Nekromanti Hatlåtar

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
En sak jag saknat på det här forumet är att det DISKUTERAS ALLDELES FÖR LITE MUSIK! Det tänkte jag ändra på med en liten tråd om just detta. Jag tänkte mig en mjukstart med ett ämne som alla nog kan relatera till, nämligen HATLÅTAR. För egen del så har jag ett ganska avslappnat förhållande till musik jag inte gillar. I de flesta fall kan jag bara koppla bort musik som inte intresserar mig. Däremot har jag jäkligt svårt att klara av att höra samma låt om och om igen, oavsätt vilken det är. Då jag tillbringar en stor del av dagen med en radio i bakgrunden blir det efter ett tag outhärdligt om jag lyssnar på samma kanal en längre tid, vilket innebär att jag ständigt hoppar mellan våglängderna i jakt på nånting bra, men lika ofta omedelbart får byta igen eftersom det helt plötsligt blir tredje gången jag hör samma låt under en och samma förmiddag. Ibland går det så långt att det slutar med att jag sitter och lyssnar på P1, där det bara snackas, eller P2 som nästan bara spelar klassisk musik och den maniska impulsen att ständigt spela hits tack och lov lyser med sin frånvaro. En lite underlig effekt detta har fått är att det finns ett antal låtar, som jag faktiskt tycker är bra, eller i alla fall ok, och i en del fall t.o.m. med artister jag tycker om, som är så sönderspelade att jag får mental tandvärk av att lyssna på dem. Här kommer några av dem utan inbördes ordning:

”Brown Eyed Girl” med Van Morrison – Van är en av mina största hjältar och det ska mycket till innan jag säger något elakt om honom, men den jävla låten tål jag bara inte längre! Som jag sa så kan jag objektivt hålla med om att den är bra (någon beskrev den som ”Den bästa låten Rolling Stones aldrig skrev” och det är något jag håller med om) men den SPELAS ALLDELES PÅ TOK FÖR JÄVLA MYCKET! Allt är Hollywoods fel. Jag har tappat räkningen på alla filmer som, sedan Pretty Woman, försökt höja mysfaktorn genom att ha med den i soundtracket. Möjligtvis så skulle jag kunna lyssna på den med behållning om jag slapp den i tio år eller så men det lär jag nog aldrig få göra.

”Tainted Love” med Soft Cell – Jag gillar både Soft Cell och Marc Almond som soloartist, men så fort det ska sättas ihop en samlingsplatta med 80-talslåtar eller nån radiokanal ska ha 80-tals-extravaganza, så åker den låtjäveln fram. Jag menar, hur jäkla förutsägbar och fantasilös kan man bli? Fanns det inte andra hits under det årtiondet? Självklart gjorde det det! Men likt förbannat så ska Tainted Love med som ett efterhängsamt småsyskon när man ensam vill hänga med polarna. I sann popnördanda så önskar jag att vi istället, i alla fall någon gång, fick höra originalet med Gloria Jones.

”All the Young Dudes” med Mott the Hoople – Det finns egentligen inte så mycket att säga. Mott the Hoople var i mina ögon ett dussinband som skulle glömts bort vid det här laget om inte den helt okände David Bowie fasnat för dem och övertalade dem att spela in denna låt som han precis hade skrivit. Det enda minnsevärda med låten är refrängen som Bowie själv sjunger och den ganska schyssta produktionen, som även den Bowie står för. Även om denna deras enda hit är ganska ok som låt räknat så skulle i alla fall inte jag sörja om jag slapp höra den mer.

”Sweet Home Alabama” med Lynyrd Skynyrd – Jag gillar sydstatsrock men när det här karakteristiska gitarr-riffet drar igång får jag härdsmälta. På samma sätt som med Tainted Love ovan så får denna låt mig att vilja ta ett bastant strypgrepp på närmast ansvarige och skrika: ”DET FINNS ANDRA, BÄTTRE, MINDRE UTTJATADE SKYNYRDLÅTAR VI KAN LYSSNA PÅ ISTÄLLET!!! ARRRRGGHHHHHHH!!!”

“You Ain’t Seen Nothing Yet” med Bachman-Turner Overdrive – Nostalgi är kul men om man ska återvända till, t.ex. 70-talet, varför väljer man då att fokusera på skräpet istället för det som faktiskt var bra? You Ain’t Seen Nothing Yet med Bachman-Turner Overdrive får mig att vilja klättra upp i ett vattentorn med ett gevär!


Så, vilka låtar får dig att skrikande slänga dig efter avstängningsknappen när du hör dem?

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Lay me low, Nick Cave. Plattan den är på (Let Love In) är en i övrigt perfekt platta utan svaga spår, och sedan lägger han in den landminan där. Alla som jag talat med som gillar Nick Cave (eller gillade, de flesta har tappat intresset efter hans senare plattor) höjer Let Love In till skyarna, med tillägget "bortsett från Lay me low, så klart".

John Cenas signaturmelodi. Kanske inte så kass i sig, men när man har gått omkring en hel dag med den där fyratonerstrudelutten i huvudet så vill man bara se honom möta Undertaker i en no disqualification-match.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
“You Ain’t Seen Nothing Yet” med Bachman-Turner Overdrive – Nostalgi är kul men om man ska återvända till, t.ex. 70-talet, varför väljer man då att fokusera på skräpet istället för det som faktiskt var bra?

Så, ogillar du BTO i allmänhet, eller bara just den låten..?
De allra flesta av mina riktiga hatlåtar bestod av 70-talsmuzak ("Kalla't vad du vill" med Family Four, t.ex) som man tack och lov helt slipper höra längre... och mina hatobjekt från 80-talet var oftast synthlåtar som numera gör mig rätt nostalgisk. (-:

Enstaka senare bomber finns förstås också, t.ex:
"Alive" med Pearl Jam. "Hey I, but, I'm still alive... Yeah I, ooh, I'm still alive...". Well, you sure don't sound like it.
Av någon outgrundlig anledning pushades detta kroniskt sömnsjuka band fram som "riktig rock" och beskrevs i termer av röj och hålligång. Tja, kanske på ett äldreboende där medelhastigheten mellan fåtölj och toa är 0.4 km/h. Och av alla deras släpigt letargiska låtar är det här den segaste.

--
Åke
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Wake Me Up Before You Go Go

Ja... det är nog i princip den enda låt jag verkligen inte kan stå ut med. Visst, jag har hört en massa annat som inte är så kul att lyssna på men nu gällde det hatlåtar och då behövs det irrationella våldsamma känslor. Och då måste man ta till Wham! för att verkligen rubba mina cirklar. Usch. USCH!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bra låtar blir inte direkt dåliga för mig, men det händer oftare att dåliga låtar blir bra. En gång i tiden hatade jag Bailando och Blümchen's Ich bin vieder hier; men nu så diggar jag dem.

Men hatlåtar:

Gwen Stefani - Hollaback girl
Ni vet hur frustrerande det kan vara att vara kille; och veta att en tjej kan vara hur bitchig som helst och behandla en som skit - ty så länge hon sexar upp en så är man en underdånig liten hundvalp i alla fall. Jag skulle älska om Gwen Stefani försökte den skiten med mig (vilket iofs är rätt otroligt - det medges) eftersom jag helt ärligt kan säga att jag inte ens skulle vilja straffknulla henne med en kaktus.
Jag hatar verkligen Gwen Stefani, jag hatar alla som gillar Gwen Stefani, och jag hatar alla som inte delar mitt hat mot Hollaback Girl, eftersom det är den mest vidriga låten hon har framfört i all hennes vidriga vidrighet.

Joan Osbourne - What if god was one of us
Jag hatar trött, whiny shit, och det här är en av de tröttaste, gnälligaste låtarna som finns. Ingen nerv, inget drag, inte ens någon minsta antydning till storslagen gest någonstans; bara det här slentrianputtriga harvandet och den jobbiga, klagande rösten. Stephen Lynch har gjort en parodi på den här låten, och inte ens när jag tyckte han var det bästa sedan färdigskivat bröd så kunde jag lyssna förbi de första takterna på den parodin - bara för att melodin är så vedervärdig. Om jag befann mig i öknen och bara hade den här låten att lyssna på, då skulle jag definitivt äta mer sand.

Smoke on the water
Seriöst - det är inte ett "känt riff", utan bara asjobbig och töntig musik. Jag gillar vit musik som är stel och pretentiös utan minsta antydning till sväng eller själ, men jag har mina gränser - och smoke on the water befinner sig långt bortom den gränsen. Det här är så töntigt vit musik det kan bli.

Smokie - Alice
Okej, det är visserligen ett skott på öppet mål att ta upp den här After Ski-hyllningen till musikens absoluta antites, men jag hade arkiverat den här låten i "who gives a shit?"-arkivet (såsom jag gör med "Who let the dogs out" och annan o-musik) istället för "HATA!"-arkivet om det bara inte hade varit så att jag en gång - när jag var full och absolut försökte smälta in i sällskapet med en viss tjej - faktiskt sjöng med i den här låten och låtsades att jag hade roligt. Jag skäms.

South Parks vinjett
Jag älskar programmet, men klarar bara inte av vinjetten. Det går inte att digga den låten, hur mycket man än försöker. Alla varianter som kommit i senare versioner har misslyckats med att göra låten uthärdligare.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag har sjukt svårt för åttiotalsmusik.

Haddaway - What is love

...är nog värst. Jag hatar musiken, eurodiscigheten, sångrösten, texten ... aaaraaaaaah!!!1

Elena Paparizou - No. 1

Tööööntig låt. Töööntig brud. Hon har silikon i överläppen som liksom viker upp sig när hon använder fel ansiktsmuskler, och det är asfult. Dessutom är låten tråkig och intetsägande.

Tomas Ledin - Sommaren är kort

Trååååååååååååk. Gamla tanter gillar den här för att den är trallvänlig och så mysig med sommar och glass och skit och raaaaaaaaaaaah HELVETESELDAR DÖD OCH FÖRINTELSE! LÅT BELSEBUBS RIKE KOMMA!!1
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag kan bita ihop och stå ut med det mesta i musikväg, men det finns tre saker som ofelbart får mig att stänga av radion och inte sätta på den igen på flera timmar:

Around the World med Daft Punk
Det är inte musik, det är bara en textrad som upprepas med gnällig röst i all evighet. Och det är inte ens en bra textrad.

Do You really Want Me? med Robyn
Samma sak med den egentligen. Den är gnällig. Jag står inte ut med musik som sjunges med det tonfall som normalt bara används av sexåringar som berättar för mamma att de vill ha godis.

Allting som Missy Elliott varit närmare än 100 meter
Alla musikskribenter tycks anse att Missy Elliott är fantastisk. Alla musikskribenter är idioter. Hennes mest fantastiska musikaliska verk överträffas enkelt av en treåring med en kastrull och en träslev, ackompanjerad av en katt som fastnat i en mangel.

/tobias
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Sudda bort din sura min och allt annat av och med Gullan Bornemark. Denna klamkäcka tant förpestade livet för barnen på 1960-talet och ger mig äckelkänslor 40 år senare.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Så, vilka låtar får dig att skrikande slänga dig efter avstängningsknappen när du hör dem?"

"Last Christmas I gave You My Heart" med Wham - ARRRRGH! Jag vet inte varför, men jag avskyr denna. Argharghargh. Wham ska dööö, om de inte redan gjort det.


Storuggla, voodooprao
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Gwen Stefani - Hollaback girl
JA! Äntligen någon som FATTAR! Bland alla mina s.k. polare finns det inte en enda som delar mitt förakt för den j*la låten (och den j*la artisten) utan de tycker alla hon är så hot och så tuff. De brukar medvetet plåga mig med att spela Hollaback Girl om jag kommer över. Precis som du säger finns det ingenting sexigt med Gwen Stefani.

Detta är den största av mina hatlåtar:

Gloria Gaynor - I will survive
Varför, o varför måste denna så fruktansvärt sönderspelade låt spelas på alla studentfester och diskotek jag besöker? Och varför flera gånger varje kväll? Jag dör en smula varje gång jag hör denna vämjeligt gnälliga smörja. I wont survive.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Så, ogillar du BTO i allmänhet, eller bara just den låten..?
Även om BTO inte kan anses som ett favoritband så sträcker sig min avsky inte längre än till just den låten. Jag kan t.o.m hålla med om att plattan som eländet finns på, "Not Fragile", i övrigt är helt ok. Titelspåret t.ex. är riktigt bra.

och mina hatobjekt från 80-talet var oftast synthlåtar som numera gör mig rätt nostalgisk. (-:
"När fan blir gammal blir han religiös", eller som i detta fallet, "När hårdrockarn blir gammal blir han synthare", vilket många förresten anser vara samma sak. :gremtongue:

"Alive" med Pearl Jam. "Hey I, but, I'm still alive... Yeah I, ooh, I'm still alive...". Well, you sure don't sound like it.
Av någon outgrundlig anledning pushades detta kroniskt sömnsjuka band fram som "riktig rock" och beskrevs i termer av röj och hålligång. Tja, kanske på ett äldreboende där medelhastigheten mellan fåtölj och toa är 0.4 km/h. Och av alla deras släpigt letargiska låtar är det här den segaste.
Word brother! Jag har heller aldrig fattat Pearl Jam. När de dök upp så tyckte jag de var stentråkiga och även om jag ofta brukar omvärdera band efter ca. 10 år, så tycker jag fortfarande de är tråkigare än en trasig klocka. Tonsatt syrebrist!

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Re: Wake Me Up Before You Go Go

Nä, den håller jag mig också borta från om jag kan. Dessutom har den en helt horribel video! (Poptrivia: Den svarta körtjejen i videon är Dee C. Lee, som senare gifte sig med Paul Weller.)

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Blümchen's Ich bin vieder hier; men nu så diggar jag dem.
En av mina dirty little secrets är att även jag är lite svag för Blümchen (hmm... dirty little secrets in music...? kanske en framtida tråd?). Gjordes det förresten inte nån slags metalversion av "Heut ist mein tag"? Nån som vet mer?

/Anders
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,765
Location
Nett-ruh-bi
Reklamradio, coverband och uteserveringstrubadurer

Skribenterna i denna tråd tar, nästan mangrant, upp låtar som passar in i en eller flera av kategorierna "reklamradio", "coverband" och "uteserveringstrubadurer".

Just uteserveringstrubadurer borde det vara skottpengar på. Jag har förvisso bekanta som horar som uteserveringstrubadurer emellanåt men bara för att jag känner dem innebär det inte att jag inte föraktar dem djupt och önskar dem allt ont i världen så länge de sitter där med sin jävla gitarr, sin jävla medtrubadur, sina jävla lustmord på Simon & Garfunkel-låtar, sin jävla uppskruvade förstärkaranläggning och sitt jävla flåshurtiga mellansnack och förstör effektivt vad som kunde ha varit en bra kväll. En kula i pannan och en enkel biljett till han där nere, säger jag bara.

Nåväl. Reklamradio och coverband kan man i alla fall undvika, så det gör jag. När jag lyssnar på Morgonpasset tänker jag ibland att man borde koppla över till reklamradion, men så fort de lägger på en låt känner jag frukosten komma upp samma väg den gick ner, varpå jag byter tillbaka till P3.

Den låt jag hatar mest är Las Ketchups "Asereje" eftersom hela låten är en hädelse och en grotesk karikatyr, en morbid efterapning av det fjorton och en halv minut långa eposet "Rapper's delight". Världen skulle ha varit en bättre plats om "Asereje" aldrig hade funnits.

Vidare hatar jag när musikläggare och diskjockeyer har uppenbart dålig smak, som till exempel att spela "Into the Hollywood groove" med Madonna och Missy Elliott i stället för att spela originalet "Into the groove". Dålig smak har också folk som gillar "kul" musik, som t.ex. "Daddy DJ", "Because I got high", "Holly Dolly Song" och Rednex. Skärp er, för faan!

Jag hatar också psalmer. De flesta är komponerade och arrangerade för en tondöv pöbel som inte klarar av melodier mer avancerade än "Bä bä vita lamm". Enkla skalor, raka fyrtakter, inte ens en liten, liten punktering. Blä. Jag somnar.

Jag hatar också Paul Hindemith.

Dewil
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,765
Location
Nett-ruh-bi
Hindemith

För att han komponerade ospelbara, onjutbara stycken som det är obligatoriskt att drabbas av som ungdomssymfoniker. Det spelar inte ens någon roll att han var violast, jag avskyr hans musik ändå.

Dewil
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Roten till det onda …

Roten till uteserveringstrubadurer och den där jäveln som alltid tar med sig gitarren till festen är … Folkuniversitetet!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Re: Hindemith

För att han komponerade ospelbara, onjutbara stycken som det är obligatoriskt att drabbas av som ungdomssymfoniker.
Jaså, du avskyr honom för att du är för dålig musiker för att kunna spela/förstå hans musik? En klassisk anledning. :gremwink: :gremelak:

/Anders
 
Top