Varulv [Häxmästarnas rådslag] Andra rundan

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Men Hellzon var ju också (potentiell) siare? Och ovanpå det hade han möjlighet att blocka ulv-Halos skyddsförmåga för sina medulvar. Så om Halo är ulv men inte BDG, skulle det inte mejka sense att mörda Hellzon första rundan (se mitt resonemang om oppurtunistiska ulvar ovan) och BDG andra rundan?
Oavsett så:

Röst: Halo9000

Halo hade ju ett gäng röster igår. Är nog värt att kolla vem som flyttade till vart där.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
@Basenanji beskriver mitt gräv om bdg:s medvetna missuppfattningar av reglerna som nån slags dödsstöt mot ulvriket, det känner jag inte alls igen från diskussionen i trådarna. Här har det ju i stort bara beskrivits som: ”hmm, ja, skumt men i stort sett menlöst”.
Va?

Jag kan inte riktigt greppa att BDG "medvetet" har missuppfattat något. Vad har jag missat? Däremot verkar det som att ditt fynd legitimerar kritiken mot BDG på ett sätt som är vägvisande för diskussionen.

Jag har läst startinlägget men det är en del att ta in och exakt hur ordningen fungerar har vi varit en hel del som undrat över.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Yes jag ska lägga av och vara sur och defensiv och jobba lite också.

Som vanligt som finns det två saker som är viktigast att kolla på så här i början av en ny dag, den första är hur utvecklades drevet mot Empiricus, och den andra är varför dog Hellzon, jag börjar med den första.

Halo var först med en tidig röst på Empiricus för att han ville bli av med antimantikern
Vimes hakar på

Sen byter Vimes till mig och Halo till Hellzon (och sen vidare till Vimes följt av LJSLarsson)

08:19 Jag röstar på Empiricus med motiveringen att han försöker elda på mitt och Vimes bråk
08:39 Vimes hakar på drevet baserat på min analys
(13:47) Vimes gör en egen analys och kommer fram till att det är bra att ligga kvar med rösten
17:30 Impetigo röstar på empiricus då han känner att ulvtrion nog är korpa-basse-empi eller basse-empi-vimes och han vågar inte ta ut vimes så då måste han rösta på empi (lite oklart varför inte basse var ett alternativ då han är med i båda triosarna men att han behövde motivera att inte rösta på vimes som bara var i den ena)
17:42 Korpa röstar på empiricus med motiveringen att hon är lugn när den med näst-mest röster inte kommer åka ut.
18:45 Kim Nolemo röstar på Empiricus med motiveringen att han hoppas att Korpa, Impetigo, Vimes och BDG inte är ulvar
19:34 Hellzon röstar på empiricus med motiveringen att han inte vill rösta på Halo, att Larssontåget är ett alternativ men han vill inte uppmuntra ulvar till en sån röst

Min analys är att det är jag och Vimes tillsammans som får ut Empiricus. Jag tyckte jag hade hittat en bra grej men jag har väldigt svårt att tro att det blivit ett drev om inte Vimes hade hakat på så fort. Jag tycker inte någon av de som hakar på drevet efter det kommer med några bra argument eller starka skäl, även om jag skumläst lite så känns det mest som att man hakar på för att andra har gjort det. Jag tycker Korpa går grönande ur det här, om Empi hade varit röd hade hon gått rödande ur det men nu när Empi var grön så verkar hennes förvirrade försök att avstyra röster mot Empi på grund av att han är så svår att få ut mest byboigt och äkta tankar. För hade hon varit ulv så hade hon ju inte behövde krångla med det utan bara varit nöjd med att byn antingen misslyckas med att rösta ut någon alls eller får ut en bybo.

Impetigos röst tycker jag är den som står ut mest, han har varit väldigt tydlig med att han inte litar på mig (och ännu mer så idag) och han är dessutom väldigt skeptisk till Vimes, ändå väljer han att haka på och rösta på den som vi två röstat på, utan att komma med några egna starka skäl till varför det trots allt verkar vara en bra röst.

Kim kan vi inte säga så mycket om, om något så var det ju den cementerande rösten i och med dubbelrösten så jag tycker det är mer rödande än grönande, och Hellzon vet vi ju är grön men den rösten var ju också i stort sett meningslös.

Nu måste jag jobba lite, men nån får ju gärna gräva lite i varför Hellzon åkte, min erfarenhet är att ulvarna oftast tar ut dom spelarna som är farligast för dom, och då jag inte ser hur rollen var farlig för dom så bör vi åtminstone kolla upp åt vilka håll Hellzon hade riktat blåslampan.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Greppa efter halmstrån, much @Björn den gode ?

Det finns starka misstankar (om inte annat hos vimes som ju är mottagare till ovan meddelande) om att både väktaren och rollblockaren är ulvar, dvs de kan sabba ett deklarerat siande lika lätt som ett-två-tre så det är ju förstås helt osannolikt att ditt föreslagna upplägg skulle vara gångbart.

Hade du varit grön siare hade du sett detta lika tydligt som vi andra. Men du är ju inte uppriktig i ditt förslag eftersom det bara är ett försök att gröna dig själv i vimes ögon och ingenting som nånsin skulle kunna bli aktuellt i verkligheten.

Men fortsätt prata för all del, det blir ju tydligare och tydligare att dina storys inte går ihop ju mer du säger.
Fast det där är ju inte sant, ja det är klart att väktaren och rollblockaren skulle kunna sabba det här upplägget, men inte utan att det avslöjas, det enda dåliga i den här planen är ju ifall Vimes är ond. För hur menar du att väktaren eller rollblockaren imorgon skulle kunna motivera att "Ja alltså jag blockade Björn den Gode som vi var på väg att rösta ut så att han inte som ulv skulle få ett extra siande innan han dör?" Om dom skulle blocka mig så skulle dom ju avslöja sig själva som ulvar vilket är ännu bättre än ett siande. Kan du inte försöka tänka lite innan du hugger på allt jag skriver, det blir så tröttsamt att behöva försvara mig mot märkliga anklagelser hela tiden, jag vill hellre försvara mig mot dom rimliga.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,700
Location
Oktoberlandet
Vilka missförstånd?
Ja var ska vi börja?
- Jag vet ju att jag är grön bybo så eftersom du misstänker mig i genomgångar av spelare (och sätter upp mig som ulv i ölbjudarförslaget) så undrar jag ju vad som inte stämmer.
- Varför såg det så krystat ut i diskussionen mot Bdg? Var det inte teater...
- Varför var ni sen så plötsligt lugna och överens med röstningen mot Empi? Kändes som att nu ska vi lägga oss tillsammans för det gör ju inte ulvar... Och anledningen som startade drevet är såååå svag: ”Empi eldade på vår bråkiga diskussion...?” Bdg argumenterar tom nu för att ni två drevade igång mot bybon Empi.

Jag behöver gå igenom mer i R1 för att hitta mer men...det kan ju vara en halmhatt mot dig så jag behöver kommentarer från fler bybor...

Sen så undrar jag lite stort över att ni andra inte funderar mer över Basse som annars alltid (oftast felaktigt) hamnar i ramljuset...
Jag skulle gärna gröna Basse mer men så här lugnt har det aldrig varit runt honom...
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Röst: Impetigo Jag tycker att hans läsningar av mig inte är ärliga utan att han bara hugger på allt jag skriver, jag tror det är en ulv som vädrat blod och vill driva det här så långt det bara går. Jag tycker vidare att han enligt min analys ovan kommer ut rätt röd från empiricusdrevet.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Tyckte att det blev ruskigt hätsk stämning mellan BDG, Impetigo och Sidd igår kväll. Ingen av er låg på drev och vad handlar egentligen en fråga om att någon missar en regel?

Mina tankar är snarare att ulvar passar på att skärma sug från varrandra eller att ulvarna redan bestämt sig för att ta ut Hellzon och lägger sus mot siaren för att kunna stärka misstankarna idag.

Röst: Impetigo
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,500
Men Hellzon var ju också (potentiell) siare? Och ovanpå det hade han möjlighet att blocka ulv-Halos skyddsförmåga för sina medulvar. Så om Halo är ulv men inte BDG, skulle det inte mejka sense att mörda Hellzon första rundan (se mitt resonemang om oppurtunistiska ulvar ovan) och BDG andra rundan?
Jag tänker nog att det fortfarande är vettigare att döda BDG. Om siaren är död kan inte kleptomantikern låna hans förmåga. Dessutom hade i varje fall jag, om jag var ulv, varit mer rädd för BDG som bybo än för Hellzon.

Jag tror inte att ulv-Halos förmåga är så viktig för ulvlaget så att de prioriterar Hellzon över siaren för den.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,500
- Jag vet ju att jag är grön bybo så eftersom du misstänker mig i genomgångar av spelare (och sätter upp mig som ulv i ölbjudarförslaget) så undrar jag ju vad som inte stämmer.
- Varför såg det så krystat ut i diskussionen mot Bdg? Var det inte teater...
- Varför var ni sen så plötsligt lugna och överens med röstningen mot Empi? Kändes som att nu ska vi lägga oss tillsammans för det gör ju inte ulvar... Och anledningen som startade drevet är såååå svag: ”Empi eldade på vår bråkiga diskussion...?” Bdg argumenterar tom nu för att ni två drevade igång mot bybon Empi.
Jag vet inte, Sidd. Om du vill att jag ska reda ut något behöver du nog vara lite mer konkret. Jag tycker nog att mina ställningstaganden till dig, BDG och Empiricus varit transparenta. Gå tillbaka till R1 och läs. Hittar du något du tycker är konstigt så kan vi diskutera det, men den här typen av "missförstånd" kan jag inte gärna svara på på ett vettigt sätt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,500
Jag tycker som sagt att den mest sannolika tolkningen av natten är att Halo är grön. Jag tycker även att BDG:s spel den här rundan, och hans förmågeanvändande är rödande.

Det som händer här är att ett drev seglar upp mot BDG, och ett mot Halo. Plötsligt kör BDG och Halo någon form av tandem mot Impetigo. Detta gör mig mer benägen att tro att BDG och Halo är onda tillsammans (enda scenariot där Halo kan vara ond, rimligtvis).

Spännande!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Plötsligt kör BDG och Halo någon form av tandem mot Impetigo. Detta gör mig mer benägen att tro att BDG och Halo är onda tillsammans (enda scenariot där Halo kan vara ond, rimligtvis).
Du menar som du och BDG gjorde förra rundan mot Empi?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,500
Du menar som du och BDG gjorde förra rundan mot Empi?
Ja, fast nej. Det är klart att det finns likheter. Men en viktig skillnad är ju att det inte var så att jag och BDG var drevade när Empi-drevet drog igång (då var det ju Hellzon som gällde).
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag vet inte, Sidd. Om du vill att jag ska reda ut något behöver du nog vara lite mer konkret. Jag tycker nog att mina ställningstaganden till dig, BDG och Empiricus varit transparenta. Gå tillbaka till R1 och läs. Hittar du något du tycker är konstigt så kan vi diskutera det, men den här typen av "missförstånd" kan jag inte gärna svara på på ett vettigt sätt.
Haha kan förstå att det där inte ser så snyggt ut men jag hade ingen aning om att BDG skulle posta samtidigt.

Häller upp vin i bägare
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
#30
Tankar om hur Hellzon kan använda sin förmåga
- Hellzon eller Basse måste blocka Impetigo om han ska sias
- Korpa är farlig som ulv och måste blockas om extramordet kan ge seger
- Även Empi, Xyas och Sidd bör blockas när de ska röstas ut


#36
Förtydligande om att Impetigo måste blockas vid utröstning för att få rätt faktion

#66
Snack om hur Basse har pratat om sin egen roll, tycker att det skaver lite att Basse resonerar konstigt. Ser Basse som neutral.

Tycker att Sidd spelar som på Tåget så anser honom vara grön.

#78
Beskriver sig själv, Korpa och Xyas som tickande bomber om de är ulvar. Ser Korpa som farligare pga extramord samt svårt att läsa Korpa.

Lyfter att förmågor triggas innan utröstning och särskilt i samband med Korpa, Xyas, Empi och ev. Kim/Sidd.

Undrar om BDG röstar på Hellzon eller rollen Kleptomantiker.

Kommenterar holmgången mellan Vimes och BDG. Magkänslan säger bybor med vittring och det är preliminärt grönande.

#102
För- och nackdelar med att sno Empis förmåga om han blir utröstad.

Uttrycker att det är svårt att försvara sig mot drevet då åtalspunkten tycks vara rollen han har blivit tilldelad.

Ber Halo9000 att förtydliga rösten på Hellzon.

#107
Regelfrågor till Genesis.

#110
Kik på Empi/Halo. Tycker att Empi går grönare ur slagväxlingen än Halo och att Vimes blivit mer rosa iom rösten på Empi.


#118
Replik till BDG:s kommentar om att det är en jättenerf att inte få reda på färgen på den som dör.

Kort genomgång av de 3 källorna till mord (ulvar, Xyas, Korpa).


#121
Funderingar kring sin egen förmågeanvändning. Sno en bra byförmåga av en opålitlig spelare, sno en farlig ulvförmåga av en opålitlig spelare eller skydda sig själv i en tajt omröstning.

Misstankelista!

Ljusgröna: Sidd, Xyas, Empi, Hellzon
Gula: Halo9000, Impetigo, LJSLarsson, Korpa
Rosa: Vimes, BDG, Basenanji
Vet för lite: Kim Nolemo

#136
Skriver att Kim Nolemo bubblar upp på rosalistan efter nattens inlägg, men röstar på Basse som också är från rosalistan.

#226
Skriver att Korpa har bubblat upp på rosalistan. Lägger en röst på Korpa pga brist på utlovade analyser, velande om hur vi ska få ut Empi och att förmågan är jätteläskig i ulvahänder.


#254
Regelfråga till Genesis.


#269
Svarar på ett inlägg från BDG. Kommentar om att Kim kunde ha vänt drevet från Empi till Halo, men att det hade varit ballsy att rädda en ulvkompis på det sättet.

Resonerar kring alternativen som finns (Empi, Halo, Larsson). Har hållit Empi för grön men skriver att det har kommit vettiga argument. Ser Larssontåget som ett alternativ men vill inte uppmuntra till det så sent (en halvtimme innan stopp).

Lägger en röst på Empi.

Jag ska cykla till jobb om en kvart och har frukost kvar att äta så jag hinner inte analysera skiten ur det här just nu, men jag har sammanställt det åt er.

Jag kan lyfta ut misstankelistan från spoilertaggen för den är alltid intressant.

Ljusgröna: Sidd, Xyas, Empi, Hellzon
Gula: Halo9000, Impetigo, LJSLarsson, Korpa
Rosa: Vimes, BDG, Basenanji
Vet för lite: Kim Nolemo

+ Kim Nolemo som rosa
+ Korpa som rosa
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Så där, har suttit och läst ifatt. Skall fördjupa mig lite mer i olika tankar och gräva under dagen. Men min första reaktion har idag blivit att Björn blivit röd.

Många har lyft upp att det kommit upp småpingar som känns konstiga från hans håll, men det är hans val av att sia Xyas som sitter helt fel hos mig.

Jag siade Xyas, han är grön. Och eftersom jag vet att jag kommer att få frågan, jag siade honom för att jag tycker att han alltid är sjukt svår att läsa (mest förstås för att han inte säger så mycket) men har också sett honom spela riktigt bra bybospel i senare rundor nån gång, så jag ville veta om jag kunde lita på honom.
Vid första anblick verkar det här ärligt: det är svårt att läsa Xyas för att han är forumets främste Lågflygare.
Men jag själv tycker inte att han är det längre. Han skriver inte lika mycket som wall-of-textarna Vimes och BDG, men producerade ändå tio poster igår. Och som Björn själv skriver blir Xyas bättre och bättre i senare rundor och skriver mer ... vilket gör det än mer lätt att få en bild av honom och hans åsikter.

Hade jag varit siare hade jag knappast valt Xyas. Jag hade siat Kim Nolemo, som ingen av oss känner (och kan analysera på ett vettigt sätt), har en skitfarlig roll med dubbelröster och som till råga på eländet skrev färre poster än den så kallade lågflygar-Xyas.

Jag kan inte fatta varför en bybo skulle göra den prioriteringen.

Däremot kan jag se varför en ulv gör det.

BDG och Kim är röda tillsammans. Röstas BDG ut så blir alla han grönat, som Xyas, automatiskt misstänkta. Bättre då att sprida paranoia åt det hållet än att försvåra Kims liv.

(Skall slänga in en tredje ulv drar jag fram min döda häst Halo. Förklarar varför Björn la så mycket vikt på argumentet "rösta inte på Halo för han är väktare" - ett väldigt safe sätt att försvara sin ulvkompis utan att behöva ta ställning till kompisens själva beteende)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,500
Impetigos röst tycker jag är den som står ut mest, han har varit väldigt tydlig med att han inte litar på mig (och ännu mer så idag) och han är dessutom väldigt skeptisk till Vimes, ändå väljer han att haka på och rösta på den som vi två röstat på, utan att komma med några egna starka skäl till varför det trots allt verkar vara en bra röst.
Jag tror ju att BDG är hundra nyanser av röd, men det här får @Impetigo gärna svara på. Hur kom det sig att du hamnade i Empi-drevet?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,500
Däremot kan jag se varför en ulv gör det.
Ja, och det kräver inte heller på något vis att Kim är ond för att ulv-BDG ska "sia" Xyas, menar jag. Xyas är ett otroligt sejfigt och i varje fall ytligt självklart val att sia. Visst, han är svårläst, men samtidigt är han en av dom där ett siande inte direkt stoppar in så mycket information i diskussionen. Jag tycker nog att BDG borde vara bättre än så. Han är en varulvsspelsmästare med högt självförtroende, han har fått byns viktigaste roll (och han värderar förmågeanvändning högt, till skillnad från mig) och så går han och siar Xyas.

Nä. Detta + att man inte kan förstå hans val utifrån det han skrev om spelarna i R1 tycker jag är sjukt graverande.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,500
(NB att Kim mycket väl kan vara ond alldeles oavsett, bara att BDG:s val är scummigt oavsett Kims fraktion.)
 
Top