GothCon 2024

Joined
6 Feb 2024
Messages
7
Någon som har bra idéer om arrangemang imorgon som kan funka för en 11-åring?
Västspels Barnrum, NE06 10-18 (brädspel, figurmålning)
Västspel har också rollspel. Boka pass i NE06 (kan vara fullbokat redan)
Västmarken Lajv har boffer utanför Södra 12-16 (eller i Landala Sporthallar vid dåligt väder)

Maffia, Hjärnor, Rost & Röta, Yggdrasils figurspelsrum, USCM, Rollspel 101 kan också vara roligt för en 11-åring, beroende på intresse.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
GothCon 2024 är (väl typ) slut. Lite bakfull, undernärd och tagen ska jag försöka sammanfatta mina upplevelser.

Som jag skrev i trådstarten var detta mitt första GothCon och jag har inte heller upplevt "spelcommunityt" i köttrymden på det här sättet innan. Ur det utifrånperspektivet, är jag nästan rörd över hur fint och trevligt konventet är. Jag har nog aldrig varit i ett sammanhang som genomsyras av så mycket ideellt engagemang och inkludering. Det känns som att GothCon betyder mycket och är viktigt för folk. Alla som lägger energi på att genomföra det förtjänar ett stort tack! Det är synd att i år var ett undantag och att jag antagligen kommer fira påsk med min familj de kommande åren (vilket så klart också är fint, men ni förstår vad jag menar).

Torsdag
Jag och @Lemur anlände till Gothcon-puben lite sent och missade utdelningen av Rollspelsdraken (grattis @Magnus Seter!). Vi hann emellertid säga hej och prata lite med @Ezping Orm, @luddwig, @Vicotnik, @clarence redd, @Swedish Chef och @lupmet, samt fick en kort Eon 5-dragning av @avatarex. Trevligt!

Fredag
Jag försov mig och väcktes av @Lemur 40 minuter före vårt första spelpass. Hungrig och sömndrucken planerade jag resan från Hisingen till Hvitfeldtska pinsamt dåligt, men vi hann checka in, möta upp våra vänner i spelgruppen JonCon (utöver mig och Lemur: @Vulpe, Viktor och Pontus) , köpa frukost, hälsa på min granne Jörgen (som skulle SLa Förlorad signal till Alien) och infinna oss i tid till Western-scenariot Fyrtio gravar. Det här var alltså konventspremiär för hela spelgruppen och vissa av oss var nervösa över att spela med en främling som SL, men jösses vad roligt vi hade! Jag tror vår SL hette Fredrik och han var fantastisk! Underbara gestaltningar och hela tiden ett tempo som balanserades mot våra infall och idéer. Väldigt imponerande! Kul också att få testa Western som vi aldrig spelat tidigare.

Vi drev sedan runt i Södra ett tag och hamnade bland montrarna i "butikshallen" (eller vad det kallades). Där hälsade vi på @clarence redd igen, jag sprang på Nicklas (som fixade en massa svärd, kläder och rustningar till min brors svensexa förra året) och vi hälsade och pratade lite ROLLSPEL med @ceruleanfive och @APM. Därefter hamnade vi i Fria Ligan-rummet, där vi fick jättefin hjälp (av en person jag missade namnet på) att spela ett parti Zone Wars. Det var roligt! Jag kom tvåa, genom att min sniper med insektsvingar fällde ankmutanten precis på kartgränsen i sista rundan. Kvällen avslutades med god och trevlig middag på Levantine, och vidare till underbara och ganska tomma Vasa bar (där en snubbe tjatade om att Lemur såg rysk ut) innan jag och Lemur tog oss tillbaka till Hisingen, trötta och glada!

Lördag
Utan tid att passa, hann jag och Lemur äta frukost i lugn och ro innan vi tog oss till Hvitfeldtska. Vi sprang på min halvavlägsna GU-kollega Jonas och fick lite spontant med oss honom på ett parti Se och göra i Aliatra med Anne och @Genesis i Indierummet. Herregud! Jag spelade Bob Dylan-mannen och reklamaren Ebbe Nyström som bokat en skrivarresa tillsammans med sin exfru Carina (spelad av Jonas), förvissad om att de skulle hitta tillbaka till varandra, och några andra deltagare. För Ebbe slutade resan i katastrof. Carina var "otrogen" med en aliatrisk DJ och scenen där det framkom är nog det starkaste jag varit med om i rollspelssammanhang. En stol kastades. Jävlar vad vi skrek! Vilket fantastiskt spel du har skrivit, @Genesis! Såväl hur innehållet stimulerar till spännande scener, som de olika sätten att använda boken till att lösa allt är väldigt snyggt och imponerande. Kul också att @Pilzefrau kikade in och sa hej!

Någon gång under dagen bestämde jag mig för att vara social och hälsa på folk. Jag hoppade på @Khan i steget och störde @Gabrielle de Bourg i ett telefonsamtal. Ursäkta för detta! Jag köpte tärningar från Lindorm till barnen, pratade lite med @Caligo i Megaton Games-montern, hejade på bläckfiskarna igen och stötte på ytterligare en avlägsen GU-kollega; Martin, som jag zoomade med tidigare i veckan. Utanför Indierummet pratade jag även lite med @Bifur, @luddwig, @Ape of Wrath och @DeBracy. Alla var snälla och trevliga!

Framåt eftermiddagen begav vi oss till Norra för spelpass. På vägen sprang jag på @Magnus Seter och överlämnade, i spontan uppskattning, ett ex av En festskrift till Lemur av forumiter på rollspel.nu. Därefter anlände vi till rummet för Call of Cthulhu Sverige-scenariot Släktträdet. Vi fick med oss två bonusspelare som jag inte uppfattade namnet på (hojta gärna om ni finns här!). Ett trevligt spelpass, där jag spelade en stockholmsk festprisse med Mercedes, men mot slutet tröt min ork lite.

På kvällen strövade vi sedan runt lite på området och försökte klamra oss fast vid det sista som fanns kvar av konventet, innan jag och Lemur landade på Tre små rum för efteröl. Av ryggtavlorna att döma, var även Stockholm Kartell där, men mina sociala ambitioner hade fått ge vika för tröttheten vid det laget.

Summering
Det här var överväldigande roligt och jag sörjer lite att jag inte kan göra besök på GothCon till en årlig tradition. Jag känner någon form av nytändning, efter att ha haft rollspelssvacka ett tag. Ett generellt tack till alla som gjorde GothCon möjligt och ett specifikt till alla som jag träffade och pratade med. Ursäkta och upplys mig gärna om jag missat någon!
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Jag instämmer med @guldfink ! Det var iofs inte mitt första Gothcon, men första gången jag hade en monter med mina böcker och illustrationer. Och första gången jag fattade vem som var vem av alla er forumiter. Namnlapparna på puben var ett genidrag @Gabrielle de Bourg .

Gothcon blev ca hundra gånger roligare av att få prata med så många av er. Kul : ) Ser fram emot att träffas fler gånger.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Vi är tillbaka i gästlägenheten och kan summera vårt första GothCon.

Den första jag kände igen och växlade några ord med var @Gabrielle de Bourg . Efter en lättare lunch gick vi till Södra och kollade butikerna, "artist alley", Stockholms Kartell och spelmakarrummet. Pratade lite med @P.eLL.e @ceruleanfive @Äventyr , Björn Flintberg, @clarence redd och @Caligo . Köpte tärningar hos Lindorm och bläddrade i Eon 5. Tonåringen köpte en massa vintageprylar till lajv/cosplay.

I god tid innan vårt spelpass i Fabula Ultima anlände vi till N202. Vår spelledare hette (och heter säkert fortfarande) Sebastian. Osäker på om han finns här. Det var ett superkul pass, som gav mersmak på FU. Min sambo och vår tonårsgoblin tyckte också det var riktigt kul!

Sedan var fredagen slut, åtminstone vad gällde vår närvaro på konventet.

Lördagen på dagen ägnades åt äggmålning med min syrra och hennes familj. På kvällen såg vi den helt makalöst fantastiska musikalen Wicked på operan.

Idag var vi en sväng till Hvitfeldska, men shoppade bara lite.

Sammanfattningsvis så gav det helt klart mersmak! Alla frivilliga som ställer upp och ordnar ett så fint konvent förtjänar massor av beröm. Nästa gång kommer vi att planera så att vi har hela fredagen och hela lördagen till att spela och umgås med andra rollspelare. Dessutom blir det till att planera in pass i god tid och inte två veckor i förväg. Kanske även stämma träff med folk härifrån och inte bara chansa på att springa på dem.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Ett riktigt kul första GothCon var det! En eloge till alla som jobbade där och gjorde eventet så trevligt! Och en eloge till alla fantastiska besökare, det är inte ofta man är på ett plats där man så spontant kan starta samtal med typ vem som helst! 😊

Träffade en hel del forumiter där, småpratade bland annat @Magnus Seter @Dante @Gabrielle de Bourg @chrull @Oldtimer @ceruleanfive @Äventyr med flera. Åt en trevlig middag tillsammans med @Swedish Chef @Ymir och deras bekanta. Drack öl och goda drinkar med @Anastasia Och sist men verkligen inte minst hade jag ett riktigt trevligt spelpass med bland annat @Celledor där vi spelade hans alldeles ypperliga spel Orbital Conflict, ett spel som rekommenderas otroligt varmt!!!

Har rätt usel ekonomi denna månad och ville lägga budgeten på en present till frugan, så jag handlade dessvärre väldigt lite. Men köpte en bok av @Oldtimer och en Neotech-tröja 🙂

På väg hem nu i ett tåg som i vanlig SJ-ordning är över en timme försenat. Ska bli skönt att komma hem till familjen men kommer även sakna GothCon och allt trevligt folk där!

Och än en gång, stort grattis till Fenix Award-vinnarna!!! 😊
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Mitt GothCon i korthet.

Torsdag: Flygresa. Incheckningen på hotellet. GothCon-pub. Incheckningen på konventet.

Fredag: Spelledde De fördömda. Allmänt drällande. Sushimiddag. Spelade Alien.

Lördag: Spelledde De fördömda. Allmänt drällande. Schnitzelmiddag. Spelade Bläck.

Söndag: Ett lag uteblev så istället för att spelleda De fördömda blev det bara allmänt drällande.

Som helhet ett bra konvent. Jag blev inte avskräckt från att arrangera. Hann surra med många trevliga personer. Hade gärna varit mer utvilad och orkat spela något mer, men jag är ändå klart nöjd.

Tack till alla inblandade. Extra tack till @DeBracy, @Bifur och Marco som ställde upp och spelledde De fördömda.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Mitt GothCon blev tyvärr alldeles för kort i år då jag fick ta hand om familj hemma hela helgen.
Men jag han ner för att spela in ännu ett avsnitt till Urmakarens torn för Robert Jonssons Altors vidder podd tillsammans med Magnus Seter & Benjamin Jöngren.
Sedan han jag med att göra lite intervjuer för GeekPodden med tex. Thomas o Kosta från Fria ligan, GothCons ordförande Nina Wängberg, Micke från Mindypodden angående Poddrummet på GothCon, Daniel Lehto & Andreas Lundmark om deras spel.

Det lot jag fick med mig hem var nya äventyret Ur askan i elden till De fördömda. Samt ett ex. av Det sjunkande tornet till Drakar & Demoner från förra året spelkongress. Tack @luddwig.
Och en Drakar & Demoner penna! Tack @Magnus Seter

Hann snabbt säga hej till lite kända ansikten, men tyvärr blev det inte mer än så eftersom min tid tog slut.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag är nu tillbaks från en fyra dagars utflykt till årets GothCon.

Det jag kommer att minnas av året är den våg av kärlek och uppskattning vänner och bekanta och till och med okända personer visade mig för saker jag gjort under åren i hobbyn.

Några mindes Vinterskogens hemlighet eller Trollkvinnans gåta, någon nämnde Hårda bud, några hänger på rollspel.nu, några var glada poddare, några läste Fenix-artiklarna jag skrivit under året som gått, några var glada spelare som jag spelledde och några var glada spelledare som hjälpte mig arrangera Drakar och Demoner i år.

Förutom att det är fantastiskt att höra att någon uppskattar något jag gjort, var det också en näsknäpp ... jag behöver inte göra allting, jag behöver inte sitta som en propp i vägen för saker som jag kanske dragit igång men som jag inte orkar rodda med ... ni andra finns där ute och erbjuder er att hjälpa till! Nu måste jag bara lära mig att säga de svåra orden, "tack, jag tar gärna emot hjälp".

Ni har sett detta redan med Discord-kanalen som jag släppte till ett glatt gäng som genaste gjorde den mycket bättre, och i år med Rollspelsdraken där utdelandet kuppades på initiativ av @Oldtimer.

Jag kan inte med ord säga hur mycket detta betyder för mig. Jag vill så gärna vara en person som visar min uppskattning av andras insatser, och att själv översköljas av detta var fantastiskt.

Tack alla forumiter, vänner, bekanta och nya vänner och bekanta jag träffade på GothCon i år! Ni betydde allt för årets upplevelse!

Nästa år översköljer vi tillsammans nya personer som gör saker vi uppskattar! Eller ... varför vänta tills nästa år? Nu kör vi!

/Magnus
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Så det är här vi dumpar våra gothcon-rapporter i år alltså? Kör i vind!

DISCLAIMER: Det är möjligt att jag är bra på saker, men som Mattias Dristig på Vildhallon retats med mig om ett par gånger nu så är jag så jävla dålig på sociala – att i sociala sammanhang, framför allt med en massa folk omkring mig, se ett ansikte och 1) placera det i rätt sammanhang och 2) sätta rätt namn på det är helt enkelt jäkligt hit-or-miss för mig. Att jag ser förvirrad ut när jag hälsar på er, placerar ansiktet fel eller bara går förbi utan att hejja handlar alltså inte om att jag inte gillar er. Men när jag tänker på typ… guldfink t.ex. är det ju i första hand typ forumnamnet som är identifikationen, och den är i sin tur kopplad till vilken typ av projekt han verkar pyssla med, inlägg, åsikter, idéer etc. Det är knappt jag associerar in profilbilden. Det verkliga ansiktet? Om jag bara sett det IRL en gång eller två finns det inte en chans. Det här leder till en del pinsamma situationer, som nu på Gothcon där jag inte kände igen en av illustratörerna till Kutulu.

Men ja. Det är inte för att jag inte gillar er. Utan för att för mig är er köttkropp inte det jag associerar med er som personer =)

Jag försöker lista folk jag hejjade på nedan. Har jag missat eller tagit fel på nån? Säg till.

Torsdag: Mötte upp kamrater norrifrån som skulle till Gothcon, åkte tåg, anlände, umgicks under ordnade och lugna former med de jag skulle bo hos och med. Sedan ett antal år tillbaka så har jag ju nämligen en bekant att bo hos när jag är i götet; himla bekvämt. Skippade puben.

Fredag: Vi kom till konventet vid lunch-ish och tog en rejäl vända i butikerna och makarrummet. Jag hälsade på @Max Raven (som magiskt dök upp bara nån minut efter att vi anlänt till konventet; det är inte första gången det händer), @Dante, @clarence redd, Mattias Dristig, @Lukas, @Vicotnik, @DeBracy, Anders Gillbring, @ceruleanfive, Daniel Lehto, @Svarte Faraonen, Petter Nallo, @Bunny och @Oldtimer. Sen vinkade jag också till @kloptok och @pappa.

Jag, två av mina icke-forumaktiva vänner samt @Max Raven skapade rollpersoner till Luna City Blues. Det gick jättebra! Fick bra feedback, men den centrala mekaniken verkade gå hem. Visserligen en vänligt inställd publik men: puh!

Jag var på Fenix Awards och fnissade lite åt att vi återigen samlats för den fina traditionen att ge Fria Ligan en massa priser, men det var trots allt en massa andra som fick fina priser också.

Sedan gick vi och åt på Tintin, och det var verkligen väldigt, väldigt, väldigt gott.

EDIT: Självklart hejjade jag på @Gabrielle de Bourg också! Hur kunde jag glömma att skriva in det!

Lördag: Tog en ny sväng på konventet. Köpte mer grejer. Käkade mitt livs näst godaste ramen på Kizuna. Det var verkligen supergott! Sen gick vi till ett hotellrum och spelade rollspel i 4-5 timmar innan vi var tvungna att bryta.

Under vändan på konventet hann jag hejja på @Krille och @Pilzefrau och på @Robert Jonsson. Varför dyker Krille inte upp när jag @:ar? Jaja. Jag är rätt säker på att jag hejjade på ett par till, och de var säkert forumiter, men… eh, jag är som sagt kass. Det var också den här dagen jag inte kände igen min egen illustratör.

Jag tycker vi borde införa namnskyltar. Eller bara att vi normaliserar "hej, *peka på sig själv* [användarnamn]" som hälsning mellan forumiter. Eller så borde jag bara bli bättre på att minnas folks ansikten. Men det är ju så svårt! 90% av oss är ju samma karaktärsklass: "lätt överviktig skäggig man", med olika sliders dragna lite olika bara.

Söndag: Satt hela dagen och degade och umgicks och spelade Shin Megami Tensei 5 hemma hos mina vänner.

Måndag: Åkte hem.

EDIT: Men… visst måste jag väl ha hejjat på @Magnus Seter också? Det känns det som att jag borde ha, men jag har inte skrivit ner det… (Ja, enda anledningen till att jag minns vem jag träffade när är att jag förde anteckningar. Jag sa att jag är dålig på det här)
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Konventsrapport! Blir mest sammanfattning av spelpassen, men som vanligt fantastiskt arrat av arragörerna! Tusen tack till @Lukas och @Vicotnik och Kim och Anne som fick det att flöda bra och det kändes som att vi hade ett bra tryck för det mesta, men inte behövde skicka iväg alltför många för att alla var upptagna. Att bryta vid 21 och köra nattpassen för oss själva är en fantastisk tradition, och även brunchen på Masala Zone tycker jag var mycket trevlig, även om vädret tyvärr inte tillät att vi gick upp på Ramberget för att käka den här gången.

Minuspoäng till att sommartidsväxlingen skedde på konventshelgen. Det är idioti den bästa av dagar, och dubbelt upp när man redan har sömnbrist som det är!

Första passet var Glorieuses ! med Elsa, @Bunny och en ickeforumit (?). Vi satte igång det för att @Murmelgnu gärna ville spela det, och han var med och gjorde rollperson, men fick hoppa ur för att han behövdes som spelledare, vilket var synd. Men det kommer fler tillfällen! Min rollperson Faustine (AKA Angélique) hade en grej med Elsas rollperson, som tyvärr var en gift hemmafru, vilket ledde till lite jobbiga känslor och drama. Bunnys rollperson var en enorm kolgruvearbetare vid namn Générale Grève som kämpade för arbetarrättigheter men som var burdus och hård mot sina medkämpar att de inte kände sig trygga i att vara i ringen med henne. Den sista rollpersonen var lärarinna till hemmafruns son, och vi hade en intressant story om sonen, som hade ett förhållande med kemiläraren, och som hamnade i kvarsittning så att han skulle få spendera tid med henne. Ingen djupångestomgång, men jag tyckte om berättelsen vi fick till.

Därefter spelade jag Midnatt för alltid med en grupp ickeforumiter. Jag skriver inte så mycket om berättelsen för att inte spojla scenariot. Det lyfte inte jättemycket, och blev inte så crazy som det kan bli ibland, men de verkade ha haft kul, och själva spelmekaniken i det spelet är ju en upplevelse i sig, oavsett berättelse.

Tredje och sista passet på fredagen var en omgång Förefter med Elsa, @Murmelgnu och Anne. Vi spelade Jonte och Rakel, på gymnasietiden och på återträffen tio år senare. Det här var en riktigt bra omgång. Jag trodde i början att det skulle bli den uppenbara grejen, att de dejtade i gymnasiet, skildes åt, och sedan träffades igen på återträffen, men allteftersom berättelsen gick vidare blev det tydligt att det inte var så enkelt, och att deras relation inte varit helt sund. När vi till sist hade bilden helt klar för oss var det en Rakel med ätstörningar och kontrollbehov som lekte med Jontes känslor, trots att hon nog innerst inne också gillade honom, och en Jonte som var förälskad i sin mobbare. Jonte på återträffen hade sitt sextonåriga jag skrikandes i örat "Hon förödmjukade dig!", men när de sågs hade de båda växt upp och mognat, och även om de gamla känslorna väcktes till liv så lyckades de kommunicera om detta och det blev ett lite bräckligt och fint möte när de till slut lyckades tala om det. Vi hade också en del snygga paralleller mellan de två tidslinjerna, som är något jag alltid uppskattar.

Lördagen bjöd på fyra spelpass. Det första var Se och göra i Aliatra med Anne, @guldfink, @Lemur och en ickeforumit. Det var en riktigt bra omgång, som @guldfink redan skrivit lite om ovanför. Deltagare på skrivkurs reser till Aliatra i en vecka för att få inspiration och plats att skriva. Carina och Ebbe, frånskilt par där Ebbe var helt övertygad om att de skulle komma tillbaka igen, medan Carina hade svårt att hävda sig och komma loss från sin exmake. Vi hade också Marcus, läraren, en författare som vunnit Augustpriset för decennier sedan och inte lyckats producera något sedan dess. Och Lovisa, som ogillade människor och hade ganska mörka tankar och tematik i sina texter, samt Niklas, som tyckte att Sverige var tråkigt och såg fram emot att se det exotiska Aliatra. Historien om Carina och Ebbe stal ju showen med en fantastisk dynamik och en historia som var både hjärtvärmande (Carina) och hjärtskärande (Ebbe), men jag tyckte att alla fick en utveckling, vilket inte var dåligt på fem rollpersoner och ett spelpass. Marcus gick djupare ned i sin depression och slutade med kursen helt, Lovisa fann inspiration både i Aliatra och i Carinas sällskap, och Niklas insåg att vad som är tråkigt och vad som är exotiskt bara är en fråga om perspektiv.

Därefter spelade jag Aliatra igen, denna gång med Ron, Helma och Anne. Vi spelade till en början på svenska, vilket är stor heder till Ron, då det såklart är enkelt att bara köra på engelska istället för att utmana sig med svenskan. Efter ett tag fick vi dock växla, då det blev ganska kognitivt belastande, speciellt med störande bakgrundsljud. Vi hann inte riktigt klart berättelsen, som handlade om Viola och Conny, ett par där Viola kände sig vilsen i sin sexualitet (och mest inte kände sig sexuell alls) och Conny kände att han givit upp sin dröm om att bli konstnär för den ekonomiska tryggheten att jobba på bank.

Utan att ha tid till kvällsmat blev det sedan ett kort pass Best Friends med @Cissi och tre ickeforumiter, däribland Tilly, som jag spelat med tidigare år, och Alexi, som ofta är med i Hantverksklubben. EDIT: Fel av mig! Hallå, @Hoffenkloffen! Vi körde på ett ryskt kvinnofängelse där en oligarkhustru tillika modell som just anlänt då hennes make ramlade ut genom ett fönster och hon dömdes för skattebrott började ruska om ordningen och ta över fängelset. Rollpersonerna var alla del av den gamla maktstrukturen och jag hade svårt att så split mellan dem då de höll varandra om ryggen, men mot slutet sprack deras lojalitet när Cissis rollperson kände att Tillys drev alla för hårt, vilket fick Alexis rollperson att anlita lite folk att spöa upp vakten som Cissis rollperson dejtade. Det var lite svårt att köra BF i ett fängelse, och det blev inte en fantastisk omgång, men det bjöd på en del småroliga scener ändå, och spelarna hade superhärliga rollgestaltningar som lyfte sessionen.

Så den sista sessionen, nattpasset på lördagen, efter att ha snabbt tryckt i mig en macka som @Vicotnik fixat, vilket räddade min kvällsmat, var Om natten är alla katter grå, med Tilly, Frans, Thom och Anne (samtliga ickeforumiter, såvitt jag vet). Det var det andra speltestet, och det blev ganska annorlunda jämfört med det första. Vi spelade i Luanda och lyssnade på André Mingas:
Vi hade en bartender som ville åka till New Orleans och spela jazz, en amerikanare som flytt till Angola för att hans förre kumpan som han vittnade mot var på jakt efter honom, en 17-årig queertjej som jobbade i sin farbrors begravningsbyrå, en tatuerare (lämpligt nog spelad av Anne!) som var lite av en modersfigur till henne, och som varit vittne till amerikanarens brott, samt en fixare i undre världen som kände alla och utnyttjade alla. Svårt att sammanfatta, men väldigt stämningsfull och intressant omgång. Det är ett spel som hänger mycket på en estetik, och jag tycker att vi fick till den.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
507
Jag hade ett väldigt rolig Gothcon, men problem med sömnen så jag orkade sällan gå på saker utanför mina vokade pass.

Träffade en gammal vän på torsdagen och lämnade tillbaka en halvläst fantasybok. Skippade puben.

Fredagen spelledde en Ripa-Forslund-Uddeborg-grupp i Flodskörden, ett bra, Darkaktigt scenario. Sen CoC för en grupp lokala gameriga 16-åringar. Hade köpt en Bluetooth-högtalare så jag växlade mellan dixieland-jazz, Atrium Carceri och viktorianska låtar. Blev väl mottaget. Bra tempo i scenariot.

Lördagen CoC igen med en grupp från Jönköping som jag spellett flera år förut. Lättledda, svårskyndade. Kul omgång. Fick tag i köttbullar och såg VSR live i en halvtimme. Dom är inte riktigt mig grej längre. Hälsade på lite gamla kompisar.
Sen @Khan s kult-scenario med en ofullständig grupp Gävlebor, så vi fick ragga upp en person med benbrott i baren. Efter en del jox med att hitta hisskillen kom vi igång. Bra omgång, väldigt starka twister. Fast jag är osäker på om jag spelledde det som avsett, det blev lite mindre kammarspel än Pontus pratade om och mer hetsigt. Kanske får testa det igen med andra. Sommarhits kontrasterat med dark ambient funkade bra.

Söndagen det årliga passet med Martin Svärd och hans SL-gäng till Pontus scenario, vi har prickat in det de senaste tre åren. Roligt återseende.

Sprang in i @frans.wittig också.

Väl hemma så gick jag och lade och sov i tretton timmar.
 
Last edited:
Top