DoD Halvalver, halvorcer och andra halvfolk?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Orch-Troll var det som fanns med i Sinkadus nummer 3, och Svavelvinter. (Jag antar att jag har rätt vad gäller numret, tills någon annan rättar mig.)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Vi hade åtminstone rese-orcher i Sinkadus och Svavelvinter
...vilket jag vill minnas kommenterades i en Sinkadus med "Orchtroll hör till kategorin ungdomssynder som vi helst vill glömma." :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tycker man kan konstatera att i ett BRP-spel är det inte så viktigt med halv-raser.
En stor svartnisse är eller en liten svartalf?
En stor svartalf eller en liten orch?
En stor orch eller en liten rese?

Så säg att någon vill göra det mest uppenbara: en halvalv. Skillnaden i grundegenskaper på en alv och en människa är inte jättestora. De flesta alver kommer ha grundegenskaper som är möjliga för en människa, och tvärtom. Och så ska man fundera på ålder, immunitet mot sjukdomar och eventuellt mörkerseende (alver har väl förbättrad syn i mörker i DoD?). Det är ju liksom det.

Det är ju en helt annan sak och en helt annan skillnad i D&D, om någon vill vara halvalv (även om det väl knappast är någon jättesvår grej att lösa i B/X eller BECMI).

Jag skulle säga att min syn på rollspel i allmänhet och fantasyrollspel i synnerhet är extremt präglad av DoD och Äventyrsspel. Sedan råkar jag spela, och har länge spelat D&D istället, för att reglerna är mycket bättre. Men liksom kulturellt/storymässigt/känslomässigt, så är fantasy som DoD för mig. Jag känner inte att jag har någon speciell syn på halv-raser pga det. Och det är inte så att de versioner av D&D som var samtida med DoD hade så mycket halvraser heller, så jag ser liksom inte Äventyrsspels sätt att hantera detta som så annorlunda.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
In a series of questions I had asked Blixt by email (If I remember right) he had opined against half critters in DoD.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Min ganska simpla analys är att if One has a pussy and One has a cock sooner or later they gonna fuck.

Och om detta samkväm kan resultera i avkomma så kommer avkomman att bli en halv någonting.

Crossbreeding mellan tex alver och människor som lever nära varandra eller andra folkslag som lever nära varandra och som har dom fysiska förutsättningarna för att idka samkväm ser jag det bara som naturligt att dom förr eller senare kommer att göra så.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Och om detta samkväm kan resultera i avkomma så kommer avkomman att bli en halv någonting.
Om

EDIT: Eller för att vara lite mindre lakoniskt cool och lite mer tydlig - det är ju helt valfritt om famtasyfolkslag är interfertila. Och i vissa fall (ankor, ödlefolk) direkt otroligt
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Jag kör relativt ofta att halvalver inte är hybridfolk, utan det är helt enkelt vad som händer med alver när de hamnar i perioder av konflikt. De får fler barn, barnen växer upp snabbare och de lever inte lika länge. Ge dem 400 år av fred och du börjar se de där extra långörade och långlivade alverna igen.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
det är ju helt valfritt om famtasyfolkslag är interfertila. Och i vissa fall (ankor, ödlefolk) direkt otroligt
Jag minns att jag läste någonstans att bara 1/3 av dvärgarna är kvinnor. Om man köper det, så verkar det rent biologiskt jättetroligt att skillnaden på människor och dvärgar är väsentlig, genetiskt och biologiskt. Och att dvärgar inte kan få avkomma med icke-dvärgar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om

EDIT: Eller för att vara lite mindre lakoniskt cool och lite mer tydlig - det är ju helt valfritt om famtasyfolkslag är interfertila. Och i vissa fall (ankor, ödlefolk) direkt otroligt
Jag håller med dig att att det är helt valfritt huruvida man låter olika fantasy folkslag få barn med andra fantasyfolkslag eller bara kan få barn med sitt eget folkslag eller är helt infertila i den setting man spelar i. ☺

I mina fantasyvärldar kan närbesläktade fantasy folkslag få barn med varandra och dess barn blir halv orcher , halv alver osv osv .
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
DnD:s Dark Sun värld har halv-dvärgar

Halvfolk är inte så ovanliga i mytologi/folktro där människor får barn med folk som inte är människor (älvfolk/troll/demoner/änglar/etc.)

Jag minns att jag läste någonstans att bara 1/3 av dvärgarna är kvinnor. Om man köper det, så verkar det rent biologiskt jättetroligt att skillnaden på människor och dvärgar är väsentlig, genetiskt och biologiskt. Och att dvärgar inte kan få avkomma med icke-dvärgar.
Fast det varierar ju från värld till värld, ex. Skivvärlden så är det ca. 50/50, det är bara så att båda har skägg och dvärgar har där en kultur om att inte uppmärksamma vilket kön man tillhör utan alla uppträder o ser ut på ett sätt som för oss är maskulint kodat
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Fast det varierar ju från värld till värld,
Precis, så resonemanget att en Dvärg kan ha sex med en Människa säger inte så mycket. En människa kan ha sex med en get också, utan att det blir någon avkomma.

Det här hur lätt som helst både att föreställa sig att alla humanoider är samma art och kan para sig hur som helst, som det är lätt att föreställa sig att de helt enkelt inte kan få avkomma. Och någonting emellan är också möjligt: i väldigt ovanliga fall föds en halvdvärg, oftast blir det ingenting/en vanlig dvärg/en vanlig människa.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Undrar hur mycket det format svenska spelares (i rätt generation) syn på saken att Äventyrsspel på 80-talet - vilket jag antar är liktydigt med Anders Blixt/ @Mekanurg - var uttalat anti-halvfolk?

Edit: Det lät kanske lite överdramatiskt. Men man dissade allt sådant - fram till Monsterboxen, som ju var efter Anders' tid - med hänvisning till att korsningar var tråkiga och inte tillförde något nytt. Om jag minns rätt.
Jo, jag ansåg (och anser) att halvfolk nästan alltid är en utspädd blandning av två folkslags egenskaper. När jag utvecklade Monsterboken 2 fick jag väldigt många läsekretsbidrag av sådant slag.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Precis, så resonemanget att en Dvärg kan ha sex med en Människa säger inte så mycket. En människa kan ha sex med en get också, utan att det blir någon avkomma.
I en fantasy-värld kan man ju faktiskt tänka sig att det är så konstiga hybridarter uppstår. Det var så minotauren blev till i grekisk mytologi.

Fast det är nog inget jag kan rekommendera.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
I en fantasy-värld kan man ju faktiskt tänka sig att det är så konstiga hybridarter uppstår. Det var så minotauren blev till i grekisk mytologi.

Fast det är nog inget jag kan rekommendera.
Men man väl säga att om högländerna är fulla både av sheep-shaggers och minotaurer (fast det kanske kräver en ko, inte en get) i DIN fantasyvärld, så kanske du inte kategorisk ska utesluta halv-dvärgar :p
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
I DoD Chronopia så är halvalver fysiskt svagare än någon av föräldrarna men med en fallenhet för magi som överstiger de båda, något som indikerar att de två raserna inte är helt kompatibla (de nämns aldrig om halvalver är fertila eller inte).

I en fantasy-värld kan man ju faktiskt tänka sig att det är så konstiga hybridarter uppstår. Det var så minotauren blev till i grekisk mytologi.
Tror jag har lät någon stans att tron att detta kan ske ligger bakom vissa kulturers tidelagslagar

fast det kanske kräver en ko,
Highland cattle
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
I en fantasy-värld kan man ju faktiskt tänka sig att det är så konstiga hybridarter uppstår. Det var så minotauren blev till i grekisk mytologi.

Fast det är nog inget jag kan rekommendera.
Vågar vi då ens gissa vad som kan ha förekommit under chimarians tillkomst...?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
I Kopparhavets hjältar har vi avhållit oss från halvorcher, halvalver och dylikt. Däremot så har vi ju med oss i bakhuvudet att halvorch var ett relativt populärt rollpersonsval när det begav sig, och vi har på sätt och vis en motsvarighet. I Athos är Svartalfer en orchfolkstyp som bor i ett gränsland mellan civilisation och orchstammarnas vildmark - det kan röra sig om faktiska gränsmarker men också städernas slum och andra marginella områden. De är mindre fruktade är rena orcher, och kan därför röra sig i människornas samhällen - och de kan också röra sig i orchernas stammar. Så på många sätt fyller de samma roll.

Vad gäller halvalver har vi inte skrivit något. Skillnaden mellan en alv och en människa är på många sätt mer själslig än biologisk, så om en spelare vill spela ett barn av en alv och en människa i min kampanj skulle jag använda Tolkiens lösning, och kräva att hen bestämde sig för vilket folkslag rollpersonen skulle tillhöra.
 
Top