Varulv [Häxmästarnas rådslag] Andra rundan

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
BDG (5): Kim Nolemo, Vimes, Impetigo, Halo

Halo (3): Xyas, LJS, Basse

Kim Nolemo (2): BDG, Korpa

Basenanji (1): Sidd

@Korpa och @Sidd ! Nu är det er tur att ta ställning! Eller justja, Korpa har redan cementerat sin röst. Men Siddan då.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Nä, det där är ju för fånigt.

Mina kortfattade åsikter om spelet:

Halo9000 och Kim N är mest misstänkta.

Vimes är skum och ibland får jag för mig att ahn och Impetigo hänger ihop.

Korpa är läskig med sin vigilanteroll och är uppenbarligen kall nog att använda den

Sidd är gullig, men inte nåt allvarligt hot.

Xyas är resonlig och stabil.

BDG har spelat aggro, men mer dragits in i kriser än startat dem

Impetigo är ju rolig och slagfärdig, men också ganska skum.

Larsson är också ganska skum för sin frånvaro. grönas av att han vill ta ut Halo9000 dock.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Vimes fråga dödsrikarna Hellzon och Empi om vilka de tror är ulvar och ge oss en rejäl redogörelse.
Vi kanske utröna sanningshalten i din text.
Om du är bybo har du ju inget att dölja från dem då
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Det är ju en fin tradition på häxkonventen att man kör några riktiga råkurr inom dreven timmen innan en lynchning, så @Vimes :

Tidigare i dag skrev kim ungefär ”jag signade upp för ett ulvspel. Sen bestämde jag mig spontant för att vara utan internet under nästan hela tiden varje dag som spelet pågick”

Du analyserade detta med ungefär de här orden: ”Jag ser inget rödande här”

Vill du recensera din egen analys?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Så jag vände tillbaka blicken till Halo/BDG, siaren och väktaren. Led jag bara av bias? Var jag en lat spelare som tog rygg på Vimes jobb? Så jag började läsa om igen för att göra en ny analys … och det är en sak som får mig att tro att vi ändå haft en sådan otur så att både väktaren och siaren var onda.

Titta på startinlägget (egen fetning):



Han skrev detta efter han lottade ut rollerna, och visste om spelet var balanserat eller inte.

Jag hade nog inte kommit på idén om att be om ursäkt för obalans ifall spelet av sig själv blivit balanserat. Men hade slumpen gett stark fördel till ena laget – rent av något så oturligt som att båda powerrollerna blev ulvar – hade jag haft så dåligt samvete att jag inte kunnat låta bli att lägga in ett förlåt*.


Så jag känner mig allt mer beslutsam om att jag vill hänga Halo och BDG. Börjar helst med Halo: skadan blir mindre om jag har fel, och BDGs siande ger information oavsett om han är röd eller grön (en bybosiare grönar andra spelare, en ulvsiare avslöjar allt mer av sitt beteende).

Röst: Halo9000







*(Även om jag råkar ha rätt, och spelet är helt obalanserat, tycker jag ändå det är skitkul @Genesis. Det här är ett grymt roligt spelupplägg som inte behöver ursäktas)
Det är en intressant iaktagelse från din sida här men hur vet vi att spelet är obalanserat till ulvarnas favör? Ulvarna kan ju lika gärna fått ett riktigt skitläge. Kan vara därför talet om att rösta ut powerroller blev så aktuellt tidigt?

Om vi tittar på de roller vi redan känner till. Empiricus var väl en helt ok bybo roll medans Hellzon är den argumenterbart bästa för byn.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vimes fråga dödsrikarna Hellzon och Empi om vilka de tror är ulvar och ge oss en rejäl redogörelse.
Vi kanske utröna sanningshalten i din text.
Om du är bybo har du ju inget att dölja från dem då
Jag har faktiskt frågat dem om deras "utifrånperspektiv", men inte fått något. Empiricus verkar tämligen upptagen med annat, och vad Hellzon har skrivit har jag i stora drag redogjort för (tyvärr inga misstankelistor).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det är ju en fin tradition på häxkonventen att man kör några riktiga råkurr inom dreven timmen innan en lynchning, så @Vimes :

Tidigare i dag skrev kim ungefär ”jag signade upp för ett ulvspel. Sen bestämde jag mig spontant för att vara utan internet under nästan hela tiden varje dag som spelet pågick”

Du analyserade detta med ungefär de här orden: ”Jag ser inget rödande här”

Vill du recensera din egen analys?
3 av 5
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Då så, jag tog en promenad och är nu spelsugen igen, och här händer det ju saker. Det tycks som att valet står mellan mig och Halo, så även om jag inte tycker att Halo är en bra röst så får jag väl rösta där, allt annat vore ju korkat Röst: Halo Utöver det så tror jag ju inte att jag kan säga så mycket som kommer skifta drevet, Vimes var ju förstås tvungen att ignorera min fråga om vad som skulle kunna ha vänt hans misstanke mot mig, för det finns ju inget som skulle kunna göra det, och det gäller ju oavsett om han är ulv eller grön, och Impetigo har jag nog bara gett mig upp att förstå mig på.

Så istället tänkte jag nog ägna sista timmen åt att göra ett sista ryck och försöka lista ut vilka som är ulvarna så jag i vart fall kan skryta om det efteråt ;) jag litar ju tyvärr inte på Vimes så att hjälpa till från dödsriket blir nog svårt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
BDG (5): Kim Nolemo, Vimes, Impetigo, Halo

Halo (4): Xyas, LJS, Basse, BDG

Kim Nolemo (1): Korpa

Ingen (1): Sidd
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Kör hårt, BDG!

BDG (5): Kim Nolemo, Vimes, Impetigo, Halo

Halo (4): Xyas, LJS, Basse, BDG

Kim Nolemo (1): Korpa

Basenanji (1): Sidd
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Så istället tänkte jag nog ägna sista timmen åt att göra ett sista ryck och försöka lista ut vilka som är ulvarna så jag i vart fall kan skryta om det efteråt ;) jag litar ju tyvärr inte på Vimes så att hjälpa till från dödsriket blir nog svårt.
Jag nöjer mig med att du namnger de tre du finner ulvigast.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Sen är det ju såhär, BDG. Jag har en röst av elva. Även om du inte övertygar mig finns det ju andra att övertyga. Känns lite som du fastnat på att det inte går att göra något åt något för att jag är envis som en röd gris. Så är det ju faktiskt inte.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
FramgångsTåget-Där Framgngen Tuffar på menar att sanningen är det sista man ska sälja

Sidds senaste röst var "Ingen", men du vill nog gärna rösta ut mig va Vimes?

 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Naj. Men om jag får gissa gissar jag på @Xyas . Han byter ju inte gärna röst ens med våld.
Snabb inkoll: mitt andrahandsval leder omröstning och mitt förstahandsval är den enda utmanaren. Finns ju ingen anledning att byta? Resten av byn får välja mellan BDG och Halo.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Mitt spontana svar på ulvtrio är ju Vimes - Kim Nolemo - Impetigo, men till och med jag fattar ju att det är för att jag har bråkat mest med dom som jag känner så. Även om jag försöker bortse det så är jag rätt säker på att Vimes är röd om Kim är röd, för handlingar talar mer än tal och som jag redogjorde för tidigare så har Vimes inställning till Kim under hela spelet varit att "ja det är förstås lite ulvigt att vara så tyst, han borde kunna bättre, RÖSTA INTE PÅ HONOM! jo lite ulvigt är det ju, TA BORT ERA RÖSTER" osv.

Om vi går tillbaka och tittar på den enda hårda faktan vi har, hur röstningen slutade runda ett med en grön Empiricus med 6 röster av fem personer, så var det ju Halo som var motkandidaten, och det i sig ser ju förstås inte bra ut för Halo, men vi kan ju mycket väl ha haft två olika bybodrev, det är ju tyvärr ändå det vanligaste första rundan. Jag borde väl ha blivit misstänksam när drevet mot Empi tog en så himla stor fart, men det är ju ändå så att man någonstans behöver sätta ner foten.

Rösterna får mig att tänka på Korpa, och här håller jag med i Vimes analys om att hon hade helt klart det skummaste röstmönstret runda ett. Återigen så gör ju inte Vimes något med det, och att ingen röstat på henne idag tycker jag är ett intressant tecken. Jag tror vi mycket väl kan ha en ulv där också och att vissa bybor varit för upptagna med andra spår för att verkligen orka ta tag där, och ulvarna förstås är jätteglada att slippa rikta strålkastarljuset dit.

Hon passar dessutom bra ihop med att Vimes är ulv. Vimes - Halo - Korpa? Tja, det är väl möjligt, men jag tror ju som sagt inte riktigt på att Halo är ond trots det där drevet, för här hade ju Vimes för en gångs skull ett riktigt bra argument, varför i hela friden blev inte jag skjuten om väktaren var på ulvlaget?

Det som är sugigast med det här är ju att om jag har rätt om Halo så kommer vi ju inte ha fått något bra att analysera nästa runda heller, för då kommer vi återigen haft två drev på bybor till slutet, men i vart fall borde det ju betyda att Xyas får leva en runda till vilket ju är bra. Om jag har fel och Halo faktiskt är ulv så kommer ju Xyas garanterat ryka så just den biten kommer väl ge nåt iaf.

Vimes: Hur kommer det sig att du släppte Korpa så lätt? Är det någon slags allmän strategi du har att aldrig rösta på folk som säger lite? Eller har du något som grönare henne?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Sen är det ju såhär, BDG. Jag har en röst av elva. Även om du inte övertygar mig finns det ju andra att övertyga. Känns lite som du fastnat på att det inte går att göra något åt något för att jag är envis som en röd gris. Så är det ju faktiskt inte.
Ja alltså jag tror ändå jag har större chans att övertyga dig än att övertyga Impetigo eller Kim, för vi verkar inte ens tala samma språk :) Dessutom såg vi ju från runda ett att den Vimes röstar på är den som åker ut. Men absolut, klart att det vore bättre om folk förstod att jag är bybo, men som sagt jag är ju inte jätteförtjust i Halodrevet heller, men det är ju bättre än att rösta ut mig förstås.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
FramgångsTåget-Där Framgngen Tuffar på menar att sanningen är det sista man ska sälja

Sidds senaste röst var "Ingen", men du vill nog gärna rösta ut mig va Vimes?

Vad menar du att en gullig ska göra.
Vore jag ulv skulle jag ju inte ha nå problem att rösta.
Som bybo är det mkt svårare idag att råka inte rösta ut en fellowbyare...
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Inde här lägena hade jag tyckt det var så fint om nån i byn hade stafettdragit lite med mig. Är alla andra verkligen nöjda med detta svaret? Är det inte intressant att få ett bättre svar?

Men jag gör det själv:

@Vimes jag formulerade det som en rolig fråga men det var egentligen en skarp fråga. Menar du på allvar att du inte tycker kims utsaga är rödande? Jag tycker att den är självklart rödande.
 
Top