Nekromanti GothCon-rapporten.

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jaha, då var man hemmkommen till sina päron ifrån sitt första GothCon. Ska försöka sammla mina intryck ifrån detta konvent här då.

Den korta versionen: Det har inte varit kul.. Det har varit FÖR J**LA kul !!!

Nu den lite längre versionen.
Jag dök upp på fredamorgon till konventet. Eftrer lite förvirring ifrån min sida så hittade jag till incheckningen. De första forumitetrna som jag stötte på vart Yassilus & Snigel. Efter att ha pratat lite med dm så träfade jag på Ymir & tog följe med honom till Indierummet & träffa de en skock met forumiter där.. B. la var det Arvidos, Mogge, Dnalor & några fler. Sparka på mig om jag har fel... :gremtongue:
Sedan så tassade jag vidare til We so screved-rummet & träffade Yyy, Zaphod, Gastno & några till, vilka mer har jag tyvärr tapapt just nu. Påminmig gjärna... Blev iaf en del parti med FLUXX där, vilken var trevligt.
Efter att ha snackat med dessa et tag så tog jag mig själv en rejäl runda för att kolla runt mer vad som konvetet hade att erbjuda. Hittade efter mycket om & med Krille & hans affär. Så det blev att man snackade en del med honom.
Det blev åxå en snackadnde & spelande av Frag med folk ifrån Lund, vilket var mycket trevligt. Tyvärr så fick jag storstryk.... :gremsuck:
Sendan så hittade jag ÄNTLIGEN ner till SARZ & träffade de polarna där. Blev snabbt indragen i Carcassonne-kvalet. När jag skulle anmäla mig & säga vad man hette så blev det som så att man träffade p en ifrån #rpgonline, vilken var vår allas Tibbeli. För att göra saken ännubättre så hamnade jag & hon vid samma bord. Tyvärr så gick det mindre bra i grundomgpngen.
Sedan efter det så flöt man omkring & snackade med wrnu:are.. Vilken var mer än lovligt trevligt.
Efter att ha krypit i säng vid 8:30-tiden på lördagmorgonen, för att sedan komma tillbax till lunch.. Flöt omkrin en stund, för att sedan gå & spela Höstdimma med Wilper som sl & b. la Bobby Magikern med i gruppen. Höstdimma är för övigt ett MYCLKET trevligt spel. Så tackar för att du fick med mig i gruppen Wilper !!
Sedan så blev det ännu mer omringflytand & snackande med fol. Trvlgt som tusan var det åxå !
Söndagen började med att jag spelade badaboom & Kablamo med Tibbelin & vilper. Sällskapet var trevligt, men spelen var ganska trista ! Sedan så hamnade jag i indierummen igen där de flesa från wrnu höll till.

För att smmanfatta det hela så har jag haft mycket, mucket trevligt. Jag fick ut det hag ville av konventet & mer därtill !!
Så jag får tacka & bocka alla som jag träffade !!

Nu tilll ite listor:

Saker som jag köppte:
* 1t10, 1t6
* DoDt
* 3 böcker till EON
* Mat & dryck

Påträfande Forumiter& rpgonlinare: Ymir, Yyy, Gastoono, w176, wilper, ulfgeir, Krille, Mogge, Dnalor, MrG, Älvekatt Vildkatt, Tibbelin, the_Gorger, Yassilus, Han, Snigel, Arvidos, Anders & Tove, Bobby Magikern & nu tog miinnet plödsligt slut... PÅmin mig snälla vilka jag träffade mer ! :gremblush: För att jag vet att jag träffade mer folk !

Mest trevligaste händelse: Spelanadet av Höstdimma & träffandet av oträffande forumiter.

Mest udda händelse: Det spontana semi-#rpgonline-lajvet i indierummet på söndagen & att bli gnuggad av en t20 i skägget av Mogge.

Sådär det var min konventsrapport !!
Jag vill återigen tacka alla härfrån för en trevlig tid !!
På återseende hörrni !

/ Johan K
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Jaha, en till rapport från en som för första gången var med på gothcon, faktiskt på kovent överhuvudtaget.

Jag kan väl sälla mig till sammanfattningen som johan gjorde: Det var j*vla kul.

Torsdag:
Vi åkte tåget upp på torsdagen, anlände i gbg cirka kl 16. Efter besök på sfbokhandlen (vilket var onödigt eftersom de var på konventet, vilket vi inte visste) så kom vi till konventet cirka kl19.30. Efter att ha kommit i ordning så begav vi oss till de olika affärerna, vilket var riktigt trevligt. Vi disskuterade nog 2h om vi skulle köpa Götterdämmerung, vilket dock var bra eftersom krille dök upp lagom till att vi bestämde oss för att göra det. Ett uppplockat ex av vägar senare så var jag helt begeistrad, snyggt värre Krille! Vi kom fram till att tidigt sänggående var en hyfsad idé, så efter att ha spelat munchkin till 2 så gav vi oss av till sovsalen.

Fredag:
Läxa men lärde sig under natten: Ta med öronproppar om man ska sova i sovsal. Snarkningarna måste ha hörts i hela huset.
Första passet hade vi snöflodens fall, vilket var riktigt ultra superkul. Spelledaren hette Anders (och jag tror det var Anders Sveen här på forumet, dock så vet jag inte.) Systemet var bättre än vad jag hade hört och det var bara allmänt roligt.
Pass 2 hade vi fritt men vi passade på att spela lite i indierummet, tyvärr så han vi bara pröva Universalis och Inspectres, vilka jag inte tror vi utnyttjade fulla potentialen hos. Arvidos spellede oss i Inspectres och vem den som hade oss i universalis är vet jag faktiskt inte.
Pass 3 tillbringade vi med att spela girighet, vilket var riktigt trevligt.(Fundering: Ska verkligen slumpfaktorn spela så stor roll? Det blev spännande men kunde kännas lite snöpligt när man blev utslagen efter en rundas strid) Helt utslagen så ramlade jag sen i säng.

Lördagen:
Eftersom vi inte anmälde oss förren dagen efter sista anmälningsdag så var vi reserver på vitt kontrakt, mycket riktigt så fick vi inte spela heller. Lite nedslagna så spelade vi istället Doombrädspelet, vilket inte riktigt var min :tekopp:. Efter det så spelade vi två updrag i We're so screwed (ett med Yassilus och ett med någon jag inte kände igen).
Pass 2 tillbringade vi med att spela kult, vilket var kul, men inte överdrivet.
Pass 3 hade vi anmält oss till noctum på men återigen så fick vi skit för vår sena anmälning, inget spel med det. Istället så trippade vi återigen ner till indierummet och spelade Primetime adventures med Anders, vilket var ultra extremt kul :gremgrin:. Tyvärr så var vi alla trötta som as, och efter att ha fått känna lite på systemet så drog vi oss tillbaka. (det kändes inte bra att hålla på att somna trots att man egentligen ville vara helt på alerten).

Söndagen tillbringades helt enklet med att driva om kring, se trött ut och köpa lite till spel.

Forumitskådningsresuktat: Arvidos, w137, mrG, Krille, Johan K, Bobby magikern (tror jag), Snigel, Yassilus och antagligen en hel massa till jag inte kände igen.

Forumiter jag pratade med som forumit (komplett med nick): Krille.

Man kanske ska presentera sig som forumit nästa år?

/Marcus gjorde inte det av någon konstig andledning som jag själv inte förstår.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Man kanske ska presentera sig som forumit nästa år?
Ja, det tycker jag absolut !! :gremlaugh:
Av någon anledning så är jag ganska trög på att inte känna igen de forumiter som man inte träffat förr... :gremblush:
Så nästan gång vi ska på samma konvet, lova mig då att du hugger tag i mig & säger hej !!
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Nej, jag förstår att du inte kände igen mig, jag har ingen aning om vilka som är forumiter av de som inte hade rollspel.nu pins eller tröjor och/eller bild som avatar (eller postar en film dagarna innan konventet).

/Marcus
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jo, det låter som om du har haft det underbart!
Men har vi inte alla det när det är konvent? :gremsmile:
Hur som helst så får väl jag följa upp med att berätta vad jag har hittat på.

Första dagen så började jag med att dra upp till affärerna och glo runt lite grann samt prata med Blasphemy en stund.
Sedan var det lite upptäcktsfärd och till slut sprang jag på We're so screwed gänget (dvs. Snigel, Yassilus, Yyy, Zaphod), jag vet inte om alla var där direkt men hur som helst, Han och Johan K var också där lite från och till men hur som helst...
Där slog jag mig ner i väntan på ett samtal - när samtalet var 2 timmar försenat så drog jag vidare mot Indierummet och hälsade på Arvidos en snabbis innan det bar iväg till cafeterian för att träffa en bekant.
Det blev ett pass Noctum med Saxifrage - jättetrevligt!

Följande dag så var det nästan samma grej (minus ett försenat telefonsamtal dock).
Hängde mest runt i We're so screwed rummet och spellade lite kortspel och sådär förutom det rådande arrangemanget på platsen (alltså we're so screwed...).
Mera rundvandringar och jag sprang på mer forumiter och rpgonlinare som t.ex. w176, vildkatt och tibbelin.
Mot kvällen blev det iaf lite sagoberättande med once upon a time där jag kunde hälsa på Ymir och Dnalor lite mer ordentligt.

Sista dagen var slapp, först upp till affärerna och hänga runt med polare ett par timmar, sedan we're so screwed och sedan ett antal timmar som gick lite för snabbt i indierummet som avslut.

Nu känns ju alla namn som en stor gryta så jag kommer inte ihåg alla jag träffade men de namn som jag kan greppa av forumiter och rpgonlinare är: mogge, fogge, dnalor, arvidos, the_gorger, johan k, zaphod, snigel, yyy, blasphemy, gasten, han, walium, saxifrage, tibbenlin, w176, wilper, vildkatt, ymir, illern, bearnie, yassilus.
Sedan har jag säkret sett lika många till utan att prata med dem och sedan har jag säkert glömt lika många till för att jag är så otroligt seg och har dåligt minne även när jag inte är seg :gremsmile:
Påmin mig gärna om vilka jag har glömt, känns som om endel ligger på tungan.
Kanske var det bara att det var ett gäng som jag visste var forumiter men aldrig riktigt presenterades/presenterade mig för?

OTROLIGT trevligt i vilket fall som helst!
Stort tack till alla jag pratade med speciellt!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Få se, vad gjorde jag egentligen på GothCon?

Spelledde:
InSpectres
Protest!

Spel spelade med framgång:
Carcassonne mot ett gäng forumiter (vinst)
Carcassonne mot ett gäng icke-forumiter (vinst)
Tredimensionell luffarschack mot demonstratör (vinst)
Clout fantasy mot en förbipasserade (vinst)
Magic booster draft (vinst)
Ticket to ride mot ett gäng forumiter (vinst)
Diceland mot okända människor (vinst)

Spel spelade med lite mindre framgång:
Badaboom mot forumiter
En annan Magic booster draft
Slumpmässigt Magic-spelande
Eventuellt annat spel som jag förträngt av brist på framgång

Spel testade men inte avslutade:
Polaris

Inköp:
Pendragon
Två tärningar av Neogames för 1 kr styck (Pris: 1T6)

Sedan pratade jag med lite folk, hängde i indierummet, tittade i alla butiker minst fem gånger, missade auktionen och sov under relativt civiliserade omständigheter. Och så träffade jag Johan K och påminner honom härmed om detta. :gremwink:

/tobias
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Ett mycket trevligt konvent med stora mängder trevligt folk, från konventspuben till avslutningen. För att spalta upp det hela:

Rollspel spelade:
Eon (spelledde tre asroliga pass)
My Life with Master (i 30-tals-gangstermiljö, bland det roligaste på konventet)
The Mountain Witch (aldrig avslutat, dessvärre)
Höstdimma (Borgis var bäst! Resten av spelet var också bra)

Oträffade forumiter träffade (det finns ju så många, så jag räknar bara upp nya bekantskaper):
Bastion (och möjligen de andra killarna som hängde med Balderk, vet ej om de var registrerade -- samma sak gäller avatarex polare)
Gurgeh
Jonas Karlsson
Marcuslinder
Wilper
Zorbeltuss
Säkerligen några andra jag missade -- säg till i sådana fall.

Spel köpta:
Artesia (delat med Markehed)
Drakar och Demoner Trudvang
Trygg-Torkel

Spel på annat vis införskaffade:
Eon 3 grundregelbox (given som pris)
The Everlasting: Book of the Fantastical ("betalning" för spelledare)
Koor-Maniar Universaläventyr (dito)
Samt en gammal Dragon (dito)

Utmärkelser mottagna:
Bästa spelledarinsats i Eon :gremblush: :gremlaugh:

Sammanfattningsvis fantastiskt roligt. Tack till min Eonarrangör, Göteborgs Tidelagssällskap (och Jörgen), Malicious Mob, Orchis och Svettis, killen som lånade ut sin Eon-spelledarskärm, hela indierummet och alla som spelade med mig under konventet!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ja, det tog en jävla tid, men nu är jag hemma. Detta var inte mitt bästa konvent, faktiskt ett av de sämre, men om man betänker hur bra det var så inser man att det är jag som är konventseliten i Sverige. Här kommer min konventsrapport, i praktiskt punktlisteform:

Jag hann med, i ungefärlig kronologisk ordning att:

<ul type="square"> [*]Hoppa på fel tåg (som tur var satt det ihop med rätt tåg så det var lätt att flytta sig)
[*]Bli polare med en jycke på tåget (Ramses!)
[*]Innästla rollspelsskaparaffärsrummet trots att utlovade Neogames inte var på plats och salen var låst (jag är ninja).
[*]Inte hitta Gothconpubben trots att jag var på nästan hela Chalmers
[*]Hitta Gothconpubben
[*]Bli full
[*]Dansa med Ezping Orm (om inte minnet sviker) och Karolina Stäel
[*]Ta mig hem till konventet
[*]Sova säkert fem timmar
[*]Bli uppraggad och lira Eon med ett gäng gobbonauter samt en brud vi aldrig träffat innan
[*]Spelleda Girighet för ett gäng med publik. Fick betyget "4" på en skala 1-5 av laget samt "7" på en skala 1-10 av publiken. I rawk. Publiken bestod av oroliga föräldrar. :>
[*]Somehow undslippa att spelleda pass 3, till Bearnies stora förtret. :gremgrin:
[*]Öh, something something hamnade i Indierummet och fastnade i en Zonkpopsession som pågick långt in på småtimmarna
[*]Gå och lägga mig
[*]Sova säkert fem timmar
[*]Ta mig upp och gå in till SF-bokhandels rum för att dreggla över Warmachine och viktigpettra mig (dvs hjälpa till med regler), Maslow tog dock över och självförverkligandet fick stå vid sidan om för grisföda och uttag av pengar.
[*]Nästan bli uppraggad på McDonalds! Hela historien nedan*
[*]Eeeh.. nånting.
[*]Just det! Jag gick tillbaka till SF-bokhandeln och blixtanmälde mig till turneringen i Warmachine, lånade figgar och lyckades placera mig trea poängmässigt, vann "Best in Faction", det vill säga, av de personer som spelade med samma lag som jag så var jag bäst och kom trea i finalen som kördes med de fyra bästa poängplockarna. Hade en rätt kass armé som dock var riktigt skoj att spela med, tyvärr var den dålig på att plocka ner hårda mål, och tja, Warmachine består i stort sett bara av hårda mål. Jag gjorde dock bra ifrån mig ändå, och lyckades på sant ondskefullt sätt (kom igen, min general var liksom en floating skull i en nekromantiskt sammanhållen rustning med ett nådigt tvåhandsspjut) köra "caster assasination", det vill säga, döda fiendens general så att hans robotar stängs av och jag vinner. I rawk. :gremlaugh:
[*]Få min Tröja 90 stulen av VildKatt, som var inne i Indierummet och plockade på sig lite prylar och av misstag tog min som var hängd över en soffa. Jävlar vad paff jag blev när jag vände mig om! :gremlaugh:
[*]Efter dessa två utmattande dagar spelleda Avatarex' crew "Shaguliterna" i Girighet och det var najs även om vi var duktigt jävla sega allihopa.
[*]Motstå frestelsen att göra en all-nighter, så jag gick och lade mig och fick säkert fyra timmar sovt.
[*]Ta mig upp i bra tid och duscha, packa och softa i Indiespelrummet
[*]Höra den absolut fetaste dissen i världshistorien: Random konventssnubbe går in i rollspelsaffärsrummet och säger "Rävsvans?" och jag pekar på Krille. Han verkar inte intresserad, går istället fram och börjar bläddra bland Eon-modulerna och utbrister "Är det ni som är Riotminds då eller" och verkar mena allvar eftersom han säger "Oj, okej" när vi pekar honom till RM... Dissen är multilayered och tvåvägs och det är det som gör den så jävla skön... aaaaargh jag exploderade nästan av skratt :gremlaugh:
[*]Slå sönder min Gothconmugg ungefär 20 sekunder efter jag återfått den av en polare som haft den i sin väska hela konventet igenom (suuuug!!)
[*]Brotta ner w176, vilket får ses som en stor framgång då jag bara är tre gånger så stor som henne och gjorde en sneakig ninja-attack bakifrån. Tänk att så mycket ondska kan rymmas i en så liten kropp...
[*]Äckla ungefär samtliga personer jag träffade på konventet i allafall någon gång, och om jag minns det rätt utbrast jag även "Men vadådå, jag måste ju upprätthålla mitt rykte som kanaläckel!" efter en särdeles politiskt inkorrekt kommentar
[*]Delta i IRC-lajvet (vi satt runt ett bord och passade runt ett papper som vi skrev IRC-rader på)... och nej, SÅ knäppa är vi inte, vi pratade faktiskt också. Lite. Nån får posta loggen!
[*]Få rövdäng i Pimp: The backhanding som var ett särdeles sugigt spel
[*]Glömma mina två döskalletärningar och mitt World of Synnibarr
[*]Åka tåg med Tibbelin hela vägen till Mariannelund (där hon klev av)
[*]Åka taxi hem (hoppade in i en bokad taxi som jag fick åka med helt gratis för de som hade beställt den! Snällheten är inte död i Kalmar!) [/list]

Och för att runda av: Johan, du träffade ju givetvis mig också, men det gör du ju varje konvent så jag förstår att du börjar känna dig van och att det inte är något speciellt :gremlaugh:

* McDonaldshistorien! Bäst för er att ni läste hela inlägget och inte bara hoppade ner hit för att få smaskiga detaljer.

Nåja, jag var iallafall någonstans på grottmansstadiet när jag kom ner på Avenyn, tog ut lite stålar och sökte mig mot grisfödastället nummer ett: Donken. Stövlar in i sletna jeans, ett antagligen drogat utseende och en lodig militärtjocktröja (jag nämner inte statusen på mina skor för att de antagligen inte syntes sådär jättebra från bakom disken) och för första gången i hela mitt liv får jag SERVICE på McDonalds! Av en skitsöt invandrartjej som heter Aryan. Jag funderade på att börja en utläggning om arier, zigenare och hur fel Hitler hade och hur passande namnet var, men insåg att jag bara skulle snubbla på tungan och göra bort mig. Så jag beställer mat och hon säger...

"Det tar ungefär tre minuter går det bra?"
"Eh....ja....... eller.. haha, vad har jag för val, ni kan ju inte trolla fram burgaren... de trycker i er exakt vad ni ska säga, eller hur? Din stackare hö hö"
"Mmm... *fniss*"

Chockad går jag och sätter mig vid ett bord och blickar ut över Avenyn och kommersen som börjar komma igång. Vänder mig om då och då och spanar lite... när jag ser att hon börjat lassa upp min beställning går jag och hämtar den.

"Hoppas det ska smaka"
"Det gör jag också"
"Så får du ha en glad påsk!"

and I was like, wtf!?

"Vafan, det här har jag aldrig varit med om, få service på McDonalds och av personal som har ett sånt vackert leende..." (håll käften om lökigheten i uttalandet, för det funkade bevisligen! Vad gjorde ni med era liv klockan tio i lördags morse, era blötdjur?!)
"Oj, tack, hihi"

Så jag försöker glömma den här uppenbarelsen och intalar mig själv att jag bara är konventskomig, att jag ska leta upp Rickard och fråga om jag kan få låna husbilen för att sova ett par timmar extra och piggna till.

Då går den här fantastiska varelsen och börjar plocka skräp på bord, torkar tafatt av dem litegrand med en trasa och... sätter sig sen mitt emot mig och börjar prata! Jag försöker hålla mina primala tankar i ungefärlig balans (det vill säga, det var en ständig kamp i en konventstrött hjärna mellan viljan att föra mina gener vidare och att fylla min mage) och det verkar gå rätt hyfsat. Vi skrattar åt att de faktiskt hade blivit varnade för att det var evenemang på Hvitfeldtska i helgen men att "folkstormen" uteblivit.

Lång historia kort, för er som inte visste det redan: Änglar har mörkbrunt, svallande hår, djupgröna pigga ögon och jobbar på McDonalds Avenyn... :gremcrazy:

Och nä, jag tog aldrig hennes nummer. Antalet synapser räckte inte riktigt till. Hursomhelst ska jag nog fortsätta köra den här.. "rugged" stilen med lite skäggstubb, blodsprängda ögon och lodiga kläder, för det verkar gå hem... :tekopp:
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Rollspel för nästan hela slanten

Torsdagkväll inledes efter en relativt angenäm bussresa till ett fuktigt Göteborg och en stimmig GothCon-pub. På sant bastuklubbsmanér dealade jag till mig MrG som sl (nästa dag), mot att vi skulle ta väl hand om lagen Kurragömmaklubben Kamouflage och Snygg, vacker, och singel (eller något liknande). Jag blev lite chockad av hans utseende trots att vi tidigare snackats irl. Jag var van vid att huvudet skulle vara utdraget och bulligt (likt hans förra bild), men det var det ju inte. Då schemat var intensivt lämnade jag och min medarrangör Niklas ganska tidigt puben för att sova ordentligt. Planerna spoilerades av att jag snackade skit med Maria Rodén (en sverok-personlighet) tills halv-tvåtiden. En smidig arrangörinchekning tidigare under kvällen renderade mig det enda bättre än en sl-sovsal, en arragörssovsal. Gott om plats, ont om magic-spelare, gott om luft, ont om ljud och bara allmänt trevligt.

Torsdagen inleddes med en ljuvlig (ur konventsstandard) frukost, följt av MrG's katastrofscenario San Andreas. Det spelleddes av arrangören själv, och var motsatt sitt namn ett riktigt toppenscenario. Det spelades i en musiksal, och en mäktig trumma förstärkte stämmningen. Min hembakade drömtårta som skulle användas för MrG-mutning var pinsamt nog inte så stor efter att större delen av den avnjutits på resan ner av glada medresenärer. 35 mer eller mindre döda karaktärer och fem glada och nöjda rollspelare senare inleddes det första och sista icke-rollspelsrelaterade passet.
Det ägnades i princip fullhjärtat åt Tyska hörnet. Tyska brädspel tävlade mot varandra i en tennisliknande turnering. Vi korade börsspelet Shark som vinnare över det ganska tråkiga pingvinspelet Give me my fish (eller vad det nu hette). Vi kunde inte dra oss därifrån utan då Shark gått vidare spelade vi det ytterligare än gång, mot det lustiga spelet Too many cooks. (Humoristiskt nog var en av spelarna dålig på engelska nog att envist kalla det Too many cocks) Shark drog dock det längre stået, men segrade inte i tävlingen.
Efter det gav vi (jag och Niklas) oss med darrande ben (nåja) mot vår första spelledarsamling som arrangörer för Gondica-scenariot Dude, where's my booze. En spelledare (Karl Lampinen, fy på dig) dök ej upp, men ett lag var också frånvarande, så det var fine by me. Trots min övertygelse om att scenariot skulle censur svetten ur död mans censur , så gick det riktigt bra. Spelarna verkade ha väldigt roligt, och frågade om det var en del i triologi (vilket det inte var), och när den skulle gå. Jag gick och lade mig, skinande som en sol.

Lördagen inleddes med Neotech, och äventyret Vitt kontrakt närmare bestämmt. Det var inget vidare, och jag tycke att vår sl var så där, en åsikt jag fick anledning att totalt omvärdera. Jag skulle nämligen spelleda äventyret direkt efter, som en deal med killen som arrangerade det.
Det visade sig att äventyret var splittrat, kaotiskt, tunnt, kontradiktoriskt, osammanhängande och allmänt svårläst. Vår sl hade i princip freestylat fram äventyret när vi spelade. Jag var mycket imponerad och såg till att söka upp honom senare, för att be om ursäkt för eventuella bistra blickar, och tacka för den fantastiskta insatsen. Jag lånade friskt av hans idéer, och laget Orchis och svettis hade väldigt roligt, även om de sade att plotten verkade lite osammanhängade, varvid jag kröp till korset och visade dem debaclet. Laget hade f ö ett griskranium på bordet medan vi spelade.
Sedan var det återigen Dude, where's my booze. Denna gång gick om möjligt ännu bättre, och jag hittade ett personalrum vi spelade. Det hade en automat med gratis kaffe/choklad, samt bekväma stolar. Det ägde! Spelarna frågade vad jag hette, och sade att de skulle hålla utkik efter namnet, och jag tror det menade det på ett bra sätt. Bästa komplimangen hittills! sex lag, sex spelledare, lyckan log sitt glada ansikte mot oss!
Eftersom det chockerande nog redan var sista kvällen gick och hälsade på lite SARZ-hangarounds, och spelade div spel. Jag var nordkorea när vi spelade Axis of evil, mot bla en Tung, en korean, och spelupplevelsen sabbades något av att jag var konstant skitorolig för att jag på något sätt skulle förolämpa Tung på något sätt, så jag satt för ovanlighetens skull rätt tyst. Vid tre-tiden var vi rejält övertrötta och hittade på en cross-over mellan Carcassone och ett tyskt unoliknande spel. Det var rejält flippat, men kul (för att vi var trötta?).

Sista dagen, ytterligare ett pass Dude, med perfekt slbalans, och sedan resa hem.
Innan hemresan tittade jag förbi Indierummet, och forumiter i massor översvämmade mig. Jag såg en tjej som jag insåg var w176, och fruktade för mitt liv, men hon var vänlig, och det dröjde säkert tre-fyra minuter innan jag satt i ett klingonskt dödsgrepp och skrek för mitt liv. "Jag tryckte på två nervpunkter samtidigt" blev jag artigt informerad om. Arvidos såg tomtigare ut än någonsin, och jag hälsade någonlunda artigt på resten av folket också.

Forumitdropping:

Reste med:
Yyy
Bearnie
Ymir
VildKatt

Arrade med:
Nicke4ever

Snackade med på puben:
Fogge
Avatrex
Zorbeltuss (är du den konstigaste männinskan jag träffat, eller var du bara full?:))
Yassilus

Spelledd av:
MrG

Hejat på:
JohanK
Jonas Karlsson
Mogge
Zaphod
Gastrono
+ säkert någon mer

Statuerad exempel på av:
w176

Stått på scen med:
Arvidos (Alltså hatten + tekannan! Om jag inte hade vart så stolt, så hade det blivit ROTFL direkt. Så skönt!)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Min rapport :

Jag fann Gothcon varandes väldigt trevligt (som vanligt), även om det är tråkigt att vara fattig och inte kunna köpa roliga saker. Framför allt då affärerna dignade med sådana. *snyft* Måste få ett jobb som ger massa pengar. Enda saken jag köpte (förutom mat/godis) var expansionen River II till Carcassonne.

Tårtan som de bjöd på för att fira jubileet var god. Tyvärr missade jag fyrverkeriet och eldshowen. Blev till och med tid för sömn under konventet. Konventets bagetter var goda, även om jag inte gillade gegget som var i vegan-baguetten (enda som fanns vid söndag lunch).

Spel spelade:
Mah Jong - Spelade endast 1 varv (alla var Östan)

Carcassonne - Gick uruselt. Fick endast 102 poäng på 3 partier. Det var klart skoj dock, men jag får komma igen nästa gång.

Puerto Rico - Gick relativt bra men det räckte inte då de andra vid bordet var så mycket bättre.

Dogs in the Vineyard - blev uppraggad att vara med och spela. Udda koncept, men inte riktigt min grej. Tyckte systemet kom i vägen för spelandet och är lite skeptiskt till den typen av samberättande. Det är liksom för flummigt för mig. Hade w176 som spelledare, och hon skötte sig bra.

Settlers - Var sådär. Hamnade på 12 poäng på två partier. Har tröttnat lite på Settlers då det är lite för turbaserat utan möjlighet att påverka.

Ninja Burger - Använd ninjafärdighete för att leverera burgare. Väldigt skoj. Måste ha. =^_^=

Once Upon a time - Tyvärr var vi för flummiga för att spela det då klockan var sent (tidigt) på söndagsmorgonen så våra sagor blev märkliga.

Lobo 77 - Snabb kortspel men man tröttnar snabbt.

Ticket to ride - kul att spela men jag är tveksam till om det håller i längden. Tror man lär sig rutterna alldeles för snabbt.

Kingdoms - Tja vad skall man säga. Snabbt och enkelt brädspel.

Sedan spelade jag ett scenario från rollspelsbaren. Ämnena var "Tredje i orndingen", "Elakt skratt" och "skatt". Resultatet blev Orange punk => Steampunk-miljlö fast all drevs med apelsinkraft. Det här var hysteriskt skoj. Jag är djupt imponerad av våra två spelledares improvisationsförmåga.

Jag ställde även upp i skrivartävlingen med två prosa-bidrag och ett poesi-bidrag. Tyvärr vann jag inget.


Forumiter träffade: (blev en hel del snackat)
Arvidos
Bearnie
Björn Hellqvist
Bobby Magikern
Dnalor
Foggmock
Han
Hunk
Härolden
Illern
Johan K
Krille
Mr G
Nicole
Seinet
Snigel
Snurgla
Tibbelin
Vildkatt
W176
Walium
Yassilus
Ymir
Yyy
Zaphod
Älvekatt

Tror jag fått med alla. Har jag missat någon så ber jag om ursäkt.

/Ulfgeir
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Jag var inte på konventet, men det verkar som alla andra på forumet var där. Det har varit jäkligt dött här i helgen kan jag säga.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Yyy överlevde

Yyy åkte dit frisk och kom hem med förkylning, igensvälld hals, feber, visdomstandvärk och huvudvärk.

Dock fick han en kram av w176 utan att hon brukade våld mot honom efteråt. Så det gottgör allt. Yyy <3 w176
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Jag med! [Heta bilder också]

Det var som konvent är mest.

Kannor te druckna i We're so screwed-rummet: 10 stycken.

Spel spelledda: We're so screwed. Bortsett från d20-systemet riktigt trevligt ibland. :gremsmile:

Spel spelade:
Zonkpop, fett tokigt och alla var trötta. Det började rätt strukturerat men slutade i ett samberättat knarkrus på icke mindre än fem dygn. I en av pauserna sniffade vår spelledare pulveriserat druvsocker i en rullad femtiolapp. Det finns bilder av detta tilltyg på websida enligt adress nedan.

Protektoratets barn. Fuck yeah. Alla var trötta igen, men det var riktigt bra bitvis. Mogge satte flera klockrena formuleringar och jag förundrades flera gånger över hur mycket mörker och cynism som kan rymmas i en sjuttonårig spelskapares hjärna.

Protest! nästan. Jag satt med i egenskap av jurymedlem i en liten stund, och sen blev jag ivägryckt för att spelleda. "Det enda balla dogmaspelet" sa jag på plats, och det kanske är sant.


Forumiter träffade: Bla bla namedrop. Ni vet att jag gillar er.


Jag hade med mig en kamera också:
Här finns det bilder
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Jag och min kompis Viktor kom ned vid ungefär 17 tiden med tåget vid torsdagen. Det hade varit en lång tågresa om man var inte särskilt sugen på att sitta stilla så väldigt mycket längre. Bland det första vi gjorde efter incheckning var att lämna in väskorna och att sätta upp våra lappar om att vi sökte spelare (ni såg dem säkert - Nisses hereos och Ninja in the dark heter våra grupper) Därefter så käkade vi middag på en schysst Italiensk resturang i närheten utav konventet. Efter middagen så ville vi främst jag komma igång med något, något brädspel helst. Vi fastnade snabbt för Tyska hörnet, men vi hade problem med att få ihop rätt antal spelare: först var vi för få (bara två) blev vi för många (hela 7 st) två separata gånger fast till sist så fick vi tag på en kille som hette Rikard som hakade på. Vi spelade Thurn und Taxi och något slags björnrace spel. Det var riktigt kul. Vi lyckades även övertala Rikard att spela Götterdämmerung och Skymingshem med oss dagen efter. Under kvällen så hade vi lyckats fylla alla våra spel som vi skulle spela på fredagen (ytterligare två stycken kom förbi och ville spela Götter)

Efter frukosten på fredagen så gick vi i affärerna. Den här tiden var ledig eftersom vi egentligen hade tänkt att använda tiden att samla spelare (om vi inte skulle ha fått tag på spelare till senare pass) Fastnade direkt för den otroligt coola boken "The Zombie survival guide" :gremgrin: som jag köpte direkt. Vi mötte upp med Älvekatt Som vi skulle spela Skymingshem med pass 2, så att vi kunde känna igen honom. När vi ändå stod där tillsammans så passade vi på att gå in till rollspelsbaren, vilket var väldigt intressant för mig eftersom jag aldrig spelat där. Efter att ha raggat upp ytterligare en spelare så fick vi uppleva ett äventyr i klädda rollerna som ganska udda och uttråkade framtidspoliser som skulle undersöka en tjurfäktnings arena i rymden som man förlorat kontakt med. Självklart så var det en köttätande rymdvarelse som av en ren slump såg ut som en stol och som hade tagit över alla med hjälp utav mindpowers. Det var jäkligt kul, hade kul medspelare och en fantastisk spelledarinna. Pass 2 så spelade jag Skymingshem. Till min överraskning så slogs vårat lag ihop med att annat lag så att vi blev hela nio stycken spelare(!) Ord som kan beskriva det scenariot var: annorlunda, något hackigt (äventyret bestod av 13 st "episoder", små miniäventyr) Spelledaren verkade inte 100% påläst, men han klarade sig rätt bra ändå. Betyg: 3.5/5
Pass 3 så spelade vi Götter. Det var också kul. Vi fick många skratt men även spänning. Dock så kände jag att det var lite väl kort.Betyg 4/5

På morgonen på lördagen så var det tänkt att vi skulle spela Fjälldåd, men det blev inställt eftersom våran spelledare inte dök upp:( Resultatet av detta blev att vi fick 12 timmar med dödtid. Dessa spenderade vi bl.a. med att spela We're so screwed (med bl.a. Yyy , ÄlveKatt och Johan K . Lyckades med två uppdrag och jag överlevde själv båda två. Spelade även Badabom, gigantoskops nya spel (eller vad det nu hette) och Ticket to ride i SARZ spelhall. Badaboom var inte särskilt kul men Ticket var rätt kul (även om det liknande spelet Thurn und Taxi var roligare) Provade Hellgame också, men det var ett bottennapp.
Pass 6 spelades det Kult. Det var en helt gudomligt kul äventyr. Spelledaren var fantastisk och medspelarna lika så :gremlaugh: Betyg 5/5

Pass 7 gick lungt till. Vi spelade Western. Äventyret var rätt enkelt men kul. Betyg 3/5 Efteråt åt vi lunch, tog en sista runda (köpte Skymingshem av Krille, Caracassonne: Builders and traders, Save doctor lucky och ett expansion till Kill/save doctor lucky för 30 spänn) Därefter så fixade vi matsäck till tåget och åkte hem till regniga Stockholm.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Jag med! [Heta bilder också]

Jesus jävlar, vilka heta bilder. Jag vet inte om det är ljuset, eller kameran, eller fotografen, men bilderna i indierummet är nog de bästa på oss jag någonsin sett. Och Kannesten har aldrig sett så bra ut som på första bilden.

Asläckert.

(Och jag har ditt World of Synnibarr, Fogge)
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Fler bilder plus rapport:

waliums kamera producerade följande: [^]

Rollspel har aldrig förut varit lika mycket som teater är, för mig. I helgen var det just det. I synnerhet tänker jag på mitt eget zonkpopscenario, som liksom om det själv försökte leva upp till ett tema jag tyckte präglade hela konventet - eller åtminstone de fragment av konventet jag själv tog del av och upplevde som väldigt populära - helt och hållet bars upp av spelgruppen. Hela Indierummet förvandlades till en andlig upplevelse när teorin om samberättande och spelledarlöshet blev praktik och vi, uppiggade av koffeintabletter och dextrosol, smälte samman till en levande, tänkande organism som förkroppsligade allting som är så jävla rätt med rollspelshobbyn. Även om mitt spelledande ofta på något vis var på sparlåga - under båda mina scenarion - så lyftes erfarenheten helt och hållet upp av spelarna, som liksom blev självförsörjande. I slutändan kunde jag bara sitta och se på, verkligt stolt över vår ödmjuka hobbys utövare.

Det finns bara ett rollspelsarrangemang på Gothcon: Indierummet.

---

Rasmus, Ola, Arvid, Kalle: för er räcker bara tyngden hos det tyska ordet liebe till för att beskriva mina känslor. Jag har mycket kärlek för alla jag träffade (Yy*, Jonas, Mumma, wilper, w176, Gurgeh, Fogge, Johan K, Bastion (förstås!); walium, Han, Snigel, Gastono och hela det gänget (även om det inte blev så mycket polat med er :gremfrown:); alla damer från Indierummet (jag skäms jättemycket för att jag aldrig riktigt lyckades lista ut vem som var vem); alla som kom in och spelade på Indierummet, antar jag - extra fri kärlek går ut till snubben jag spelade Primetime Adventures och Protest! med, även om han säkert inte läser på forumet; det blir löjligt att försöka göra en dylik lista som gör de inblandade rättvisa), men med er fyra var synken så djup och bra att jag fortfarande får (behagliga) kalla kårar på ryggen när jag tänker på det. Will you be my mormon wives?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,269
Location
Örebro
Forumsspotting by Endyamon...

+ lite annat.

Första skymtade forumiten Why why why som snarare skymtade mig än vice versa. Jag var nyligen dit kommen och väntade på min medarrangör, så jag var nådigt förvirrad - något som han senare bekräftade då jag mötte honom, Han och walium som jag pratade lite kort med (innan jag var tvungen att finna vatten och en mugg för att ta en tablett mot min huvudvärk - fann dock bara vatten :gremfrown: ).

Tog tillfället den här gången att presentera mig för Marco den här gången då hans lag var först på plats för att spela Past Sins bara för att kunna säga jag mött honom :gremsmile: Jag träffade även The Gorger innan, vad jag vill minnas var innan första passet för Dude Where's My Boze och pratade kort en stund med honom. Vi lyckönskade varandra innan vi försvann från varandra till varsitt spelpass.

Sedan såg jag en drös andra forumiter också - t.ex. Johan K, Krille, Yassilus, Ymir och en massa andra som jag sett på bild, men inte minns namnet på. Presenterade dock mig inte för någon - antingen såg jag dem bara som hastigaste och de andra var jag mer orolig skulle kolla oförstående på mig och undra vem jag var :gremtongue:

I övrigt verkade årets In the Dark-scenario vara mer uppskattat (om än svårare att få ett lyckligt slut på) än förra året. Det kommer antagligen av att jag tog åt mig av den kritik som fördes fram under förra året. Nu blev det en mer enhetlig stämning över Scenariot och därmed lättare för SL att hålla allt samman.

Träffade också en del av personerna som hängde på In the Dark-forumet som jag inte mött tidigare och det var en mycket trevlig erfarenhet. Dessutom så var jag och åt tårta med Noctum-killarna, som visade sig vara riktigt schyssta killar (inte för att jag trott något annat, men ändå... :gremwink: )

Spelade Kult-scenariot på Lördag natt, vilket vi fick en rätt rolig tjej som spelledare - men scenariot (Nyckeln) var väl knappast någon höjdare. Styrt och extremt kort. :/ Däremot var söndagens pass med Western-scenariot Skuggor ur Det Förflutna desto bättre. :gremsmile:

Överlag hade Endyamon ett riktigt roligt konventsscenario. :gremcool:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Angående bilder...

Snygga bilder Zappy !!! :gremlaugh:
Jag lovar att jag skickar upp mina bilder imorgon. Sitter fortarane hemma hos päronen.. Men framförallt så orkar jag inte fixa med blderna nu... :gremtongue:
Hursomhells, imorgon kväll så är de fixade, uppskickade & förhoppningsvis betittade åxå.. :tekopp:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det känns som om jag gör mindre och mindre på varje konvent som jag deltar i. I år så spelledde jag tre pass åt Riotminds (Göteborgs Tidelagssällskap och Jörgen, Fyra bugg och en cola (visade sig dock bara vara tre bugg och en cola) och Sugen). Alla spelargrupper verkade ha kul och jag hade kul med dem. Det är stor skillnad på att spelleda på sitt första GothCon och sitt tredje kan jag också konstatera.

Annars så hängde jag mest i den sal där "We're so screwed" utspelade sig och var väldigt osocial. De forumiter som jag träffade var framförallt de som var mindre bekväma än mig och faktiskt begav sig dit.

Jag köpte Nobilis ifrån Hunks butik och ett Sin City-album och "Jonathan Strange & Mr Norell" i Sf-bokhandelns lilla butik.

Som vanligt var det riktigt roligt, men det hade varit kul med ett wrnu-rum där vi kunde samla alla forumaktiviteter.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Forumsspotting by Endyamon...

Aech !
Synd att du inte, på valfritt sätt medelade vem du var, kom fram & sa hej närr du så mig. För det hade varit jäkligt skoj att träffa dig åxå !!
Hopaps du kommer ner till t. ex SydCon, så man får träffa dig då istället !
 
Top