Ja, alltså, det behöver vara en äkta och genuin scen för att jag ska tycka att den är riktigt bra. Vet inte om det måste vara en äkta och genuin scen för att jag ska kunna gråta. Det är ju skådespeleri, liksom. Senaste LinCon körde jag en omgång Gastkammaren och jag grät i första scenen, typ fem minuter efter att vi börjat spela, eftersom det var en begravningsscen. Jag tyckte att det skulle passa att min rollperson grät, så jag grät. Jag har spelat rollspel såpass länge att jag kann klämma fram tårar hyfsat på kommando, lite beroende på dagsform. Vet inte om jag skulle kunna klara av att göra det samtidigt som jag spelar en scen där min rollperson är jätteglad (alltså inte glädjetårar, för det gjorde jag så sent som på BSK i helgen, utan en scen där tårar inte vore rimligt för rollpersonen). I vilket fall som helst så passar det ju inte särskilt bra med tårar om det inte är ett känsligt och mänskligt spel. Kör jag ett humorspel och min rollperson ska gråta för att hen slagit tån i en byrå så passar det ju inte om jag som spelare faktiskt börjar böla. Och det brukar ta mig ett par minuter att framkalla tårarna, så det behöver vara en lite längre scen, också.
Men poängen är att det inte för mig känns som att det är jag som gråter, utan jag skådespelar en roll som gråter. Jag själv var knappast ledsen på grund av att en SLP vi hittade på i preppen en halvtimme innan spel är död, eller för att min rollperson, som jag spelat i fem minuter, är ledsen, liksom.