Nekromanti Har kvinnliga dvärgar skägg?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,591
Den äldsta av rollspelsfrågor! Låt oss avsluta det här!

Det självklara svaret är ja! Varför ska dvärgarna ha könsdimorfism precis som människor? Jag gillar Pratchetts dvärgar där inte ens dvärgarna själva är säkra på andra dvärgars kön. Plus, det hjälper göra dem till mer än bara korta människor från skottland.

Undantagen från detta är settings där dvärgar inte har kön utan är mer som sten elementals, som Diwermoumt tex och Dark sun där dvärgarna inte har något hår alls.

Diskutera!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det är lite magert diskussionsämne.

"I begynnelsen skapade den store Gygax dvärgarna till sin avbild. Och då Gygax har skägg har alla dvärgar, manliga som kvinnliga, det med"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,591
anth said:
Det är lite magert diskussionsämne.

"I begynnelsen skapade den store Gygax dvärgarna till sin avbild. Och då Gygax har skägg har alla dvärgar, manliga som kvinnliga, det med"
Glöm inte Tolkien dvärgar, de hade skägg allihop med! :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,117
Location
Ereb Altor
Skäggiga dvärgkvinnor är självklart en del i patriarkatets försök att kuva den andra halvan (give or take) av mänskligheten. En slags fantasytalibaner som menar att skägget är norm.

Jag uppmanar alla manliga dvärgar att raka av sig sitt skägg och bränna det på torget utanför Katten & Gurkan (i Kandra), vid middagstid idag!

Bränn skägget, mot förtrycket!

Edit: Nej, de har inte skägg. Det är bara propaganda, initierat av någon mansgris till dvärgkung.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Måns said:
Skäggiga dvärgkvinnor är självklart en del i patriarkatets försök att kuva den andra halvan (give or take) av mänskligheten. En slags fantasytalibaner som menar att skägget är norm.

Jag uppmanar alla manliga dvärgar att raka av sig sitt skägg och bränna det på torget utanför Katten & Gurkan (i Kandra), vid middagstid idag!

Bränn skägget, mot förtrycket!

Edit: Nej, de har inte skägg. Det är bara propaganda, initierat av någon mansgris till dvärgkung.
Du är en sån här person som tycker att man ska klä ut djur i kläder - för det har människor. Eller att småpojkar ska gå runt i slips och småflickor ska gå runt i bikini.

Bara tanken att alla andra ska likna den mänskliga arten är absurd - och det om något är talibanförtryckeri.

Så om kvinnliga dvärgar inte har skägg, med motiveringen att kvinnor inte har det - så borde manliga alver ha skägg med motiveringen att män har skägg.
Är det inte dags att skrota hela konceptet med icke-mänskliga raser då vi uppenbarligen inte är mogna att spela sådana!

För säkerhets skull, här är :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile: som ni kan sprida ut i mitt inlägg där ni tycker att det behövs. :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
Äh, alla vet att ALLA dvärgar saknar skägg. Yupp, de är kala som barnrumpor! En del av dem har dock utrustat sig med lösskägg i ett försöka att bättre smälta in bland de segt patriarkala människorna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster said:
Äh, alla vet att ALLA dvärgar saknar skägg. Yupp, de är kala som barnrumpor! En del av dem har dock utrustat sig med lösskägg i ett försöka att bättre smälta in bland de segt patriarkala människorna.
Bah! Lägg dig inte i den här diskussionen din ... din ... Hamster!
Annars ska jag ta mig tusan tvångsraka dig på Repetikon!

:gremsmile:
:gremsmile:
:gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Jag hoppas att de har det. Det är trots allt hemskt snyggt med skägg på tjejer, och det är tråkigt som fan att människokvinnor generellt sett inte får någon speciellt utvecklad skäggväxt. Lite orättvist faktiskt, givet hur mycket roliga saker man kan göra med skägg (som identitetsmarkör är hur man rakar sitt skägg svårslaget eftersom det ju sitter i ansiktet, till skillnad från kläder).

Så jag tycker inte alls om det här med att göra mannen till norm, så jag tycker inte att kvinnliga dvärgar ska se ut precis som manliga dvärgar. Men just vad gäller skägg hoppas jag att de har det.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Dvärgakvinnor har inte skägg. De ser inte ens ut som manliga dvärgar.

Obs, showen är vad jag förstår det lättklädda damer och inneundo ahoy. Räkna er som varnade.

Alternativt: Det finns inga "dvärgakvinnor", de har samma kön allihop (de reproducerar asexuellt). :gremsmile:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Men det gör ju inget om dvärgar har en manlig norm så länge de inte är ensamma i settingen. Det kan ju finnas dryader, älvor och sjöjungfrur också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Ond bråd död said:
Men det gör ju inget om dvärgar har en manlig norm så länge de inte är ensamma i settingen. Det kan ju finnas dryader, älvor och sjöjungfrur också.
Jag tänker avsätta exakt ett inlägg åt den deldiskussionen, så håll tillgodo:

Jag upplever det som ett problem när man säger att vissa raser är "män" och andra raser är "kvinnor" eftersom det cementerar trista stereotyper om hur olika män och kvinnor är.

Så, det var det.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
God45 said:
Glöm inte Tolkien dvärgar, de hade skägg allihop med! :gremsmile:
Förresten, hade Tolkiens dvärgar skägg? Hur vet vi det?

Trodde det var en grej som växt ur någon slags D&D-falangs idéer om dvärgar?

Tolkiens (Hobbit/LotR) böcker är ju sådan extrem korvfest att man knappt ser några kvinnor alls*, så det är kanske inte direkt något bra underlag att bygga på...

*Fast fler än i filmen the Hobbit, har jag för mig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
Max Raven said:
Tolkiens (Hobbit/LotR) böcker är ju sådan extrem korvfest att man knappt ser några kvinnor alls*, så det är kanske inte direkt något bra underlag att bygga på...
Fast hur vet vi att de var män? När både dvärgkvinnor och dvärgmän har på sig lösskägg för att smälta in bland människorna blir det ju svårt att avgöra. Allt vi med säkerhet kan säga är att de alla hade lösskägg på sig!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster said:
Max Raven said:
Tolkiens (Hobbit/LotR) böcker är ju sådan extrem korvfest att man knappt ser några kvinnor alls*, så det är kanske inte direkt något bra underlag att bygga på...
Fast hur vet vi att de var män? När både dvärgkvinnor och dvärgmän har på sig lösskägg för att smälta in bland människorna blir det ju svårt att avgöra. Allt vi med säkerhet kan säga är att de alla hade lösskägg på sig!
Jag ser framför mig hur illasinnade och skämtsamma hober tillverkar och säljer lösskägg av sitt fothår till inget ont anande dvärgar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
anth said:
Jag ser framför mig hur illasinnade och skämtsamma hober tillverkar och säljer lösskägg av sitt fothår till inget ont anande dvärgar.
Fothår? I bästa fall, möjligen... :gremwink:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
För övrigt rakar dvärgar sitt skägg. Iaf om det är ivägen för deras maskiner och andra prylar.


(Varför har ett gäng smeder skägg ens? Är inte det sjukt brandfarligt? Är skägget av asbest eller nåt? I så fall så har kvinnor säkerligen skägg också. :gremwink: )
 
Top