Har WRNU-forumiter blivit gnälligare med åren?

Har WRNU-forumiter blivit gnälligare med åren? (2 val är möjliga)

• Alla andra har blivit gnälligare

Votes: 8 14.0%
  • Jag har blivit gnälligare

Votes: 10 17.5%
  • Stämningen är oförändrad

Votes: 10 17.5%
  • Jag har blivit mindre gnällig

Votes: 26 45.6%
  • Alla andra har blivit mindre gnälliga

Votes: 30 52.6%

• Total voters
    57
Alltså jag vet med mig att jag är hemmablind som fasen när det gäller forumet, men jag tycker genuint att det är en otrolig oas från övriga internets gnällighet och hätskhet, och upplever det som inbjudande och trevligt. Samtidigt har jag ju liksom hängt här i åratal, har träffat ett stort gäng av de mest frekventa postarna fysiskt och har fortfarande postat flest och mest av alla. Så min bild är ju färgad av det, liksom; av att jag har en väldigt väletablerad plats här. Jag är inte universellt omtyckt och kommer inte överens med alla – vem fan gör det – men jag behöver liksom aldrig tvivla på att jag har en plats här.

För helt nytillkomna upplevs det säkert annorlunda, och jag vet att det finns en del som försökt ta sig in här men upplevt att det varit för svårt, att de fått ett för negativt bemötande. Utan att jag då skulle betrakta dem som kverulanter eller såna som mest vill bråka.

Jag lyckas inte få en AI att läsa igenom hela forumet sedan start och komma med ett utlåtande i frågan, men så här säger den i alla fall:

• Kritik finns, men den är saklig: I tråden om Shadowrun: Anarchy 2.0 på Kickstarter 1 uttrycker en användare frustration över att fysisk bok inte inkluderar PDF – en vanlig kritikpunkt inom rollspelssamhället. Men tonen är inte hatisk eller gnällig, utan mer av en förväntansfråga: "€50 för fysisk bok, helt normalt... men vänta nu – det ingår ingen PDF då?" Det är en typisk konsumentreaktion, inte ett tecken på ett förfallet forum.

• Humor och lekfullhet dominerar vissa trådar: I Mornington Crescent 20252 är tonen tydligt lekfull och absurd – spelet bygger ju på att vara nonsens – och inläggen är fyllda med ironi och spelglädje. "Förlåt, men jag fattar verkligen inte vad ni håller på med här?" skriver någon, men det är en del av spelets charm. Det här är inte ett gnälligt forum – det är ett forum som leker med sin egen kultur.

• Engagemang och passion är tydliga: I trådar om målning 3, filmklubb 3 och konvent 4 är tonen varm, inkluderande och ofta hjälpsam. "Du behöver inte anmäla dig för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst" 5– det är inte gnäll, det är öppenhet.

• Ingen tydlig negativ trend: Det finns inget i materialet som tyder på att kritiken ökat i volym eller intensitet jämfört med tidigare år. Tvärtom – det som syns är en levande, mångfacetterad gemenskap där både kritik och glädje får plats.

"Jag har blivit gnälligare", alla andra svar är lögn! :LOL: 😁
Nä men skämt och sido, ju äldre jag blir desto gnälligare blir jag i vissa fall. Film och populärkultur är en sådan sak.
I det stora hela tycker jag att forumet har en skön vibe och ton där alla är "inlyssnande" och toleranta gentemot olika åsiktsuttryck. Visst har vi haft personer som har blivit avstängda men de fallen är väl ändå ganska få. Asså, det här med att gå in konfrontativt i olika diskussioner som är mer eller mindre baserade på smak och egna uppfattningar handlar i min värld om att personen tar sig själv på alldeles för stort allvar. WRNU är avslappnat och snällt, precis som det ska vara.

Där är en person på mina NA-möten som har en fin kommentar, jag tycker att den funkar bra här på forumet också. "Om ingen annan har sagt det så tycker iallafall jag att ni är alla fantastiska människor." :heart: :heart:

Last edited:
I guess I'd also say I have intentionally tried to just avoid getting too gnarly. Both here and elsewhere. At some point, I just lost the spirit for getting fired up with people because they think spells in D&D are stupid or whatever.

With constant think pieces about the toxicity of the internet and influencers preaching mindfulness, I can't imagine I am the only person that tries to just...not post some shit.

I guess I'd also say I have intentionally tried to just avoid getting too gnarly.
I'm always online with this at the back of my head ...

https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2Fa9d8d409-b74f-4c05-ad35-d8cc63d98e7d_300x330.png

... not being this person.

I'm always online with this at the back of my head ...

https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2Fa9d8d409-b74f-4c05-ad35-d8cc63d98e7d_300x330.png

... not being this person.

Jag brukar säga att det där är mitt huvudsakliga självskadebeteende. Det är inte bra för mig, men framför allt om jag är trött eller stressad eller hungrig så ökar risken att jag faller dit. Oftare på andra platser än just wrnu numera dock; snarare handlar det om t.ex. att vifta mot amerikanska högerväderkvarnar på facebook (ingen av dem kommer rubbas i sina åsikter om vilka böcker som är lämpliga för högstadieungdomar, oavsett vilka argument jag kommer med).

Men jag försöker alltid skära ner – och om inte annat förhindra att jag blir alltför trött, stressad eller hungrig. För det är ju verkligen bara en vampyrverksamhet; den suger bara energi.

Alltså jag vet med mig att jag är hemmablind som fasen när det gäller forumet, men jag tycker genuint att det är en otrolig oas från övriga internets gnällighet och hätskhet, och upplever det som inbjudande och trevligt.
Absolut. Detta är en av väldigt få ”ställen” jag hänger på när det kommer till internet av just den anledningen.

(Sen önskar jag att folk kunde chilla lite mer när de inte gillar en TV-serie…)

2019 var det en dipp. Då skrev jag ett frustrations-pm till Magnus Seter pga två användare som postade trivselförstörande inlägg i alla trådar utan att någonsin gå över en tydlig gräns.

Längre tillbaka än så har det också funnits dippar. Sen är jag definitivt bättre på att ignorera "bråk-trådar" nu än för säg 15 år sedan. Jag kan störa mig på inlägg ibland, men kolla kommentarer på facebook, youtube, aftonbladet och inse att herregud vilken fin plats det här är.

Ska jag gnälla lite (det är ju on topic ändå) så är det att de flesta inlägg skrivs av ~25 pers och man vet redan ungefär vad de tycker.

Kikade precis och ser att jag varit medlem sen 2009, så det börjar ju också bli några år. Precis som fler nämnt så upplever jag att forumet hade en dipp någonstans längs vägen när det gällde aggressivitet och dissande, men att det känns allmänt gemytligt nu. Det är givetvis en gemensam insats, men också till stor del pga vår Staff som jag tycker gör ett bra jobb att hålla ramarna i trådarna.

Personligen vill jag nog ändå hävda att jag gjort en positiv resa när det gäller uppförande både när det gäller WRNU och andra forum och kommentarsfält. Från en ganska egocentrisk, politisk och högljudd stil så (vill jag iaf tro själv) har jag gått mot en mer inlyssnande och trevligare approach. Vet att jag på senare år till och med bett admins att plocka bort gamla inlägg som jag skämts över.

Kanske beror det på att man träffat en del forumiter på riktigt och att det gör skillnad när folk inte bara är ett alias på nätet. Hur som helst säkert en mognadsprocess.

(Med det sagt så hoppas jag det håller i sig - både att forumet fortsätter vara trevligt och att man personligen fortsätter utvecklas åt rätt håll). Och om någon tycker jag är gnällig i mina inlägg - säg gärna till... :)

Undrar om det finns gruppbildningar i databasen, av typen "Nisse, Berit och Hasse är nästan alltid med i varandras trådar, men syns sällan i trådar där de på samma sätt ständigt sammankopplade Agda, Benny och Cecilia diskuterar".

Jag deltog på 90/00-talen intensivt på konferenssystemet SKOM, där det åtminstone för mig och några andra medverkande fungerade på detta sätt. Användarna där hade nämligen ingenting annat gemensamt än att vi alla en gång i tiden hade ägt modem. Jag mjutade* hälften av alla frekventa deltagare och hade ingen aning om vad de diskuterade.

* Mutade? Nä. Muterade? Nä.

Svårt att säga då jag inte hängt här sen forumets begynnelse men jag upplever att forumet har ett ganska chill disskusionsklimat i jämförelse andra platser på internet.

Sedan att gamla rävar som hänger här inne skulle ha blivit mindre gnälliga och argumentativa än för 15-20 år sedan beror ju också på att folk blivit 15-20 år äldre och med stigande ålder så tenderar folk att mjukna lite.

Forumet är trevligt - jag har blivit gnälligare. Tror det är naturligt med tiden då man känner sig mer hemma att man också blir mer gnällig och kan vara lite mer kritisk utan att vara rädd för att inte passa in. De flesta på forumet upplever jag dock som trevliga.

Min gnällighet är dock kopplad till flera faktorer, där den största är en ökad stress och fler ansvarsområden som bara ökar för varje år i arbetslivet. Något som gör att jag tenderar att uppleva mig som mer cynisk och lite mindre trevlig när jag sen försöker förklara eller diskutera saker på forumet.

Gnälligare vet jag inte. Men det var extremt mycket bråkigare för 10-15 år sedan, då hela det polariserade politiska klimatet i Sverige spillde över in på forumet.

Där slutade många tongivande röster besöka forumet, från båda politiska falanger. Så absolut många ”högerspöken” försvann, men även många ”SJW”.

Finns ett flertal profilerade fd användare från båda läger som idag har en nära traumatiserad känsla inför forumet.

vi som blev kvar är de som kom landade i att vi kan stå ut med varandra. :)

Tyvärr verkar vi som är kvar ha svårt att behålla (öppet) kvinnliga användare. Vad det beror på kan vi diskutera i nästa jubileumsskrift.

Back