Guns in the US and RPG characters.

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Admin får flytta om frågan är för OT, men vad för vapen kan man skjuta med utan licens på en skjutbana i Sverige och krävs det någon sorts grundkurs eller liknande för att få göra det?
 

Tobbabobba

Veteran
Joined
30 Aug 2020
Messages
9
Du får skjuta med precis vad som helst som banan är godkänd för, förutsatt att den som innehar vapen och licens är med dig och har fullt ansvar för dig. Jag har haft med mig massor av totala nybörjare till skjutbanan och låtit dem skjuta allt från diverse olika pistoler till rejält grovkalibriga gevär.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Du får skjuta med precis vad som helst som banan är godkänd för, förutsatt att den som innehar vapen och licens är med dig och har fullt ansvar för dig. Jag har haft med mig massor av totala nybörjare till skjutbanan och låtit dem skjuta allt från diverse olika pistoler till rejält grovkalibriga gevär.
Hur gör de som inte känner någon som äger vapen?
 

Tobbabobba

Veteran
Joined
30 Aug 2020
Messages
9
Hur gör de som inte känner någon som äger vapen?
De får kontakta närmsta skytteklubb och se om de tar emot nya medlemmar och om de har nån nybörjarverksamhet. Sen får man vara beredd på att allt tar lååååång tid. Dels är det ju så med ideell verksamhet att det sällan går fort, sen finns det en inbyggd sorteringsmekanism i det också - folk man inte vill ha dit tröttnar ofta innan de fått ett skjutvapen i handen ;)

Vill man pyssla med riktigt roligt skytte (min helt subjektiva, men givetvis korrekta uppfattning) ska man höra sig för om det går nån kurs i dynamiskt skytte (IPSC) där det finns lediga platser :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Min erfarenhet av "pistolers relativa läskighet i jämförelse med större skjutvapen" har alltså inget att göra med kaliber (och jag tror ingen annan har skrivit något om det heller), utan med det kortare avståndet mellan min kropp och mynningen (samt med att litenheten gör att de upplevs lättare att tappa och allmänt fumla med). Mer hanteringen än själva skjutandet alltså (en Glock har ju helt försumbar rekyl som ni påpekar).
Ett gevär eller automatkarbin håller du upp backstycket mot kinden/ansiktet när du siktar det skulle jag som färsking uppleva som mer skrämmande än att hålla en pistol på armslängds avstånd ifrån ansikte och kropp, en automatkarbin/gevär spottar ju ut varma tomhylsor inte allt för långt ifrån ansiktet vilket också borde vara mer skrämmande än en pistol
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Ett gevär eller automatkarbin håller du upp backstycket mot kinden/ansiktet när du siktar det skulle jag som färsking uppleva som mer skrämmande än att hålla en pistol på armslängds avstånd ifrån ansikte och kropp, en automatkarbin/gevär spottar ju ut varma tomhylsor inte allt för långt ifrån ansiktet vilket också borde vara mer skrämmande än en pistol
Jag tänker nog att min hand är en del av min kropp också.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Ett gevär eller automatkarbin håller du upp backstycket mot kinden/ansiktet när du siktar det skulle jag som färsking uppleva som mer skrämmande än att hålla en pistol på armslängds avstånd ifrån ansikte och kropp, en automatkarbin/gevär spottar ju ut varma tomhylsor inte allt för långt ifrån ansiktet vilket också borde vara mer skrämmande än en pistol
På min Ak4 sitter det normalt ett hylsfång. Dessutom är utmatningen en bra bit fram och riktad bort från mig (om jag är högerskytt). Inte speciellt skrämmande med andra ord. Inget jag ens reflekterar över när jag skjuter.

Men nu jämför du det medvetna avfyrandet av vapnet igen. Argumentet rörde ju "Mer hanteringen än själva skjutandet".
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
På min Ak4 sitter det normalt ett hylsfång. Dessutom är utmatningen en bra bit fram och riktad bort från mig (om jag är högerskytt). Inte speciellt skrämmande med andra ord. Inget jag ens reflekterar över när jag skjuter.

Men nu jämför du det medvetna avfyrandet av vapnet igen. Argumentet rörde ju "Mer hanteringen än själva skjutandet".
Vad menar du då med hantering då får du definiera det begreppet för mig , att hantera en pistol eller ak eller gevär är föga skrämmande något av dom. Det är ju först när man genomför den aktiva handlingen att avfyra ett vapen som det blir eventuellt skrämmande . Att hantera ett vapen i form av tex vapenvård är inte skrämmande och där skulle knappast en pistol vara mer skrämmande än en träpinne då du har väldigt lite olycksrisk med en oladdad pistol med uttaget magasin.

Sedan skulle ju jag ha mer respekt och vara betydligt räddare för att avfyra ett gevär av kraftigare kaliber än en 9mm pistol , jag skulle iofs även vara räddare för att avfyra 454 casul än 9mm också så det har snarare med kalibern än vapnet i sig att göra iaf i mitt fall
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Att hantera ett vapen i form av tex vapenvård är inte skrämmande och där skulle knappast en pistol vara mer skrämmande än en träpinne då du har väldigt lite olycksrisk med en oladdad pistol med uttaget magasin.
Säg det till min kollega som fick ett hål i benet vid vapenvård.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Vad menar du då med hantering då får du definiera det begreppet för mig , att hantera en pistol eller ak eller gevär är föga skrämmande något av dom. Det är ju först när man genomför den aktiva handlingen att avfyra ett vapen som det blir eventuellt skrämmande . Att hantera ett vapen i form av tex vapenvård är inte skrämmande och där skulle knappast en pistol vara mer skrämmande än en träpinne då du har väldigt lite olycksrisk med en oladdad pistol med uttaget magasin.
Det finns många moment som är farligare (för den som använder vapnet) än att avfyra en pistol. Att dra en pistol eller hölstra den är del av hanteringen - och det är många vådaskott som skett vid de momenten.
Att det är liten olycksrisk med en oladdad pistol med uttaget magasin är ju i och för sig sant, men att ta ur ett magasin är en del av hanteringen och inte 100% riskfritt. Dessutom, hur vet du att en pistol är oladdad? Svar: Det vet du oftast inte alldeles säkert - men när du tror att du vet och har fel så är risken för skada stor.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,456
Location
Stockholm
MODERERING

Okej, om ni vill prata om ämnet så prata om ämnet "Guns in the US and RPG characters".

Om ni vill prata om rekyler och annat, starta en egen tråd om det, men se då till att det har rollspelsrelevans eller relevans för det forum det hamnar i.

Och nej, jag tänker inte ha som standard att städa er OT. Om ni vet att det är OT, starta en ny tråd.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,456
Location
Stockholm
Hur vanligt är det att folk gör sin egna ammunition, och hur svårt är det?
MODERERING

Du undrar om hur det är i USA, antar jag?

För annars är det OT, och jag rekommenderar alla som vill prata om det att ta ansvar och starta en egen tråd om det, med rollspelsfokus.

T.ex. "Hur lätt är det för rollpersoner som inte är militärer att göra sin egen ammunition, t.ex. i TW2000?"
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Hur vanligt är det att folk gör sin egna ammunition, och hur svårt är det?
Det är ganska vanligt även i Sverige, det är inte speciellt svårt.

Man köper krut, tändhatt, kula och hylsa och laddar själv. Hylsa kan man återanvända.

Syftet är att få ner priset, eller att få en kombination av kulbana o kultyp som man föredrar.
 

Tobbabobba

Veteran
Joined
30 Aug 2020
Messages
9
Hur vanligt är det att folk gör sin egna ammunition, och hur svårt är det?
Det är vanligare i Sverige än i USA att man laddar själv (iaf bland sportskyttar), eftersom allt som har med vapen och ammunition att göra är så pass mycket billigare i USA. Dock är det ändå rätt vanligt att man laddar själv om man skjuter mycket.
 
Top