DoD Härjare (ett lite barbariskt krigaryrke)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Från tråden om regler att spela Conan med:

Krigaren i FL-DoD är synnerligen tråkig och kan verkligen inget annat än vapen, så en barbar med litet bredare färdighetsurval och andra startgrejer kunde passa.

Kan också vara bra med litet variation eftersom en grupp med bara "krigare" är helt giltigt i en Conan-setting.

STY/SMI-hybrid, till skillnad från krigaren som är bara STY och Riddaren som är STY/KAR?
Kunde inte låta bli att börja fnula lite på det här. Barbar känns som en orimlig yrkestitel, så jag tänker mig Härjare - en krigare som deltar i plundringar eller boskapsstölder till exempel, som kan klara sig hyggligt i vildmarken och försöka smyga sig på sina motståndare.

Färdigheter:
Hoppa & klättra, Kniv, Pilbåge, Smyga, Spjut, Undvika, Vildmarksvana, Yxa

"Va, inte svärd?!"
- Nä, ska du vara nån slags fin-härjare får du lägga ett val på det!

Vad vore en passande hjälteförmåga då?

Jag har inte kommit på något jag tycker känns klockrent. Funderade på nån slags härskri som skulle kunna ge en överraskningseffekt, liknande bakhåll (offren får slå Psy för att se om de får dra initiativ normalt?)... men dels finns det ju redan ett slags stridsrop som hjälteförmåga, dels tycker jag nog att det vore vettigare att bara köra Blixtsnabb från regelboken rakt av.

Utrustning:
1-2 Kortspjut, handyxa, liten sköld, nitläderrustning, sovfäll, fackla, elddon, T8 ransoner mat, T6 silver
3-4 Långspjut, handyxa, ringbrynja, sovfäll, fackla, elddon, T8 ransoner mat, T6 silver
5-6 Dolk, handyxa, kortbåge, koger, läderrustning, sovfäll, fackla, elddon, snara, T8 ransoner mat, T6 silver

Tillnamn... de får komma senare. 😅
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Vad vore en passande hjälteförmåga då?
Finns det någon befintlig hjälteförmåga för att vara extra uthållig? Jag tänker på sådant som att orka med långa vandringar, uthärda dåligt väder och hålla sig på benen trots snålt med mat och sömn. Sådant som en härdad vildmarksperson antagligen hanterar mycket bättre än andra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Vad vore en passande hjälteförmåga då?
Jag har för mig att det i någon av Conan-trådarna pratades om att det inte var ovanligt att man i berättelserna använde sig mycket av improviserade vapen. Kanske att vad för pryl Härjaren än tar upp och använder som vapen (inom rimlighetens gränser) så har hen lika stor chans att lyckas som med sitt eget vapen och det ger alltid en hyfsat stor skada. Kanske till och med att improviserade vapen alltid finns om spelaren berättar det? Typ: ”Jag lyfter pallen som står på golvet och drömmer den i skallen på kultisternas ledare!” även om SL inte sagt något om en pall. Även detta inom rimlighetens gränser såklart.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
@Franz inlägg ovan fick mig att tänka på talangerna i Exemplars & Eidolons. Där finns bland annat en talang som säger att rollpersonen alltid har en viss minstatärning för skada, och alltid har något att kasta, eftersom hen är en expert på att använda improviserade vapen. En annan talang säger att rollpersonen tack vare sin taktiska skicklighet inte kan bli attackerad mer än en gång per runda.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Sin vana trogen att börja mitt inne i ett äventyr gör att den här barbaren dyka upp var som helst, så länge spelaren kommer med en förklaring. I många fall räcker det med "En dryckeskväll och vaknade upp utan att veta var jag var".
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Ah, kanske en Härjare kan nappa åt sig ett lätt tillhygge som en gratis handling för 2-3 VP, gör T10 i skada med det (istället för T8), och får använda vilken styrkebaserad vapenfärdighet den vill för att svinga tillhygget? 🤔
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,878
Location
Marjura
Ah, kanske en Härjare kan nappa åt sig ett lätt tillhygge som en gratis handling för 2-3 VP, gör T10 i skada med det (istället för T8), och får använda vilken styrkebaserad vapenfärdighet den vill för att svinga tillhygget? 🤔
Kanske får automatisk tillgång till valfritt improviserat vapenkort?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
"Allvarligt Curmac, hur många getingbon har du innanför de där pälskalsongerna egentligen?!"

Hmm... Känner mig spontant inte så sugen på att göra paus i spelet medan spelaren bläddrar igenom kortleken, eller att göra yrket beroende av något som inte finns i regelboken.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Härjarens Minnessak är ett Improviserat vapen?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Ah, kanske en Härjare kan nappa åt sig ett lätt tillhygge som en gratis handling för 2-3 VP, gör T10 i skada med det (istället för T8), och får använda vilken styrkebaserad vapenfärdighet den vill för att svinga tillhygget? 🤔
Förslag utifrån din grund:

Opportunist
VP: 2
Spelaren kan som en fri handling få tillgång till ett tillfälligt vapen (SLAGSMÅL, räknas ej som Tillhygge) med 2T4 i skada, samt välja en skadetyp (huggande/stickande/krossande) och en vapenegenskap (fällande/lång/kan kastas) för detta. Om förmågan appliceras mer än en gång vid samma tilfälle ökar skadan med 1T4 per 2VP utöver de första 2. Det tillfälliga vapnet räknas som ett normalt Tillhygge vid nästa stridsrundas början.

Om området har tillgång till improviserade vapen görs spelaren medveten om detta.

(skriver om löpande, sorry)
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
T6 per VP vore mycket bättre än Kraftslag (T8 för 3VP, får inte förflytta sig samma runda).

Lite därför jag tänkte att det blir lagom att knuffa upp skadan ett steg på lätta tillhyggen bara. Tunga tillhyggen tycker jag gör så pass bra skada redan.

Min första tanke var förresten att tillhyggen säkert går på Slagsmål, men så är det ju inte. Därför jag funderade på att plocka med en rad om det, så att det är tydligt att man får använda ett bra FV.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Skalade om till T4. Kanske kan kännas rimligare? Och tycker klart att Slagsmål skulle kunna vara applicerbart på Opportunist.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ett annat förslag på förmåga är:

Född på slagfältet:
Härjaren är van att bära sin rustning i alla situationer.
Spendera 2 VP för att slippa en valfri nackdel från rustning på ett slag.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Möjligtvis plocka bort Härjaren i beskrivningen eftersom andra rollpersoner kan plocka upp den.
Sant, den borde skrivas som de andra förmågorna.

Född på slagfältet:
Du är van att bära din rustning i alla situationer.
Spendera 2 VP för att slippa en valfri nackdel från rustning på ett slag.
 
Last edited:
Top