Nekromanti Har kvinnliga dvärgar skägg?

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag skulle vilja säga att de kvinnliga dvärgarna har det, de har samma heder i att ha skägg, samma mängd, samma allt helt enkelt.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
som tidigare nämnt, Pratchets dvärgar, där kvinnor har skägg, och när någon rakar av sig skägget är det som om hon inte bara hävdar sin könsidentitet, utan som om hon upphör att vara dvärg.

Som jag har upfattat det har både manliga och kvinliga dvärgar skägg, men för männen blir skäggväxten efter puberteten så kraftig att den blir i teorin omöjlig att helt raka av, medan de kvinliga individernas skäggväxt är med lik människornas.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det är la upp till var enskild författare eller spelledare – eller var värld, så att säga.

Min egen personliga åsikt?
– Nej, det har de inte. Om jag får bestämma.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Blasphemy said:
I Eon har kvinnliga dvärgar garanterat skägg! Varför skulle de inte ha det? Dvärgar i Eon är ju också extremt könsneutrala.

Här har vi ett exempel på en manlig och kvinnlig Zolod-dvärg (tecknade av Perkan).

Jag förstår inte helt resonemanget kring att dvärgkvinnor ska ha skägg. Skägget gör väl inte dvärgen, det är ju storleken som gör dvärgen, väl? Är dvärgskägg så nära förknippat med dvärgen att en dvärg utan skägg är någonting annat än en dvärg? Enligt NE finns det två definitioner av dvärgar, den ena är en mytologisk varelse som är småvuxen och lever i underjorden (typ), den andra definitionen är en vuxen människa som är kortare än 150 cm. Det dvärgen har gemensamt med dvärgen är hur stor den är...

Är det inte att alla dvärgar måste ha skägg som är den onda boven av konformitet och antivariation som borde frångås för att bredda dvärgen som figur, göra den större i viss mening?

Att dvärgkvinnor ej tycks ens existera inom dvärgdramaturgin är förstås ett större problem men löser man det genom att slänga på dvärgen ett till skägg så tycker jag faktiskt att dvärgen i sin helhet ändå krymper.

Äh, det jag tror jag frågar efter är väl: Är detta randen på en ny era av genusrepresentation inom rollspel, eller är det bara ytterligare en era av korta, tråkiga skäggtomtar utan särdeles variation?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Blasphemy said:
I Eon har kvinnliga dvärgar garanterat skägg! Varför skulle de inte ha det? Dvärgar i Eon är ju också extremt könsneutrala.

Här har vi ett exempel på en manlig och kvinnlig Zolod-dvärg (tecknade av Perkan).

Tror aldrig jag har sett en bild som fått mig att inte vilja spela en kvinnlig dvärg så mycket som denna.

(Inget illa ment om Perkan, den är bra ritad)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Mundo said:
Blasphemy said:
I Eon har kvinnliga dvärgar garanterat skägg! Varför skulle de inte ha det? Dvärgar i Eon är ju också extremt könsneutrala.

Här har vi ett exempel på en manlig och kvinnlig Zolod-dvärg (tecknade av Perkan).

Tror aldrig jag har sett en bild som fått mig att inte vilja spela en kvinnlig dvärg så mycket som denna.

(Inget illa ment om Perkan, den är bra ritad)

I would have to agree on that.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Recca said:
Jag förstår inte helt resonemanget kring att dvärgkvinnor ska ha skägg. Skägget gör väl inte dvärgen, det är ju storleken som gör dvärgen, väl? Är dvärgskägg så nära förknippat med dvärgen att en dvärg utan skägg är någonting annat än en dvärg?
I klassisk fantasy (och då menar jag mainstream-fantasy) skulle jag säga att dvärgar är synonymt med skägg samt att de är kortväxta. Sedan visar ju denna tråd att dvärgmän tycks ha skägg som standard och dvärgkvinnor varierar mellan olika setting. Ibland så existerar inte ens det kvinnliga könet eller så ser dvärgkvinnorna ut som söta lolitatöser som är helt skilda från övriga dvärgars kroppsbyggnad.

Jag tycker dessutom det blir intressant om man jämför med en annan klassisk fantasyras och det är alverna.

Alverna har ju uppenbart ärvt många feminina egenskaper. De tycks allt som oftast ha långt hår. Män har ingen skäggväxt (det finns vissa undantag till detta, Learam i Eon exempelvis) och är androgyna. Alver luktar gott, går klädda i långa svepande klädnader, har ljusa klingande röster och ägnar sig åt konst, trolldom och stjärnskådning.

Dvärgarna däremot. De är riktiga karlar hela bunten. De tycker om att äta kött. Gräva i gruvor, smida saker och göra andra kroppsarbeten. De har skägg i stort sett hela bunten och är allmänt grabbiga.

Således kanske man skulle para alverna och dvärgarna. Jag tror att mycket av det som gäller för dvärgarna även gäller för alverna om man börjar syna dem i sömmarna även om jag inte har sett någon lång tråd ännu ifall manliga alver har skägg eller inte.

Sedan. När det gäller Mundanas dvärgar är de helt klart genusmässigt den mest jämställda rasen. De har könsneutrala namn. Är relativt asexuella och de flesta andra folkslag kan inte se skillnad mellan könen på en dvärgkvinna och en dvärgman.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Tror aldrig jag har sett en bild som fått mig att inte vilja spela en kvinnlig dvärg så mycket som denna.

(Inget illa ment om Perkan, den är bra ritad)
Ja enligt risingtestet så ska man inte spela något som man själv inte skulle kopulera med (eller hur det nu var). Men jag tycker själv att det är skönt att dvärgkvinnan får ha skägg. Hon behöver inte vara en sexig sak bara för att man ska få en ståfräs liksom :gremtongue:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
Jag vet inte. Jag tror inte den här bilden hade varit lika cool om hon hade haft skägg:

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,591
Alverna har ju uppenbart ärvt många feminina egenskaper. De tycks allt som oftast ha långt hår. Män har ingen skäggväxt (det finns vissa undantag till detta, Learam i Eon exempelvis) och är androgyna. Alver luktar gott, går klädda i långa svepande klädnader, har ljusa klingande röster och ägnar sig åt konst, trolldom och stjärnskådning.
Den stora frågan rörande alverna är väll mer hur arroganta de är. Är de Tolkien alver där de verkligen är bättre än dig på allt och mer eller mindre änglar eller är de 8-bit theater alver som:

"You're an elf. Your history is a very long love poem dedicated to bloodshed. And to yourselves."
Elf Land's national anthem is "Elf Land, and Fuck You Too. We are a race of total bastards," which they stole from the dark elves.
:gremgrin:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Rymdhamster said:
Jag vet inte. Jag tror inte den här bilden hade varit lika cool om hon hade haft skägg:

Ball bild.

I övrigt så är skägg nästan enbart av ondo. Kvinnliga dvärgar har inte skägg.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,639
Location
Huddinge
Max Raven said:
God45 said:
Glöm inte Tolkien dvärgar, de hade skägg allihop med! :gremsmile:
Förresten, hade Tolkiens dvärgar skägg? Hur vet vi det?

Trodde det var en grej som växt ur någon slags D&D-falangs idéer om dvärgar?

Tolkiens (Hobbit/LotR) böcker är ju sådan extrem korvfest att man knappt ser några kvinnor alls*, så det är kanske inte direkt något bra underlag att bygga på...

*Fast fler än i filmen the Hobbit, har jag för mig.
Av alla karaktärer Tolkien skapade är ju faktiskt hela 19% kvinnor så jag kan inte förstå varför folk verkar uppfatta dem som få...

Han skapade bara en dvärg kvinna vad jag vet och hon vet man inte så mycket om, förutom att hon var Mor till Fili och Kili.

Tolkiens dvärgar skall tydligen vara ett mansdominerat samhälle där bara en tredjedel av alla är kvinnor, och att kvinnorna oftast gömmer sig för omvärlden.
Så det faktum att kvinnor har skägg är ett rykte i midgård man aldrig får svar på (förutom i filmerna).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag håller med dig i sak, men problemet är inte att Eons dvärgkvinnor har skägg, problemet är att de bidrar till hela grejen att Eons dvärgar är fortsatt skittråkiga och osexiga*, Drezin till trots.

Här är exempel på hur man borde ha gjort, det rör sig om designer av dvärgkvinnor till Bilbo-filmerna. De här designerna är koola, intressanta, och relaterbara, och viktigast, inte fullkomligt och totalt osexiga:




Jag hatar för övrigt idén att dvärgar har stora, cartoony näsor, som Perkans med flera andra Eon-illustrationer inbegriper, men som, notervärt, MiGs gamla dvärgillustrationer från Eons ursprungliga dvärgmodul undvek. I den såg dvärgarna mycket vettigare ut, kvinnorna inkluderat, och det är synd och skam att Eon frångått den designen på dvärgarna.

*Mitt bruk av 'osexiga' här ska förstås i den vidare bemärkelsen som Rising introducerade, dvs att en bra fantasyras är en man kan tänka sig att ha sex med (nästan alla tolkningar av dvärgar någonsin failar tyvärr här). Det ska INTE förstås som att specifikt kvinnliga karaktärer måste vara sexiga, medan manliga inte behöver vara det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Bra inlägg.

Men hörru, Ymir, skriver inte du på Eon? Kan ni inte bara raka dvärgarna lite oftare? :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Ymir said:
Här är exempel på hur man borde ha gjort, det rör sig om designer av dvärgkvinnor till Bilbo-filmerna. De här designerna är koola, intressanta, och relaterbara, och viktigast, inte fullkomligt och totalt osexiga:

Svincoolt! Klart bra grepp för att få till lite ballare distinktioner. Personligen småhatar jag de kvinnliga Eon-dvärgarnas look i Eon IV. För mycket cirkus freakshow över det hela.

Överlag tycker jag att det blir problem med spelbara raser i fantasyrollspel när spelet stannar upp och blir meta pga utseendet.
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Blasphemy said:
I Eon har kvinnliga dvärgar garanterat skägg! Varför skulle de inte ha det? Dvärgar i Eon är ju också extremt könsneutrala.

Här har vi ett exempel på en manlig och kvinnlig Zolod-dvärg (tecknade av Perkan).

Jag gillart!

Mer sånt! Dvärgar känns ju nästan som ett kön å de tycker ju inte ens om att fortplanta sig. Så de är lite som gråsten! Trista när det gäller sånt. Fast lite knasigt då de har starka känslor annars å blir förorättade, arga å så. Kanske hade varit roligare om de hade varit kåtdvärgar :gremwink:

Men gillar att man kan spela en kvinnlig dvärg utan att nån annan fattar det!
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
I den såg dvärgarna mycket vettigare ut, kvinnorna inkluderat, och det är synd och skam att Eon frångått den designen på dvärgarna.
Kan man se skillnad på kvinnliga å manliga dvärgar i den?

Jag fattar inte varför kvinnliga dvärgar ska vara sexiga liksom? Är manliga dvärgar sexiga eller måste inte de vara det?
 

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Håller helt å hållet med!!!!

Nu vet jag däremot inte vem som har skrivit dvärgarna i Eon (har inte boken här så jag kan kolla) men de är tyvärr såååå tråkiga (å är det du som skrivit om den ber jag om ursäkt men de är dem). Liksom de sitter i sina underjoriska fästen å är bäst. De dricker öl å äter svamp och är hederliga och "goda" om än buttra.

De är som ett skäggigt stolpiller som man får in i rumpan. Har flera gånger försökt få in äventyr där dvärgar ska bli roliga men det är som att få jarjar binks att funka i en Requiem for a Dream.

Så gör nått åt det i Eon IV!!!!

Men bilden gillar jag jättemycket.

Perkan är jättebra!!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,591
Har flera gånger försökt få in äventyr där dvärgar ska bli roliga men det är som att få jarjar binks att funka i en Requiem for a Dream.

Hhahahahahahah :gremlaugh: Och så fick jag en ny signatur :gremlaugh:
 
Top