Korpa: Iphone 6
xyas: basebollträ
K.K: Bilnycklar
Vimes: Kritpipa
Hur ska vi gå vidare med det här? Jag föreslår massoutning, för några drev kommer det ju inte att bli.
 
Top