Nekromanti Har kvinnliga dvärgar skägg?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
I Castle Falkenstein finns inga kvinnliga dvärgar alls. Dvärgar förökar sig med kvinnliga älvafolk istället. Om avkomman blir en flicka så blir hon älva, om avkomman är pojk så blir han dvärg.

Åjustdet, det är mamman som ger namnet, så dvärgar heter saker som Rim, Månstråle, Aftondoft och liknande saker. Och det kan inte det hårda manliga dvärgiska samhället klara av, så alla dvärgar försöker göra ett stordåd (oftast ingenjörsmässigt) så att de kan vinna ett riktigt namn, ett manligt namn, ett dvärgiskt namn!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
(Gillar f ö idén om extrem sexuell dimorfism - inte nödvändigtvis att t ex dvärgamän är manly-men och kvinnor mer älvalika, men att det kan finnas så stor skillnad mellan dem att man tror att de är olika arter. :gremsmile: )
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
anth said:
Cogitare said:
anth said:
Oooh! Hur många halv-dvärgar finns det? :gremlaugh:
Umli i Tolkiens Midgård.
Möjligtvis i MERP, knappast i Tolkiens böcker.
Ja, det står i SRR. Skall se om jag hittar någon information i ämnet ifrån icke rollspelsrelaterade böcker också. Om jag orkar... :gremsmile:

Cog.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Cogitare said:
anth said:
Cogitare said:
anth said:
Oooh! Hur många halv-dvärgar finns det? :gremlaugh:
Umli i Tolkiens Midgård.
Möjligtvis i MERP, knappast i Tolkiens böcker.
Ja, det står i SRR. Skall se om jag hittar någon information i ämnet ifrån icke rollspelsrelaterade böcker också. Om jag orkar... :gremsmile:

Cog.
Merp wikin säger att:

MERPs Umli are most likely based on the short description of the unknown Easterling People that appeared at the Battle of Pelennor, "(...)swarthy Easterlings who have beards like dwarves and wield great axes(...)".
Så de finns bara i MERP.

Men Muls finns det gott om i Dark sun och de är coola halvdvärgar :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Det finns iaf en halvdvärg i Drakar och Demoners Siratsias vita formelbok som är en äventyrsmodul i Barbia. Minns inte vad dvärgen heter men han är som en kort människa, dvs en jättedvärg. Minns att en RP blev kompis med honom och vi hade precis börjat spela med en specialregel för dvärgar som gjorde att de fick dubbla sin Storlek när de räknade ut kroppspoäng. Så den där halvdvärgen var sjukt tankig. Det knäppa är att nånstans hittade gruppen en av Siratsias vita formelböcker och om man läser i den så drabbas man av helt random effekter och den där jävla halvdvärgen slumpade till sig en dubblad Storlek. Så han blev en jätte-jätte-dvärg och hans kroppspoäng var skyhögt. Då var jag lite purken som SL eftersom den där nya regeln jag trodde skulle balansera dvärgarna istället blev ett kryphål. Roligt minne. :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Beard-o-mancer:

Requirements: Must be dwarf or male human
Prime Requisite: Cha
Hit Dice: 1d4
Levels: as magic-user
Attacks: as fighter
Saving throws: as magic-user
Usable weapons: Axes or daggers.
Usable armours: None.

The beard-o-mancer is an alternative magic-user class developed by dwarven barberer/mystics in the deepest dwarven holds. The Beard-o-mancer works as a magic-user except for as noted here.

The Beard-o-mancer have an beard that is 5 foot long per caster level. They can only cast spells that is not affecting themselves by making a touch attack with their beard. They can not use fire spells as this would risk ruining their beard.

The Beard-o-mancer uses his beard instead of a spell book. If the beard are shaved off or othervise destroyed he can spend 24 hours growing it back using nothing but pure willpower.

At the 3d level and every three levels after that the Beard-o-mancer learns to use his beard to protect himself and gains +2 AC (or -2 AC if your game uses descending AC).
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
I Eon har kvinnliga dvärgar garanterat skägg! Varför skulle de inte ha det? Dvärgar i Eon är ju också extremt könsneutrala.

Här har vi ett exempel på en manlig och kvinnlig Zolod-dvärg (tecknade av Perkan).

 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Du är en sån här person som tycker att man ska klä ut djur i kläder - för det har människor. Eller att småpojkar ska gå runt i slips och småflickor ska gå runt i bikini.

Bara tanken att alla andra ska likna den mänskliga arten är absurd - och det om något är talibanförtryckeri.

Så om kvinnliga dvärgar inte har skägg, med motiveringen att kvinnor inte har det - så borde manliga alver ha skägg med motiveringen att män har skägg.
Är det inte dags att skrota hela konceptet med icke-mänskliga raser då vi uppenbarligen inte är mogna att spela sådana!
:heart:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Necross said:
anth said:
... - så borde manliga alver ha skägg med motiveringen att män har skägg.
Círdan har skägg, tydligen. http://en.wikipedia.org/wiki/C%C3%ADrdan

Jag tycker iaf kvinnliga dvärgar inte har skägg. De har inte heller tre armar eller hjul istället för fötter. Kalla mig omogen om ni vill.
Círdan har ett skägg men han är ett specifikt undantag och han tillhör sjöalverna vilka också är speciella. Så en alv kan ha ett skägg men det är grymt ovanligt :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
God45 said:
Den äldsta av rollspelsfrågor! Låt oss avsluta det här!

Det självklara svaret är ja! Varför ska dvärgarna ha könsdimorfism precis som människor? Jag gillar Pratchetts dvärgar där inte ens dvärgarna själva är säkra på andra dvärgars kön. Plus, det hjälper göra dem till mer än bara korta människor från skottland.

Undantagen från detta är settings där dvärgar inte har kön utan är mer som sten elementals, som Diwermoumt tex och Dark sun där dvärgarna inte har något hår alls.

Diskutera!
Dvärgkvinnor har inte skägg, men däremot mustascher.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Dnalor said:
Dvärgkvinnor har inte skägg, men däremot mustascher.
Nu blir jag nyfiken. Tänker du dig en rejäl "Magnum P I"-hylla eller mer som en strecktunn liten tangorabatt?
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Fantasyvärldar uppdelade efter KDS-förekomst

Låt oss skapa en ordentlig lista av världar beroende på om det i dessa förekommer KDS (kvinnliga dvärgaskägg) eller ej. Detta är vad jag kommer på på rak arm:

KDS-världar
* Discworld
* Mundana (Eon)
* Möjligen Midgård (Tolkien skrev någonstans att dvärgakvinnor är svåra att skilja från männen och att andra raser därför brukar tro att det inte finns dvärgakvinnor och att dvärgar helt enkelt "växer ur stenen").
* Vissa Dungeons and Dragons-världar
* Final Fantasy IV (även om vissa rakar sig där)



Ej-KDS-världar
* Azeroth (Warcraft)
* Skapelsen (Exalted)
* Vissa Dungeons and Dragons-världar
* Lineage MMORPG
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Necross said:
Dnalor said:
Dvärgkvinnor har inte skägg, men däremot mustascher.
Nu blir jag nyfiken. Tänker du dig en rejäl "Magnum P I"-hylla eller mer som en strecktunn liten tangorabatt?
Det beror på vilken klan och kast dvärgmamsellen ifråga tillhör. Smeder till exempel har en rätt kort och välansad mustasch, för att den inte ska fatta eld. Grottutforskarnas gille känns igen på sina handlebars. Och bärsärkarna har långa flätor.
 
Top