Hatar vi Bleed?

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,338
Fantastik lägger alltid en distans mellan händelsen och mig själv och gör att det inte riktigt känns som att det handlar om verkliga människor.
Ja enligt texten jag länkade ovan är distansen nödvändig för att katarsis ska uppstå, men det krävs också igenkänning. Jag tänker att balansen mellan distans/igenkänning är olika för olika människor och sammanhang.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
En psykolog kan under kontrollerade former få en patient att minnas ett trauma för att exponera den mot det så det t ex kan bli lättare att bearbeta. Det går att använda tekniker som kanske liknar rollspel lite, men det ska inte göras i underhållningssyfte.

Att spela rollspel är ”terapeutiska” på samma sätt som alla andra hobbies är det, de får oss att må bra, kanske känna katarsis osv, men jag tänker på människor med riktiga psykiska problem. Att gå i terapi skulle jag inte räkna som att ha ”kul”.
Nu har jag som sagt aldrig testat och heller aldrig hört talas om att rollspel skulle utge sig för att vara terapi, men varför inte? Jag har svårt att se att det skulle vara skadligt att spela rollspel i samtycke, oavsett tema vi utforskar eller tekniker vi använder. Det finns inget som säger att det skulle vara mer eller mindre ”farligt”, eller att någon av dem skulle vara det över huvud taget, att leka fantasy-barbar än diskbänksrealism med djup tragik.
Det är dock ett återkommande argument en stöter på, att rollspel som innehåller tekniker gör att främja bleed antingen skulle vara farligt eller någon form av terapi.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,338
Nu har jag som sagt aldrig testat och heller aldrig hört talas om att rollspel skulle utge sig för att vara terapi, men varför inte? Jag har svårt att se att det skulle vara skadligt att spela rollspel i samtycke, oavsett tema vi utforskar eller tekniker vi använder. Det finns inget som säger att det skulle vara mer eller mindre ”farligt”, eller att någon av dem skulle vara det över huvud taget, att leka fantasy-barbar än diskbänksrealism med djup tragik.
Det är dock ett återkommande argument en stöter på, att rollspel som innehåller tekniker gör att främja bleed antingen skulle vara farligt eller någon form av terapi.
Jag pratade inte om bleed, utan om terapi. Jag tror inte bleed i sig är varken farligt eller terapi, bara att om man har psykiska problem bör man hellre söka professionell hjälp än att bearbeta det genom att spela ett spel. Det är fullt möjligt att förvärra sin sjukdom genom att exponera på fel sätt.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Jag pratade inte om bleed, utan om terapi. Jag tror inte bleed i sig är varken farligt eller terapi, bara att om man har psykiska problem bör man hellre söka professionell hjälp än att bearbeta det genom att spela ett spel. Det är fullt möjligt att förvärra sin sjukdom genom att exponera på fel sätt.
Okej, då är jag med :) Jag har aldrig i mitt liv hört talas om att hobbyrollspelare skulle tyckt att det är terapi de ägnar sig åt, så vi är nog ganska safe:)
 
Top