DoD Halvalver, halvorcer och andra halvfolk?

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
247
Location
Jönköping
Hej,

jag håller just nu på och ser genom Hobbit och Lord of the Rings-filmerna och sitter samtidigt och funderar på alla kopplingar till rollspel :

Och sen kom jag att fundera över varför det inte finns halvdvärgar, eller gör det? Pappa dvärg och mamma människa, eller mamma alv och pappa dvärg...

Finns det halvorcer som är halv orc och halv alv?

Och visst borde det vara så att om man är född med en alvisk mamma så blir man halvalv, medan om man är född av en människo-mamma så blir man halvmänniska :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag kan tycka att man fegar för mycket i rollspel och låter befruktning styras av någonslags Darwinism. Minotaurbebisar kommer från havet. Dvärgar föds inte utan de skapas av att två dvärgar andas in en bit av sin själ i en lergolem. Det finns inga dvärgkvinnor eller dvärgbarn.
Alver är som lil och kommer från silverlinden. OSV
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Dvärgar föds inte utan de skapas av att två dvärgar andas in en bit av sin själ i en lergolem. Det finns inga dvärgkvinnor eller dvärgbarn.
Jag tänker kanske steget längre. Men varför låta dvärgar vara könade? Dvärgar skapades en gång genom att formades av urberget. Detta är en ritual som än idag förvaltas av dvärgfolken där det under ritualer sker att prästerna formar nya dvärgar ur berget, välsignad av sin skaparkraft.

Men för att komma tillbaka till trådskaparens fråga så tror jag det mer eller mindre handlar om vad vi är beredda att köpa in i. Jag vet faktiskt inte ens var tanken om halvalver och halvorcher kommer ifrån ursprungligen. Att det finns mytologiska varelser som skapar sig barn genom mötet med människor är ju inget unikt egentligen, men det är sällan det blir något halv-folk av dessa. Tänker på hags som till exempel slukar ett barn för att skapa nya hags.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Och sen kom jag att fundera över varför det inte finns halvdvärgar, eller gör det? Pappa dvärg och mamma människa, eller mamma alv och pappa dvärg...
Tolkien.

Han har halvalver o halvorcher men inte några andra halv-folk (eller, jag har något minne av halvtroll men e inte säker?) o eftersom han e grunden till de grundläggande spelens raser så har det bara blivit att de flesta inte skapar mandvärgar, alvdärvgar, trollalver, eller liknande.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Jag var länge rätt skeptiskt inställd till halvfolk, men det var mest för att vi i vår spelgrupp när vi var tonåringar mest gjorde sådana för höga värden i grundegenskapernas skull.

Men nu på senare tid har jag kommit på att det är ett intressant koncept. Man är fast mellan två kulturer och antingen känner man att man inte hör hemma någonstans, eller så känner man att man har en tillhörighet men de andra med den tillhörigheten accepterar en inte, eller gör det på nåder men säger typ ”Du är ju inte helt som oss egentligen”. Jag tycker att det skulle kunna bli ett jättebra koncept.

Angående alla halvfolk än alver så tycker jag att det också skulle vara ballt. Sen vart man liksom drar gränsen för vilka folkslag som kan producera en avkomma, det tycker jag att man kan diskutera sig fram med spelledaren från fall till fall. Tycker inte att det behövs regler för sånt. Har nån spelare en ball och spännande idé, varför inte? 🙂
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Halvtroll är väl en standardgrej i Trudvang om jag inte minns fel. Där är också dvärgars fysionomi och fortplantning rätt så annorlunda än människans, så där finns det en förklaring.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Hela den här grejen med halv hit och halv dit är en rest från vårt rasistiska förflutna (Tolkiens besatthet av ”rent” blod). Kan vi inte släppa det och gå full furry istället i vår fantastik? Alla kan ligga med alla, alla kan få barn med alla, ingen bryr sig om viken ”ras” du har, det finns bara personer.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Halvalver hittar vi i vår nordiska tradition, närmare bestämt i Rolf Krakes saga:
Rolf Krake hade underlagt sig flere lydkonungar, hvilka
alla betalade skatt. Bland dessa lydkonungar befann sig
äfven Rolfs svåger Hjorvard, hvilken för länge sedan blifvit
underkufvad. Hjorvard var gift med Rolfs syster Skuld, en
dotter till Helge och en skön alfkvinna, hvilken af sin
styf-moder blifvit förtrollad, men af Helge frälst ur förtrollningen.
Skuld var af ett styft och hämndgirigt sinnelag, och kung
Hjorvards underkufvande gick henne djupt till sinnes. Hon
tänkte oaflåtligt på hämnd.
[...]
I största hemlighet, så att
kung Rolf ingenting märkte, samlades från närliggande härad
de djärfvaste och tappraste män till en stor här, hvilken
rustades och öfvades till strid. Skuld samlade äfven
trollkvinnor i sitt följe och begagnade seid för att öka sin makt,
så att hon skulle kunna öfvervinna sin broder Rolf.
[...]
Därefter gingo de ut till stridsplatsen. Men nu försvann
björnen från Rolf Krakes här och kampen blef där hård. Så
länge björnen — som icke var någon annan än Bodvar Bjarkes
fylgja — fanns, förmådde drottning Skuld med alla sina
trollkonster intet. Med ens blef nu allt förändradt. Ur Hjorvards
här sprang fram en förskräcklig galt, stor som en tre vintrar
gammal kviga och ulfgrå till färgen. Från hans borst flögo
pilar vida omkring och dräpte kung Rolfs män hopvis. Inga
vapen beto på odjuret.

Bodvar Bjarke intog en fast ställning och utdelade
väldiga hugg till höger och vänster. Hvarje hugg fällde sin man.
Men det var synbart att han icke kämpade för att segra,
endast för att fälla så många som möjligt af Hjorvards män.
Men huru många som än föllo för Bodvars och hans
stallbröders vapen, så blef Hjorvards här icke mindre.

Då sade Bodvar: »Dryg synes mig Skulds här och jag
misstänker att de fallne stå upp igen och kämpa på nytt.
Fåfängt är att strida mot gengångare, ty på dem biter intet
svärd. Men hvar är nu den man, som kallade mig ut, ty jag
ser honom icke.»
Så på det viset är det beskaffat med halvalver. De samlar ihop härar av häxor och vandöda, åkallar jättegaltar som skjuter pilar omkring sig och ägnar sig åt sejd. Frågan därmed är väl då snarare varför man inte vill ha halvalver.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
vårt rasistiska förflutna
= de allra flesta mänskliga kulturer, också idag. Eller?
När det står "vårt" så är jag rädd att någon tänker att det skulle var en västerlänsk grej med rasism och renhet. Och det är det ju tyvärr inte.

Men jag kan se det lite som... tillgång och efterfrågan. Kan en dvärg och en hob få barn? Säkert. Någon som vill spela en sådan eller göra en sådan SLP? Troligtivs inte. Och om man vill det, är det svårt att tänka sig en halvling med mörkerseende och lägre smidighet? Inte alls.

Just halvorch och halvalv finns det däremot ganska stor efterfrågan på.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag läste ett tredjeparts-supplement till DnD5 som handlade enbart om regler för hur man gör alla möjliga "blandraser".

Min spaning är att hela trenden beror på spelares önskan att deras karaktär skall vara en speciell snöflinga. Eventuellt finns det en grupp power gamers som försöker krama några regelmässiga fördelar ur det också.

Själv skulle jag vilja lösa det genom att spelare får en budget att köpa vilka förmågor de vill för (förhoppningsvis med balanserade kostnader), de får fritt bestämma hur karaktären ser ut, och så är det bra sedan...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Jag läste ett tredjeparts-supplement till DnD5 som handlade enbart om regler för hur man gör alla möjliga "blandraser".

Min spaning är att hela trenden beror på spelares önskan att deras karaktär skall vara en speciell snöflinga. Eventuellt finns det en grupp power gamers som försöker krama några regelmässiga fördelar ur det också.

Själv skulle jag vilja lösa det genom att spelare får en budget att köpa vilka förmågor de vill för (förhoppningsvis med balanserade kostnader), de får fritt bestämma hur karaktären ser ut, och så är det bra sedan...
Detta är ju den riktning Wizards tycks föra DnD mot. Tashas innehåller regler för sitt göra sitt eget folkslag, tex, och spelets fluff drar mer och mer åt ett kosmopolitiskt (och icke-essentialistiskt) håll, med vättar som är älvafolk och snälla mörkeralver.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Det halva är inte "hälften X hälften Människa" utan X utblandat med bös så mycket att det inte är X längre. Fantasyraser är som hundraser, egentligen samma art (humanoid).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
MODERERING

Jag noterade att diskussionen skenade iväg från halvfolk till gröna orcher. Och det gav mig tillfälle att äntligen testa moderator-funktionen att flytta inlägg från en tråd till en annan, redan existerande, tråd.

Så inläggen om orchernas hudfärg återfinns numera i den gamla tråden: Posta orchhudfärg! | rollspel.nu
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
959
Undrar hur mycket det format svenska spelares (i rätt generation) syn på saken att Äventyrsspel på 80-talet - vilket jag antar är liktydigt med Anders Blixt/ @Mekanurg - var uttalat anti-halvfolk?

Edit: Det lät kanske lite överdramatiskt. Men man dissade allt sådant - fram till Monsterboxen, som ju var efter Anders' tid - med hänvisning till att korsningar var tråkiga och inte tillförde något nytt. Om jag minns rätt.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Edit: Det lät kanske lite överdramatiskt. Men man dissade allt sådant - fram till Monsterboxen, som ju var efter Anders' tid - med hänvisning till att korsningar var tråkiga och inte tillförde något nytt. Om jag minns rätt.
Vi hade åtminstone rese-orcher i Sinkadus och Svavelvinter
 
Top