Har ni fått avbryta spelet permanent?

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Ofta när vi pratar om tips och råd för att göra spelsessionerna såpass bra som möjligt så pratar vi om vikten av att kolla av så att samtliga inblandade har samma förväntningar på vad som ska spelas. Detta brukar ofta ske under en session zero, där man dels pratar om vilket slags spel man vill köra, men även om det är några ämnen som någon i gruppen vill att man håller sig ifrån.

Det har ju ibland berättats om exempel där det som händer vid spelbordet inte motsvarar förväntningarna och man har fått kurs-korrekta eller prata ihop sig för att skapa ett spel där alla trivs. Men har ni någon gång varit med om att man under spelets gång upptäcks att förväntningarna varit såpass olika för olika deltagare att det inte funnits något annat alternativ än att permanent avsluta spelet man påbörjat?

Det har hänt mig en gång, men vill gärna höra om era erfarenheter innan jag berättar min :)

Så jag pitchade Teen Superheroes. Och spelarna tänkte det skulle vara kul och lätthjärtat. Men jag gick full socialrealism med dåliga hemmamiljöer, missbruk och mobbning första sessionen. En spelare mådde dåligt och de andra hade inte kul. Så vi bröt session 1 och kampanjen var död.

A0CE0FC6-66A2-4A94-9B1A-5C915922025C.jpeg

Inte utalat att vi skulle avbryta men var med när en ny grupp skulle starta upp men efter första sessionen så var det ingen som tog tag i att fortsätta. Fanns nog flera anledningar men har för mig att i alla fall 2 rollpersoner dog i en strid och skulle i så fall behöva skapa nya.

Jag fick genomgå audition för några år sedan för att få delta i en planerad CoC-kampanj. Den klarade jag. Men sedan fick jag sparken innan spelet kom igång, för jag deltog inte tillräckligt aktivt på Slack. Den kampanjen kanske iofs gick jättebra i åratal sedan, vad vet jag?

Provspelade med en ny person i gruppen och startade då en ny kampanj. Redan första spelmötet ville hen slå färdighetsslag för att våldta en annan rollperson. Vi bröt spelmötet, sa att personen inte var välkommen längre, och startade ny kampanj.
Liknande erfarenhet...fast vi var unga då, typ 13, så det avbröts inte...vi blev mest chockade...men sessionen det kortades rejält och han var ALDRIG välkommen igen...
Situationen...
Några i spelgruppen hade tagit med en kille från sitt basketlag så han skulle få prova rollspel.
Vi hade motvilligt låtit den nya spelaren få spela en minoutour...vi såg dem normalt inte som "spelbara". MEN det var extremt viktigt för honom att vara "STOR och STARK", så vi sa ett ok...mest för att hans upplevelse skulle vara bra.
En bit in i spelandet, då ett orchläger hade besegrats...ngn enstaka orch levde men var skadad...inklusive en orchkvinna (matriaken)...
Nya spelaren:; Jag våldtar henne
Resten av bordet i total chock...stammandes och förvirrade,,,,,
Efter ett tag försöker vi avstyra det genoim att visa bilder på orcher.... "Hon ser ut så här".... fast kvinna..."
Nya spelaren: Hon har väl en F***A?

RIDÅ...

Orchlägret avslutades och där avbslutades sessionen.... Nya spelaren var aldrig välkommen igen och de två som tog dit honom fick äta upp det i flera år...

Det har hänt några gånger.

I två fall för att en spelare bröjade skälla och skrika på nån annan i gruppen och sen lämnt. Sånt tenderar att få musten att gå ur en så båda gångerna dog bara kampanjen efter det.

I ett par fall har jag helt enkelt lämnat grupper för att jag inte klarat av beteendet från andra spelare. Jag vet sen inte hur det gick för de grupperna eller kampanjerna.

Annars är min erfarenhet att antingen dör kampanjerna bara ut för att folk prioriterar annat, eller så trillar någon ut ur gruppen när de dyker upp på färre och färre spelmöten tills man helt enkelt slutar skicka ut inbjudningar till dem men kampanjen i stort fortsätter.

Eftersom jag ogillar konfrontation (tro det eller ej) har jag har mer och mer landat i att bara köra och delta i kortare kampanjer så det finns gått om naturliga brytpunkter där man kan hoppa av om det inte passade.

Well... det och att jag inte har ork/tålamod för aktiviteter som är tänkta att pågå i flera år framöver.

Jag fick genomgå audition för några år sedan för att få delta i en planerad CoC-kampanj. Den klarade jag. Men sedan fick jag sparken innan spelet kom igång, för jag deltog inte tillräckligt aktivt på Slack. Den kampanjen kanske iofs gick jättebra i åratal sedan, vad vet jag?
Jag hade en liknande situation i en play by forum-shadowrunkampanj. Under intrevjun diskuterade vi hur viktigt det var med ordentliga bakgrundhistorier, så jag skrev en av mina mest utförligt detlaljerade och genomarbetade bakgrundshistorier någonsin.

Jag fick svar att det var en helt okej grund och att jag skulle återkomma när jag utvecklat den till en riktig bakgrundshistoria. När jag frågade vad de menade fick jag svaret att jag nog inte var rätt för deras grupp.

*Spoilers för skymingens by till Chock från Äventyrsspel*
Jag har en annan där jag var spelledare och avbröt scenariot (inte kampanj) hårt och direkt med omedelbar verkan.
1985 borde det varit, så jag var 11år. Hade jag varit äldre, så hade jag inte avbrutit, utan istället ändrat och bränt spelaren HÅRT.
Vi var några (inte likadan grupp fullt ut som jag spelade mest med, men jag kände dem alla iaf och hade spelat med alla).
Jag skulle spelleda Skymningens by till Chock. Alla spelarna fick intyga att de inte läst scenariot, sedan startade vi.
Ganska kort in på scenariot anländer spelarna till sydamerika...och det första den spelaren väljer att göra i sydamerika i byn de hamnat i är:
"Jag går och köper en jade dolk"
Jade var det enda matrialet som kunde skada monstret i scenariot...vilket en stor del av scenariot gick ut på att ta reda på.
Jade som iaf 11 åriga jag var tvungen att slå upp i ett uppslagsverk för att ens veta vad det var 1985.
Jade som ÄR och till och med om jag minns rätt från scenariot beskrivs som ett ganska bräckligt matrial.
Så: "Här slutar vi. Du har läst scenariot, så det här är ingen idé. Ni kan gå nu"

Idag skulle jag bara bytt ut matrialet till Onyx eller liknande och elakt låtit honom gå mot en ond död med sin gröna, omtåliga stendolk som skulle vara helt verkningslös mot BBEG....men men

Spännande, berätta om denna audition😄
Spelledaren bokade en träff med mig på en pub och ställde lite frågor om spelstil, prioriteringar, erfarenhet, och jag tyckte vi kom rätt bra överens. Men otillräckligt Slack-engagemang vettu, där går gränsen.

Spelledaren bokade en träff med mig på en pub och ställde lite frågor om spelstil, prioriteringar, erfarenhet, och jag tyckte vi kom rätt bra överens. Men otillräckligt Slack-engagemang vettu, där går gränsen.
När det gäller slack ger vi ingen någon slack!

Kanske kan vara värt en egen tråd, detta med "auditions"? Fascinerande ämne.

Låter iofs rätt soft

Back