Eon Gruppsammansättning Sylferns Vrede

LeHdoor Thraan

Veteran
Ni som spellett Sylfens vrede, hur gjorde ni när ni skapade er grupp? Gjorde ni bara en mishmash av raser eller bara människor? Kom alla från samma land och kanske samma stad eller från hela Mundana? Funkar det med tiraker I gruppen tex? Jag har typ inte spelat Eon sedan 1:a utgåvan. Önskar Er input. Tack! 😊

Jag önskade mig bara människor (men nog kan man ha med en tirak också). Alla rollerna skulle ha någon koppling till Rampor och sällskapet de gamla (genom skolan Rampors Lykta som vi bestämde att de driver) vilket underlättar motivationen mycket. Som belöning för det fick alla något extra poäng till historia och ockultism. Sen önskade jag mig minst en roll från vardera Västmark, Damarien och Soldarn (Soldarn bara för lite sidoberättelse som jag ville ha in). Sen önskade jag mig minst en samorietroende och minst en hedning. Minst en akademiker, en riddare och en annan krigare. Minst en från de högre samhällsklasserna och någon från de lägre.
Tyvärr hade vi inte möjlighet att göra alla roller ihop vilket jag tror hade varit ännu roligare. Spelarna fördelade dock glatt egenskaperna mellan sig .
Jag skrev en text om skolan och personer kopplade till den (varav flera spelledarpersoner i olika delar kampanjen) som jag bad spelarna koppla till i sin bakgrund. Därmed blev det bättre ihopkopplat på flera sätt.

Jag önskade mig bara människor (men nog kan man ha med en tirak också). Alla rollerna skulle ha någon koppling till Rampor och sällskapet de gamla (genom skolan Rampors Lykta som vi bestämde att de driver) vilket underlättar motivationen mycket. Som belöning för det fick alla något extra poäng till historia och ockultism. Sen önskade jag mig minst en roll från vardera Västmark, Damarien och Soldarn (Soldarn bara för lite sidoberättelse som jag ville ha in). Sen önskade jag mig minst en samorietroende och minst en hedning. Minst en akademiker, en riddare och en annan krigare. Minst en från de högre samhällsklasserna och någon från de lägre.
Tyvärr hade vi inte möjlighet att göra alla roller ihop vilket jag tror hade varit ännu roligare. Spelarna fördelade dock glatt egenskaperna mellan sig .
Jag skrev en text om skolan och personer kopplade till den (varav flera spelledarpersoner i olika delar kampanjen) som jag bad spelarna koppla till i sin bakgrund. Därmed blev det bättre ihopkopplat på flera sätt.
Tack för ditt svar. Många bra idéer. Tack!

Jag körde nakgrunden att alla spelare kom från samma by och hade växt upp där. Gav lite kladsisk fantasy-känsla, som Wheel of Time eller Lord of the Rings. Dessutom gjorde det att alla folkslag kunde vara i en grupp, alver, tiraker o dvärgar. De hade ju växt upp tillsammans.

Visserligen växte de upp i en by i södra Asharien, och de fick själva skapa egna NPCer som bodde där, men en npc var Calvin, vilket var inkörsporten in till diamantäpplet.

Jag var rätt frikostig när vi startade, och det har inte varit något bekymmer, vi närmar oss slutet av ödesväven. Jag skulle säga att det är bra om någon i gruppen är någorlunda socialt kompetent, och det skadar inte att ha minst en människa med. Att ha en tirak med kan ge både fördelar och utmaningar, men jag skulle uppmuntra till det. Min startgrupp såg ut så här:

Amila - Maharathaïm tränad jahanitiska uppväxt i stora arkipelagen. pyromantiskt tränad.
Utvald som gruppens drömmare
Vemma - Vinjäsande missla med en fallenhet för att kasta knivar.
Ydoran - Learamalvisk vapenmästare som är ute efter att hämnas en 50 år gammal oförätt. (Han har ännu inte tagit itu med den, trots trådar som öppnats för detta) Livsskuld till Gurb.
Gurb - En underhållande gûrd som en gång räddade livet på Ydoran. Gruppens kaosmästare. Ydoran ser det som sin plikt att dels hålla Gurb vid liv, men också att skydda resten av världen från Gurbs kaos. Pyrotropiskt och geotropisk affinitet, kan själv inte bruka magi, men hans sinnesstämmnign kan påverka intensiteten av aspekterna i hans närhet.
Illiana - Bågskytt av thisms stam. Spelaren var med tre sessioner men kände därefter att rollspel inte var hennes grej. Rollpersonen lämnade gruppen då dennes lärling psykologiskt pallade händelserna på floden.

Senare tillkomna karaktärer är
Elos - (Från session 9) Taupisk magiker vars minnen enbart sträcker sig två år tillbaka, han har med sig en uggla som pratar med honom och Gurb. Kosmotropi ach geotropi.
Aiden - (Tillkom i del 3 av kampanjen) Läkare från Rampor, som är en hejare på bjudningar.
SahÚr - (Halvvägs in i del 3 av kampanjen) Kamoreansk shaman, kände Elos innan denne tappade sitt minne. Ersättare för en av de andra karaktärerna.

Gruppen har värdshuset Grisvingen i Rampor som sitt tillhåll, och samlades ihop av Herr Calvin med tips från värdshusvärden Stefan.

Back