Guns in the US and RPG characters.

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Gun Club besök i Florida och Texas. Båda inomhusbanor.

Florida:
Jag vet inte om är lag i Florida, eller om det bara är vanligt, men alla klubbar jag kollat upp kräver att man är minst två om man skall hyra vapen. Jag har hört påstående att detta kom sedan det skett självmord på vapenklubbar.

Det man kommer först in i är butiken, från ingång i det rektangulära rummets ena hörn. Bakom disken, som är nästan halva motsatta långväggen, hänger flera semiautomatiska karbiner och pistoler. Mellan dörren och disken finns det dock en radda pekskärmar. På butiksgolvet finns hyllor med hölster, skyddsglasögon, väskor, tröjor, osv. I mitten av långväggen, vid sidan av disken, finns en öppning in i ett rum med soffor och lite bord, där man kan sitta och chilla. Bortre kortväggen är fönsterrutor, där man ser in till pistolbanorna, som fortsätter i samma riktning så man ser ryggen på skyttarna. Gevärsbanorna är lite mer anonyma, då dörren är nästan bredvid ingången, och man kan inte se in till dem från butiken (de går parallellt med pistolbanorna, men har också butikens längd).

Jag och mitt sällskap gick fram till disken, och berättade att vi ville hyra bantid och vapen. På frågan om vi hade skjutit tidigare, så nämnde jag kort om min erfarenhet av vapen, och att mitt sällskap hade i stort sett ingen tidigare erfarenhet.

Vi registrerade oss via pekskärmarna (vilket omfattar "jag är här på egen risk"), och visade sedan upp våra pass och ESTA, där personen bakom disken dubbelkollade mot sin skärm. Jag kommer inte ihåg om bara jag betalade för både pistol och gevär, eller om vi båda gjorde det. Under hyrtiden fick man byta vapen flera gånger om man vill. Vi började med Glock 17, en ask ammunition och "vanlig rundtavlor". Det fanns flera andra tavlor att välja på, med halvfigursvarianter på papperstavlan.

Av någon anledning ansåg de att det räckte att jag var handledare (att personen jag var där med var långt in i pensionsåldern kan ha hjälpt till), och fick en liten plastkorg som pistol, ett magasin, ammunitionsasken, två hörselskydd, och två skyddsglasögon placerades i. Då man inte står vid sin skjutstation skulle pistolen ha manteln tillbakadragen, och vara upp och ner, så det gick att se att det inte satt något magasin i pistolen. De hade också ett minimumavstånd man var tvungen att ha till tavlan på (kommer inte ihåg avståndet, men tror det bara var 3-4 yards), och att man inte fick skjuta dubbelskott.

Då man går in till banorna passerar man en "sluss" där ena dörren måste vara stängd innan nästa öppnas. Vid sin station så sitter en kontroll på sidan där man kan föra tavlan fram och tillbaka, och man kan se på vilket avstånd den är. På andra sidan finns en klämma där man kan fästa sina extratavlor,

Jag har för mig att de som var där och sköt med semiautomatisk Uzi också använde pistolbanan.

Jag kommer ihåg att jag hade problem med imma på mina skyddsglasögon.

Efter att ha gjort slut på patronerna lämnade vi tillbaka pistolen, och jag gick vidare till gevären. AR-15 och en ask ammunition. Vapnet skulle hållas i kolvhalsen, med pipan mot taket, utan magasin insatt. Man passerar "ljudsluss" på samma sätt, och skjutstationerna fungerar på samma sätt men med längre avstånd. Jag avslutade med att skjuta lite med en AK-47-variant.

Texas:
Butiken hade mer golvyta, men samma bredd i utbudet. Om jag förstått det rätt var lokalen knappt ett år gammal, och var rätt snyggt inredd med mörka träväggar. Formen var mer kvadratisk, med två "flyglar", ungefär som två mindre kvadrater satta så de blir ett V. Det finns två diskar, båda efter väggen så man kan gå mellan dem för att passera mittenspetsen i tidigare nämnda form. De har både vapen på väggarna bakom diskarna, och bakom glas i själva disken. Registreringen var pappersbaserad, och mitt första besök där var i sällskap med paret som jag besökte. Vi frågade efter en Sig Sauer 226, och fick som svar att den enda tillgängliga var utrustad med ljuddämpare. Då jag aldrig provat att skjuta pistol med ljuddämpare accepterade vi den.

Till skillnad till klubben i Florida hade de inte några regler om minimiavstånd eller hastighet. Så länge man har kontroll på vapnet och sätter skotten i uppfånget inom sin bana verkade de vara nöjda. De hade inte heller någon regel om att man var tvungen att vara två för att hyra vapen. En annan skillnad var att de hade en färgglad plastbit som stack ut ur hylsutkastet, vilket synliggjorde att vapnet inte var skjutklart. Den skulle vara placerad där vid förflyttning. Det fanns inte några runda poängtavlor, utan bara olika sorters halvfigurer på papperstavlorna. Hörselskydd och skyddsglasögon ingick i hyran, men denna gång hade jag med mig egna skyddsglasögon.

Vad jag minns ingick inte gevär i utbudet då jag var där, men gör det nu. Så jag vet inte om de utökat med ny bana.

De hade två alternativ för banor. "Standardbanorna" som var av samma typ av de jag var på i Florida, samt ett dyrare alternativ där man kunde köra scenarion (tavlorna rör på sig, blinkade ljus som från polisbilar, osv. Enligt påstående kunde man prova på FBI's kvalificeringsprov). Halvvägs genom korridoren fram till "ljudslussen" var dörren in i ett rum med storbildskärm, där "virtuella" scenarios kunde köras. Då utan skarp ammunition.

På andra sidan "ljudslussen" kom man in till standardbanorna, och de avancerad banorna låg på sidan av dem, så man passerade hälften av standardbanorna innan man kom in till dem.

Ljuddämparen hade en förmåga att lossna efter några skott, så man var tvungen att dra åt den om och om igen, användandes en grytvante. Det primära problemet när den började lossna var att vapnet inte orkade utföra hela mantelrörelsen. Om nu någon inte redan vet det, så ljuddämpare tar bara bort det värsta av ljudet, och det blir bara väldigt högt.

En Glock som jag hyrde en av de andra dagarna jag var där hade slitna delar, så manteln stannade inte alltid i det bakre läget efter sista skottet.

Utöver en polis som var där och sköt på långt avstånd och med precision, så såg jag många som var där och pangade, på kort avstånd och spred skotten mer än vad jag gjorde på minst femdubbla avståndet. Så, förmågan att använda vapen verkar inte alltid sträcka sig bortom att veta hur man laddar och trycker av.
 
Top