"grisodling" är en dålig felöversättning och borde inte användas

Vilka spel räknas till genren "grisodlarfantasy"?

Jag tänker att det handlar om Harn främst, har för mig att det fick den stämpeln. Sen var Khelataar mer grisodling än vad spelets omslag antydde, har jag för mig.

WFRP skulle kunna vara grisodling, men har ju sin egen "grimdark"-genre som bättre antyder innehållet.

Viking, var det kanske grisodlarfantasy?

Vilka andra tänker ni på?
Khelatar!

Problemet är att att när folk använder grisodling på ett sätt som antyder att de inte vill spela i en högmagisk värld, så implicerar man samtidigt (må så vara omedvetet) att det är en värld där växtgrisar finns, om man nu kan odla dem.
Fast det skulle också kunna vara att man är t.ex. en humanoid gris som jobbar som helt vanlig odlare i en värld helt utan magi.

Jag tänker att det handlar om Harn främst, har för mig att det fick den stämpeln. Sen var Khelataar mer grisodling än vad spelets omslag antydde, har jag för mig.

WFRP skulle kunna vara grisodling, men har ju sin egen "grimdark"-genre som bättre antyder innehållet.

GURPS Ice Age (varianten med shamanisk lättmagi)

Jag tänker vara en tråkig akademiker nu och säga att det inte är så meningsfullt att ha två lådor, en för grisodlarspel och en för alla andra spel. En mer fruktbar ingång är att se det som en skala, från grisodling till epik.

Med det är världen, så är väl Harnmaster det arketypiska grisodlingspelet.

WFRP har för episka inslag tycker jag.

Last edited:
Jag tänker att man kan spela grisodling i de flesta fantasyvärldar. Det viktigaste med grisodling är inte om världen har gudar som vandrar genom landen, elminsters och supermans som spolar tillbaka tiden, drakar som dödas, utan vad rollpersonerna gör.

WFRP passar i mina (extremt Seter-influerade) ögon grisbra för en kampanj där man spelar menlösa råttfångare, förvirrade stråtrövare, eller fattiga bönder som försöker få ihop pengar till nästa måltid medan kaos invarderar i norr, skavens stryker omkring på nätterna, och alkemister testar raketer för att besöka någon av månarna. Råttor måste fångas ändå, adelns droskor måste rånas och fälten måste skördas.

Vissa regelsystem kanske är mer eller mindre lämpade för detta, men i de flesta vanliga spel går det nog utmärkt.

Hur är den korrekt? Att vi ironiskt antyder att världen är så högmagisk att det finns svinvarianter av Tatariskt växtlamm ?
Jag skulle hävda att de flesta kampanjer som beskrivs som "grisodling" inte handlar om svinabönder.

Utan de ha delar om väldigt jordnära äventyrare som kämpar för att överleva.
Så jag tänker mig att det är mer missvisande att kalla det fören "svinabönder" kampanj.
För det låter som du faktist spelar bönder som föder upp grisar.

Jag tänker att man kan spela grisodling i de flesta fantasyvärldar. Det viktigaste med grisodling är inte om världen har gudar som vandrar genom landen, elminsters och supermans som spolar tillbaka tiden, drakar som dödas, utan vad rollpersonerna gör.
Fruktbar ingång!

Två av de mest grisodliga kampanjer jag har spelat var en i En Garde och en i Western. För att vi typ aldrig hade pengar, och att våra rollfigurer var allmänt solkiga och misslyckade.

Men vi är alla överrens om att sci-fimotsvarigheten är griskloning?
Ej att blanda ihop med det sedan länge etablerade "Dollystyling" som är sciencefictionvarianten där man spelar forskare som försöker bryta ny mark.

Även om det finns väldigt mycket fantastisk fantasy i Eon, så lämpar det sig väldigt väl för grisodlingskampanjer, spela smutsiga västmarkiska kolare och kuskar! Mmmm...

Jag tänker vara en tråkig akademiker nu och säga att det inte är så meningsfullt att ha två lådor, en för grisodlarspel och en för alla andra spel. En mer fruktbar ingång är att se det som en skala, från grisodling till epik.
Eller, som brukar vara det mest fungerande för de flesta grejer här i världen, att "grisodlarspel" är ett namn på ett löst moln av egenskaper och ju fler av dem som finns närvarande i ett spel desto mer "grisodlarspel":igt är det. Så egentligen inte en rak skala; mer att både "episkt spel" och "grisodlarspel" är ett par luddiga nebulosor… =)

Jag kommer för övrigt att vilja se någon form av bevis på att det finns människor som tar ordet bokstavligt och tror att grisar odlas, innan jag tror på att de finns. För mig känns det mer sannolikt att de är något som mest finns i fantasin.

Lite som de där odlingsbara grisarna, alltså.

Jag har aldrig sett en enda människa använda begreppet på ett sätt som antyder att de inte förstår att det är ett humoristiskt begrepp snarare än ett bokstavligt.

Eller OK, den här trådstarten kanske. Men annars.

Back