Har du spelat blorbigt?

Här är original-blorb-citatet som jag tänkte på:

Mmm, jag förstår vad hon skriver och vad syftet (sannolikt) är. Inget påhittande i stunden för spelet viktiga saker. Det skall vara "på riktigt". Men det är också där blorb faller samman för mig, det är/blir för mycket. Även med de tre nivåerna som fallback tycker jag inte det är rimligt i rollspel. Inte som jag vill SL:a iaf.

Som jag skrev i tråden om kvantresar vill jag kunna dra fram saker ur röven som SL (via en bedömning mot den kunskap man har om spelvärld, äventyr, tidigare händelser, osv osv), det blir för stelbent för mig annars.

För mig är det bättre att säga att formler kostar någon abstraherad resurs i spelet t.ex. säg 2 kopparmynt (om man nu spårar pengar detaljerat) som sedan kan vara i formen av violer som beskrivning. Men det blir inte mer "på riktigt för mig" för att spelare ägnar speltimmar åt att hitta violer för dussin-spells. NOTERA! Man kan däremot bygga ett helt äventyr för att hitta unika ingredienser för att göra en magisk mcguffin som stoppar den onda trollkarlsens planer.

Men det är för mig två skilda saker...

Cog

Last edited:
Och måste säga, för skummade igenom grundtexten om blorb igen nu, det är ju inte alls så hårt lutat mot att allt ska vara förberett och finnas med i tusen sidors anteckningar, även det låter så när vi talar om det. Bara det att det viktiga (livsavgörande med 2097:s ord) ska vara förberett i någon grad, och det skriver jag under på också, däremot kanske vi inte alls är överens om vad som är viktigt och inte. Men ja, är jag en magiker som har magi som drivs av violer, hur intressant är det om det är bara SL som ger tummen upp/ner för om det finns? Sen hur detaljerat detta planeras osv är en annan fråga...

Sidfråga: varifrån kommer själva begreppet "blorb"?
Alla fyra begreppen (Blorb, Gnusto, Nitfol, Frotz) kommer från Enchanter av Infocom. Det är namn på magiska formler. Anledningen att de valts som namn på spelstilar i rollspel är som jag förstått det mest för att man inte ska ha någon tidigare association till begreppet. Alla måste läsa om det på sina egna premisser och kan inte utgå medvetet eller omedvetet från att de redan vet vad det betyder (som det blir med många andra begrepp).

Sidfråga: varifrån kommer själva begreppet "blorb"?
Det är Idiomdrottning som har uppfunnit det.

Som jag förstår det så valde hon nonsensord för de fyra teknikerna i RISS för att de inte skulle associeras med etablerade ord med etablerade konnotationer. För säger du "räls" eller "simulationism" eller "narratvism" så upptstår en massa missförstånd för att folk lägger så olika saker i orden och att de är laddade med så starka konnotationer.

Last edited:
Och måste säga, för skummade igenom grundtexten om blorb igen nu, det är ju inte alls så hårt lutat mot att allt ska vara förberett och finnas med i tusen sidors anteckningar, även det låter så när vi talar om det. Bara det att det viktiga (livsavgörande med 2097:s ord) ska vara förberett i någon grad, och det skriver jag under på också, däremot kanske vi inte alls är överens om vad som är viktigt och inte. Men ja, är jag en magiker som har magi som drivs av violer, hur intressant är det om det är bara SL som ger tummen upp/ner för om det finns? Sen hur detaljerat detta planeras osv är en annan fråga...
Det här upplever jag som kärnan: "håll dig till sanningen". Som jag förstår henne gäller det både prepp och regler/procedurer.
In Blorb, players want the games shared imagined space tobe consistent and tangible and feel real; real even if magic makes thechairs float or the beholders shoot eye lasers. Precommitment to someof the facts is a common technique, both concrete like “The statuettein the second desk drawer from the top” and generational like “Roll onthis table every time a player searches a strangers pockets to seewhat they find”. The core technique is “Stick to the truth”.

Det är lätt att tänka att blorb är en spelstil, men som jag läser Idiomdrottning så talar hon om tekniker. Och en poäng med RISS är att det är mer eller mindre lätt att kombinera de olika knippena med tekniker. RISS handlar lika mycket om vad man väljer bort som vad man väljer ("ingen spelare får hitta på en ort och föra in den i spelet, för alla orter som finns är bestämt i SLs prepp")

Last edited:
Det är lätt att tänka att blorb är en spelstil, men som jag läser Idiomdrottning så talar hon om tekniker. Och en poäng med RISS är att det är mer eller mindre lätt att kombinera de olika knippena med tekniker. RISS handlar lika mycket om vad man väljer bort som vad man väljer ("ingen spelare får hitta på en ort och föra in den i spelet, för att som finns är bestämt i SLs prepp")

Det här är viktigt, både kring blorb men också kring massa annat. Tänker vi väldigt snabbt går från en liten sak till att generalisera fram ett sätt som spela ska ske på som vi kan identifiera som synligt och direkt identifierbart i hur det uttrycker sig/sker kring spelbordet. Forge med allt som kom därifrån hade ju helt klart det problemet och har det fortfarande i mångt och mycket.

Fast du spelar ju också med olika regelsystem för att de skapar en skillnad, känns annorlunda, öppnar upp för olika utfall osv. Då gör de ju skillnad.
Jag har inte haft någon som helst åsikt om leden här — bara sagt att utfallet blir detsamma. Men i rollspel är ofta resan målet och olika spelare och spelledare vill ha olika saker. Det är asballt.

Det finns ingen konflikt här.

Back