DoD Härjare (ett lite barbariskt krigaryrke)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Ja just. Min spontana reaktion blev att tänka att det kanske bara ska funka upp till ringbrynja, och ha Smyga FV 12 som krav, men det blev kanske lite väl riktat mot att stänga Riddare ute. 😅

Men att ha vapenfärdighet FV 12 som krav vore ju rimligt i alla fall.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Finns det någon befintlig hjälteförmåga för att vara extra uthållig? Jag tänker på sådant som att orka med långa vandringar, uthärda dåligt väder och hålla sig på benen trots snålt med mat och sömn. Sådant som en härdad vildmarksperson antagligen hanterar mycket bättre än andra.
Den jag tycker passar in bäst på det är Enstöring. Då kan man gå och lägga sig under vilken gran som helst och få en vettig vila utan att behöva slå för Vildmarksvana för att hitta något vettigt ställe eller så. Jag tycker förmågan är kul och kan tänka mig en hel hög med rollpersoner den skulle passa för, men namnet på den förbryllar mig lite.

Vill man vara en härjare som är en härdad vildmarksperson tänker jag att man kommer långt bara på att välja Jakt & fiske som en av sina fria färdigheter, och ta Vildmarksvana bland de från yrket.

Om ens härjare är mer av en båtåkande plundrare (ja ja, viking), så kanske man skiter i Vildmarksvana, och tar Sjökunnighet som ett av sina fria val.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ja just. Min spontana reaktion blev att tänka att det kanske bara ska funka upp till ringbrynja, och ha Smyga FV 12 som krav, men det blev kanske lite väl riktat mot att stänga Riddare ute. 😅

Men att ha vapenfärdighet FV 12 som krav vore ju rimligt i alla fall.
Kanske samma krav som sköldblockad?
Krav: STY-baserad närstridsfärdighet FV 12
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Kanske samma krav som sköldblockad?
Krav: STY-baserad närstridsfärdighet FV 12
Ja, det blir väl grejt.

Är jag snål om jag tycker det känns värt att ha kvar lite nackdelar för plåtrustning och tunnhjälm så att det ändå kostar en att ta tyngsta rustningen som går? Det pajar ju din underbart avskalade formulering:

Född på slagfältet
• Krav: STY-baserad vapenfärdighet FV 12
• Viljepoäng: 2
Du är van att bära din rustning alla situationer. Spendera 2 VP för att slippa en nackdel från rustning eller hjälm på ett slag mot Smyga, Undvika eller Upptäcka fara.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
378
Location
Stockholm
Ja, det blir väl grejt.

Är jag snål om jag tycker det känns värt att ha kvar lite nackdelar för plåtrustning och tunnhjälm så att det ändå kostar en att ta tyngsta rustningen som går? Det pajar ju din underbart avskalade formulering:

Född på slagfältet
• Krav: STY-baserad vapenfärdighet FV 12
• Viljepoäng: 2
Du är van att bära din rustning alla situationer. Spendera 2 VP för att slippa en nackdel från rustning eller hjälm på ett slag mot Smyga, Undvika eller Upptäcka fara.
Fast, det är väl vad den ursprungliga förmågan gör? Hjälm är en typ av rustning (men kanske inte helt dumt specificera den om man vill tillåta det) - och användandet tar bort _en_ nackdel. Skulle man vilja ta bort fler så aktiverar man fler gånger. Ser inget behov förändra den eller speca nackdelarna?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Fast, det är väl vad den ursprungliga förmågan gör? Hjälm är en typ av rustning (men kanske inte helt dumt specificera den om man vill tillåta det) - och användandet tar bort _en_ nackdel. Skulle man vilja ta bort fler så aktiverar man fler gånger. Ser inget behov förändra den eller speca nackdelarna?
Den ursprungliga låter dig också klättra i berg med plåtrustning och skjuta pilbåge obehindrat med tunnhjälm på.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
.
Är jag snål om jag tycker det känns värt att ha kvar lite nackdelar för plåtrustning och tunnhjälm så att det ändå kostar en att ta tyngsta rustningen som går? Det pajar ju din underbart avskalade formulering:.
Ja, fast det kostar ju VP varje gång, så det blir snabbt en avvägning om det är värt det.

Jag hade en första tanke att VP-kostnaden beror på rustningstypen. Att ta bort en nackdel kostar en VP gånger mängden nackdelar rustningstypen har.

Exempel: Läder har en nackdel. Att ta bort den kostar då 1 VP.

Ringbrynja har två nackdelar. Att ta bort en av dem kostar då 2 VP.

Plåtrustning har tre nackdelar. Att ta bort en av dem kostar då 3 VP.

Men det blir mer komplicerat. 😄
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Precis, och Conan ska ju kunna klättra i sin ringbrynja!
Såklart, det är ju en av anledningarna att han har ringbrynja – den ger ju inte nackdel på slag mot Hoppa & klättra. :gremlaugh:
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Såklart, det är ju en av anledningarna att han har ringbrynja – den ger ju inte nackdel på slag mot Hoppa & klättra. :gremlaugh:
Heh, just det.

Men jag kan tänka mig att han klättrar även i plåtrustning, så länge det kostar VP så blir det ändå en nackdel att ha den tyngre rustningen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,114
Jag har för mig att det i någon av Conan-trådarna pratades om att det inte var ovanligt att man i berättelserna använde sig mycket av improviserade vapen. Kanske att vad för pryl Härjaren än tar upp och använder som vapen (inom rimlighetens gränser) så har hen lika stor chans att lyckas som med sitt eget vapen och det ger alltid en hyfsat stor skada.
Alla improviserade vapen autoträffar redan.

Men kanske att man för VP kan ”skapa” ett improviserat vapen i närheten?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Hmm, i vilken rollspelsprodukt har jag sett den där bilden förut? Något nummer av Grimoire kanske? :unsure:
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
378
Location
Stockholm
Jag har knåpat ihop en liten pdf med yrket Härjare och hjälteförmågan Född på slagfältet som @Paal författade. Klicka på bilden så kommer du till en pdf på min Dropbox. Härja lugnt!

View attachment 15512
Snyggt! Något emot vi lägger upp den på DoD-discorden, om du inte är där själv?

Jag tror jag plockar med mig min Opportunist till ngt annat också, var nöjd med den även om den var aningen... wordy :)
 
Last edited:

Simsalabim

Rättvisa framför balans
Joined
18 Oct 2023
Messages
8
Nu är jag lite sen till tråden men har lekt lite med tanken på att ha en förmåga som låter rollpersonen fortsätta strida en runda trots 0 KP.

Är ingen Conan-kännare men tycker det stämmer in på min bild av barbarer i allmänhet :D
 
Top