DoD Halvalver, halvorcer och andra halvfolk?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jo, jag ansåg (och anser) att halvfolk nästan alltid är en utspädd blandning av två folkslags egenskaper. När jag utvecklade Monsterboken 2 fick jag väldigt många läsekretsbidrag av sådant slag.
Som kontrast, och ur ett världsbyggesperspektiv, kan man väl kontra med att blandade kulturer nästan alltid har många dynamiska och spännande element och sällan känns "utspädda". Att inta den hållningen till halvfolk är nog mer fruktbart.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Vill minnas att det faktum att halvalver inte fanns i Drakar och Demoner förklarades "in game" med att alver inte var däggdjur och att det ledde till lång låååång debatt på insändarsidorna i Sinkadus huruvida detta var en logisk förklaring eller inte.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
I spel där regelbalans är viktig mellan spelarraserna men skaparna ändå vill ha Tolkien-alver skulle jag säga att halvalver är ett utmärkt sätt att ge spelare som vill vara Legolas en ras utan att nörfa alverna som grupp. Sedan ger ju halvfolk spelare som älskar att älta sig i ångest / ha en tragisk bakgrund en "easy in" med tanke på att man halvfolk ofta beskrivs som aldrig riktigt hemma med varken mor eller fars kultur/släkt.


I Exalted så kan Lunar exalted skapa människo/djur hybrider genom att para sig med djur/människor o använda rätt charms (tror jag, var ett tag sedan jag läste boken), i vilket fall som helst så är många gånger de horder av djurfolk som Lunars leder i krig deras barn och ättlingar.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Som kontrast, och ur ett världsbyggesperspektiv, kan man väl kontra med att blandade kulturer nästan alltid har många dynamiska och spännande element och sällan känns "utspädda". Att inta den hållningen till halvfolk är nog mer fruktbart.
Jag måste ha uttryckt mig oklart. Jag tänkte inte på kulturer, jag tänkte på speltekniska egenskaper och varelsebeskrivningar. (Eftersom jag är svensk-rajput har jag egen erfarenhet av kulturblandningars trevliga sidor.)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Vill minnas att det faktum att halvalver inte fanns i Drakar och Demoner förklarades "in game" med att alver inte var däggdjur och att det ledde till lång låååång debatt på insändarsidorna i Sinkadus huruvida detta var en logisk förklaring eller inte.
Har inget minne av det. O med tanke på att alla illustrationer av kvinnliga alver där man kan se att de har bröst för amning så har jag svårt att tro att de inte är däggdjur
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
O med tanke på att alla illustrationer av kvinnliga alver kan se att de har bröst för amning så har jag svårt att tro att de inte är däggdjur
Tror det var ett av många argument som stöptes och blöttes. Minns inte vilka argument som fördes emot att alver skulle vara däggdjur från Äventyrsspels sida, men har för mig att debatten hängde med i rätt många nummer.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Som kontrast, och ur ett världsbyggesperspektiv, kan man väl kontra med att blandade kulturer nästan alltid har många dynamiska och spännande element och sällan känns "utspädda".
100% detta

Att inta den hållningen till halvfolk är nog mer fruktbart.
Jag tycker nog tvärtom. Man kan göra så mycket med kulturblandning, varför hålla på och blanda in halvfolk? Men så är jag också ganska allergisk mot "folkslag som kultur". Skall man ha orcher, alver och ankor bör det vara faktiska fysiska, biologiska, mytologiska eller metafysiska skillnader på dem, inte bara kulturell fernissa.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Jo, jag ansåg (och anser) att halvfolk nästan alltid är en utspädd blandning av två folkslags egenskaper. När jag utvecklade Monsterboken 2 fick jag väldigt många läsekretsbidrag av sådant slag.
Med tanke på hur korsningar fungerar i verkligheten, o om man nu axepterar att liknande humanoida folkslag kan få avkomma med varandra, så är det sällan ett det blir något som är 50/50 eller en utspädd blandning, utan man får de där till synes slumpvisa sakerna från mamma o de här till synes slumpvisa från pappa och det är inte något som upprepas i ens syskon, så man kan ha syskon som ser helt olika ut, o barn som verkar bara ta efter den ena föräldern.

Om man nu var en sådan där petnoga typ så skulle man ju ha att halvfolks egenskaper slumpas fram baserade på ens föräldrars folkslag, så man kan få en halvorch som är en orch i allt när det kommer till regler och utseende bortsätt från att den har mänskliga ögon, lika gärna som man får något som är mer 50/50.

Men det känns som något alldeles för 90-taligt och för mycket jobb för att någon skulle vilja gör det nu
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Med tanke på hur korsningar fungerar i verkligheten, o om man nu axepterar att liknande humanoida folkslag kan få avkomma med varandra, så är det sällan ett det blir något som är 50/50 eller en utspädd blandning, utan man får de där till synes slumpvisa sakerna från mamma
Fast jag tror inte att det finns några mänskliga raser att tala om i biologisk mening, så det är betydligt mindre skillnad på två människor från olika världsdelar, än en människa och en alv.

Häst + Åsna blir väl mulåsna? Det är väl en ganska förutsägbar korsning av två arter (?). Mulåsnor är väl mer lika varandra, än de är lika en häst eller en åsna? (jag kanske är helt ute och cyklar)

Också när det gäller korsning av hundraser så tror jag att resultatet brukar bli ganska förutsägbart. Labradoodle är en Pudel och en Labrador. Det blir väsentligen på samma sätt varje gång - så att man kan kalla det en egen ras. Inte en lite småkrullig labrador en gång, och en pudel som ser ledsen ut en annan gång.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Har inget minne av det. O med tanke på att alla illustrationer av kvinnliga alver där man kan se att de har bröst för amning så har jag svårt att tro att de inte är däggdjur
Som den nitiska rackare jag är var jag naturligtvis tvungen att bläddra igenom en massa nummer av Sinkadus och hittade följande förklaring från Äventyrsspels sida:

"Varför är älvfolken [inklusive alver, min anmärkning] inte är däggdjur? Beroende på att de har en mycket speciell egenskap som gör att de tillhör en helt egen ordning bland alla varelser, de är odödliga. Sedan må de dia eller ha tänder bäst de vill. Nej, skorpioner är visserligen inte några skaldjur i den gängse betydelsen, ett misstag vi härmed får ta åt oss för. Halvalver, halvdvärgar och liknande förekommer inte i Altor. Orchtroll faller in i kategorin ungdomssynder som vi helst vill glömma"
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Tror det var ett av många argument som stöptes och blöttes. Minns inte vilka argument som fördes emot att alver skulle vara däggdjur från Äventyrsspels sida, men har för mig att debatten hängde med i rätt många nummer.
"Odödligheten" -- dvs att alver inte förföll och dog av hög ålder -- var den springande faktorn.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vad baserar du det påståendet på?
Jag kanske hade fel.

"Because the (generic) Labradoodle is a cross between two dog breeds and not a breed itself, puppies in the early hybrid generations do not have consistently predictable characteristics. The first crossing of a poodle with a Labrador does result in variations in terms of appearance, size, coat and temperament. So while most Labradoodles share some common traits, their appearance and behavioral characteristics can be widely variable"

 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag brukar ibland sitta och mecka på en egen Pathfinder-setting, och bestämnde mig för att hitta på en förklaring varför det bara finns halv-alver och halv-orcher i settingen, men inte några andra halv-X.

Orcherna var de första intelligenta humanoiderna som skapades av en gud. En annan gud tog några ocher och skapade alverna som ett hån mot den första guden. Eftersom alver egentligen är orcher i grunden är de "kompatibla". Efter en del samvaro (i vissa fall samtyckt, i andra fall inte) så började mellanstegen uppstå. Människan är helt enkelt bara mitten på orch-alv skalan.

Dvärgar, halvlängsmän, gnomer, osv. skapades av andra gudar, som förvisso var inspirerade av föregående, men skapades från grunden och därmed inte kan få avkommor med andra raser/arter.

Sedan, eftersom gudarna inte är tillräckligt involverade och rättat missförstånd, så tror alverna att de är de ädlaste och äldst, samt att människorna tror att en gud har skapat dem.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
I Exalted så kan Lunar exalted skapa människo/djur hybrider genom att para sig med djur/människor o använda rätt charms (tror jag, var ett tag sedan jag läste boken), i vilket fall som helst så är många gånger de horder av djurfolk som Lunars leder i krig deras barn och ättlingar.
Jag har för mig att det räcker att de bara är nära The Wyld. Men det kan skilja sig mellan de olika editionerna.

Sedan kan Lunars förvisso använda samma metod som Solars. Man skapar dem i ett labb. Men det kräver djupa kunskaper och avancerat laboratorie.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag trot D&D's halv-alver och halv-orcher har sitt ursprung också i att Tolkien hade sina orcher som "skapde från alver som torterats av Morgoth" och det var fastslaget att alver och människor kunde få barn, och att Saruman korsat människor med orcher.
 
Top