Har ni fått avbryta spelet permanent?

Jag känner att ”gruppkontrakt” är ett steg för långt. På en arbetsplats. Ingen borde någonsin. Men det känns mer för långt än så för rollspel. Jag pratar inte om session noll eller folks problem. Jag pratar om ditt förslag att skriva ett gruppkontrakt. Det känns som att sätta en extremt dålig ton och som om det är extremt för långt.

Edit: Höll på att skriva när modereringen kom. Jag tänker att jag släpper diskussionen här.
Jag ställer mig någonstans mittemellan. Jag skulle nog inte försöka förmå någon spelgrupp att tillsammans författa något slags skriftligt avtal eller liknande. Men jag skulle inte heller kunna tänka mig att starta upp en ny grupp, framförallt inte om den innehåller personer jag inte spelat med tidigare, utan någon slags diskussion om förväntningar, vad som ska spelas och hur, hantering av meningsskiljaktigheter, hur vi kommunicerar och liknande.

Men om jag tvingades att välja mellan ytterligheterna, att skriva ett fysiskt kontrakt med gruppens övriga medlemmar eller att köra helt blint med personer jag inte känner, så skulle jag utan tvekan välja det förstnämnda, framförallt om jag ser en längre kampanj framför oss.

Jag ser det lite som att ha bilbälte. Det är mycket osannolikt att det kommer att komma till användning. Men när man väl kör av vägen så är det guld värt.

Rollspelsverket borde ta sitt ansvar och ta fram ett socialt kontrakt för spelgrupper. För mig som ska starta upp en ny spelgrupp skulle ett sådant kontrakt vara mycket uppskattat. Vi har till exempel redan en spelare som flaggat för att hon kommer att flytta till en annan stad. Ett sådant övertramp borde vara förenat med vite, men hur stort belopp?

Om någon trott att jag faktiskt menat att man ska utforma ett faktiskt kontrakt som folk ska skriva under borde man börja fundera lite på hur man uppfattar världen.
Jag tolkade det också så, så vi är minst tre pers här som har problem med att uppfatta världen. :D Textkommunikation på internet är svårt.

---

Har aldrig i någon grupp haft något formellt session zero (kontrakt, punktlistor, hemliga handskakningar, blodsritualer) utan bara "träffas, prata, vibe-check, sen spelar vi vanligt jäkla rollspel", typ.
Hade jag haft det kanske någon grupp inte kommit igång alls istället för att vi kört 5 spelpass innan spelare X kom på att de hellre ville spela nåt annat. Men jag är helt med på nyttan, särskilt om man inte spelar med väldigt homogena människor!

Har aldrig varit med om att avbryta något spel pga deltagare haft helt olika förväntningar eller att någon betett sig osjyst på något sätt.
Jag försöker gärna träffa de jag ska spela med par gånger innan såkallad session 0. Dels för att det är fint och ses, och för att de som är med ska lära känna varandra om det är en grupp av nya personer. Då pratas det vad vi ska spela, och vad alla har för tankar kring det vi ska spela allt från setting i sin helhet till karaktärsidéer och vad en har spelat tidigare, ens erf om det som ska spelas och/eller erf om rollspel. Efter det försöker jag få ihop en träff till, där vi tar en titt på karaktärer, skapar dem, finslipar sådant som inte är klart. Allmänt snack om setting, för det dyker ju alltid upp nya idéer och bestämmer första speltillfället, som blir session 0, sista fixet, kollar av (en extra gång om det inte gjorts tidigare) vad för ämnen ok och inte ok att ta med och vad som tonar bort bort i svart så att säga. Så det känns som att de gånger jag varit spelledare så har gruppen både lärt känna varandra bättre om de är någorlunda nya till varandra, och har koll på vad det är vi ska spela och förväntning m.m.

De gånger som jag kan dra mig till minnes att det har avbrutit var väl mest i början av rollspelandet. Så som att efter ngr sessions så känner alla "ok, det här var trist setting" och så bytt till ngt annat.

Men det här är crazy. 😂

Look, jag har dykt upp vid bord och de har haft BDSM style säkerhetsord vilket är extremt överdrivet om vi inte faktiskt ska bli nakna och strypa varandra med piskor. Men grejen du föreslår är något från ett APT möte och det är så, så, så mycket värre.

Så… Näääää 😂
Nu gillar jag inte säkerhetsprd just vid rollspelsbord (på lajv däremot är det viktiga).

Men poängen med säkerhetsord handlar om

1. Vi skapar ett officiellt och godkänt sätt att säga att man vill ta spelet i en annan riktning.

2. Det finns därför ett "rätt sätt" att säga att man är obekväm. Du behöver inte väga orden på guldvåg

-

I en trygg grupp med människor som är van att få sina "nej" och åsiker respekterade oavsett hur de framförts. I en sån grupp fyller safewords ingen funktion.

Men har någon erfarenheter i bagaget av att deras "nej" inte respekterats och vana av grupper där man får skit om man tar upp saker.

Då kan det vara lättare att ha ett X card eller en formell fras eller ord man kan säga som man vet kommer respekteras

Liksom du behöver kanske inte säkerhetsord, men om en autistisk 17 årig tjej med mobbing och sexuellt våld i bagaget tycker det är skönt att ha ett ord att säga när hon blir obekväm. Då kansle hon ska få ha det.

Well, då är det kanske inte ditt problem.

Du kan helt enkelt välja att inte ha det om du känner att du kan kommuniceractryggt med din spelgrupp utan det.

Last edited:
Rollspelsverket borde ta sitt ansvar och ta fram ett socialt kontrakt för spelgrupper. För mig som ska starta upp en ny spelgrupp skulle ett sådant kontrakt vara mycket uppskattat. Vi har till exempel redan en spelare som flaggat för att hon kommer att flytta till en annan stad. Ett sådant övertramp borde vara förenat med vite, men hur stort belopp?

Det är ju minimal extra handläggningstid jämte Spelledarlicensen och Styrdokumentet för Kampanjstruktur som skall inkoma i tre kopior åtminstone åtta veckor i förväg till Rollspelsverkets Graskningsenhet i Sundsvall.

Visserligen är ett spelgruppskontrakt ett civilrättsligt dokument, men sedan 1958 ligger allt samlat under Levlabalken.

Jag citerar mig själv från en annan tråd.

:t6b-1: Hade precis köpt Drakar och Demoner Expert strax efter att det släppts i mitten på åttiotalet. Jag skulle spela med mina grannar och deras kompis. Vi satt en hel eftermiddag och gjorde rollpersoner och det första deras polare gjorde var att skjuta en av dem i ryggen med sitt arbalest. Jaha...? Vi var för unga för att kunna rädda det på ett bra sätt - så jag gick hem.

:t6b-2: På gymnasiet skulle jag spela "Sagan om Ringen" med en bekant. Allting bara flöt och det fanns ingen logik i nåt. Vi gick in Mörkmården (skogen) när det började regna. Inom några minuter steg vattenståndet till fem meter (inte i ett vattendrag utan i just själva skogen) Plötsligt kommer en jättestor orch-båt mellan träden... Senare kom vi på att vi kunde "Åkalla Varda/Elbereth". När vi gjorde det så bönhörde hon alla våra önskemål inklusive att avrätta våra motståndare och teleportera oss vart som helst.

:t6b-3: I ett annat "Sagan om ringen" äventyr färdades vi längs vita bergens fot. Rätt vad det var föll vi in i "en dold dörr i bergväggen". Där var vi inlåsta av en jättestor klan med superdryga dvärgar som hela tiden hånade oss och vägrade släppa ut oss.

:t6b-4: Spelade ett fantasy äventyr. Vi började lite splittrade med att delar av gruppen skulle säljas som slavar. Jag och den andra dvärgen förordade en fritagning men adelskvinnan (Spelad av en vuxen kvinna!) verkade vilja köpa loss slavarna. Eftersom hon var nybörjare lät vi henne testa sin plan men till allas förvåning valde hon istället att våldta en av dem. Trots att fler av oss var rutinerade rollspelare tyckte vi inte att vi hade nån riktigt hållbar idé om hur vi skulle ta berättelsen vidare. Det blev väldigt "konstigt".

:t6b-5: I en lång fantasykampanj vi spelade envisades gruppens två mäktigaste magiker att sabotera alla andras bra idéer och egna initiativ. De hotade, skadade, lade förbannelser på och mobbade övriga rollpersoner i gruppen så fort någon föreslog nåt vettigt. Motiveringen var att "min rollperson tycker så och har den personligheten". I övrigt förekom nästan inget karaktärsgestaltande från deras sida. Inte ens efter flera försök till feedback/metasnack ändrade de sig.

:t6b-6: Hoppade in som reservspelare i ett äventyr med en blandad grupp nybörjare (tonåringar) och enligt eget tycke "veteraner" (unga vuxna). Det visade sig att veteranerna knappt spelade alls. De satt bara och snackade "bredvid" om andra karaktärer, äventyr de spelat förut och (mellan raderna) hur coola de tyckte att de var. Nybörjarna var även denna gång duktiga och roliga att spela med. Varken jag eller spelledaren orkade tyvärr hålla "veteranerna" i schack. Jag var glad när en till nybörjare dök upp och kunde ta min plats.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Jag använder min stora yviga brädspelsgrupp som front och rekryteringsyta för den den riktiga sekten, rollspelsgruppen. Det är ju helt okontroversiellt att man blir hembjuden till någon ett par gånger för att spela blandade brädspel, och sedan hör inte killen av sig mera. Och det innebär att det aldrig kommer några oprövade typer till vårt rollspelsbord för att spela 25 sittningar.

Den här rekryteringsmetoden har sina för- och nackdelar. Jag hittar folk som har almanackor och använder dem, som oftast tackar ja, som inte uteblir på kort varsel. Men denna välordnade personlighetstyp, kombinerad med att det är folk som verkligen gillar invecklade strategiska brädspel, tenderar att utesluta färgstarka skådistyper med stark improvisationsförmåga.

Hur som helst har vi ju i rollspelsgruppen ingen glädje i praktiken av medlemmar som är färgstarka skådistyper med stark improvisationsförmåga, men som inte klarar av att komma på regelbundna sittningar på ett förutsägbart sätt.

Jag citerar mig själv från en annan tråd.

:t6b-1: Hade precis köpt Drakar och Demoner Expert strax efter att det släppts i mitten på åttiotalet. Jag skulle spela med mina grannar och deras kompis. Vi satt en hel eftermiddag och gjorde rollpersoner och det första deras polare gjorde var att skjuta en av dem i ryggen med sitt arbalest. Jaha...? Vi var för unga för att kunna rädda det på ett bra sätt - så jag gick hem.

:t6b-2: På gymnasiet skulle jag spela "Sagan om Ringen" med en bekant. Allting bara flöt och det fanns ingen logik i nåt. Vi gick in Mörkmården (skogen) när det började regna. Inom några minuter steg vattenståndet till fem meter (inte i ett vattendrag utan i just själva skogen) Plötsligt kommer en jättestor orch-båt mellan träden... Senare kom vi på att vi kunde "Åkalla Varda/Elbereth". När vi gjorde det så bönhörde hon alla våra önskemål inklusive att avrätta våra motståndare och teleportera oss vart som helst.

:t6b-3: I ett annat "Sagan om ringen" äventyr färdades vi längs vita bergens fot. Rätt vad det var föll vi in i "en dold dörr i bergväggen". Där var vi inlåsta av en jättestor klan med superdryga dvärgar som hela tiden hånade oss och vägrade släppa ut oss.

:t6b-4: Spelade ett fantasy äventyr. Vi började lite splittrade med att delar av gruppen skulle säljas som slavar. Jag och den andra dvärgen förordade en fritagning men adelskvinnan (Spelad av en vuxen kvinna!) verkade vilja köpa loss slavarna. Eftersom hon var nybörjare lät vi henne testa sin plan men till allas förvåning valde hon istället att våldta en av dem. Trots att fler av oss var rutinerade rollspelare tyckte vi inte att vi hade nån riktigt hållbar idé om hur vi skulle ta berättelsen vidare. Det blev väldigt "konstigt".

:t6b-5: I en lång fantasykampanj vi spelade envisades gruppens två mäktigaste magiker att sabotera alla andras bra idéer och egna initiativ. De hotade, skadade, lade förbannelser på och mobbade övriga rollpersoner i gruppen så fort någon föreslog nåt vettigt. Motiveringen var att "min rollperson tycker så och har den personligheten". I övrigt förekom nästan inget karaktärsgestaltande från deras sida. Inte ens efter flera försök till feedback/metasnack ändrade de sig.

:t6b-6: Hoppade in som reservspelare i ett äventyr med en blandad grupp nybörjare (tonåringar) och enligt eget tycke "veteraner" (unga vuxna). Det visade sig att veteranerna knappt spelade alls. De satt bara och snackade "bredvid" om andra karaktärer, äventyr de spelat förut och (mellan raderna) hur coola de tyckte att de var. Nybörjarna var även denna gång duktiga och roliga att spela med. Varken jag eller spelledaren orkade tyvärr hålla "veteranerna" i schack. Jag var glad när en till nybörjare dök upp och kunde ta min plats.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook
Hade jag haft sådana upplevelser hade jag nog haft en annan ingång till session zero idag...

Om någon trott att jag faktiskt menat att man ska utforma ett faktiskt kontrakt som folk ska skriva under borde man börja fundera lite på hur man uppfattar världen.
Mäh, 😀 inte nog med att jag tänkte att det var ditt förslag så tyckte jag också att exemplet du länkade till heller inte verkade så dumt att använda till spelgrupper! Men kanske mer som ett protokoll då.

Kanske borde fundera över hur jag uppfattar världen! 😂😬

Mäh, 😀 inte nog med att jag tänkte att det var ditt förslag så tyckte jag också att exemplet du länkade till heller inte verkade så dumt att använda till spelgrupper! Men kanske mer som ett protokoll då.
Precis. Det var så jag menade: att använda punkterna som upptakt till saker att diskutera kring vid session zero.

Jag önskar att folk inte bara antog en massa och förlöjliga utan istället frågade om det verkligen är så knasigt som dom först antog. En enkel fråga "Menar du att man ska skriva under med namn?" hade undsluppit hela missförståndet.

Nu satt @God45 och bara förkastade min egentliga poäng (två gånger! Även när jag försökte förtydliga) genom att lyfta upp någonting helt oväsentligt.

Precis. Det var så jag menade: att använda punkterna som upptakt till saker att diskutera kring vid session zero.

Jag önskar att folk inte bara antog en massa och förlöjliga utan istället frågade om det verkligen är så knasigt som dom först antog. En enkel fråga "Menar du att man ska skriva under med namn?" hade undsluppit hela missförståndet.

Nu satt @God45 och bara förkastade min egentliga poäng (två gånger! Även när jag försökte förtydliga) genom att lyfta upp någonting helt oväsentligt.

Du skrev ”skriva gruppkontrakt” i din post om det. Skulle jag magiskt läsa dina tankar och förstå att du inte menade det du skrev? Du jämförde det också med avtalen i en bostadsrättsförening när du skulle ”förtydliga”. Vilket fortfarande är en 🫣 för mig. Och du skrev skriva igen i förtydligandet. Det känns som att du bara backar nu till att hävda att du bara menade en normal session noll hela tiden, men det var inte alls vad du skrev. Du tog upp någon sorts HR-avdelning avtal som skulle skrivas ner och följas upp och du länkade till det!

Jag tycker inte jag ”förlöjligar” saker. Men absolut, jag förkastar skriva avtal och följa upp dem via kvartssamtal. Det verkar inte bra.

Du skrev ”skriva gruppkontrakt” i din post om det. Skulle jag magiskt läsa dina tankar och förstå att du inte menade det du skrev?
Om något låter helt galet, FRÅGA om det verkligen är rätt uppfattning! För det är sällan någon skriver helt galna saker.

Nä, istället ska du förkasta och måla upp halmdockor som du besvarar.

Men god jul på dig.

kvartssamtal
Jag tycker inte jag ”förlöjligar” saker.
:ROFLMAO: Wtf...!

Men skulle du vara okej med att man hade diskuterat frågorna, att någon har fört anteckningar så att man kommer ihåg det i framtiden, att någon lite då och då hade påmint och frågat om det fortfarande gäller eller om det är någon som har ändrat sig?

Om något låter galet, FRÅGA om det verkligen är rätt uppfattning!

Nä, istället ska du förkasta och måla upp halmdockor som du besvarar.

Men god jul på dig.

Jag tycker att du höll kvar vid att det skulle skrivas ner och följas upp i dina följd poster. Länken är inte otydlig heller, Jag tycker inte jag antagit något skumt här. Jag gick på vad du skrev och som var väldigt tydligt uttryckt. Jag har besvarat det du skrev att du tyckte man skulle göra. Vill du att jag ska hoppa till att det du skriver är så märkligt att jag ska gå ”Men det kan du inte mena?”.

Gud Jul! 🎅🎅🎅🎅

MODERERING

Nu kan alla kan hjälpa till så att tråden inte spårar ur i "men du sa så, och då sa jag så här, och då sa du så, och då svarade jag så". Det är inte så himla produktivt, för vi har ju alla läst det som är skrivet en gång, och behöver inte få det återberättat.

Så med förhoppning om att ni rensat luften och nu kan återgå till själva frågan som tråden egentligen diskuterar, så hoppas jag att ni får en trevlig dan före dan-kväll.

Och som vanligt, läs vänligt och acceptera att alla inte har samma behov av stöd som andra. Ibland behövs mer, och ibland mindre.

MVH

/Magnus

Hade spelaren bara kunnat reagera lite mer vettigt… Det här med att förvänta sig att SL alltid bara ska presentera det mest uppenbara och sen bli sur när det inte är det är mest… konstigt.
Ja. Missförstånd kan lätt hända. Det är önskvärt att spelet är snabbt, och att spelarna liksom inte går som katten runt het gröt. Jag har varit med om det också. Ibland är det rätt att bara gripa tjuvarna. Ibland är det katastrof. Spelarna har inte all närvaro och information som deras rollpersoner har. Så jag tycker SL har ett extra extra ansvar. Men någonstans övergår det i att jag bara ska curla. Och det är inte underhållande för mig som SL.

Är det verkligen tråkigt.

Ursäkta att jag säger det men utifrån hur du beskriver scenariot verkar det som en problemspelare eliminerade sig själv.
Alltså, det tråkig är att det inte gick att komma tillrätta genom dialog....

Denna tråd visar på vikten av kommunikation över normer vid spelbordet. Brukar alltid men nya grupper ta upp vad som är anti-socialt beteende och lite gränsdragningar innan vi spelar.
I mitt fall var det så att jag hade utanför spelet ganska mycket kommunikation med spelaren. Det var under de samtalen tydligt att vi hade lite olika perspektiv. Jag hade inte spelat rollspel på 20 år och blev sugen på att plocka upp det igen, på en enkel nivå. Spelaren hade spelat väldigt mycket Diablo och World of Warcraft under dessa år. Som SL går det inte att konkurrera med sådana spel. Bordsrollspel är något annat. Att bordsrollspel fått ett uppsving sista åren tror jag beror just på att det är annorlunda än MMORGP. Att enklare rollspel fått ett uppsving jämfört med mer komplexa rollspel (påstår jag) beror på att de skiljer sig mer från dataspel. Och att dataspel gör komplexitet bättre.

Så vi hade diskussioner om detta. Vi var inte överens i dessa diskussioner, men det behöver man ju inte heller vara. Man kan ju vara överens om att inte vara överens. Jag är alltid en jobbig jävel, och jag driver min linje tills jag förstår den andra linjen.

Det har hänt tidigare att spelaren "anfallit" NPC/SLP som egentligen är "fond" (backdrop?). Det var ju det som hände nu. Tanken var att spelmötet eventuellt skulle kunna utmynna i ett "fältslag". Men det finns ju bra sätt att spela fältslag i bordsrollspel, och det är ju inte att rollpersorna strider flera timmar i sträck (tycker jag). Det är ju mitt ansvar som SL att få det bra.

Men jag tror att spelaren (med Diablo/WoW-perspektiv) tycker att taktisk strid och optimerande är själva kärnan i spelet.
För mig är det nästan helt ointressant.

Jag försökte utvecklas som SL. Lämnar rälsen, spela mer öppen värld. Det kanske jag borde kommunicerat och stämt av.

Bara för att lägga in ett annat perspektiv. Jag är verkligen inte mot session zero och att tala om gemensamma förväntningar, men jag tycker man ska ha rimliga krav på vad det ska kunna hantera. I min erfarenhet är 1) de flesta genomsnittliga rollspelare ganska dåliga på att artikulera och precisera sina preferenser, och även om man verkar överens går man kanske ändå in med olika bilder av vad man menar, 2) det som verkligen blir konflikter är sällan sådant som går att avhandla i session zero på ett vettigt sätt utan handlar om sociala beteenden, inte faktisk spelpraktik (dvs en annan person med ett annat socialt beteende hade inte orsakat konflikt trots samma utfall i spel).

Bara för att lägga in ett annat perspektiv.
Håller med.

Jag tror att jag är en rätt dräglig spelare och hygglig spelledare.
Inte så att någon älskar mig. Men jag tror många av er skulle kunna stå ut med mig. I varje fall ett tag.

Jag spelar bara med min gamla grupp kompisar. Det funkar ju (bortsett från när det inte funkar).
Jag har provat att spelleda främmande människor online - det har gått ganska bra, tror jag - men jag tycker det är rätt jobbigt.
Jag har provat att vara spelare med andra grupper - med varierande resultat - men det är också svårt att smälta i en grupp ma inte känner.

För min del känns det som att om man ska börja spela med nya människor, så ska man antingen
a) köra något väldigt avgränsat/kort, så att alla kan stå ut/hålla ihop det, och sedan behöver ingen fortsätta
b) börja med väldigt låg ambitionsnivå, och sedan eventuellt höja om/när alla är med

Liksom, ny grupp, vi ska köra kampanj varje vecka under ett år, förväntan om seriös bakgrund och karaktärsspelande, förväntan att alla kan reglerna, osv osv... jag tycker det verkar omöjligt.

Back