Nekromanti Haunted House, runda fyra

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Tankeexperiment

tripp_trap said:
Jag blir dock lite rädd för denna sista-minuten-splittring. Jag förstår (och håller med) om att vi har ett svårt val nu. Men om vi väljer Hallen borde efterföljande val bli enklare. I synnerhet Tyr gör mig rädd. Att stå still är inte ett alternativ i mina ögon, alls.
Självklart kommer jag inte rösta på Balsalen. :gremsmile:

Folk verkade lite för bekväma i den här situationen så jag ville få igång lite diskussion och i synnerhet ville jag höra mer från doldisarna. Det gick väl ungefär lika dåligt som jag hade befarat, men det var värt ett försök. Mitt läsande av gamla rundor idag gav lika lite det. Önskar att jag spenderat den tiden på att förbereda The Complete Masks of Nyarlathotep istället.

Det grämmer mig att jag inte kan lita på alla i trädgårdsgänget, men jag får lägga rösten där åter i brist på ett bättre alternativ. En bra kompromiss hade varit att rösta Spegelsalen, men det är för sent för det nu. Antagligen.

Röst: Vinterträdgården

Sedan antar jag att folk sett mina indirekta outningar? De var inte direkt subtila.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tankeexperiment

Att riskera oavgjort är inget jag är sugen på.

Röst: Vinterträdgården

Spegelsalen funkar också.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tankeexperiment

Lu-kaazh said:
förhibdra oavgjort

röst:vinterträgården
Du har gott om tid att besvara mina frågor Lu-kaazh. Det är sjukt enerverande att du skiter i det. Det är så långt ifrån bybo spelande det bara kan bli.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tankeexperiment

xyas said:
Konrad Konvalj said:
Det är inte okay att låta Vimes leva om man är ulv helt enkelt.
Vad fint du lägger upp bollen för att vi ska misstro vimes när han inte blir nattmördad :gremwink:
Grejen är att du precis i detta nu lägger fram en krok och sprider misstro gentemot mig via ditt inlägg.

Tycker du att jag är ulvig?

Att misstro Vimes om han överlever natten är sunt tycker jag. Det finns fler scenarion som gynnar ulvarna om Vimes överlever än om han dör, men det skall sägas att Vimes kan via sin goda bybosida och då har vi trots allt värdefull information att förlita oss på.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Re: Tankeexperiment

Konrad Konvalj said:
Lu-kaazh said:
förhibdra oavgjort

röst:vinterträgården
Du har gott om tid att besvara mina frågor Lu-kaazh. Det är sjukt enerverande att du skiter i det. Det är så långt ifrån bybo spelande det bara kan bli.
Det du vill att jag går ut med är något jag avgör är dumt att släppa.
och jag väljer att tro att jag vet vad som är bättre när det gäller min roll.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tankeexperiment

Lu-kaazh said:
Konrad Konvalj said:
Lu-kaazh said:
förhibdra oavgjort

röst:vinterträgården
Du har gott om tid att besvara mina frågor Lu-kaazh. Det är sjukt enerverande att du skiter i det. Det är så långt ifrån bybo spelande det bara kan bli.
Det du vill att jag går ut med är något jag avgör är dumt att släppa.
och jag väljer att tro att jag vet vad som är bättre när det gäller min roll.
Din roll må ju kunna hjälpa oss i sådana fall. Har du lyckats med det så här långt i spel? 4 rundor har gått. Att du berättat att Recca är ett spöke är ju vatten värt.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Tankeexperiment

Recca said:
Så om Spider Jerusalem inte tagits ur spel hade det inte varit rimligt? Eller glömmer du bara bort honom med flit för att du så hemskt gärna vill till hallen?
Vet du om hur stort huset är? Fem eller sex rundor är ungefär detsamma, så nej, Spiders försvinnande gör inte så stor skillnad i mitt tycke.

Recca said:
This makes no sense.

I din värld vorde det bästa om vi hittade till så många återvändsgränder som möjligt eftersom vi då inte får några alternativ.
Jajamän. Hur ska ulvarna kunna motivera att gå tillbaka till, säg, Arbetsrummet nu? Jag skulle vilja se dem försöka i alla fall. Ju färre alternativ vi har desto bättre. Jag har bara kvasi-grönat ett par stycken i gruppen, så ju färre rimliga alternativ vi har kvar, desto bättre i mitt tycke. Subtil ulv manipulation blir svårare om vi har få alternativ.

Recca said:
Ursäkta mig men jag utgår faktiskt ifrån att hallen kan vara ett dödsrum/återvändsgränd. Det är min utgångspremiss för min argumentation. Din utgångspremiss verkar vara att det scenariot inte är sannolikt.

Din argumentation bygger på att vi kommer bli bortlurade av ulvarna men för mig är du en sannolik ulv, inklusive Korpa. Och ni röstar på hallen.
Dödsrum ser jag ingen anledning till att det ska vara. Dessutom tror jag på att vi har två fiender. Det ger oss gott om tid att kolla Hallen och sedan gå vidare därifrån. Det är det jag argumenterat för hittills. Och ja, jag tror definitivt på att vi kan bli bortlurade. Tror inte du det eller?

Recca said:
Om vi hittar ett rum med utgångsbetonat namn som råkar vara utgången så ökade våra chanser. Om den inte är utgången så minskar våra chanser. Du gör dig skyldig till feltänk, tripp_trapp.
Inte i mina ögon i alla fall. Om Vinterträdgården leder till Köket, Hallen och ”Foajén”. Hur fan gör vi då? Lita på Konrad och gå tillbaka till Hallen och potentiellt förlora två rundor till? Gå till Köket eller Foajén och förlora en runda? Alla tre alternativ är rimliga i mina ögon, och jag kunde nästan lika gärna slå en tärning för att avgöra min röst. Sånt öppnar för enorm ulvmanipulation. Ignorera/förneka inte ulvarnas ökande grepp om röstningarna.

Recca said:
Fast för mig ser det ju absolut inte ut så. Jag vet ju att jag är bybo och jag ser det som fullt rimligt att det kan finnas tre ulvar. Två spöken och en Jason Vorheese t.ex. Om det här spelet har någonting gemensamt med skräckfilmerna som ligger förlaga till spelets setting så kan det mycket väl finnas både mänskliga mördare och spöken.
Så en av ungdomarna har gjort någon slags pakt med de onda spökena innan denne kom till huset? Inget som antyds av fluffet vad jag ser. Rena spekulationer från din sida.

Recca said:
Känns mest som att jag bara upprepar mig i inlägg efter inlägg. Och både du o jag har kvar vår ursprungliga åsikt.
Ja, men andra kan ju ta del av våra argument och avgöra själva vilka som låter vettigast eller rentav delta i samtalet. Om vi båda bara röstat och sedan lämnat diskussionen därhän hade bara ulvarna vunnit på det.

xyas said:
Vilket är precis vad vi gör genom att låta vimes scanna hallen.
Vimes kommer antagligen dö inatt, eller riskerar att göra det åtminstone. Vi kan inte räkna med att han finns med oss imorgon.

Vimes said:
Nä, jag tycker fortfarande inte det här duger.

OM hallen är en återvändsgränd har vi torskat två rundor. OCH har ingen aning om vart vi ska sen. Det känns som ett rätt självklart förlustscenario.

Jag vill inte chansa. Jag vill spela safe och göra det bästa valet. För jag vill vinna, i slutändan.
Tack för svaret. Jag ser inga övertygande argument om 3 ulvar. Alltså har vi 5 rundor och bör besöka Hallen först för att eliminera den som alternativ. Ulvarnas makt att manipulera ökar för varje runda, ge dem inte ammunition i form av att öppna upp fler valmöjligheter.

Röstläge:
Vinterträdgården (7): xyas, Arvidos, Recca, Vimes, Tyr, Lu-kaazh, Konrad
Hallen (2): Korpa, tripp_trap

Tråkigt att Hallen förlorar. Då har vi troligen åtta spelare varav minst 25% vargar och upp till tre vettiga vägalternativ imorgon.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tankeexperiment

Trip_trap said:
Vinterträdgården (6): xyas, Arvidos, Recca, Vimes, Tyr, Lu-kaazh, Konrad
Hallen (3): Korpa, tripp_trap, K.K
Jag reviderar igen.

Lixom, det är inte i Hallen ulvarna sitter.

Röst: Hallen
 
Top