Guns in the US and RPG characters.

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Har personligen skjutit mycket med pistol och tycker inte att 9mm är speciellt skrämmande.
Gissar du tänker på "jag har aldrig använt vapen förr och nu står jag här med en 9mm i näven"

Och inte "de skjuter på mig men eftersom det bara är 9mm blir jag inte nämnvärt störd" :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Gissar du tänker på "jag har aldrig använt vapen förr och nu står jag här med en 9mm i näven"

Och inte "de skjuter på mig men eftersom det bara är 9mm blir jag inte nämnvärt störd" :)
Jag blir inte skrämd av att hantera vapen, att bli beskjuten skulle skapa skräck och ångest hos mig även om kalibern är .22 . Jag har skjutit mycket med 9mm pistoler och revolvrar upp till .44 magnum. Min skytteklubb ville inte att någon använde något grövre, så jag har tex aldrig skjutit med .50 AE eller liknande. Men kan man hantera en luftpistol på ett säkert sätt så kan man hantera en pistol med grövre kaliber, självklart är konsekvenserna större om någon gör fel med ett vapen av typen 9mm än med en luftpistol.

Som sagt, jag är ingen modig person och skulle vad jag vet aldrig klara av en stridssituation. Jag har vänner som varit och är yrkesmilitärer varav minst en varit i skarp strid under då han var stationerad i Mali. Så vitt jag vet skulle jag bryta ihop i en sådan situation och jag hoppas verkligen att jag aldrig varken blir beskjuten eller skulle komma i en situation där jag skulle tvingas försvara mig med dödligt våld. Jag är helt enkelt inte lagd åt att klara av sådana situationer.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,443
Vet inte vem som blir rädd av att hantera ett skjutvapen? Det är väl kanske ett tecken på hälsosam respekt, precis som att man kanske var rädd första gångerna man kör bil?

Snarare blir man väl rätt snabbt ganska van och avslappnad, och jag är inte helt säker på att det är en helt bra sak eftersom det föreligger en fortsatt skaderisk. Detta gäller såklart både skjutvapen, fordon, motorsågar och annat farligt.

Det jag minns jag var mest orolig för var att råka skjuta för högt. Kuljäveln landar ju alltid NÅGONSTANS. Men som sagt, men vänjer sig snabbt och det är i ärlighetens namn ganska kul att skjuta.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vet inte vem som blir rädd av att hantera ett skjutvapen? Det är väl kanske ett tecken på hälsosam respekt, precis som att man kanske var rädd första gångerna man kör bil?

Snarare blir man väl rätt snabbt ganska van och avslappnad, och jag är inte helt säker på att det är en helt bra sak eftersom det föreligger en fortsatt skaderisk. Detta gäller såklart både skjutvapen, fordon, motorsågar och annat farligt.

Det jag minns jag var mest orolig för var att råka skjuta för högt. Kuljäveln landar ju alltid NÅGONSTANS. Men som sagt, men vänjer sig snabbt och det är i ärlighetens namn ganska kul att skjuta.
När jag lärde mig skjuta pistol så var just det att inte skjuta över vallen, en av de viktigaste sakerna. Vi fick höra skräckhistorier om människor som dödats flera km från skjutbanor av .22 skott som flugit över vallen. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i de historierna men det gav mig och de andra som sköt en värdefull respekt för att hellre skjuta för lågt än för högt.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Some physics nerd can probably figure out the mathematics of how much energy x projectile flying at y feet per second would have after factoring in gravity, wind resistance and argh :sleep:
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
As far as responding under fire, there's the old joke about the difference between recruits and veterans.

When a recruit hears a shell, he yells "Incoming" and then hits the dirt.
When a veteran hears a shell, he hits the dirt and then yells "Incoming".
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,887
Location
Port Kad, The Rim
As far as responding under fire, there's the old joke about the difference between recruits and veterans.

When a recruit hears a shell, he yells "Incoming" and then hits the dirt.
When a veteran hears a shell, he hits the dirt and then yells "Incoming".
I'm an Afghanistan veteran, and I'd say that the joke is mostly true. :cool:
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Some physics nerd can probably figure out the mathematics of how much energy x projectile flying at y feet per second would have after factoring in gravity, wind resistance and argh :sleep:
The important point of the story is I guess, that do not fire any bullets over the sand wall as it could potentially pose a danger for someone in a worst case scenario.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
För min egen del sköt jag pistol civilt efter att ha gjort lumpen. Upplevde det inte som jättemycket farligare än karbin, ksp eller tyngre vapen. Förmodligen för att man redan hade säkerheten och respekten i ryggraden.

Är i såfall betydligt mer orolig för att fumla med minor, sprängdeg, pentylstubin och . Handgranater har ju också viss potential att ställa till det.

Men det i särklass farligaste är ju de klåparna som helt enkelt inte förstår, tror de är odödliga, helt saknar konsekvenstänk, som gör filmstunts med skarpladdade vapen, är allmänt vårdslösa och skjuter vådaskott redan under laddövningen.

Det finns ju minst två såna i varje pluton och gängen verkar bara rekrytera ur den kategorin.

//EvilSpook

Edit: korrekt benämning på sprängpatron. Om nåt av mina befäl skulle råka kolla tråden.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Since I have lived in the US for quite some time...
You should write about what it is like to visit a gun range. All the details.

I have just been at a US gun range once, it made an impression, but I can not give the details properly.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Upplevde inte [...] som jättemycket farligare än karbin, ksp eller tyngre vapen. Förmodligen för att man redan hade säkerheten och respekten i ryggraden.
Så är det självklart. Min bakgrund var att jag känner mig ganska trygg och van när det gäller att hantera gevär. Och med den bakgrunden kände jag ett en pistol var ganska läskig. Jag hade en rutinerad instruktör så jag behövde inte tänka på säkerheten själv. Men det var mer... avslappnat när vi satt i en bänk och sköt gevär, än när vi senare skjöt pistol stående.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tycker precis som @Minimoni inte heller att 9mm är särdeles skrämmande . 9mm är en ganska soft kaliber att avfyra , inte direkt mycket kickback (enligt mig).

44 Magnum däremot it kicks like a Mule.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tycker precis som @Minimoni inte heller att 9mm är särdeles skrämmande . 9mm är en ganska soft kaliber att avfyra , inte direkt mycket kickback (enligt mig).

44 Magnum däremot it kicks like a Mule.
Så är det absolut under normala omständigheter. Jag har upplevt några undantag, detta med vapen ägda av den klubb jag var medlem i förr en massa år sedan. Deras vapen som var väldigt dåligt underhållna gjorde att även 9mm var rätt jobbigt att skjuta med, speciellt om man sköt 200 skott under en session. Detta var för längesedan och tyvärr min första upplevelse av en grövre kaliber än .22 .

Allt ändrades självklart när jag fick prova lite modernare, mindre slitna och bättre pistoler. Helt plötsligt så blev det väldigt mjukt att skjuta 9mm. Den första gången jag sköt 9mm och insåg att det inte alls var speciellt mycket rekyl etc, var när en polis lät mig låna ett av dennes vapen. Kommer inte ihåg vilken typ det var, men det var som natt och dag jämfört med klubbens egna slitna vapen.

.44 magnum är kul att skjuta med en kort stund, sen så inser man vad mycket pengar man slänger iväg med varje bit metall.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Så är det absolut under normala omständigheter. Jag har upplevt några undantag, detta med vapen ägda av den klubb jag var medlem i förr en massa år sedan. Deras vapen som var väldigt dåligt underhållna gjorde att även 9mm var rätt jobbigt att skjuta med, speciellt om man sköt 200 skott under en session. Detta var för längesedan och tyvärr min första upplevelse av en grövre kaliber än .22 .

Allt ändrades självklart när jag fick prova lite modernare, mindre slitna och bättre pistoler. Helt plötsligt så blev det väldigt mjukt att skjuta 9mm. Den första gången jag sköt 9mm och insåg att det inte alls var speciellt mycket rekyl etc, var när en polis lät mig låna ett av dennes vapen. Kommer inte ihåg vilken typ det var, men det var som natt och dag jämfört med klubbens egna slitna vapen.

.44 magnum är kul att skjuta med en kort stund, sen så inser man vad mycket pengar man slänger iväg med varje bit metall.
Är uppvuxen i en familj där skjutvapen alltid figurerat då min far och hans syskon alla är/var jägare (far jagar inte längre på grund av ålder/sjukdom) samt att min farfar också var jägare , min far tävlingssköt också med pistol/revolver under en period samt att han höll på med lerduveskytte så jag har alltid haft vapen runt mig under uppväxten , vilket gjorde att jag ganska tidigt fick prova på att skjuta pistol/revolver , kulgevär samt hagelbrakare.

Sedan har jag full förståelse för att om man aldrig har avfyrat ett vapen innan så är 9mm skrämmande ,what the heck även en 22:a kan vara skrämmande om man aldrig skjutit förut.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Min erfarenhet av "pistolers relativa läskighet i jämförelse med större skjutvapen" har alltså inget att göra med kaliber (och jag tror ingen annan har skrivit något om det heller), utan med det kortare avståndet mellan min kropp och mynningen (samt med att litenheten gör att de upplevs lättare att tappa och allmänt fumla med). Mer hanteringen än själva skjutandet alltså (en Glock har ju helt försumbar rekyl som ni påpekar).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Min erfarenhet av "pistolers relativa läskighet i jämförelse med större skjutvapen" har alltså inget att göra med kaliber (och jag tror ingen annan har skrivit något om det heller), utan med det kortare avståndet mellan min kropp och mynningen (samt med att litenheten gör att de upplevs lättare att tappa och allmänt fumla med). Mer hanteringen än själva skjutandet alltså (en Glock har ju helt försumbar rekyl som ni påpekar).
Jag har full förståelse för det du säger men kan nog säga att jag personligen upplevt mer relativ rädsla till större vapen än mindre. Hade möjlighet att testa massor av olika vapen på en skjutbana i Förenade Arabemiraten och att skjuta med helautomatiska grovkalibriga vapen var inte helt bekvämt. Jag upplevde personligen som om jag hade mindre kontroll över en hoppande kalasjnikov än en kort pistol och även om det inte var läskigt så fick jag fokusera betydligt mer för att behålla full kontroll över mitt vapen.

Då hade jag ändå redan erfarenhet av AK-4 och AK-5 från att skjuta här i Sverige. Så självklart kan jag förstå att en pistol kan upplevas som svårare då den precis som du säger är betydligt mindre i storlek än ett gevär eller en karbin, men grov kaliber leder till jävligt höga smällar och man skall inte underskatta vad det kan göra. Jag personligen sköt aldrig med ett .50 prickskyttegevär, men det användes i min närhet på skjutbanan i Förenade Arabemiraten och jävlar vad det small. Kändes som om vibrationerna gick rakt genom hela koppen och skakade om mitt skelett.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Jag tror vi får konstatera att det handlar om två helt olika känslor här. Den ena är respekten för rekyl och chockvåg från grovkalibriga vapen, vilket jag absolut kan förstå efter att ha skjutit med 20mm övningsvapen till Grg48. Den andra är själva hanteringen av en liten mojäng när man inte har för avsikt att avfyra den, vilket jag också absolut kan förstå efter att ha upplevt ett vådaskott under vapenvård och att jag personligen upplever det som betydligt enklare att inspektera patronläget på min Ak4 (för att inte tala om min Grg48 😛), än på en pistol.

Så den ena känslan handlar om när man faktiskt avfyrar vapnet och den andra om när man inte avser att avfyra vapnet.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det är väl också en fråga om vana. Rimligen har de flesta som kan hantera någon form av skjutvapen en grundläggande generell respekt för skjutvapen och när vapnet känns ovant leder det till försiktighet och en viss olustkänsla. Utöver den rent kinetiska effekten från att avfyra vapnet då.
 
Top