Nekromanti Häftiga titlar på saker och ting

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Inspirerat av ett inlägg i vrållådan (Feliath)...

Konsert för harpa och nitroglycerin är titeln på ett seriealbum med Corto Maltese.

Alla titlar på böcker av Arto Paasilinna är bra, men bäst är Prosten Huuskonens bestialiska betjänt .

Det finns många kandidater till balla titlar på spelgrejer, men världens undergång-modulen till Marvel Superheroes som hette Ragnarock and Roll får min vinnarröst.

Slutligen hade en halvkusin när han var ung på tidigt 70-tal ett punkband som hette Elda med höns .

OK - er tur!

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Konsert för harpa och nitroglycerin är titeln på ett seriealbum med Corto Maltese.
I Indiana Jones och det sista korståget, när Jones Jr och Sr flyr från nazislottet på motorcykel, så heter musikstycket "Scherzo for Motorcycle and Orchestra".
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Slutligen hade en halvkusin när han var ung på tidigt 70-tal ett punkband som hette Elda med höns .
"Elda med höns" är en klassiker vad gäller obskyra punkband med konstiga namn. Punkband verkar förövrigt, tvärtemot det vanliga sättet (man kommer överens om att starta ett band och kommer på ett namn), mest startas för att någon kommit på ett (i deras ögon) coolt namn som annars skulle glömmas bort. Mina favoriter i genren är "Aj fan vad ont det gjorde jag fick en cykel i ryggen", samt "Klart grabben ska ha en husvagn".

Inom musikvärlden överhuvud taget finns det ett stort antal schyssta namn, både på artister och band som på album. En riktigt bra i mina ögon är Loks debutalbum "Naken, blästrad och skitsur". Lok tycker jag även kvalar in på listan över låtar med coola namn med "Pyromandåd i ponnyslakteriet". Bland albumtitlar att minnas tycker jag även att Primus platsar med sin "Sailing the Seas of Cheese". Jazzvärlden innehåller ett övermått av snygga skivomslag men har tyvärr oftast otroligt torftiga titlar som t.ex. "Live at the Blue Note", "At the Monterey Jazz Festival" och "The Paris Sessions". Ett undantag är våra svenska hjältar Kullrusk med en svängig hyllning till damen själv kallad "Alice the Babs".

Paasolinna (eller hur han nu stavar) håller jag med om är skitbra på titlar. En annan personlig favorit ur literaturen är Ray Bradburys "Something Wicked This Way Comes", vars titel är så lysande att jag nästan är tvingad att plocka ner boken ur min hylla varje gång jag passerar den. Även Ambrose Bierces "An Occurence at Owl Creek Bridge" är fullkomligt lysande i det avseendet. En annan bok att nämna är "Tre män i en båt" av Jerome K Jerome. Detta inte så mycket för titeln i sig, även om den är bra, utan framförallt för att den innehåller ett kapitel med namnet "Tandborstars innboende ondska".

Två filmer med mycket bra titlar tycker jag är "A Bad Day at Black Rock", samt "Things To Do In Denver When You're Dead".

Inom spelvärlden är den enda coola titeln jag kommer på krigspelet "Von Manstein's Backhand Blow".

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En söt liten bok som jag snubblade över en gång: Och till min brorson Albert lämnar jag denna ö som jag vann av Fatty Hagan på poker

De flesta Monty Python-avsnitt har riktigt knasiga titlar som rätt många helt enkelt inte lägger märke till, eftersom de bländas av sketcherna. Det första avsnittet heter till exempel Owl Stretching Time.

Things to do in Denver when you're dead är en liten favvo-filmtitel. Jag har inte sett filmen, men jag diggar titeln. En annan favorittitel är Hur man älskar med en neger utan att bli utmattad - filmen i sig var rätt kass, men titeln och omslaget är helballa! Shaun of the dead får också stilpoäng.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Gladpunkbandet "23 till" har alltid varit mina favoriter, och de har ett kul namn :gremsmile: Går man in på lite mer elektronisk musik hittar vi svenska "Tarmvred", vars musik är lika plågsam som namnet antyder. Ett annat electronicaband med småtrista namnet "Kneel" har desto roligare titlar: "Curing Depression with Time Travel", "Wherefore Art Thou Ecnryptor III" och klassikern "Alone In Sect0r 001D 021xx 001EE0010 201b".

När det gäller dataspel är ju Max Payne en perfekt titel, om än inte helt originell. Inom rollspel kommer jag bara två småtöntiga exempel från Eon - den onde guden Xinu (Unix baklänges) samt könssjukdomen "Flåpinne".

/RD - "Därom svänger en räv"
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Jag skrev en gång ett Mutant-äventyr med titeln Konsert för harpa och nitroglycerin. Jag har fortfarande ingen aning om vad serien handlar om, men titeln var så tuff att den bara måste stjälas.

Tomas DiLevas första band hette The Pillisnorks. Det kommer aldrig, aldrig någonsin att finnas ett lika tufft bandnamn.

Dewil
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,912
Location
Nordnordost
Things to do in Denver when you're dead är riktigt bra IMO, se den.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,502
Location
Stockholm
Cory Doctorow skrev en bok med den vansinnigt sköna titeln Someone Comes To Town, Someone Leaves Town.

And You will know us by the trail of dead är också en höjdare.
 

Perkan

Veteran
Joined
7 May 2005
Messages
38
Location
varierar
Bandnamnet i all ära, men det är deras låttiltar som stjäl showen.

Kristen Tjackfabrik och Raiders of the Lost Fultjack är mina favoriter.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Mina favoriter:

Wild Women With Steak Knives (Homicidal love song for solo scream) av Diamanda Galas

The Plutonium Blonde, boktitel, kommer inte ihåg författaren

Unsuccessfully Coping with the Natural Beauty of Infidelity, av Type O Negative

Hela Gap-serien av Stephen Donaldson:
The Gap into Conflict: The Real Story
The Gap into Vision: Forbidden Knowledge
The Gap into Power: A Dark and Hungry God Arises
The Gap into Madness: Chaos and Order
The Gap into Ruin: This Day All Gods Die

Sedan är jag ganska nöjd med flera av de underfundiga titlarna i min skräckiskampanj Razor Ridge. Jag tror att vartenda ett av dem har någon diskret liten underfundig hint till det underliggande scenariot. Jag är dessutom ganska nöjd med namner Razor Ridge, det låter lagomt hotfullt, samtidigt som det ger associationer till sådant som rakblad (och allt de hänger ihop med) och Ruby Ridge.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Organ said:
En annan personlig favorit ur literaturen är Ray Bradburys "Something Wicked This Way Comes" […]
Fast den där har han ju norpat av Ville Skakspjut. En av häxorna säger (bl.a.) en bit in i första akten av Macb… eh, den skotska pjäsen: »By the pricking of my thumbs, something wicked this way comes«. (Agatha Christie har för övrigt knyckt den första halvan av det citatet till en av sina boktitlar.)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Låttitlar som jag gillar …

»Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem, men det gör jag, tror jag« – Bob Hund

»Peeling Back the Foreskin of Liberty« – Lard

»Under den perverse maharadjans sol« – The Kristet Utseende

»Metal is Big in the Baltic States« – Regurgitator

»Arse Hugging Pants« – Spiderbait

»Raggare is a Bunch of Motherfuckers« – Rude Kids

»Distance Equals Rate Times Time« – Pixies

»The Sweetness of Death by the Obsidian Knife« – Ash

»En näve hat« – Radioaktiva Räker

»(What I Like Most About You is Your) Girlfriend« – The Specials

»Dricka sprit och hålla käften« – DLK

Och på samma tema:

»I'd Rather Drink than Talk« – Sator
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
På min itunes-spellista finns följande artister med i första hand på grund av sina band- eller artistnamn:

Bearsuit, Because of Ghosts, Breath Owl Breathe, The Dagons, Elephant Micah, Evil Janet, Mamie Smith & Her Jazz Hounds, Monkey Swallows the Universe, Part Chimp, Reverend Beat-Man, The Robot Ate Me, Saturday Looks Good to Me samt Toumari Nurmio ja Alamaailman Vasarat (fast man måste kanske kunna finska för att förstå det namnet. Nåja, det är ju inte för sent för er att lära er).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Port Kad, The Rim
Wille var duktig på snärtiga titlar, han också:
"Love's labour lost"
"Much ado about nothing"


Sedan finns min favorit från 1900-talet:
"Fear and loathing in Las Vegas"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Fast den där har han ju norpat av Ville Skakspjut. En av häxorna säger (bl.a.) en bit in i första akten av Macb… eh, den skotska pjäsen: »By the pricking of my thumbs, something wicked this way comes«.
Vet jag väl! :gremcool: Fast jag tycker att bradbury kommer undan med det då han använder det i ett helt annat sammanhang. Faktum är att jag ursprungligen hade med ett inomparantesstycke i inlägget om att det var snott från Shakespear men jag tyckte att det lät lite väl mycket "titta-vad-mycket-jag-kan-om-literatur" för att inte tas bort. Dessutom tänkte jag att det finns väl ingen forumit som är så petimeteraktig till den milda grad att denne skulle hugga på detta. Jag hade uppenbarligen glömt bort dig. :gremgrin:

(Agatha Christie har för övrigt knyckt den första halvan av det citatet till en av sina boktitlar.)
Det där om de prickande tummarna var jag föresten helt ovetande om tills för några veckor sedan då det visades en Agatha Christy-rulle på TV. Var det där du fick reda på det med, eller visste du om det sedan tidigare?

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Låttitlar som jag gillar …

»I'd Rather Drink than Talk« – Sator
Föga förvånande, det är väl ett klassiskt Borlängeskämt. Någon kommer till en fest och börjar pladdra en massa, tex "Hej!", varpå det oundvikliga svaret blir "Du, har du kommit för att snacka eller för att supa?".
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Organ said:
Var det där du fick reda på det med, eller visste du om det sedan tidigare?
Jag har en fru som praktiskt taget samlar på AC-deckare …
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Re: Låttitlar som jag gillar …

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

»I'd Rather Drink than Talk« – Sator


--------------------------------------------------------------------------------



Föga förvånande, det är väl ett klassiskt Borlängeskämt. Någon kommer till en fest och börjar pladdra en massa, tex "Hej!", varpå det oundvikliga svaret blir "Du, har du kommit för att snacka eller för att supa?".
När ni masar klättrat upp ett par pinnhål till på evolutionsstegen och utvecklar simultanförmåga kommer ni finna att de två aktiviteterna med fördel kan blandas. (Eller för att utrycka det hela på ett sätt som det i alla fall finns en chans att det förstås; "Se det hela som en grogg. Spriten är sprit och pratet är virket". Fast fram tills dess antar jag att ni är tvungna att välja antingen det ena eller det andra. :gremgrin:

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Låttitlar som jag gillar …

När ni masar klättrat upp ett par pinnhål till på evolutionsstegen och utvecklar simultanförmåga kommer ni finna att de två aktiviteterna med fördel kan blandas.
Jag är inte mas, jag är en skåning på U-hjälpsuppdrag.
 
Top