Varulv [Häxmästarnas rådslag] Tredje rundan

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Larsson, Xyas och Kim N.
Sluta kaosa och kom in i matchen! Xyas är inte ulv, jag har ju för fasen grönsiat honom. Dessutom vet jag inte vart du fick Larsson ifrån, ja, han kan mycket väl ha varit ulv, men om du ska få rösta honom så tycker jag du först måste argumentera för varför mitt resonemang om att Sidd är med i alla tänkbara ulvtrios är fel. Nä jag tycker det här rödpingar ordentligt, känns som en ulv som inte vill ligga med rösten på mig ifall saker skulle hända men som kommer dyka dit så fort det känns safe att den kommer avgöra segern.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Just nu verkar det stå mellan BDG och Sidd. Det finns fyra scenarion:
  1. BDG är ulv, Sidd är bybo
  2. BDG är ulv, Sidd är ulv
  3. BDG är bybo, Sidd är bybo
  4. BDG är bybo, Sidd är ulv
1. BDG är ulv, Sidd är bybo. Det som talar för detta är att BDG dels har gett ifrån sig ett antal scumtells i spelet, och dels gjort, i mina ögon, märkliga siarval. Sidd är svåranalyserad för mig. Han spelar spretigt och avvikande, men det gjorde han även i Tåg-spelet då han var bybo. I det här scenariot är antagligen Korpa ulv-kompis med BDG. Det jag tycker talar starkast emot detta scenario är att BDG inte har rödsiat Sidd. Ulvarna behöver få ut en bybo till för att vinna. Siaren är ulv. Sidd är en spretig bybo. Det är väl perfekt läge för BDG att sätta spiken i kistan och säga att han siat Sidd som röd?

2. I det här scenariot offrar alltså BDG Sidd. Jag tycker nog det är ganska osannolikt att ulvarna medvetet ska försöka slå bort sin matchboll såhär i R3. Dessutom gäller samma invändning som ovan: varför inte rödsia Sidd?

3. BDG är bybo, Sidd är bybo. Så kan det absolut vara. Detta ger att ulvarna måste finnas bland Korpa, Larsson, Basse och Kim. I enlighet med Empis påpekande från graven är det ett rätt tungt läge i så fall. Är Korpa-Basse-Kim ulvar är nog ulvlagets vinst bara en formalitet vid det här laget.

4. BDG är bybo, Sidd är ulv. I det här scenariot tror jag vi kan avskriva Korpa från misstankar (med tanke på att hon lägger så pass mycket krut på Sidd). I så fall är ulvarna: Sidd + 2 av Kim/Larsson/Basse.

Min bedömning är att alternativ 2 är nära nog en omöjlighet. Alternativ 3 är möjligt, men det är svårt att agera på det med tanke på vilka förmågor som i så fall finns i ulvlaget. Alternativ 1 är möjligt, men är, menar jag, lite konstig ulvstrategi. Just nu har BDG flest röster - det var väl i så fall dumt att inte gå all in på att få ut Sidd med ett rödsiande? (Alternativ 1 kräver att ulv-BDG gjort en riktigt dålig bedömning). Alternativ 4 är möjligt.

Så i någon form av rankning av sannolikhet menar jag att 4 och 3 är sannolika scenarion. 1 är osannolikt och 3 är nästan omöjligt. Dock har jag svårt att se hur vi ska vinna om alternativ 3 stämmer, även om vi agerar på det. Alltså kommer jag följa alternativ 4: BDG är bybo, Sidd är ulv.

Jag uppmanar alla bybor att ta sig samman och göra en liknande utvärdering. Kommer ni fram till samma resultat som jag måste ni nog rösta på Sidd.
1. Håller jag inte med om, nu vet jag ju att du inte bryr dig om förmågor men om jag varit ulv och skulle rödsia någon så hade jag väl inte valt den som har -1 i röster som förmåga vilket hade gjort det racet mycket svårare? Då hade jag väl valt Basenanji, Korpa eller LJSLarsson, ingen av dom har ju spelat särskilt grönt och två av dom har dessutom varit frånvarande större delen av dagarna, så det hade väl definitivt varit lättare drev. Men nu är jag jag ju inte ulv.

2. Har du däremot helt rätt i, jag skulle aldrig slänga en ulvkamrat under bussen, jag tycker det rent matematiskt är dåligt spel som ulv oavsett hur coolt det kan verka i efterhand.

3. Tror jag verkligen inte heller på, ja, min analys är inte vattentät, men jag tycker ändå att jag för en gångs skulle hittat ett nästan vattentätt resonomang som ledde mig fram till tre olika möjliga ulvkombinationer där Sidd ingår i alla.

4. Känns ju som det faktiska scenariot, men sen förstår jag ju förstås vilken extrem uppförsbacke jag har när det finns 3 ulvar som absolut inte vill köpa några argument alls vilket gör att jag måste få med exakt alla bybor på min sida. Om Kim och Basse är ulvar vet jag inte ens om det räcker förresten, för även om fem bybor röstar på Sidd så blir det bara fyra röster med hans förmåga, och 3 ulvar om Kim ingår där kan ju ge fyra röster på mig också, och jag är rätt säker att nån ligger med första rösten på mig? Så enda chansen vi har att vinna i det läget (att Kim, Sidd och någon är ulvar) är att Basse är god och kan blocka Kims dubberöst eller Sidds minusröst. Fuck, det här kanske är mer kört än jag trodde. Nu kanske jag hjälper ulvarna igen men just den här grejen känns väl så uppenbar att den knappast kan ses som nån hjälp.

Så well, om det är Kim + Basse + Sidd så behöver ni inte låtsas längre utan det är bara att gratulera, oh well, får väl hoppas att det inte är så, så har vi ju i alla fall i teorin en chans även om det inte ser bra ut.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
om jag varit ulv och skulle rödsia någon så hade jag väl inte valt den som har -1 i röster som förmåga vilket hade gjort det racet mycket svårare? Då hade jag väl valt Basenanji, Korpa eller LJSLarsson, ingen av dom har ju spelat särskilt grönt och två av dom har dessutom varit frånvarande större delen av dagarna, så det hade väl definitivt varit lättare drev.
Det här är ett bra påpekande. Ni som röstar BDG: är det inte ett lite märkligt val av bybo för ulvarna att dreva ut den här rundan?
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Rent statistiskt är det så här:
Namn - Röstvikt - Förklaring
Basse - 1/8 - Som alla andra
BDG - 3/8 - Har grönat Vimes och Xyas, om du tror att någon av dessa är ulv, är BDG ulv.
Kim - 1/8 - Som alla andra
Korpa - 1/8 - Som alla andra
LJSLarsson - 1/8 - Som alla andra
Sidd - 1/8 - Som alla andra
Vimes - 0/8 - En röst är bortkastad då BDG måste vara ulv om Vimes ska vara ulv.
Xyas - 0/8 - En röst är bortkastad då BDG måste vara ulv om Xyas ska vara ulv.
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Det här är ett bra påpekande. Ni som röstar BDG: är det inte ett lite märkligt val av bybo för ulvarna att dreva ut den här rundan?
Nej, det är logiskt att göra drev mot BDG efter Impetigo gick hårt åt honom och Xyas ställer upp bakom det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Nej, det är logiskt att göra drev mot BDG efter Impetigo gick hårt åt honom och Xyas ställer upp bakom det.
Ja, att det finns saker som talar för att BDG är ulv behöver ni inte berätta för mig. Det jag menade var att OM BDG är ulv (och ulvarna har matchboll) så är valet att försöka hänga bybo-Sidd lite märkligt med tanke på hans förmåga. Eller?
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Jag ser allt mer mot Vimes och BDG som ulviga ihop.

I r3 kommer Vimes in och försvara BDG mer och mer(genom den ena felanalysen efter den andra så det kan vara misstag, men både Vimes och BDG är ansedda spelare), har röstat med BDG i båda omgångarna men senare bytt. Var mycket rörande med varandra i början och tidigt i rundorna och anklagar andra för liknande fasoner.

Det ska till otroligt mycket för att jag ska flytta min röst (har bara flyttat den i r1, då folk tyckte det var ulvigt att jag inte lagt en röst och jag påpekade att jag troligen skulle byta). Det enda scenariot för att BDG är grön just nu (från mitt perspektiv) är ju att fyra ur kvartetten (Sidd, Basse, Korpa och LJSLarsson).

Det betyder att:
Korpa-Basse-Sidd
Korpa distraherar med att attackera Sidd (sin kompis) i flera rundor. Något som BDG och Vimes båda tar för osannolikt.
Vad tjänar hon på att inte hoppa på BDG tåget nu?
Sidd röstade på Basse i r2.

Korpa-LJSLarsson-Sidd
Läs ovan
Plus att Sidd röstade på LJSLarsson r1 (r1 är inte stark indikation).

Korpa-LJSLarsson-Basse
Basse och LJSLarssson bråkar och den enda avvikande rösten är just nu att Basse röstar på Larsson. Varför inte hoppa på BDG-drevet?
Vimes och BDG är då helt utspelade av trion.

Basse-Sidd-LJSLarsson
Läs ovan.
Plus att Sidd röstade på Basse i r2 och LJSLarsson r1 (r1 är inte stark indikation).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
den ena felanalysen efter den andra
Visa gärna. Speciellt om det här ("Vimes försöker rädda sin ulvpolare") är ett case du vill göra.

Det enda jag kommer på som var en felanalys var ju det här med att BDG-Korpa-Basse skulle kunna avgöra även om vi röstade ut BDG. Men det var ju knappast en analys som kunde fungera (om den hade stämt) till BDG:s fördel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Korpa-LJSLarsson-Basse
Basse och LJSLarssson bråkar och den enda avvikande rösten är just nu att Basse röstar på Larsson. Varför inte hoppa på BDG-drevet?
Vimes och BDG är då helt utspelade av trion.

Basse-Sidd-LJSLarsson
Läs ovan.
Plus att Sidd röstade på Basse i r2 och LJSLarsson r1 (r1 är inte stark indikation).
Jag förstår inte. Avskriver du de här scenariona? För att nån av de här spelarna ligger och har legat med en ströröst på någon av de andra?
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Jag förstår inte. Avskriver du de här scenariona? För att nån av de här spelarna ligger och har legat med en ströröst på någon av de andra?
För om BDG är grön är detta kombinationerna som kan vara ulvar, utifrån mitt perspektiv.
Det behöver alltså vara troligare att dessa i kombination är ulvar (alla tre) än att BDG är ulv
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
För om BDG är grön är detta kombinationerna som kan vara ulvar, utifrån mitt perspektiv.
Det behöver alltså vara troligare att dessa i kombination är ulvar (alla tre) än att BDG är ulv
Jo visst. Men vad tänker du om de här två scenarionas sannolikhet?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag ser allt mer mot Vimes och BDG som ulviga ihop.

I r3 kommer Vimes in och försvara BDG mer och mer(genom den ena felanalysen efter den andra så det kan vara misstag, men både Vimes och BDG är ansedda spelare), har röstat med BDG i båda omgångarna men senare bytt. Var mycket rörande med varandra i början och tidigt i rundorna och anklagar andra för liknande fasoner.

Det ska till otroligt mycket för att jag ska flytta min röst (har bara flyttat den i r1, då folk tyckte det var ulvigt att jag inte lagt en röst och jag påpekade att jag troligen skulle byta). Det enda scenariot för att BDG är grön just nu (från mitt perspektiv) är ju att fyra ur kvartetten (Sidd, Basse, Korpa och LJSLarsson).

Det betyder att:
Korpa-Basse-Sidd
Korpa distraherar med att attackera Sidd (sin kompis) i flera rundor. Något som BDG och Vimes båda tar för osannolikt.
Vad tjänar hon på att inte hoppa på BDG tåget nu?
Sidd röstade på Basse i r2.

Korpa-LJSLarsson-Sidd
Läs ovan
Plus att Sidd röstade på LJSLarsson r1 (r1 är inte stark indikation).

Korpa-LJSLarsson-Basse
Basse och LJSLarssson bråkar och den enda avvikande rösten är just nu att Basse röstar på Larsson. Varför inte hoppa på BDG-drevet?
Vimes och BDG är då helt utspelade av trion.

Basse-Sidd-LJSLarsson
Läs ovan.
Plus att Sidd röstade på Basse i r2 och LJSLarsson r1 (r1 är inte stark indikation).
Mina ulvtrios är alltså:
Korpa - Basenanji - Sidd
Basenanji - Sidd - LJSLarsson
Sidd - LJSLarsson - Kim Nolemo


Jag förstår ju att Kim vill utesluta den sista, men jag tycker ju att det är rätt svaga argument för att avskriva båda dom andra. För att ta den mittersta:
Basse och LJSLarssson bråkar och den enda avvikande rösten är just nu att Basse röstar på Larsson. Varför inte hoppa på BDG-drevet?
Vimes och BDG är då helt utspelade av trion.
Det finns väl absolut ingenting som talar för att det här inte är möjligt? Bara för att Basse skulle ligga med en ströröst på LJSLarsson nu så grönar det ju honom inte, tvärtom skulle jag säga vilket jag redan var inne på att det här är någon slags dubbel-safe, om drevet ligger kvar på mig så spelar det ingen roll, skulle det vända och bli jämnt så kan han snipea in segern i sista minuten, och skulle det vända kraftigt (om det ens är teoretiskt möjligt, se ovan) så kan han ju alltid försvara sig med att han i vart fall inte försökte röst ut en bybo (mig) plus att han har distansierat sig bra från LJS i nästa runda.

På samma sätt tycker jag inte det finns någonting innan denna runda som talar för att det inte kan vara Korpa - Basenanji - Sidd, men ja att Korpa röstar på Sidd den här rundan är ju förstås ett tecken som talar emot det, vi har ju inte heller här sett var den rösten till slut landar dock.

Men visst det blir väl troligare och troligare att det är Sidd - LJSLarsson - Kim, men helt utspelade skulle jag inte vilja kalla oss oavsett, lyckas vi vinna röstningen den här rundan tycker jag plötsligt det ser riktigt bra ut, för då även om jag skulle dö (vilket jag iofs inte tror nu, man gör nog en sista chans att rösta ut mig) så får jag ju ett siande till och vi kan i princip ha avgjort det. Allt hänger liksom på dagens omröstning.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,568
Sluta kaosa och kom in i matchen! Xyas är inte ulv, jag har ju för fasen grönsiat honom. Dessutom vet jag inte vart du fick Larsson ifrån, ja, han kan mycket väl ha varit ulv, men om du ska få rösta honom så tycker jag du först måste argumentera för varför mitt resonemang om att Sidd är med i alla tänkbara ulvtrios är fel. Nä jag tycker det här rödpingar ordentligt, känns som en ulv som inte vill ligga med rösten på mig ifall saker skulle hända men som kommer dyka dit så fort det känns safe att den kommer avgöra segern.

Jag är för dum för varulvsspel

🤦‍♀️
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Sen, om vi ser till röstläget lär ju BDGs ulvkompisar rimligtvis vara Basse och Korpa. Så urvalet av scenarion där BDG är ulv är ju också smalt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Rent statistiskt är det så här:
Namn - Röstvikt - Förklaring
Basse - 1/8 - Som alla andra
BDG - 3/8 - Har grönat Vimes och Xyas, om du tror att någon av dessa är ulv, är BDG ulv.
Kim - 1/8 - Som alla andra
Korpa - 1/8 - Som alla andra
LJSLarsson - 1/8 - Som alla andra
Sidd - 1/8 - Som alla andra
Vimes - 0/8 - En röst är bortkastad då BDG måste vara ulv om Vimes ska vara ulv.
Xyas - 0/8 - En röst är bortkastad då BDG måste vara ulv om Xyas ska vara ulv.
Det här är ett märkligt inlägg. Eller ja, innehållsmässigt så är ju allt som står i det korrekt, men jag undrar över den retoriska poängen med det.
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Jo visst. Men vad tänker du om de här två scenarionas sannolikhet?
Jag tänker att det är högst mycket troligare att BDG är ulv än någon av dessa trios som jag analyserade.

Och om jag var ulv, då skulle väl jag vara ganska nöjd nu och bara sitta tyst i ett hörn och vänta ut tills tåget ändrades?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,568
Ok rösten får gå på Sidd

Röst: Sidd

Min motivering är väl sådär. Jag minns att jag tyckte att Sidd gjorde ett anmärkningsvärt blekt intryck, kolla hans poster i R1.

Att jag lämnar BDG är huvudrubriken. Jag kan bara inte svälja att han medvetet skulle spelat så riskfyllt i det trängda läge han befunnit sig i.

Plus att det har varit action idag. Jag tolkar det som att BDG är bybo men när vi diskuterar andra så händer det grejer.

Btw, jag blockar Korpa. Vill ni annat så var övertydliga please. Jag vet att @Vimes hade nån plan där jag skulle blicka Kim men jag fattar inte hälften.
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Det här är ett märkligt inlägg. Eller ja, innehållsmässigt så är ju allt som står i det korrekt, men jag undrar över den retoriska poängen med det.
Det är att visa att det är högst troligt att BDG är ulv. Sannolikheten att han är bybo är låg. Att vi får klarhet i att om man misstänker dig eller Xyas borde man rimligtvis rösta på BDG.
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Btw, jag blockar Korpa. Vill ni annat så var övertydliga please. Jag vet att @Vimes hade nån plan där jag skulle blicka Kim men jag fattar inte hälften.
Det var för att ändra röstläget, men det händer inte tillräckligt mycket. Någon mer måste byte röst också
 
Top