GothCon 2024

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Nu är jag på tåget på G ner och är väldigt taggad! Bland annat att få ha ett lite lugnare konvent i år, med bara Fenix Awards på mitt arr-bord på fredag kväll vid 18:00. Det betyder mer tid att snacka med folk, hänga med forumiter och kanske dra igång något spontant-spel. Plus att jag kan få sovmorgon för en gångs skull!

Vi ses på puben ikväll. Då finns någon tanke att prata om idéen med en rollspels-wiki. Plus att ett väldigt spännande kommer göras som ni inte vill missa!

Mitt tips till de som inte varit där innan är också att ha gott om tid inför incheckningen. Det finns två köer: en för deltagare och en för arrangörer. Arrangör är de som håller i ett arr, men är du spelledare ska du stå i vanliga deltagarkön.

Receptionen öppnar på torsdag kväll och det brukar ta ett tag innan den kommer igång, där kön ofta är lång, speciellt arrangörskön (som annars ibland går snabbare), eftersom arrangörer, butiker osv ofta ska checka in. Den brukar därför ofta vara öppen rätt sent, så jag har några gånger varit på puben och gått till receptionen på väg hem från puben. Deltagarkön är däremot ofta rätt lång på fredag morgon, så då vill ni ha ordentligt med tid. är du dessutom SL är det samling iaf en kvart innan start.

Och när det gäller att hitta kommer många säga "Norra, Södra" osv. Det är de olika husen och salsbokstaven i början avgör huset (så N är Norra, där rollspelen håller till, S är södra, där butikerna oftast är).
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Äsch då. Jag som hoppades på att den kön skulle vara kort, och att incheckningen därför skulle vara snabbt avklarad ikväll.
Tyvärr sällan så. Har ibland dykt upp på torsdagen och sett kön sträcka sig så lång att den sträcker sig runt, sagt "nope" och dragit till puben. Iaf om du är där till öppning. Beroende på när du lämnar Ooto är det inte helt dumt att kika förbi på vägen hem (går att fråga på GothCons Discord om folk är kvar) annars brukar jag köra incheckning fredag morgon, som arrangör brukar det gå fort!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Nu är jag på tåget på G ner och är väldigt taggad! Bland annat att få ha ett lite lugnare konvent i år, med bara Fenix Awards på mitt arr-bord på fredag kväll vid 18:00. Det betyder mer tid att snacka med folk, hänga med forumiter och kanske dra igång något spontant-spel. Plus att jag kan få sovmorgon för en gångs skull!

Vi ses på puben ikväll. Då finns någon tanke att prata om idéen med en rollspels-wiki. Plus att ett väldigt spännande kommer göras som ni inte vill missa!

Mitt tips till de som inte varit där innan är också att ha gott om tid inför incheckningen. Det finns två köer: en för deltagare och en för arrangörer. Arrangör är de som håller i ett arr, men är du spelledare ska du stå i vanliga deltagarkön.

Receptionen öppnar på torsdag kväll och det brukar ta ett tag innan den kommer igång, där kön ofta är lång, speciellt arrangörskön (som annars ibland går snabbare), eftersom arrangörer, butiker osv ofta ska checka in. Den brukar därför ofta vara öppen rätt sent, så jag har några gånger varit på puben och gått till receptionen på väg hem från puben. Deltagarkön är däremot ofta rätt lång på fredag morgon, så då vill ni ha ordentligt med tid. är du dessutom SL är det samling iaf en kvart innan start.

Och när det gäller att hitta kommer många säga "Norra, Södra" osv. Det är de olika husen och salsbokstaven i början avgör huset (så N är Norra, där rollspelen håller till, S är södra, där butikerna oftast är).
Tack för tipsen! Bra att veta, eftersom det är första gången för oss. Vi var sena på bollen och har bara bokat ett pass, vid 16 imorgon. Innan dess bör vi ha tagit oss genom kön :D Blir spännande att se hur mycket folk jag känner igen!
 
Joined
6 Feb 2024
Messages
7
Finns det någon dag som det lättare brukar uppstå luckor på? Jag har sent omsider fått möjlighet att besöka GothCon, schemastrul och prokrastrinering är en farlig mix. Men blir nog bara över en dag.
Förbokade pass och arr med måttlig till god chans att få spela
Fredag 10-15
Drakar och Demoner - Ålderträdets bane
Flodskörden - Tillbaka till Östport 5C (En ledig plats!)
Western - Fyrtio gravar

Fredag 16-21
Drakar och Demoner - Ålderträdets bane
Call of Cthulhu - Släktträdet (En ledig plats!)
Western - Fyrtio gravar

Lördag 10-15
Drakar och Demoner - Ålderträdets bane
Call of Cthulhu - Släktträdet

Lördag 16-21
Drakar och Demoner - Ålderträdets bane
Call of Cthulhu - Släktträdet (En ledig plats!)
Kutulu - Det var så roligt
Flodskörden - Tillbaka till Östport 5C
Western - Fyrtio gravar

Söndag 10-15
Call of Cthulhu - Släktträdet
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag är, liksom Gabbie, på tåg på väg till Göteborg.

Överlag har jag bara Fenix Awards som inbokad punkt och tänkte nog försöka hålla det så. Inget spelande (åtminstone inte med främlingar eller på bokade arr), bara lugnt och ladda batterier och soft umgänge. Jag och min gamla spelgrupp sammanstrålar och spelar som vanligt, men bara med varandra och då inte på konventet.

Ser man mig får man gärna prata med mig. Påminn mig om vem du är (jag är kass på namn och ansikten, så utom ett fåtal långtida bekanta så räkna inte med att jag minns även om vi hälsat förut. Hypersociala situationer som konvent gör mig dessutom ännu mer förvirrad och, ibland, en smula kort.)

Alltså, jag är alltid kort, 162cm. Men i tonen, alltså.

Vet man inte vad man ska prata med mig om så fråga om Mutant Chronicles. Tekniskt sett har jag med mig alfa-rollformulär och lite dokument för att preliminärtesta pre-alfaversionav rollpersonsskapandet (med lifepath!). Skulle det mot förmodan finnas tid, ork och kanske ett hyfsat lugnt hörn så kan vi testa… =)
 
Joined
6 Feb 2024
Messages
7
Mitt tips till de som inte varit där innan är också att ha gott om tid inför incheckningen. Det finns två köer: en för deltagare och en för arrangörer. Arrangör är de som håller i ett arr, men är du spelledare ska du stå i vanliga deltagarkön.
Det kan tyvärr vara rätt mycket kö torsdag kväll och fredag morgon ja.

Det finns i år tre köer till receptionerna. Dessa är uppmärkta med svarta rollups med gul text.

Besökare för vanliga deltagare.
Funktionär för funktionärer och spelledare.
Arrangör för eh.. ja arrangörer.

Gränsen mellan arrangörer, arrangemangsfunktionärer och spelledare kan tyckas lite diffus, men om man loggar in på condaba och klickar på "Mina köp" så kan det stå "arrangörsinträde" eller "spelledar/funktionärsbiljett", så då vet man vilken sort man är. Om det står något annat men man vet med sig, innerst inne, att man ska spelleda eller hjälpa till på ett arr, så är det funktionärskön.
 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Det kan tyvärr vara rätt mycket kö torsdag kväll och fredag morgon ja.

Det finns i år tre köer till receptionerna. Dessa är uppmärkta med svarta rollups med gul text.

Besökare för vanliga deltagare.
Funktionär för funktionärer och spelledare.
Arrangör för eh.. ja arrangörer.

Gränsen mellan arrangörer, arrangemangsfunktionärer och spelledare kan tyckas lite diffus, men om man loggar in på condaba och klickar på "Mina köp" så kan det stå "arrangörsinträde" eller "spelledar/funktionärsbiljett", så då vet man vilken sort man är. Om det står något annat men man vet med sig, innerst inne, att man ska spelleda eller hjälpa till på ett arr, så är det funktionärskön.
HURRA för en funktionärskö! :love:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Tack för tipsen! Bra att veta, eftersom det är första gången för oss. Vi var sena på bollen och har bara bokat ett pass, vid 16 imorgon. Innan dess bör vi ha tagit oss genom kön :D Blir spännande att se hur mycket folk jag känner igen!
Säg hej och presentera dig med användarnamn om du tittar förbi Indierummet!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har också anlänt!

Är det bara jag, eller är det lite svårt att hitta information om hur saker rent konkret går till på Gothcons hemsida? Vi har ju tidigare pratat om att "hur det funkar med lag och bokningar och arrangemang" är lite otydligt. Nu slogs jag av att jag hade svårt att hitta info om incheckningen. Att googla "gothcon incheckning" gav heller inte så mycket.

Finns det någonstans liksom en "comprahensive guide to Gothcon" där alla såna där saker som folk idag får veta genom typ word of mouth finns beskrivet? I och för sig brukar väl många lyckas med alltihop varje år ändå, men… jag vet inte, läraren i mig funderar på om det vore bra med lite extra tydlighet.

(Visst borde väl annars vi på wrnu kunna skapa en sån guide?)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
En annan anländer imorgon. Måste upp innan kl. 5 så det blir till att sova på tåget 😊 Då jag är både gräsänkling och barnfri kommer jag köra samma metod som @God45 och inte stressa alls 😊
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Spårvagn om 5 minuter och en kort promenad. Sedan är äntligen på plats!

Jag är förmodligen den enda medelålders, lätt överviktiga, mannen i skägg, på hela konventet, så mig känner ni lätt igen 🤣 Skämt å sido så kolla efter en t-shirt med samma bild som på Symbaroums regelbok, i sällskap med sambo och en tonårsgoblin.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Det verkar bli ett besök på GothCon i år (idag) trots allt. Hade gett upp tanken helt i år, men äldsta grabben (11) ville följa med (för första gången) så då kan jag ju inte säga nej. :)

Har inga detaljerade planer över huvudtaget...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Väldigt trevligt idag. Spelade ingenting men det var väldigt kul att träffa @Bifur, Lukas i indierummet, Björn Flintberg, Nicholas Ranégie-Ribbås på SVEROK och Björn Hellqvist etc etc.

Någon som har bra idéer om arrangemang imorgon som kan funka för en 11-åring?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Väldigt trevligt idag. Spelade ingenting men det var väldigt kul att träffa @Bifur, Lukas i indierummet, Björn Flintberg, Nicholas Ranégie-Ribbås på SVEROK och Björn Hellqvist etc etc.

Någon som har bra idéer om arrangemang imorgon som kan funka för en 11-åring?
Lukas i indierummet tyckte det var kul att träffa dig också
 
Last edited:
Top