Konvent Gothcon 2026

Kort konventsrapport: Jag besökte konventspuben, spelledde tre pass De fördömda samt hjälpte till i Lehto Spel & Medias monter. Där emellan hann jag hälsa på och prata med en hel del folk, ibland i samband med mat. Ett mycket trevligt GothCon även om vädret var tämligen uselt. Som bonus hann jag med ett besök hos Rollspelsgrottan där jag inhandlade ett exemplar av De övergivnas armé, signerat av Didi Örnstedt.
Oh, nice. Den har jag letat efter länge efter att jag en gång i tiden lånat den på ett bibliotek. Missade helt rollspelsgrottan.

Det är lite av en skam att det inte finns en sajt som heter Fenixawards.se - såsom rollspelsdraken.se

Det borde finnas en sajt som listar alla vinnare över åren på ett ganska enkelt och överskådligt sätt.

Japp, jag har försökt få en att hända. Mitt största förslag är att maila till Anders och önska den och om möjligt, hitta någon som kan hjälpa till att designa den.

Det var ett fint konvent även detta år, det blev inte mycket spelande då jag själv spellede scenariot Min mörkaste hemlighet till KDL, jag skrev tillsammans med Gunilla och Micke. Det var fullsatt, fem grupper på alla tre passen. Första gången spelleda på ett konvent och andra gången för helt okända personer. Nervositeten var på max och alla verkade gilla scenariot och hade det roligt, och sådär efter varje pass så tog jag åt mig att faktiskt vara nöjd och glad för att jag hade möjligheten att ge folk en upplevelse och få dela upplevelse med deltagarna, alltid så roligt att se och lyssna när deltagarna tar emot agens och utvecklar berättelsen, utvecklar karaktärer.

Fick möjligheten att spela Dragonfly Motel och är så glad att jag backade Bläckfisk kickstarter på rollspelet. Kan varmt varmt rekommendera det. Fick spela det i indirummet, det var en simple översättning av det franska rollspelet (som Bläckfisk översätter till engelska och gör lite tillägg för verkligen få det lättöverskådligt och lättare att förstå hur den trippiga, surrealistiska stämningen kan uppnås) och han som höll i det (Tomas, sorry minns inte namnet) för mig och två vänner berättade hur spelet funka på ett fint och pedagogisk sätt och WOW vilket spel, vilken berättelse :) Tack hörrni, awesome. Jag var såld på spelet efter läst om det på KS, ännu mer efter YT klippen de lade ut med vad jag förstått actual play. Och nu yes please, Jag vill ha spelet nyss! :)

Hann dock inte förbi figurspelandet, det blev en liten runda kring butikerna och skaffade Mina mardrömmars stad som var på 20% rabatt. Precis när jag bestämt mig för att köpa den kom en smidig person och plockade boken. Men jag tackar för det, fick 30% pga jag fick ta blädderexet som jag senare inte tyckte var värst bläddrat i :)

Och fint att få träffa flertal på konventpubben och Gothcon, som både hänger här och andra platser. Ser även fram emot att få spela Trudvagn med @Magnus Seter (Ska se det som första påminnelsen då, som du eftersökte ;)) det var kul att träffa er och ser fram emot fler gånger.

Men tyvärr så förblev vårt tåg inställt på måndag morgon, och det fanns inga bussar att boka och sj lyckades inte boka om oss till alt. resor. Så vi fick helt enkelt boka om till ett tåg till tisdag. Extra utgifter på en redan tajt ekonomi kändes väl inte sådär roligt, så med en liten promenad till SF bok för att titta runt och glömma det tråkiga hjälpte en massa, och nu har jag att läsa VtM V5 Laws of the Night av By Night Studios :) medans vi väntar på tåget som ska gå 17 någonting.

I år blev det pub på torsdagen, konvent på fredag och lördag. Söndag tog jag mitt samhälleliga ansvar och höll mig hemma (okej, kanske mer pga trött än pga Dave).

Morsade mest på gamla bekanta, inte minst @Korpa och @wilper som hittade ner norrifrån i år, hurra! Det blev lite spelat också, mindre än väntat men kanske ungefär så mycket som jag orkade (Zombie Cinema, spelledde ett pass De fördömda för @Khan med kamrater, testade typ ett analog-RTS med timglas, och figurspelet Hjärnor)... Det blev lite småshopping också. Främst försåg jag mig med ett exemplar av Den Svarta Jorden i Västra Götaland, så jag kan lära mig mer om min nya hembygds sanna natur och beskaffenhet.

Kanske hade varit mindre nöjd med utfallet, men utifrån att flytten gick ihop och jag lyckades vara mestadels på plats och närvarande så tycker jag det får räknas som ett gott con!

Detta var mitt första Gothcon.

Arrangerade SM/Gothcon-mästerskap i Drakborgen till Drakar och Demoner. Det kommer ske fler gånger, helst varje år. 23 anmälda! 21 dök upp. @Bestefar @Necronauten @pangar @ROAR master Emil och @nano ställde upp som SL (det var två till som skulle varit med men fick förhinder) och jag måste säga att det var en otrolig hit! Massor av skratt! Massor av spänning.

Det vinnande laget var bordet som @Bestefar körde med 56 poäng (eller 76?), trots att de fastnade i ett upp-och-ner-vänt rum i 15 minuter typ. De vann med 1p över @Pangarn bord. Det första laget som kom ut hade 30 min kvar på timern! Vinnande laget hade 30 s kvar 😄

Jag hann inte runt mer än att lära mig att @pappa är nästan blind utan glasögon... ja det var typ allt jag hann med och det var väl kl 18 på lördag.

Hela fredagen gick till att arrangera turneringen så jag hann bara stå vid mitt bord (grottkräl) typ en timme. Det tar jag med mig till nästa år.

Lördagen spenderades vid säljbordet där jag körde drop-in-gatlopp i Drakborgen till Drakar och Demoner. Kul som tusan! Försäljarna på Fria Ligan fick frågan flera gånger vad vi gjorde vid mitt bord 😆 gratis reklam åt båda hållen. Jag hade riktigt fint sällskap av Anders Gillbring samt legenden Andrew Law med fru.

Just ja, gick på konventspuben och träffade lite folk. Hängde och pratade strunt på kvällarna med samma folk 😁

Superkul! Ser fram emot nästa år redan :)

Om någon ville köpa kortleken "Faror i Ath Ungol" till Drakar och Demoner så har jag några kvar (missade ju hela fredagen för försäljning), bara skicka ett PM så löser vi det.

Last edited:
Cirkus SJ fortsätter för lilla familjen.
Fick just SMS från SJ...
"
Hej Joel!

Din resa 2026-04-07, med tåg 448 har en senarelagd avgångstid på grund av ett elfel. Tyvärr kan vi inte vara mer specifika just nu. Håll dig uppdaterad om avgångstiden på sj.se/(länk) samt var uppmärksam på skyltning och utrop vid stationen.

Bokningsnummer: xxcxx

Hälsningar SJ

Hade ett magiskt Gothcon, det bästa på länge. Blev inget spelat, men en jäkla massa good vibes i Kartellhörnan som växer för varje år. Likt tidigare hade vi celebert besök från London i form av Lett, som hade med sig prints, små plasthögar av bascinetter, och tatueringsmaskin. Vann överraskande nog en Fenix award som jag inte hade koll på att jag ens var nominerad för också. Taggad på nästa år nu.

Jag märkte också av att det var extra bra vibbar runt Stockholm Kartell-butiken. Bra Feng Shui i den salen?

Cirkus SJ fortsätter för lilla familjen.
Fick just SMS från SJ...
"
Hej Joel!

Din resa 2026-04-07, med tåg 448 har en senarelagd avgångstid på grund av ett elfel. Tyvärr kan vi inte vara mer specifika just nu. Håll dig uppdaterad om avgångstiden på sj.se/(länk) samt var uppmärksam på skyltning och utrop vid stationen.

Bokningsnummer: xxcxx

Hälsningar SJ
Har suttit med familjen i Katrineholm en timme nu, och dessförinnan i Vingåker en halvtimme. Räknar med att komma hem fyra timmar försenad.

Kaoset fortsätter.
Vårt tåg är bara borta. Appen och hemsidan vosarbatt vi redan åkt. Den fulla perrongen med vårt tågs skylt antyder annat. Mennin kommer ett råg, fadt intendet vi ska med. Det står kvar på perrongen ännu.
Inte en enda person från SJ på stationen att hantera detta. Västtrafik har bemanning här, men SJ har alltså ingen på stationen i Sveriges näst största stad?

Uppföljning. Sen kom det on ettntåg till på samma perrong. Ingen uppatering på varensig skyltar, utrop, app eller websida. Inget. Total radiotystnad. Men förn5 minnsen byttes det i appen och tavlorna till 22:50.

Uppföljning. Sen kom det on ettntåg till på samma perrong. Ingen uppatering på varensig skyltar, utrop, app eller websida. Inget. Total radiotystnad. Men förn5 minnsen byttes det i appen och tavlorna till 22:50.
Önskar er lycka till. Vi har lyckats komma fram till Flemingsberg fyra och en halv timme försenade.

Forumet behöver en reaktion som är ett hjärta eller en kram och som inte ser ut som att man gillar det som händer, utan bara vill visa varm sympati. "Sad" duger inte riktigt, tycker jag, för det känns som att den fokuserar på vad den får mig att känna.

Back