Nekromanti Hatlåtar

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Covers

När _riktiga_ band (dvs. inte coverband) gör covers brukar det ofta vara bra och intressant.
En bra sak med Leonard Cohen är att vilken apa som helst kan göra en cover på hans låtar och få dem tusen gånger bättre än originalet. Okej, jag har inte testat det här me faktiska apor, men samtliga artister (hur keffa de än är i övrigt) som gjort en cover på halleluja har fått till en bra låt, ofta riktigt riktigt bra, och alltid bättre än originalet (som är mer eller mindre omöjligt att lyssna på).

Min farsa (meningslös trivia börjar nu:) har - om jag inte missminner mig - omkring 270 versioner av Georgia on my Mind (några är visserligen gjorda av skolorkestrar o.dyl, dock). Han älskar den låten; och den blir också typ alltid bättre än originalet (kanske inte så konstigt, eftersom originalet typ är så gammalt att kompbandet består av fyra cro magnons som knackar in rytmen genom att slå sig i huvudet med cocosnötter).

Annars är covers mest av ondo. Särskilt Marilyn Manson ska ge fan i dem. (och alla ska ge fan i att göra covers på Life on Mars, Knocking on heavens door, samt Mama told me not to come)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,732
Halle-du-ja!

En bra sak med Leonard Cohen är att vilken apa som helst kan göra en cover på hans låtar och få dem tusen gånger bättre än originalet. Okej, jag har inte testat det här me faktiska apor, men samtliga artister (hur keffa de än är i övrigt) som gjort en cover på halleluja har fått till en bra låt, ofta riktigt riktigt bra, och alltid bättre än originalet (som är mer eller mindre omöjligt att lyssna på).
Du... fatta att du får tusen minuspoäng om du inte genast lägger till en klausul om att Peter Jöbacks version av Hallelujah ändå är sämre än originalet.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Protest!

Georgia on My Mind:
den blir också typ alltid bättre än originalet (kanske inte så konstigt, eftersom originalet typ är så gammalt att kompbandet består av fyra cro magnons som knackar in rytmen genom att slå sig i huvudet med cocosnötter).

Det borde alltså ha varit... Mills Brothers inspelning, om jag inte missminner mig. Visst, det finns myriader kassa versioner av den låten (oftast inspelade av några pjattar som egentligen bara ville sitta och improvisationstuta) - men den versionen är riktigt bra.

--
Åke, gillar Hoagy Carmichael.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
1. Klassiker som knycks av en annan artist (företrädelsevis någon hiphopartist) som gör en egen version.
Jaaaaa! Absolut. Det är helt obegripligt hur man utan skam i kroppen gör om Stings »Every Breath You take« och ersätter halva texten med eh typ yea aha - yea aha. Sampla snyggt är en sak. Sno rakt av och lägga till texter värdiga stenhöga pundare en annan.

4. Låtar med wail-missbruk, Carola återigen...
FAst Carola är ingenting med den walesiska mästarinnan Maria Carey. Beyonce och Aguillera goda tvåor.

//erik. Erik i da house!
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Hata Darin!

Ni har glömt att nämna den vedervärdige plågan, den ohyggligt smörtuffa fjortis och mammadiggande öronplågaren Darin.
Jag tål verkligen inte pojkspolingen!

Håkan Hellström, vilken jävla sailor! Lär dig sjunga rent eller göm dig under en sten och dö.

Martin Stenmarck....7milakliv....Bränn skiten!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Par låtar jag verkligen avskyr...

"Ingen vill veta vart du köpt din tröja" med Raymond och Maria. *eurg, bleugh*

"What's up" med 4 Non Blondes. Menar här snackar vi en röst som skär genom både märg och ben.

"That don't impress me much" med Shania Twain. Var kul FÖRSTA gången man hörde den.

"Mmbop" med Hansson. Behöver man säga något här. *shudder*

Alla dessa är i min mening låtar det borde vara livstids förvisning till Sibirien av att spela.

/Ulfgeir
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Ursäkta?

Som Mmmbops företrädare och profet på detta forum, tycker jag det var ett onyanserat inlägg av dig. Vem kan finns något ondskefullt och elakt i ord som

<center>You have so many relationships in this life
Only one or two will last
You go through all the pain and strife
Then you turn your back and they're gone so fast
Oh yeah
And they're gone so fast, yeah
Oh
So hold on the ones who really care
In the end they'll be the only ones there
And when you get old and start losing your hair
Tell me who will still care
Can you tell me who will still care?
Oh care
</center>

och vem kan inte häpna över den kraftfulla poesin i:

<center>Oh yeah
In an Mmmbop they're gone
Yeah yeah</center>


//erik. mmmbop
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Praktiskt taget allt som spelas i radio ...

Det går fan inte att lyssna på radio längre, nittio procent av det som spelas uppvisar tydliga likheter med fekalier.

Kommunistpunkarna i Randy uttrycker saken bra:
I Won’t Play That Song said:
Have you heard the latest songs?
Yeah, they’re all around the radio
It makes you wonder just how little it takes to make us dance today
Come on! Let’s go!
Come on! Let’s go!
Let’s go tell’em: No!
I won’t play those songs on my stereo
Eller mindre subtilt från räserpunkorkestern Mögel:
Radioshit said:
I’m gonna smash, I’m gonna smash my radio
’cause I can't take this shit, I can’t take it anymore
I’mgonnasmashmyradio’causeIcan’ttakeitanymore
Smash my radio!
I’mgonnasmashmyradio’causeIcan’ttakeitanymore
Smash my radio!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Re: Praktiskt taget allt som spelas i radio ...

Medhåll.

Av alla program på radio så är det i stort sett bara P3 Live som jag uppskattar...

Hang The DJ...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Om Covers

I mitt eget tycke kan jag nog anse att en del låtar blir bättre i några nya versioner. Min nuvarande favorit är Fields version av "In the Year 2525"

Men vad jag inte står ut med är folk som inte kan inse att det faktiskt fanns en annan orginalartist bakom låten.

- Nä! Det är faktiskt Whitney Houston som sjunger I Will Allways Love You...
- Ja ja... Suck!

In the year 2525

In the year 2525
If man is still alive
If woman can survive
They may find

In the year 3535
Ain't gonna need to tell the truth, tell no lie
Everything you think, do and say
Is in the pill you took today

In the year 4545
You ain't gonna need your teeth, won't need your eyes
You won't find a thing to chew
Nobody's gonna look at you

In the year 5555
Your arms hangin' limp at your sides
Your legs got nothin' to do
Some machine's doin' that for you

In the year 6565
You won't need no husband, won't need no wife
You'll pick your son, pick your daughter too
From the bottom of a long glass tube

In the year 7510
If God's a-coming, He oughta make it by then
Maybe He'll look around Himself and say
"Guess it's time for the judgement day"

In the year 8510
God is gonna shake His mighty head
He'll either say "I'm pleased where man has been"
Or tear it down, and start again

In the year 9595
I'm kinda wonderin' if man is gonna be alive
He's taken everything this old earth can give
And he ain't put back nothing

Now it's been ten thousand years
Man has cried a billion tears
For what, he never knew
Now man's reign is through

But through eternal night
The twinkling of starlight
So very far away
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Eller som Biafra säger...

"Pull My Strings"

I'm tired of self respect
I can't afford a car
I wanna be a prefab superstar

I wanna be a tool
Don't need no soul
Wanna make big money
Playing rock and roll

I'll make my music boring
I'll play my music slow
I ain't no artist, I'm a business man
No ideas of my own

I won't offend
Or rock the boat
Just sex and drugs
And rock and roll

Drool, drool, drool, drool, drool, drool
My Payola!
Drool, drool, drool, drool, drool, drool
My Payola!

You'll pay ten bucks to see me
On a fifteen foot high stage
Fatass bouncers kick the shit
Out of kids who try to dance

If my friends say
I've lost my guts
I'll laugh and say
That's rock and roll

But there's just one problem

[Chorus]
Is my cock big enough
Is my brain small enough
For you to make me a star
Give me a toot, I'll sell you my soul
Pull my strings and I'll go far

And when I'm rich
And meet Bob Hope
We'll shoot some golf
And shoot some dope

Is my cock big enough?
Is my brain small enough?
[Repeat chorus, etc. etc.]

----

Jag hade den refrängen som ringsignal ett tag på mobilen.

----

Edit: Kan väl ge bakgrundshistoren också, från wikipedia:

On March 25, 1980, the DKs were invited to perform at the Bay Area Music Awards in front of music industry big-wigs to give the event some "new wave credibility" in the words of the organizers. The day of the show was spent practicing the song they were asked to play, the underground hit "California Über Alles". In typically subversive, perverse style, the band became the talking point of the ceremony when after about 15 seconds into the song, Biafra said, "Hold it! We've gotta prove that we're adults now. We're not a punk rock band, we're a new wave band." The band, who all wore white shirts with a big, black S painted on the front, pulled black ties from around the backs of their necks, to form a dollar sign, then tore into the previously unheard "Pull My Strings", a barbed, satirical attack on the ethics of the mainstream music industry. As well as containing the lyrics "Is my cock big enough, is my brain small enough, for you to make me a star", the song also sent-up The Knack's biggest new wave hit, "My Sharona". The song was never recorded in the studio but this performance, the first and only time the song was ever performed, was released on the posthumous compilation album Give Me Convenience or Give Me Death... and the band was never invited to play the awards show again.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Om Covers

I mitt eget tycke kan jag nog anse att en del låtar blir bättre i några nya versioner. Min nuvarande favorit är Fields version av "In the Year 2525"
Den visste jag inte ens att den fanns! Den måste jag skaffa!

Min åsikt om covers:

En bra cover ska bevara orginallåten, men den ska samtidigt ha en tydlig egen prägel. Med andra ord, inte våldföra sig på originalet, men ändå tillföra något.

Ett par bra exempel: Type 0 Negatives cover på Black Sabbath eller 1000 Homo DJs cover på Supernaut.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vad som helst med Zappa

Hur mycket Lund-student kan en artist vara egentligen? Spexiga texter och teknikonani. Vedervärdigt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,523
Location
En mälarö
Re: Eller som Biafra säger...

On March 25, 1980, the DKs were invited to perform at the Bay Area Music Awards in front of music industry big-wigs to give the event some "new wave credibility" in the words of the organizers. The day of the show was spent practicing the song they were asked to play, the underground hit "California Über Alles". In typically subversive, perverse style, the band became the talking point of the ceremony when after about 15 seconds into the song, Biafra said, "Hold it! We've gotta prove that we're adults now. We're not a punk rock band, we're a new wave band." The band, who all wore white shirts with a big, black S painted on the front, pulled black ties from around the backs of their necks, to form a dollar sign, then tore into the previously unheard "Pull My Strings", a barbed, satirical attack on the ethics of the mainstream music industry. As well as containing the lyrics "Is my cock big enough, is my brain small enough, for you to make me a star", the song also sent-up The Knack's biggest new wave hit, "My Sharona". The song was never recorded in the studio but this performance, the first and only time the song was ever performed, was released on the posthumous compilation album Give Me Convenience or Give Me Death... and the band was never invited to play the awards show again.
Jag har plattan men jag kände inte till bakgrunden till inspelningen. Stort tack för denna lilla poptrivia-diamant. :gremcool:

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Eller som Biafra säger...

Jag har plattan men jag kände inte till bakgrunden till inspelningen. Stort tack för denna lilla poptrivia-diamant.
Det står i bookleten som följer med skivan. Om jag minns rätt så har Biafra dessutom sagt att det än idag finns folk i musikbranchen som vägrar tala med dem efter det stuntet.

Så går det, man ska inte skaffa en pitbull om man vill ha en lydig pudel som liknar en pitbull.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
Jag är ganska dålig på att hata låtar, men jag lyckades gräva fram några.

Sonic Youth - Pass The Dutchie
Det här är den enda låt som klockrent får mig att stänga av radion om fanskapet skulle råka spelas. Så otroligt irriterande röst på den där ungen eller vad det nu är som kommer in och sjunger. Om jag blir inlåst på Guantanamobasen så ska ni spela den här för att få mig att lida.

Queen - Another One Bites The Dust
Jag gillar Queen. Allt de har gjort är bra förutom den här tråkiga historien. Den låter tråkigt. Givetvis tycker alla (nåja, minst en iaf) andra att det är det bästa Queen har gjort, enbart för att reta mig.

Ainbusk Singers - Jag mötte Lassie
Den här avskydde jag när jag gick i mellanstadiet. Jag har ingen motivering, men jag avskydde den.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
Antagligen... googlandet antydde att de bara hette Youth men jag kunde svära på att det var ett ord innan också. Nu valde jag fel ord.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Och Crazy Frog

Just det, folk som gillar Crazy Frog tillhör de första att skjutas när revolutionen kommer.

Dewil
 
Top